Tytte71
Hi-Fi freak
På Karmøy blåser og regner det ekstremt mye, akkurat som på resten av Vestlandet - som på Bømlo hvor jeg holder hus. Og sesongen vi nå er inne i nå er den verste. Da er det jaggu godt å ha et varmt hobbyrom å krype inn i. I det mye brukte hobbyrommet til Anders holdes innetemperaturen oppe med bla. Klipsch Palladium, Krell kl.A effekt, McIntosh stereoamper, 6stk! LMS Ultra 5400, PA forsterkere, 2stk BMS15" som midbasstøtte til Klipsch Palladium, en Primare HT prosessor, pluss mye annet for å sy det sammen til et fungerende anlegg. Det største blikkfanget er allikevel en 80" bøs TV som står midt ut på gulvet en halvannen meter fra frontvegg.
Mye snadder utstyr som er kjøpt inn de to årene hobbyen har herjet heimen til Anders, mannen og anlegget som denne tråden kommer til å handle om.
Jeg har erfart gjennom årene at vi alle verdsetter forskjellige deler av anlegget og lyden ulikt. Noen liker det nøytralt, andre mye bass, mens noen igjen fokuserer på det som skjer oppover i registeret. Dette er hensyn som skal tas når anlegg kjøpes inn eller konstrueres fra bunn av. En annen erfaring jeg har gjort er at vi er mer like hverandre i opplevelsen av god lyd når det leveres et fullfrekvent forvrengningsfattig, detaljert og stort lydbilde med pinpoint imaging - når følelsen av tilstedeværelse treffer. Prosjektet som bygges og diskuteres i denne tråden er et kombinert musikk/filmsystem som har som formål å skape en slik illusjon av tilstedeværelse, men selvsagt med sine begrensninger mht. bruk og investeringsramme.
Siden hobbyrommet til Anders er rektangulært (6x3.5x2.2 meter) skal det bygges et Double Bass Array (DBA) system bestående av 16 stk. Acoustic Elegance TD18H+ i lukkede kasser på ca 80nettoliter - 8 på fronvegg og 8 på bakvegg.
Et DBA system vil ved hjelp av elementenes plassering sørge for at det dannes en plan bølgefront i rommet. Bølgefronten dannes på frontveggen og vil absorberes av elementene på bakveggen, som spiller i motfase og tidsforsinket tilsvarende den tid bølgefronten bruke fra front- til bakvegg. Fordelen med dette konseptet er at man minimerer enhver effekt av rommoder og resultatet blir en linjær frekvensrespons og uten at basstoner resonerer i rommet. For de teknisk interesserte så kan jeg anbefale å lese (dessverre er noen av bildelinkene i trådene på AVSForum og Gearslutz ødelagt)
Double Bass Array – Wikipedia
Double Bass Array (DBA) - The modern bass concept! - AVS Forum
https://www.gearslutz.com/board/bas...rray-massive-damping-measurements-inside.html
Comparison of Double Bass Array to Sound Field Management: Overview
http://vbn.aau.dk/files/12831869/AC-phd.pdf
Kapasitetsmessig blir systemet som om det spiller 8stk 18"-ere siden elementene på bakveggen kun har som formål å kansellere lydbølgen fra frontveggen. Pga. at systemet ikke generer trykkoppbygging i rommet, så vil roomgain også være begrenset i et slik oppsett.
Allikevel, 8stk TD18H+ har kapasitet til å levere et lydtrykk på 123dB ved 20Hz innenfor linjær slaglengde. Men det kreves totalt 6400W for å levere dette lydtrykket. Ved 30Hz er kapasiteten ca 130dB, da med en påtrykt effekt på 8000W!
Følsomheten på bassystemet er ca 85dB/W ved 20Hz og ca 91dB/W ved 30Hz.
Siden lytterommet er smalt og siden bassystemet av natur ikke trykksetter rommet (tilsvarende dipoler) så er det planlagt at satellittene bygges som dipoler i midbassområdet - maskinert i aluminium. Midbass ivaretas av 2stk 12 eller 15" pr. side. Med optimal baffelbredde så skal det kunne opprettholdes høy følsomhet innenfor området midbassene opererer og det uten at spredningskontrollen kollapser i øvre del av frekvensområdet. Allikevel vil bafflene bygges med fallback mulighet om å sette de i en lukket kasse.
Et SEOS24 horn er tenkt brukt med 1.4/1.5" driver og overtar over midbassene. SEOS er valgt for å holde konstruksjonen enkel, få et så bredt sweetspot som mulig, samtidig som en utnytter mange av de fordelene som horn gir (i dette tilfelle et meget bra og flott laget constant directivity horn). En stor SEOS vil også sørge for at størstedelen av det kritiske frekvensområdet ivaretas uten overlapp mot andres drivere/horn. Ulempen er at hornet krever kompensering for det naturlige fallet oppover.
For å få med filmeffekter i suboktavene så er planen å koble inn de 6stk LMS Ultra 5400 som allerede står i anlegget. Ved hvilken frekvens de skal deles vil bli bestemt når riggen er ferdig bygget, men en eller annen plass rundt de 20Hz er naturlig å tenke. For de som ikke kjenner LMS Ultra 5400, så er dette hysteriske subbassbeist med linjær slaglengde på +/-34cm!! Spesielt egnet til oppgaver som krever flytting av store luftmengder.
Dette prosjektet ser jeg veldig frem til å gjøre og forhåpentligvis blir det på et par områder et state of the art system. Men det er ikke helt uten begrensninger, utfordringer og problemstillinger som også vil bli diskutert i tråden. Før detaljene presenteres så må jeg bare ta av meg hatten for Anders som uten å nøle hoppet på prosjektet. Det kaller jeg å ha baller av betong
Mye snadder utstyr som er kjøpt inn de to årene hobbyen har herjet heimen til Anders, mannen og anlegget som denne tråden kommer til å handle om.
Jeg har erfart gjennom årene at vi alle verdsetter forskjellige deler av anlegget og lyden ulikt. Noen liker det nøytralt, andre mye bass, mens noen igjen fokuserer på det som skjer oppover i registeret. Dette er hensyn som skal tas når anlegg kjøpes inn eller konstrueres fra bunn av. En annen erfaring jeg har gjort er at vi er mer like hverandre i opplevelsen av god lyd når det leveres et fullfrekvent forvrengningsfattig, detaljert og stort lydbilde med pinpoint imaging - når følelsen av tilstedeværelse treffer. Prosjektet som bygges og diskuteres i denne tråden er et kombinert musikk/filmsystem som har som formål å skape en slik illusjon av tilstedeværelse, men selvsagt med sine begrensninger mht. bruk og investeringsramme.
Siden hobbyrommet til Anders er rektangulært (6x3.5x2.2 meter) skal det bygges et Double Bass Array (DBA) system bestående av 16 stk. Acoustic Elegance TD18H+ i lukkede kasser på ca 80nettoliter - 8 på fronvegg og 8 på bakvegg.
Et DBA system vil ved hjelp av elementenes plassering sørge for at det dannes en plan bølgefront i rommet. Bølgefronten dannes på frontveggen og vil absorberes av elementene på bakveggen, som spiller i motfase og tidsforsinket tilsvarende den tid bølgefronten bruke fra front- til bakvegg. Fordelen med dette konseptet er at man minimerer enhver effekt av rommoder og resultatet blir en linjær frekvensrespons og uten at basstoner resonerer i rommet. For de teknisk interesserte så kan jeg anbefale å lese (dessverre er noen av bildelinkene i trådene på AVSForum og Gearslutz ødelagt)
Double Bass Array – Wikipedia
Double Bass Array (DBA) - The modern bass concept! - AVS Forum
https://www.gearslutz.com/board/bas...rray-massive-damping-measurements-inside.html
Comparison of Double Bass Array to Sound Field Management: Overview
http://vbn.aau.dk/files/12831869/AC-phd.pdf
Kapasitetsmessig blir systemet som om det spiller 8stk 18"-ere siden elementene på bakveggen kun har som formål å kansellere lydbølgen fra frontveggen. Pga. at systemet ikke generer trykkoppbygging i rommet, så vil roomgain også være begrenset i et slik oppsett.
Allikevel, 8stk TD18H+ har kapasitet til å levere et lydtrykk på 123dB ved 20Hz innenfor linjær slaglengde. Men det kreves totalt 6400W for å levere dette lydtrykket. Ved 30Hz er kapasiteten ca 130dB, da med en påtrykt effekt på 8000W!
Følsomheten på bassystemet er ca 85dB/W ved 20Hz og ca 91dB/W ved 30Hz.
Siden lytterommet er smalt og siden bassystemet av natur ikke trykksetter rommet (tilsvarende dipoler) så er det planlagt at satellittene bygges som dipoler i midbassområdet - maskinert i aluminium. Midbass ivaretas av 2stk 12 eller 15" pr. side. Med optimal baffelbredde så skal det kunne opprettholdes høy følsomhet innenfor området midbassene opererer og det uten at spredningskontrollen kollapser i øvre del av frekvensområdet. Allikevel vil bafflene bygges med fallback mulighet om å sette de i en lukket kasse.
Et SEOS24 horn er tenkt brukt med 1.4/1.5" driver og overtar over midbassene. SEOS er valgt for å holde konstruksjonen enkel, få et så bredt sweetspot som mulig, samtidig som en utnytter mange av de fordelene som horn gir (i dette tilfelle et meget bra og flott laget constant directivity horn). En stor SEOS vil også sørge for at størstedelen av det kritiske frekvensområdet ivaretas uten overlapp mot andres drivere/horn. Ulempen er at hornet krever kompensering for det naturlige fallet oppover.
For å få med filmeffekter i suboktavene så er planen å koble inn de 6stk LMS Ultra 5400 som allerede står i anlegget. Ved hvilken frekvens de skal deles vil bli bestemt når riggen er ferdig bygget, men en eller annen plass rundt de 20Hz er naturlig å tenke. For de som ikke kjenner LMS Ultra 5400, så er dette hysteriske subbassbeist med linjær slaglengde på +/-34cm!! Spesielt egnet til oppgaver som krever flytting av store luftmengder.
Dette prosjektet ser jeg veldig frem til å gjøre og forhåpentligvis blir det på et par områder et state of the art system. Men det er ikke helt uten begrensninger, utfordringer og problemstillinger som også vil bli diskutert i tråden. Før detaljene presenteres så må jeg bare ta av meg hatten for Anders som uten å nøle hoppet på prosjektet. Det kaller jeg å ha baller av betong