CDWMcInSpots
Hi-Fi freak
Denon AH-D600: Observasjoner, inntrykk og tanker: Del 2
Følgende observasjoner, inntrykk og tanker er basert på Denon AH-D600 + Lynx Hilo hvis ikke annet er nevnt. Andre hodetelefonforsterkere (og DAKer) kan gi andre inntrykk.
Etter første lytterunde ble den liggende frem til søndag (>= 190 timer). Jeg vet ikke helt hva det var den dagen, men jeg ble av en eller annen grunn mest opptatt av/fokuserte på dens feil og mangler. Dette overskygget det meste av resten unntagen engasjement. Jeg ble dermed i tvil om jeg bør beholde den eller ei.
Deretter ble den liggende inntil i går kveld da jeg lyttet litt, men stadig duppet av. Inntrykket var allikevel atter langt mer positivt.
Jeg forsøker derfor i dag å bli litt klokere på den, lytte, observere og sortere inntrykk og tanker. Dette innlegget skrives dermed egentlig både for dere og meg selv.
Det kan godt hende at jeg i dette innlegget motsier meg selv eller kan misforstås til å gjøre det. En årsak er at jeg foreløbig ikke har gjort meg opp en klar mening om den, enn si formulert den ferdig. Dette er mer et forsøk på å ta dere med på reisen - i røfter. Noe blir litt stikkordpreget.
Vi kan tenke oss et imaginært miksebord med en rekke spaker som regulerer en rekke egenskaper, ikke bare de man finner på et vanlig miksebord:
Denon AH-D600 har ligget til innspilling med musikk, mye av tiden 30 dB over mitt normale lyttenivå. Den passerte 200 timer forrige søndag og vil passere 300 timer innen/rundt midnatt.Jeg har i formiddag pakket opp en Denon AH-D600, og lyttet til den i godt og vel et par timer, først med Grace Design m903 og deretter med Lynx Hilo. Den er selvsagt uinnspilt.
[...]
Følgende observasjoner, inntrykk og tanker er basert på Denon AH-D600 + Lynx Hilo hvis ikke annet er nevnt. Andre hodetelefonforsterkere (og DAKer) kan gi andre inntrykk.
Etter første lytterunde ble den liggende frem til søndag (>= 190 timer). Jeg vet ikke helt hva det var den dagen, men jeg ble av en eller annen grunn mest opptatt av/fokuserte på dens feil og mangler. Dette overskygget det meste av resten unntagen engasjement. Jeg ble dermed i tvil om jeg bør beholde den eller ei.
Deretter ble den liggende inntil i går kveld da jeg lyttet litt, men stadig duppet av. Inntrykket var allikevel atter langt mer positivt.
Jeg forsøker derfor i dag å bli litt klokere på den, lytte, observere og sortere inntrykk og tanker. Dette innlegget skrives dermed egentlig både for dere og meg selv.
Det kan godt hende at jeg i dette innlegget motsier meg selv eller kan misforstås til å gjøre det. En årsak er at jeg foreløbig ikke har gjort meg opp en klar mening om den, enn si formulert den ferdig. Dette er mer et forsøk på å ta dere med på reisen - i røfter. Noe blir litt stikkordpreget.
Vi kan tenke oss et imaginært miksebord med en rekke spaker som regulerer en rekke egenskaper, ikke bare de man finner på et vanlig miksebord:
- Engasjement/tåviftefaktor er skjøvet et godt stykke opp. Den er definitivt bevegelsesfremmende. Det skal ikke mye til før stortå og mere til beveger seg
- Tilløp til gåsehud av og til
- Bunn/bass er også skrudd opp. Om det er bra, avhenger av lydstyrke, sinnsstemning, lytteformål, musikksjanger, instrumentering, fonogram og lytterens smak
- Jeg tror jeg tidvis har observert resonans og/eller annen form for manglende kontroll/demping
- Topp/diskant er skrudd ned. Jeg kunne gjerne ønske meg noe mer. Det vil definitivt bli for lite (for meg) hvis hodetelefonforsterkeren (i tillegg) er spak på dette området
- Symbaler nedtones (noe) som en følge av dette, men jeg får ikke Audeze LCD2-følelsen av at de nesten var borte. Tankene går heller til Sennheiser HD 650 og Audeze LCD3 (ikke misforstå dette eller strekk det for langt)
- Det er litt som om en eller annen har skrudd (litt) på tonekontrollene, opp med bass og ned med diskant
- Lydkulen er rimelig stor, og jeg synes den behandler stereoartefakter helt greit, men jeg tåler en del på det området
- Det kan virke som om den fokuserer på/fremhever vokalisten, muligens også soloinstrumenter, men det må undersøkes nærmere
- Jeg har definitivt hodetelefoner som gjengir flere detaljer (og) med høyere oppløsning. Nyanser kan nedtones. Det er (kanskje) mer fokus på å formidle en helhet. Man vil savne noe hvis man er opptatt av den siste stemmenyansen o.l.
- Den er ikke nøytral/transparent. Jeg har, som med Victor HP-DX1000, tidvis tenkt at "den er litt rar"
- Den er som antydet ikke feilfri. Det er opptil enhver (og dagsformen) om man fokuserer på det positive eller det negative
- Det er litt som om den har en innebygd redaktør med visse grunnideer
- Det kan virke som om den i hvert fall ikke skal være aggressiv. Man skal være meget toppfølsom for å ha problemer med denne
- Jeg tror den kan være fin til mange timers sammenhengende, "uproblematisk" lytting hvis man er venn med dens signatur
- Jeg har en fornemmelse av at den er en kandidat for de som liker den generelle signaturen til Audeze LCD3 (kanskje også LCD2, men der er jo jeg diskvalifisert) og Sennheiser HD 650, men har behov for en lukket hodetelefon, aksepterer at lukkede hodetelefoner ofte ikke er like gode som åpne for visse parametre og derfor ser seg om etter en ikke alt for dyr, lukket hodetelefon, alene eller gjerne som et supplement til en åpen
Sist redigert: