Etter rundt 1 time med d7100 så er mine korte inntrykk så langt: mellomtone og diskan er avslappet, men detaljert. Føles som noe man kan høre på i timesvis. Det er ikke lagt på noe ekstra "klang" i lyden, men det høres heller ikke tørt ut. Har så langt ingenting å klage på der. Bass... Bass er STOR, med mye sub-bass. Den er stram og slår, men på noen låter så kan du føle at du hører på ett stereoanlegg hvor noen har skrudd subwooferen sin akkurat 1 hakk for høyt, så den svelger litt av detaljene i bassen og brommer bitte bitte litte granne for mye. Det er det eneste negative jeg har funnet så langt.
For tidligere bass missbrukere som har hatt sony xb-serien eller beats by dre og vil oppgradere til "hifi lyd", uten å miste det å ha STOR bass, så er denon d7100 mitt nye nummer 1 forslag. For de som vil ha en mer høffelig hodetelefon hvor bassen fortsatt slår, men uten den store sub-bassen, og som ikke blander seg inn på vanlig pop låter, så er audio technica w1000x førstevalget. Med d7100 er du klar over at du har en bass glad hodetelefon på deg nesten uansett hva du hører på.
Soundstage (hva i all verden kaller vi det på norsk? Jeg er skada av at jeg begynte å lese om hodetelefoner på head-fi...) Her plasseres sangere midt inne i hodet dit, og instrumentene spiller rundt. Seperasjon mellom instrumenter er bra og alt har en passe mengde luft rundt seg.
Ellers så virker de solide og jeg syns du får hva du betaler for her. En negativ ting: kabelene som følger med er trekt i ett stoff, noe som gir en veldig kvalitetsfølelse når du tar på det - men det skaper litt lyd i hodetelefonene når du beveger hode og drar kabelen over genseren. Det sølvfargede denon hodetelefonstativet som er på mange bilder med d7100 følger faktisk med i esken også, veldig kult. Selv om stativet er mer for show, og ikke sånn kjempe praktisk i bruk. Ellers så er embalasjen såpass pen at den er noe man automatisk sparer på og ikke kaster.
*edit* Glemte en ting: de er ekstremt lette! Veier stort sett ingenting, og du merker ikke mye til at du har de på deg.
Kort & godt: D7100 spiller kraftig og er for de som vil føle musikken, ikke bare høre den.For de som liker type sennheiser hd800 hvor bassen høres ut som noen slår en blyant på en papp plate, eller de som vil ha en nøytral lyd, de kan først som sist bare slutte å vurdere d7100.