Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Her i huset er vi vel på snittet, eller kanskje litt over. Så takk for sponsingen du skryter av. Det fiffargumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Om en vurderer en bil til rundt 450-500 laken må en være tilbakestående, eller ha meget spesielle kjørevaner for ikke å vurdere en model S. (Evt være så hemmet av fordommer at en har vanskelig for å tenke klart.)
    Hvordan blir en Tesla mer praktisk enn en V70 for en småbarnsforelder med dypvogn og hund?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Fordi den har større plass. Om en skulle behøve kan en også leke minibuss. Jeg hadde faktisk med 6 stk seksåringer i min for ikke lenge siden. Det var noen ved skolen som så rart på meg da det tøyt ut unger fra alt så nær som panseret på den bilen. Og angående prisen: kjører du 25000 i året kan du trekke fra bortimot det beløpet pr år i sparte kostnader. Selv om du lader hjemme.
    Det ligger forresten en video på youtube med en kar som laster opp en Model S og etterpå prøver å stappe det samme inni en E-klasse stasjonsvogn. Han sto igjen med et keyboard og en bag han ikke hadde noe sted å gjøre av... Google finner den sikkert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.931
    Antall liker
    40.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med baksetene oppslått er det mer bagasjeplass i en Model S enn i en E-klasse stasjonsvogn, ja. Rent økonomisk er de lavere driftskostnadene verdt et par hundre tusen ekstra i nybilpris, så en Model S til 600' koster omtrent det samme som en fossilbil til 400'.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Volum er en ting, lasteterskel og muligheten til å dra ting rett ut av bagasjerommet er noe annet.
    Da jeg bygde hus var en stor fossil stasjonsvogn uunnværlig.

    Rentekostnaden ved 200k ekstra i lån spiser opp drivstoffbesparelsen hvis man har en moderat kjørelengde.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, tesla er nok ikke en bygge hus bil, for alle de som har hus er den nok helt ypperlig :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tesla S er nok ikke en først og fremst en ungdomsbil, men har man betydelige månedlige utgifter med bompenger, bensin og vedlikehold av en aldrende bil så er det fort 50-60K i året å spare på å bytte til en slik. Har man mulighet til lån med pant i bolig, makset forsikringsbonus, nedbetalt studielån etc. og en generelt ryddig økonomi uten forbruksgjeld eller andre dyre prioriteringer (som hytte, båt, høyt forbruk etc.) er det ingenting i veien for at en helt vanlig arbeider med dårlig lønn kan skaffe seg en slik uten at det går ut over økonomien. Så det er ikke lenger bare forbeholdt de rike å skaffe seg en bra bil.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hva er dårlig lønn for en helt vanlig arbeider?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nei, tesla er nok ikke en bygge hus bil, for alle de som har hus er den nok helt ypperlig :)
    Det er fortsatt mer plunder å laste vogn, hund osv inn i en coupe enn en stasjonsvogn.

    Bilen er fet men jeg mener at bilvalg er litt mer nyansert, den passer ikke like godt til alles behov.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Stasjonsvogn med et mer "firkanta" lasterom, uten terskel er nok enklere å laste i om en skal hive inn ei barnevogn f.eks. Med denne må du gjerne ta av bagen og sette den ved siden av. En annen idiotisk greie er at den mangler skiluke i bakseteryggen. Takket være det ble vi nødt til å kjøpe takbøyler. Er du derimot ikke nødt til å laste inn sånne spesialobjekter er det plenty plass.
    Klarer en å holde seg til 19" hjul ser det ut til å være grei økonomi i det også. De medfølgende dekkene er ikke av de mest støysvake, men de holder bra. Ser jammen ut til at mine skal klare noen mil til etter å ha rullet ca 17500 km.

    Totalinntrykket mitt er ihvertfall overveiende positivt. Ytelser og komfort er i en klasse som tilsier at jeg kjøper en likedan neste gang også. Selv om momsspøkelset tar de i mellomtiden. (Da kan en kanskje ikke fråtse i utstyrslisten som jeg gjorde ved siste bestilling...)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.931
    Antall liker
    40.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ting Tar Tid, men da blir det ihvertfall slutt på argumentet om at "el-biler er ubrukelige fordi de ikke kan dra henger". Kommer nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.931
    Antall liker
    40.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil vise seg når den er på veien. Den største fordelen med de dørene er at det blir lett å løfte barn inn og ut av barneseter uten å vri seg sidelengs inn i bilen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Nei, tesla er nok ikke en bygge hus bil, for alle de som har hus er den nok helt ypperlig :)
    Det er fortsatt mer plunder å laste vogn, hund osv inn i en coupe enn en stasjonsvogn.

    Bilen er fet men jeg mener at bilvalg er litt mer nyansert, den passer ikke like godt til alles behov.
    Må si meg enig i dette. Etter å hatt stasjonsvogn de siste årene, så sliter jeg med å se noen åpenbare fordeler ved å velge sedan. Det sagt, jeg følger Tesla med stor interesse og ser frem til å prøvekjøre ved første anledning.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Ikke gjør det, hvis du ikke står klar med kortet... Det kan dukke opp noen tvangstanker. De går gjerne ut på å kjøpe ny elektrisk bil.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Synes jeg leste en plass at en Tesla blåste ut 4000Nm i dynotest på akslingen, rett meg om jeg tar feil. Men kan det rett og slett være litt for mye power iforholdt til hva gir og differ tåler ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.931
    Antall liker
    40.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synes jeg leste en plass at en Tesla blåste ut 4000Nm i dynotest på akslingen, rett meg om jeg tar feil. Men kan det rett og slett være litt for mye power iforholdt til hva gir og differ tåler ?
    Ja, det er noe med det, men mest en enkel produksjonsfeil i "drive unit". Det man gjør er å droppe ut motor og girkasse, sette på plass en bytteenhet, og så sende den utskiftede delen tilbake til fabrikken for å overhales i ro og fred. Det motorbyttet tar halvannen times tid, mener jeg. Forhåpentligvis er problemet løst nå, både på nye biler og på byttemotorene.

    Min bil er formodentlig produsert før feilen oppsto, for det er ikke spor av klonking selv etter 34000 km. Men hvis man blar tilbake i tråden kan man nok se at leifen opplevde dette problemet for noen måneder siden. Som vanlig kunne man lese om dette på HFS lenge før det kom i VG. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    300 motorer bestilt. Hvilken motor er det snakk om? Drive unit, hva er det i denne bilen?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    300 motorer bestilt. Hvilken motor er det snakk om? Drive unit, hva er det i denne bilen?
    Feil må man regne med i nye konstruksjoner, spesielt når man snakker om en relativt fersk produsent, men dette er kanskje litt i overkant. Får håpe for dere at de har baller til å stå det av :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.931
    Antall liker
    40.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    300 motorer bestilt. Hvilken motor er det snakk om? Drive unit, hva er det i denne bilen?
    Drive unit er motor, girkasse, differensial og kraftelektronikk som er montert sammen i en kompakt sylindrisk pakke mellom bakhjulene. Fort gjort å bytte ut som en enhet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.322
    Antall liker
    8.765
    Torget vurderinger
    1
    300 motorer bestilt. Hvilken motor er det snakk om? Drive unit, hva er det i denne bilen?
    Drive unit er motor, girkasse, differensial og kraftelektronikk som er montert sammen i en kompakt sylindrisk pakke mellom bakhjulene. Fort gjort å bytte ut som en enhet.
    ..og hva koster herligheta (i tilfelle det må gjøres etter garantiens utløp)?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    300 motorer bestilt. Hvilken motor er det snakk om? Drive unit, hva er det i denne bilen?
    Drive unit er motor, girkasse, differensial og kraftelektronikk som er montert sammen i en kompakt sylindrisk pakke mellom bakhjulene. Fort gjort å bytte ut som en enhet.

    Hadde du enda sagt differensial...Men er det så mye kan en jo bli litt skremt..Feilkonstruksjon..?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Det er ikke rare greiene egentlig. Skulle ikke tro en sånn burde bli så kostbar. Det er vel flere deler i gearkassen på en vanlig bil,
    enn det er i hele drivuniten her. Hvis en plukker bort motor og vekselretter er det ikke stort mer igjen enn differansialen på en bakhjulsdrevet bil.
    Jeg antar reduksjonsgearet her består av kun to hjul, hvorav det største også er det ene av de tre hjulene i differansialen.
    Det som gjorde at dette tok over tre timer med arbeid var at de tok firehjulskontroll samtidig.
    Måtte visst løsne på hjulopphenget for å få ut stikkakslingene fra gearkassen.
    Jeg ser derimot at det er beskrevet manglende grease på noen notinger/splines. Jeg skjønner ikke hvor dette skal være hen. På bilder av motoren ser det ut til
    å være skjært tenner rett på motorakselen. Eneste splines jeg kan anta finnes her er stikkakslingene som går ut til hjulene.

    Husker ikke helt hvor mange km jeg har kjørt siden de byttet min drivenhet, men det har ikke vært mer klunk i den nå. (7-8000 kanskje)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.931
    Antall liker
    40.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å bytte "drive unit" på en Tesla er ikke stort mer komplisert enn å bytte drivaksling på en fossilbil. Klart, en konstruksjons/produksjonsfeil skal helst ikke skje, men dette er ikke det helt store dramaet.

    For meg er det fortsatt naturlig å sammenligne med de første årgangene av Subaru Legacy diesel (som jeg har selv), og der var det mye rart. Underdimensjonerte rådelagre uten oljekanaler og det ene med det andre. Da jeg måtte bytte motor på min Legacy diesel etter 88000 km, tok det en hel uke på verkstedet og kostet ca 110000. Motoren måtte byttes som komplett enhet. Dessuten greide verkstedet å montere noen pakninger feil, så den nye motoren holdt også på å blø ihjel på første langtur. Det ble enda noen dagers verkstedopphold.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.227
    Antall liker
    18.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Trikset er å ikke gjenta samme tabben å anskaffe seg et vrak igjen?

    Å bytte "drive unit" på en Tesla er ikke stort mer komplisert enn å bytte drivaksling på en fossilbil. Klart, en konstruksjons/produksjonsfeil skal helst ikke skje, men dette er ikke det helt store dramaet.

    For meg er det fortsatt naturlig å sammenligne med de første årgangene av Subaru Legacy diesel (som jeg har selv), og der var det mye rart. Underdimensjonerte rådelagre uten oljekanaler og det ene med det andre. Da jeg måtte bytte motor på min Legacy diesel etter 88000 km, tok det en hel uke på verkstedet og kostet ca 110000. Motoren måtte byttes som komplett enhet. Dessuten greide verkstedet å montere noen pakninger feil, så den nye motoren holdt også på å blø ihjel på første langtur. Det ble enda noen dagers verkstedopphold.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.576
    Antall liker
    110.960
    Torget vurderinger
    23
    Det ryktes at Tesla nå kommer med oppdatering til deres GPS system..

    tesla gps.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.931
    Antall liker
    40.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trikset er å ikke gjenta samme tabben å anskaffe seg et vrak igjen?

    Å bytte "drive unit" på en Tesla er ikke stort mer komplisert enn å bytte drivaksling på en fossilbil. Klart, en konstruksjons/produksjonsfeil skal helst ikke skje, men dette er ikke det helt store dramaet.

    For meg er det fortsatt naturlig å sammenligne med de første årgangene av Subaru Legacy diesel (som jeg har selv), og der var det mye rart. Underdimensjonerte rådelagre uten oljekanaler og det ene med det andre. Da jeg måtte bytte motor på min Legacy diesel etter 88000 km, tok det en hel uke på verkstedet og kostet ca 110000. Motoren måtte byttes som komplett enhet. Dessuten greide verkstedet å montere noen pakninger feil, så den nye motoren holdt også på å blø ihjel på første langtur. Det ble enda noen dagers verkstedopphold.
    Høres ut som om du har sett min blodtrimmede Citroën Xantia Activa turbo med 275000 km på telleren? Gikk fælt, når den gikk. Det står også en delvis demontert 1973 Citroën DS Pallas og noe annet småtteri i garasjen. Poenget er vel at å kjøpe første årsmodell av hva som helst er en kalkulert risiko. Jeg kjøper ikke uinteressante biler.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.576
    Antall liker
    110.960
    Torget vurderinger
    23
    Si meg en ting Asbjørn, alle påstår at SAAB var "ingeniørenes bil" - har DU hatt SAAB noen gang? (gamle totaktere regnes ikke, "alle" hadde slike i sin tid)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.931
    Antall liker
    40.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, utrolig nok, men har alltid likt å kjøre Saab når muligheten har budt seg. Ble vel infisert av Citroën-basillen i stedet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.069
    Antall liker
    10.597
    Asbjørn, den derre gamle DSen er ingenting å ha. Jeg skal fjerne den for deg,...gratis. Ja, du leste riktig, jeg skal være snill og ikke ta betalt for å kjøre svineriet vekk.

    :cool:

    (Håper han går på limpinnen.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.931
    Antall liker
    40.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nice try. :)

    Kjøpte den i 1987, kjørte den i ca 10 år og har avslått ganske mange tilbud på den oppigjennom årene. Det er en svart DS 23 Pallas ie bvh med sotede ruter, svart skinninteriør, halvautomatisk girkasse, Bosch D-Jetronic innsprøytning og alle andre komplikasjoner som var å oppdrive. Har dessverre ikke vært på veien på mange år, men det er ikke så voldsomt mye som skal til for å få den ferdig. Når høyttalerprosjektet mitt engang blir ferdig er det nok å få DS'en tilbake på veien som vil toppe hobbyprosjektlisten.

    Opprinnelig var den sølvgrå, gris nacré, og jeg har en forestilling om at en 1973 Citroën DS og en 2013 Tesla Model S ved siden av hverandre i (nesten) matchende sølvfarge vil se ganske pent ut når garasjedøren glir opp. Det var egentlig en slags plan om å restaurere den ferdig til sølvbryllupet vårt i fjor, men ting tar noen ganger tid.

     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.069
    Antall liker
    10.597
    Fillern. :mad:

    DS er noe av det nydeligste som ruller på 4 hjul. Se til å få den ferdig, mann!!!
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Var ute og kjørte i dag, ganske langt. Faktisk rundt 70 mil med gårsdagen.
    Forbausende nok traff jeg ganske mange Teslaer. Etter siste dagers oppslag skulle jo alle stått i veikanten og ventet på en bergingsbil...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var ute og kjørte i dag, ganske langt. Faktisk rundt 70 mil med gårsdagen.
    Forbausende nok traff jeg ganske mange Teslaer. Etter siste dagers oppslag skulle jo alle stått i veikanten og ventet på en bergingsbil...
    De stopper vel ikke, de bare klonker og dunker å da er det vel bare å sku opp lyden på anlegget ;). Dessuten vet vel det fleste som kjører disse ikke bak og frem på en skiftenøkkel så det tror vel det skal være slik. Hvor lang er forresten garantien ? Greit når det skjer innen for garanti men regner med at denne uniten er rådyr når du må betale selv.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    8 års ubegrenset kilometer garanti på drivlinje, må vel sies å være ganske ok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn