Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.039
    Antall liker
    10.566
    Batteriet går nok til recycling iom. at utviklingen går med kvantesprang.
    Når batteriene må skiftes så er det helt nye teknologier som har overtatt, siste nå er jo batterier som lades opp på under et minutt. Disse blir kommersielt tilgjengelige om et år og to, så får vi se hvor lisensene tar veien. Tesla har vel også noe på gang innen 2017 (egen batteri og batterifabrikk) etter det jeg forstår.
    Lade opp et 85 kW batteri på ett minutt krever sitt av nettet for å si det forsiktig. Neppe noe for hjemmeladeren.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Så kjapp lading er helt overflødig. Ladehastigheten på en superlader er omtrent tilstrekkelig. Bilen er som regel ferdig før jeg er når jeg er på langtur. Har en med seg unger i tillegg er det enda mindre behov for hurtigere lading.
    Om en skulle økt noe mer på farten ville kanskje ned mot 10-15 min være maks av det en kan behøve. Da bruker en ikke mer tid enn en gjør på benserten. (Inkl å betale for varene og pisse.)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Blir avhengig av en stor og kostbar batteribank på ladestasjonen da, for ikke å ta knekken på nettet. (Noe de forøvrig har benyttet på den store laderen ved København.) Den elektriske ferga som skal gå over Sognefjorden vil også benytte lignende måte å gjøre det på.
    Det blir et spennende prosjekt, som settes i trafikk fra nyttår.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne teknologien går utenpå behovene skissert her inne:
    Superbatteri litt nærmere virkelighet
    Bilbatteri lades på 2-3 minutter. Da er bla. rekkeviddeproblemet løst.

    Enig med leifen. Det tar virkelig ikke lenger tid å kjøre langdistanse med en Model S enn med en fossilbil, ihvertfall ikke i norske og svenske hastigheter. Hvis jeg skal langt trenger jeg gjerne en mat- eller kaffepause etter noen timer uansett. Det er veldig sjelden at jeg kjører distanser som Oslo - Trondheim non stop, om jeg noensinne har gjort det. Forskjellen er bare at man lar "pumpehåndtaket" bli sittende i bilen mens man går inn og spiser/drikker/pisser og at man ikke trenger å betale for drivstoffet. Når man kommer ut har bilen ladet mer enn nok strøm til å rekke frem til neste pitstop. And repeat. En slik stopp holder i massevis for å kjøre Oslo - Trondheim.

    Det er ikke nødvendig å lade på 2-3 min. 20-30 minutter holder i massevis. Etter å ha prøvd det superladernettverket noen ganger opplever man at rekkevidden er nokså ubegrenset. Klart det hadde vært hendig med enda litt større batterikapasitet, f eks 110 - 120 kWh (nok til 550-600 km realistisk rekkevidde), men rekkevidden er virkelig ikke et problem som trenger å løses.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Joda, men teknologiutviklingen på batterier stopper ikke opp fordi 'man ikke trenger å lade enheter kjappere'
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sant. Men jeg tar gjerne lavere pris og litt større kapasitet fremfor økt ladehastighet hvilken dag som helst. Teknologiutviklingen kan gjerne fokusere på de reelle brukerbehovene, ikke på en feilaktig antagelse om at en el-bil må kunne lades på like kort tid som tanking av bensin.

    Skal du lade 80 kWh på 2 min trengs det forøvrig noe sånt som 2,4 MW tilført effekt. Det kan du f eks få med 12000 V og 200 A. En slik kabel vil jeg helst holde meg mange meter unna. Hvis du skal begrense spenningen til noenlunde håndterbare 500 V, vil du trenge 4800 A strøm. Det vil kreve en seriøst tykk og tung kabel for å lede så mye strøm uten å smelte eller å bli så varm at noen brenner seg. Et blindspor.

    http://no.prysmiangroup.com/no/busi...taloger/Teknisk-Hndbok-2010_final-til-web.pdf
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.039
    Antall liker
    10.566
    Det er nok snarere kabelnettet som er begrensningen på ladetiden fremfor batteriteknologien. Skulle likt å se den ladestasjonen som kan betjene 10-12 el-biler samtidig med 3-minutters ladning. Da er jeg redd for at ladestasjonene måtte ligge ganske nær kraftverkene, altså relativt usentralt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok snarere kabelnettet som er begrensningen på ladetiden fremfor batteriteknologien. Skulle likt å se den ladestasjonen som kan betjene 10-12 el-biler samtidig med 3-minutters ladning. Da er jeg redd for at ladestasjonene måtte ligge ganske nær kraftverkene, altså relativt usentralt.
    10-12 elbiler er ingenting sammenlignet med mange usentrale fabrikker som har x antall motorer a 40-60MW.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok snarere kabelnettet som er begrensningen på ladetiden fremfor batteriteknologien. Skulle likt å se den ladestasjonen som kan betjene 10-12 el-biler samtidig med 3-minutters ladning. Da er jeg redd for at ladestasjonene måtte ligge ganske nær kraftverkene, altså relativt usentralt.
    10-12 elbiler er ingenting sammenlignet med mange usentrale fabrikker som har x antall motorer a 40-60MW.
    Ja, eller smelteovner for den del. Forskjellen er bare at her skal noen plugge inn en ladekabel i en mobil enhet. Det er noe annet enn å dra grov kabel og busbars til stasjonære enheter. Hvis strømmen skal begrenses for å holde tverrsnittet håndterlig, vil spenningen bli farlig høy. Ved håndterlig spenning vil strømmene bli enorme og behovet for tverrsnitt deretter. Dagens hurtigladere leverer ca 400 V og 300 A. Da er det en tommetykk kabel, eller vel så det. Med 10x høyere strøm vil det bli vanskelig å løfte kabelen ut av stativet. For ikke å snakke om hva slags kontakter som skal kunne ta imot den effekten uten å legge lysbuer rundt hele bilen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Er det noe som forhindrer induktiv kobling med slike strømmer?
    Jeg forstod på Elon Musk at dette er noe man planlegger bygget inn sammen med at bilen kan 'home' inn mot ladestasjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Induktiv kobling med 2,4 MW overført effekt? Har ikke regnet på det, men tipper at det vil avmagnetisere alle kredittkort i noen mils omkrets. Dessuten vil varmeutviklingen bli enorm. (Tenk induktiv kokeplate.) I beste fall kommer man ned mot 15 % overføringstap, altså ca 360 kW varmeutvikling i overføringsgapet. Det kan være vanskelig å unngå at bilen smelter.

    State of the art der er vel ca 50 kW overføringseffekt, eller fullading av et 85 kWh batteri på et par timer. Respektabelt, men ikke i nærheten av dagens 120 kW superchargere. (http://en.wikipedia.org/wiki/Magne_Charge)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ok, men uansett så er det mulig med quick release plugger. Dette brukes bla. på høyspent for ROV og pods på bunnrammer.
    Man trenger ikke drasse med seg kabler og plugge inn manuelt slik som man gjør med dagens løsning.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    En sånn tenker jeg ville fått fart på noen pacemakere også..
    Angående enda hurtigere lading er det vel overføringsmetoden som ville blitt bremsen. Er det ikke 690V som er grensa før det defineres som høyspent? (Eller et det bare jeg som innbiller meg det? Jobbet en del på fartøy med dieselelektrisk fremdrift. De anleggene var enten 690V, eller høyspent og 6kV.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    > 1000 V AC er høyspent.

    Klart man kunne rygget bilen innpå noen digre kobbergafler av noen kontakter. Poenget er fortsatt at hurtigere lading er en krevende løsning uten et matchende problem, men som i stedet tilfører en hel rekke nye problemer.

    Billigere og lettere batterier med større kapasitet er derimot interessant.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Denne teknologien går utenpå behovene skissert her inne:
    Superbatteri litt nærmere virkelighet
    Bilbatteri lades på 2-3 minutter. Da er bla. rekkeviddeproblemet løst.

    Enig med leifen. Det tar virkelig ikke lenger tid å kjøre langdistanse med en Model S enn med en fossilbil, ihvertfall ikke i norske og svenske hastigheter. Hvis jeg skal langt trenger jeg gjerne en mat- eller kaffepause etter noen timer uansett. Det er veldig sjelden at jeg kjører distanser som Oslo - Trondheim non stop, om jeg noensinne har gjort det. Forskjellen er bare at man lar "pumpehåndtaket" bli sittende i bilen mens man går inn og spiser/drikker/pisser og at man ikke trenger å betale for drivstoffet. Når man kommer ut har bilen ladet mer enn nok strøm til å rekke frem til neste pitstop. And repeat. En slik stopp holder i massevis for å kjøre Oslo - Trondheim.
    For oss som har kjørt mye langkjøring, syns ikke det er noe spesielt å kjøre Oslo - Trondheim nonstop. Har gjort det veldig mange ganger. Hvis det er et problem å sitte 6 timer i en bil, så bør man vurdere en bedre bil. I alle fall en mer komfortabel og inspirerende bil! Mat og drikke kan man kose seg med i bilen, så kommer man raskere frem også. Man blir fort godt vant til lang kjørelengde før man nå tanke. Syns den bør ligge godt over 100 mil og tror at jeg hadde død av rekkeviddeangst med en Tesla. Mulig man venner seg til å bruke en halv time ekstra, siden strømmen allerede er betalt for når man kjøper bilen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.039
    Antall liker
    10.566
    Når jeg kjører langt foretrekker jeg noe annet å spise enn pølse og kaffe fra en bensinstasjon. Hvilepauser foretrekker jeg å ta på et rolig sted.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg har flyttet 70 mil unna hjemstedet mitt kjører jeg den strekningen noen ganger i året for å besøke familie og venner.

    De gangene jeg er alene i bilen har jeg aldri noe lengre pause enn 5 min for å gå på do samt kjøpe meg en ny kopp kaffe. Har jo kjøleskap i hanskerommet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Løsningen på rekkeviddeproblemet er jo utskiftbare batterier. Kjør inn på en bukk, og en maskin skifter batteri på 1-2 minutter. En abbonementsordning sørger for å betale leie av batteriene, så er den kostnaden også håndtert. Det burde jo også være enkelt for bilprodusentene å bli enig om en standard løsning.

    mvh
    OMF
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Løsningen på rekkeviddeproblemet er jo utskiftbare batterier. Kjør inn på en bukk, og en maskin skifter batteri på 1-2 minutter. En abbonementsordning sørger for å betale leie av batteriene, så er den kostnaden også håndtert. Det burde jo også være enkelt for bilprodusentene å bli enig om en standard løsning.

    mvh
    OMF
    De har allerede den teknologien ferdig utviklet til model S. Bytter på 90 sekunder.
    Bilene er klare for det og de har vist det frem. Det virker.
    Youtube har en skrytevideo om det. Battery swap er et fint søkeord.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Denne teknologien går utenpå behovene skissert her inne:
    Superbatteri litt nærmere virkelighet
    Bilbatteri lades på 2-3 minutter. Da er bla. rekkeviddeproblemet løst.

    Enig med leifen. Det tar virkelig ikke lenger tid å kjøre langdistanse med en Model S enn med en fossilbil, ihvertfall ikke i norske og svenske hastigheter. Hvis jeg skal langt trenger jeg gjerne en mat- eller kaffepause etter noen timer uansett. Det er veldig sjelden at jeg kjører distanser som Oslo - Trondheim non stop, om jeg noensinne har gjort det. Forskjellen er bare at man lar "pumpehåndtaket" bli sittende i bilen mens man går inn og spiser/drikker/pisser og at man ikke trenger å betale for drivstoffet. Når man kommer ut har bilen ladet mer enn nok strøm til å rekke frem til neste pitstop. And repeat. En slik stopp holder i massevis for å kjøre Oslo - Trondheim.
    For oss som har kjørt mye langkjøring, syns ikke det er noe spesielt å kjøre Oslo - Trondheim nonstop. Har gjort det veldig mange ganger. Hvis det er et problem å sitte 6 timer i en bil, så bør man vurdere en bedre bil. I alle fall en mer komfortabel og inspirerende bil! Mat og drikke kan man kose seg med i bilen, så kommer man raskere frem også. Man blir fort godt vant til lang kjørelengde før man nå tanke. Syns den bør ligge godt over 100 mil og tror at jeg hadde død av rekkeviddeangst med en Tesla. Mulig man venner seg til å bruke en halv time ekstra, siden strømmen allerede er betalt for når man kjøper bilen.
    Venner seg veldig fort til det. Særlig ettersom det som regel er bensinstasjoner i nærheten. De har de magiske prisskiltene som en kan kikke på om en syns det går sent. Utålmodigheten går over da.
    Merker at jeg har blitt mye mer tålmodig i trafikken etter jeg byttet bil. Og det skader ikke for å si det sånn.
    Tar det en halvtime ekstra, ja så gjør det det.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Denne teknologien går utenpå behovene skissert her inne:
    Superbatteri litt nærmere virkelighet
    Bilbatteri lades på 2-3 minutter. Da er bla. rekkeviddeproblemet løst.

    Enig med leifen. Det tar virkelig ikke lenger tid å kjøre langdistanse med en Model S enn med en fossilbil, ihvertfall ikke i norske og svenske hastigheter. Hvis jeg skal langt trenger jeg gjerne en mat- eller kaffepause etter noen timer uansett. Det er veldig sjelden at jeg kjører distanser som Oslo - Trondheim non stop, om jeg noensinne har gjort det. Forskjellen er bare at man lar "pumpehåndtaket" bli sittende i bilen mens man går inn og spiser/drikker/pisser og at man ikke trenger å betale for drivstoffet. Når man kommer ut har bilen ladet mer enn nok strøm til å rekke frem til neste pitstop. And repeat. En slik stopp holder i massevis for å kjøre Oslo - Trondheim.
    For oss som har kjørt mye langkjøring, syns ikke det er noe spesielt å kjøre Oslo - Trondheim nonstop. Har gjort det veldig mange ganger. Hvis det er et problem å sitte 6 timer i en bil, så bør man vurdere en bedre bil. I alle fall en mer komfortabel og inspirerende bil! Mat og drikke kan man kose seg med i bilen, så kommer man raskere frem også. Man blir fort godt vant til lang kjørelengde før man nå tanke. Syns den bør ligge godt over 100 mil og tror at jeg hadde død av rekkeviddeangst med en Tesla. Mulig man venner seg til å bruke en halv time ekstra, siden strømmen allerede er betalt for når man kjøper bilen.
    Venner seg veldig fort til det. Særlig ettersom det som regel er bensinstasjoner i nærheten. De har de magiske prisskiltene som en kan kikke på om en syns det går sent.
    Venner seg veldig fort til det! Særlig ettersom man ikke har noe valg med Tesla:)
    Kjente at jeg fikk lyst på en P85D, men trives uten bil med alle fordelene det har og har gjort det siden Januar. Har jo sykkel og det går mye raske i nærmiljøet. Til prisen av en Tesla, ville jeg nok heller valgt en pent brukt M5 E60 med lav km-stand og kompressor fra ESS..
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    0 - 250 km/t

    120 - 300 km/t

    S85_VT2__62621_zoom.jpg

    Tror denne ville gi større kjøreglede enn en Tesla, særlig når veien svinger!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tviler relativt sterkt på at de der "koser seg med mat og drikke i bilen" under kjøreturen. Hva tror du vi er? Amerikanere? Kjører man bil, så kjører man bil. Skal man ha kaffepause, stopper man. Og tissepause... vil ikke vite hva du gjør.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tviler relativt sterkt på at de der "koser seg med mat og drikke i bilen" under kjøreturen. Hva tror du vi er? Amerikanere? Kjører man bil, så kjører man bil. Skal man ha kaffepause, stopper man. Og tissepause... vil ikke vite hva du gjør.
    Hva tro du er mest morro mellom Oslo - Trondheim? En BMW M5 eller en Tesla?

    Må jeg på toalettet så stopper jeg og går på toalettet, dette kan man unngå med å ikke drikke store mengder med vanndrivende kaffe.

    Selv har jeg ikke bil nå og er fornøyd med det! Jeg kjører denne og satt på vinterdekkene i dag:
    unnamed (1).jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det å stoppe for å ha gode pauser er noe man gjør når man kjører sykkel, med bil har man det såpass komfortabelt at man kan prioritere å komme fort frem.

    En veikro er uansett trist og etter at Fryatun nå er lagt ned er det ingen grunn til å stoppe langs E6.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Har hatt "my share" jeg også, men det måtte vært adskillig mange flere feil om jeg skulle gått til det skritt å kjøpe noe annet igjen. Hvor mye feil de egentlig har er ikke godt å si. At driveunits har blitt et mareritt for dem tror jeg er en kjensgjerning, men ellers har de fått det bra til når en tenker på at det er første forsøk. (Andre fabrikanter som har drevet på i 50-100 år burde skamme seg så mye humbug det er med enkelte.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finner ikke linken nå, men en av tabloidavisene hadde en artikkel tidligere i uken om de stakkars bilverkstedene som får så mye mindre å gjøre når folk går over til el-bil. Nesten ingen servicepunkter, få ting som kan gå i stykker. Nissan-verkstedene begynner visst allerede å merke nedgangen i arbeidsmengde.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.575
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Trondheim
    Ja, diesel er ikke noe alternativ. Min kommer jeg til å bruke til den ikke vil mer. Den er 15 år nå og holder nok i 15 til, men så er det slutt... Ser på en plug-in hybrid for tiden.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.767
    Torget vurderinger
    23
    En slik en sto utstilt i avgangshallen på Hamburg Flughafen på søndag... sanseløst barskt design og velkjent tysk premium kvalitet på detaljer, interiør osv. Ja, dette er vel den første BMW jeg virkelig har lyst på utenom de klassiske CSL-modellene fra sent seksti- tidlig syttitall. :cool:

    BMW-i8-Frankfurt-Live-00.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.575
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Trondheim
    i8 er en veldig spennende bil, men du skal visstnok være akrobat for å komme inn og ut av den.

    Ellers synes jeg BMW gjør mye bra med sin e-satsning. i3 produseres i en fabrikk som drives 100% av vindkraft, og man bruker bare resyklerte materialer. Her er det snakk om en skikkelig miljøbil.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En slik en sto utstilt i avgangshallen på Hamburg Flughafen på søndag... sanseløst barskt design og velkjent tysk premium kvalitet på detaljer, interiør osv. Ja, dette er vel den første BMW jeg virkelig har lyst på utenom de klassiske CSL-modellene fra sent seksti- tidlig syttitall. :cool:

    Vis vedlegget 292881
    Stod en slik ved siden av meg i barnehagen - riktignok sort/grå. Den skilte seg godt ut, og fikk litt assosiasjoner til Transformers. Men spesielt stor var den ikke, og selv om den trolig hadde tatt meg igjen på strekkene, var jeg var jeg betydelig raskere ut av bilen med de to minste (Previa med skyvedører).

    Mvh
    OMF
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Var det ikke Honda Prelude som en gang reklamerte med noe alla 'og her får du ikke plass til svigermor på tur'?
    (Hun kommer ihvertfall aldri ut igjen, så dette er vel det fulkomne eksempelet på kost-nytte >:D)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    1.830
    Torget vurderinger
    1
    Flott bil! Allikevel synes jeg ikke en sportsbil er noe alternativ til "familiebilene" Tesla Model S (eller X). Hybrider har noen fordeler, men også en del ulemper. En av de potensielt største fordelene med elbiler er jo den enkle mekanikken og derfor mulig lang levetid med lite vedlikehold. Hybridene har jo dobbelt opp av mekanikk slitedeler som må skiftes?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn