OK. Opeths nye plate, altså! Det blir litt vanskelig, siden alle vet at Opeth er et av favorittbandene mine, og at jeg burde vite mye om dem og ha "fasiten" klar allerede.
Dessverre har jeg vært så travel i det siste at selv om jeg selvsagt har kjøpt plata, så har den frem til stafettrekningen ligget forseglet på venstre høyttaler i "ikke hørt enda"-bunken. Da ble jo dette en fin mulighet til å gjøre seg kjent med "Pale Communion":
Opeths 11. studioalbum. ...Eller kanskje egentlig "Mikael Åkerfeldts 11. Opeth-studioalbum", siden han nok er en ganske enerådende bandleder.
Det er altså helt ferskt, og ble utgitt 25. august i år. Tre år etter deres forrige plate, "Heritage", som for Opeth-fans var en like stor milepæl som da Dylan kjøpte elgitar sommeren 1965.
Den markerte nemlig slutten på "growling" i vokalen.
Opeth startet som et death metal-band i 1990, om enn med temmelig komplisert og progressiv musikk, og etter hvert, fra plate til plate, har mer og mer prog-elementer infusert musikken, og etter hvert har de fremstått som et fantastisk og originalt "death metal/prog metal fusion"-orkester, med en i mine øyne nesten uovertruffen musikalitet og dynamikk. "Heritage" var plata der de la fra seg nesten alt som var igjen av metal, og fremsto som et godt gammeldags progrock-band. Et BRA! et, og man hører selvsagt hvor de kommer fra fremdeles, men dette falt mange fans tungt for brystet. Etter "Heritage" sa Åkerfeldt noe slikt som at: "De som venter på mer growling, bør ikke holde pusten." Den nye "Pale Communion" setter definitivt to streker under dette.
Åpningstonene på plata forteller med en gang hvor landet ligger. Noen ganske sjangertypiske orgelriff fra den nye tangent-mannen Joakim Svalberg, og Martin Axenrot
spiller faktisk trommer, i stedet for mange andre trommiser som bare holder takten. Langt fremme i miksen får han også være gjennom hele plata. Alle musikerene får briljere med hva de kan i låtene, og den blir ikke kjedelig, selv om den er ganske rolig. gitarsoloer avløses av fløyter, og basslinjer bråstopper for å gi plass til orgelskalaer og mellotron. (Ja, mellotron!)
Alt her er som det skal være, og Åkerfeldt har nok planlagt og komponert heeeeeelt ned i siste detalj også. Kompisen hans, petimeteret Steven Wilson, frontmann i Porcupine Tree har også hjulpet til, og har dratt i spakene på miksepulten. Det er ikke "Opeth" slik det Opeth jeg liker best låter, men det er jammen bra likevel. Dette er til og med
skikkelig bra progrock. Originalt, kjent format, men likevel nyskapende, og så definitivt velgjort. Hvis det er dette Åkerfeldt (og de andre) har lyst til å spille nå, så er det ingen andre enn dem som bestemmer det, selv om de gjorde noe ganske annerledes for 5-10 år siden. Og dette er jo i alle fall bra. (Hører dere, Metallica?)
Det som skiller denne fra Hertitage, er at musikken høres mer fokusert ut nå. Ikke at det var slurvete forrige gang, men nå er det supertight, kreativt og interessant. Veldig melodiøst med kontraster og detaljer. Mye å følge med på her. JEG ville foretrukket i alle fall
litt mer death metal fra gutta, men det i seg selv tar jo ingenting fra kvaliteten på den musikken de faktisk lager nå. Her er det prog, hardrock, jazz, litt metallgitar (og -bass), orientalske rytmer og melodier, og går man under overflaten og konsentrerer seg om å lytte, kan man bruke evigheter på denne plata. Forrige plate sa jeg at godt kunne vært laget av Camel på 70-tallet, men på denne plata høres Opeth bare ut som Opeth, og det må jo være bra. (Nye Opeth, ikke gamle death-Opeth, selvsagt.)
Låtene? Tja.. Som alltid med Opeth, er platene litt mer en helhet enn en og en låt, men likevel: Favorittene mine pr. dags dato er nok singelen "Cusp Of Eternity", "Voice Of Treason" og prog-mesterverket "Moon Above, Sun Below", mens de minst engasjerende kanskje "River" og avslutningen "Faith In Others" som er litt mindre "prog" og mer "tilgjengelig" rock.
Alt i alt en flott plate, og selv om min personlige smak heller mer mot det hardere Opeth fra midten av karrieren deres, så er denne etter å ha hørt den 10-12 ganger, mer oppmerksomt mot slutten, de siste dagene nok verdt en
9/10 i min bok. Flott plate! Bare "nye vinduer i sokkeletasjen"-prosjektet hjemme blir ferdig nå, skal jeg ta av plasten på vinylen og spille den slik den bør spilles også. Gleder meg!