Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Men da skjønner jeg ikke hvorfor EirikV lenger opp her har vært i kontakt med Lyngdorf og og fått beskjed om at 2170 ikke kan kobles med annen 2170/2200 etc?

    Kom også over denne tråden på Google: https://groups.yahoo.com/neo/groups/LyngdorfAudio-UG/conversations/topics/4362
    Digitalt ut fungerer tydeligvis ikke sammen med HDMI, noe å tenke på for meg som kommer til å bruke 2170 i TV-anlegget og leker med tanken på subber tilkoblet digitalt rett fra DSP.
    Nå misforstår jeg kanskje, men jeg bruker HDMI kabelen rett fra mitt Classé drivverk og koblet til TVen. Så brukes min 2200 på toppseksjonen og analogutgangen på bassene.

    En 2200 kan jo brukes både via analog og digitalutgangen for å kjøre 2 + 2 systemer.

    Hvis du og Rizzo bor i nærheten av hverandre hadde det kanskje gått an å teste ut forskjellige varianter? Eller å prøve varianten til HEL med 2170 til toppen og f.eks 2200 til bassene?

    Når slaveforsterkeren kommer på markedet må det jo finnes muligheter for å bruke den sammen med 2170.


    Jeg aner meg at flere vil oppdage at 2170 trenger "snille" høyttalere å jobbe sammen med. Det er ikke allverden av krefter tilgjengelig i den. Som tidligere nevnt prøvde jeg min 2200 på velbygde selvbygghøyttalere hos min bror. De er godt bygde 4 veis, 10" basser, 6 db filter, nullohm spoler(3x4 mm tråd). Hans Densen DM 10 på 2 x 75 watt driver dem greit. Så den er ingen vanskelig høyttaler. Min 2200 var ikke spesielt mer kraftfull i bassen enn DM10. Noen innspillinger fungerte topp, mens andre ikke så bra. Jeg tenkte at 2200 avslørte innspillingene ekstra godt. Da vi koblet til min Crown K2 i bypass til bassene ble det en helt annen verden. Mye mer kraft i bassen. Men omtrent "alle" platene spilte topp. Mer ro og varme i lyden oppover. Vi spilte omtrent bare gamle analogopptak etterpå fra 70 tallet, og de hadde en tyngde og fylde i lyden som jeg finner naturlig. F.eks Deep Purple Machine Head i analog versjonen og ikke remastered.

    Så min erfaring har vært at når 2200 spiller for "kaldt" så har den problemer med å drive høyttalerne. Er det mulig å bruke Tannoyene 2 veis? Prøv i så fall 2170 til diskantene og Luxman'en til bassene og bruk 2170 i bypass og originalt filter i Tannoyene. Da må du ha bi-wiring terminaler.

    Så Lyngdorf reklamen om at de driver omtrent enhver belastning er bare tull. Millennium har nok en del krefter(har aldri prøvd den), men ikke de andre. Skal du ha skikkelig kraft må du ha en annen forsterker i tillegg i bassen.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Da har jeg testet digitalutgangen, noe som ble gjort ved å koble digital ut fra Lyngdorf til digital inn på min Luxman DA-200 DAC, som igjen kjørte analog ut og inn i main in på Luxman L-590AII hvor jeg hadde mine Tannoy Autograph Mini tilkoblet. Fungerte som bare rakkern det, også på ved bruk av HDMI kilder og avkrefter derfor påstanden om at digital ut ikke fungerer med HDMI også. To gode nyheter for meg i hvert fall!

    Noen som forresten vet om det er mulig å velge delefrekvens mellom high/low FØR RoomPerfect kalibrering så den følger dette? Den velger 80Hz automatisk virker det som, og booster såppass mye i 80hz+ bassområdet at høyttalerene mine har mindre headroom enn om de spiller fullrange... Vet det kan justeres i ettertid, men man vil vel da ha kalibreringer som er målt med sattelittene i dette området og ved å heve delefrekvensen vil jo subbene bli boostet unødvendig mye her. Med REL subbene jeg har nå ønsker jeg å dele på 120 da dette er maks som kan stilles bak på subbene, men i fremtiden med nytt subsystem ser jeg for meg å dele så høyt som mellom 150 og 300 et sted avhengig av hva som låter best.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Skjønte ikke helt hva du spurte om?

    Roomperfect prosedyren er som følger:

    Koble på høyttalere og sub. Del og juster gain etter øra. Kjør deretter romkorreksjon :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10


    [h=3]Lyngdorf
    Audio Previews New SDA-2400 Power Amplifier at CEDIA
    [/h]



    At this year’s CEDIA Expo, the Lyngdorf Audio room was crowded with visitors
    who experienced the incredibly popular TDAI-2170. This fully digital integrated
    stereo amplifier blew the audience away, not least with how vast an improvement
    RoomPerfect™ delivers to any speaker setup. We also brought along a sneak peek
    of the peerless SDA-2400, our new and very unique high-performance power
    amplifier, which will launch in February 2015.



    Unlike most power amplifiers, the SDA-2400 features both analog and digital
    inputs, making it effortless to upgrade sound from media players, streaming
    devices, or radio outputs. This unusually powerful 2 x 400 watt (4 Ohm)
    amplifier can function in Lyngdorf systems or as a power amplifier for media
    players with volume controlled outputs. It also works perfectly with
    conventional surround sound processors and pre-amplifiers. Specifications and
    photos to be released at a later date. Stay tuned!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    859
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Har i dag koblet til en aktiv sub til lyngdorfen. Først prøvde jeg å koble til som vanlig med å justere delefilter og gain på suben etter REL-metoden. Fungerte heller dårlig. Deretter delte jeg i lyngdorfen og trakk ned nivået i linjeutgangen til det satt. Tok to minutter og det funker som fjell. Satt delefrekvens 5 hz lavere enn -3db på Harbethene og 4.ordens filter. Har ikke rukket å kjøre room perfect ennå og kjenner ingen umiddelbare behov heller.

    Ser at den nye effekten er semi-digital. Skulle ønske de kom med et tda-effekttrinn uten dac og volumstyring. Det hadde vært noe. Kjørt equibit hele veien.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1


    Lyngdorf
    Audio Previews New SDA-2400 Power Amplifier at CEDIA






    At this year’s CEDIA Expo, the Lyngdorf Audio room was crowded with visitors
    who experienced the incredibly popular TDAI-2170. This fully digital integrated
    stereo amplifier blew the audience away, not least with how vast an improvement
    RoomPerfect™ delivers to any speaker setup. We also brought along a sneak peek
    of the peerless SDA-2400, our new and very unique high-performance power
    amplifier, which will launch in February 2015.



    Unlike most power amplifiers, the SDA-2400 features both analog and digital
    inputs, making it effortless to upgrade sound from media players, streaming
    devices, or radio outputs. This unusually powerful 2 x 400 watt (4 Ohm)
    amplifier can function in Lyngdorf systems or as a power amplifier for media
    players with volume controlled outputs. It also works perfectly with
    conventional surround sound processors and pre-amplifiers. Specifications and
    photos to be released at a later date. Stay tuned!
    Det er sikkert at Lyngdorf fölger med i tiden. Blir spent pä hvor mye denne koster i forhold til 2170. Dette er vel en forsterker som er ganske lik en SDA 2175, bare med DAC og forforsterker innebygd. Litt mer effekt enn 2175, men ikke full digital. Da ser det nok ikke ut som at Lyngdorf kommer med en heldigital utgave av 2170 uten Room Perfect delen. Det hadde jo värt et bra alternativ for oss som "maser" om muligheten for flerveis digital deling til redusert pris.

    Smiler litt av uttrykket "unlike most power amplifiers" som ikke har dac eller pre innebygd. Men SDA-2400 er jo da en moderne integrert forsterker med innebygd dac, spör du meg. Og dem er det kommet mange konkurrenter av i det siste.

    Interessant at noen her finner ut av ting som Lyngdorf sier ikke fungerer. Jeg siterer ordrett fra Flemming Smith's mail til meg:" TDAI-2170 kan IKKE kontrollere en anden forstärker - og kan heller ikke kontrolleres af en anden forstärker".

    Ellers sä har jeg kjöpt DP-1 og BW-1 höyttalersystemet. Det er ikke hentet enda. Jeg mä teste det ut hos min bror för jeg eventuelt tar dem med meg til Österrike. Hvis det spiller med bra nok lydtrykk hos han sä duger det ogsä i mitt nye lille lytterom. Jeg er spent pä om jeg vil föle at lyden blir for "tynn" og for lite fylde. Min 2200 og K2 blir nok og med til Stavanger for ä ha forsterkeriet klar. Blir nok til at jeg pröver ä fä länt en 2170 og av Klubben. Wilsonkopiene kan bli et kort eierskap for meg, som er litt synd.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om jeg går over streken nå, men jeg tenkte å bruke denne vennetråden til å tipse om at jeg har et sett flotte Lyngdorf DP-1 og BW-1 høyttalere til salgs eller byttehandel med 2200 med Room Perfect. Kanskje har du en 2200 med RP og kunne tenke deg den nye 2170 med flere moderne innganger? Både 2200 og 2170 er perfekte makkere til disse høyttalerne.

    Informasjon om salgsannonsen ligger under Høyttalere (akkurat nå på side 5). Redusert pris 16.800). For deg spesielt med TDAI 2200 RP eller den nye 2170, så kan du på en enkel måte skaffe deg et skikkelig 2 + 2 system slik som Lyngdorf anbefaler. En vanlig analog effektforsterker kan brukes til bassene, eller f.eks SDA 2175 eller 2175 i integrert utgave som det ligger flere av til salgs på Finn til 7.000 kr. Dette er lettdrevne høyttalere og Lyngdorf sine egne forsterkere har mer enn nok krefter til å drive disse høyttalerne.

    Høyttalerne er nylig kjøpt brukt av meg og testet uten bruk av korreksjon av bassene. De spiller meget åpent i mellomtonen og diskanten er behagelig og oppløst. Bassene er veldig kjappe, men jeg fikk ikke fram dypbassen siden jeg ikke fikk gjort de nødvendige korreksjonene. Jeg fikk lånt en 2170, men fikk ikke med fjernkontrollen. Da kunne jeg ikke teste dem med Room Perfect. Da koblet jeg til men egen 2200 og Crown K2 til bassene. Jeg stilte bare inn delay og delefrekvens. Det var en meget flott gjennomsiktighet i lyden. Jeg har ikke fått noen ny mulighet til å gjøre en test med RP siden jeg ikke har egen leilighet lenger i Stavanger.

    På tross av beskjedne mål så kan denne kombinasjonen spille fra 25 hz og oppover høregrensen. I en normal stue skal de være i stand til å spille høyt nok for de flestes behov, og med en uvanlig renhet og dynamikk.

    Jeg har ikke den største pengebingen å ta ifra, og ser at det er lettere å selge ferdige renommerte høyttalere enn selvbyggsystemer. Det er ikke så mange som vil ha hjemmebygde høyttalere. Jeg har to andre store systemer, og satser nok på å beholde et av disse. Men da må jeg skaffe meg en ekstra 2200, siden det vil bli 3 veis aktiv deling. Helst med Room Perfect, siden jeg er blant dem med dårlige dataferdigheter. For meg er det ingen andre alternativer til 2200 når både kvalitet og pris teller, så lenge de slipper å spille tunge laster. De passer i alle fall meget godt til mellomtone og diskantseksjonene til mine høyttalere.

    Kanskje er dette muligheten for deg til kjøpe et ekte Lyngdorf 2+2 system, siden du får det til omtrent halv pris? Og det er enda 2.5 år igjen av garantien. Sjekk gjerne ut noen tester som ligger på nettet, f.eks fra Lyd og Bilde.

    Ta gjerne kontakt enten det gjelder et rent kjøp eller en byttehandel med 2200 med RP.

    Hilsen Eirik. 92 22 65 44.
     
    Sist redigert:

    Durloth

    Fersking
    Ble medlem
    13.11.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Jeg har en Lyngdorf SDA 2175 som jeg har brukt til å drive en (aktiv) ASW610 Sub og et par lette høyttalere. Nå har jeg kjøpt meg et par Venere 2.5 og lurer på om det blir litt mye for forsterkeren, siden jeg må skru volum opp til omkring klokka 10 når jeg hører på moderat volum og nermere 12 for å guffe ordentlig på.

    Hvis jeg kvitter meg med forforsterkeren jeg bruker i dag (en NAD C165BEE) og går til anskaffelse av en Lyngdorf SDAI 2175 eller TDAI 2200, er det noen måte jeg kan utnytte forsterkerkraften fra begge forsterkerne og bruke romkorreksjonen?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Lyngdorf SDA 2175 som jeg har brukt til å drive en (aktiv) ASW610 Sub og et par lette høyttalere. Nå har jeg kjøpt meg et par Venere 2.5 og lurer på om det blir litt mye for forsterkeren, siden jeg må skru volum opp til omkring klokka 10 når jeg hører på moderat volum og nermere 12 for å guffe ordentlig på.

    Hvis jeg kvitter meg med forforsterkeren jeg bruker i dag (en NAD C165BEE) og går til anskaffelse av en Lyngdorf SDAI 2175 eller TDAI 2200, er det noen måte jeg kan utnytte forsterkerkraften fra begge forsterkerne og bruke romkorreksjonen?
    Hei og velkommen til Lyngdorf vennegjengen. Det ser at til at vi blir færre og færre her, på tross av enestående produkter. Er det Sonus Faber Venere 2.5 du har? Jeg vet ikke hvor vanskelige de er å drive, men jeg kan komme med et par forslag.

    SDA 2175 blir vanligvis brukt som bassforsterker og krever forforsterker. Da hadde nok SDAI 2175 kanskje vært et bedre alternativ. De selges rimelig for tiden. Jeg bare hørt SDA2175 brukt som effektforsterker på lettdrevne Lyngdorfhøyttalere. Da fungerer den bra.

    Har du et rom uten vanskelige akustiske forhold så hadde jeg helt klart satset på TDAI2200. Den har jeg selv og er suverent bra i lyden i forhold til hva den koster. Du kan skaffe deg en slik helt ned i 10.000 kr nå uten Room Perfect. Har du et vanskelig lydrom anbefales 2200 med Room Perfect. Den er sikkert betydelig bedre enn din 2175/NAD kombinasjon. Jeg tror at den har mer enn nok effekt til dine høyttalere. Og du har i tillegg innebyget DAC av veldig bra kvalitet i tillegg til andre funksjoner. Vil du senere supplere med subwoofere, har 2200 et meget bra innebygget delefilter og delay m.m.

    Jeg ender nok opp med to stk 2200 pluss en kraftig bassforsterker i mitt system. 2200 har i mitt system en fantastisk mellomtone og diskant.

    Den nye TDAI2170 kan kanskje og være et godt alternativ hvis dine høyttalere ikke er for tungdrevne. Din 2175 kan utmerket brukes som bassforsterker både sammen med 2200 og den nye 2170, hvis du har råd til det.

    Hilsen Eirik.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    859
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kan bare skrive under på innlegget over at Tdai 2200 er en strålende forsterker. Slik jeg har skjønt det er Tdai-modellene en del bedre enn Sdai-modellene da de er heldigitale helt til høyttalerutgangen (equibit). SF Venere vet jeg svært lite om, men såfremt de ikke går langt ned i ohm og har håpløse fasevinkler bør det gå greit.

    Jeg har selv et par harbeth og en liten (men veldig god) BKelec xls200 sub som Roomperfect syr sammen på en fullstendig sømløs måte, delt på 50 hz. På den måten får Lyngdorfen konsentrert seg om det den kan aller best, som er en glassklar mellomtone og diskant, og det uten å bli kaldt eller klinisk.

    Hvis du har mulighet til å anskaffe en Tdai2200 med roomperfect så er det i hvert fall en klar anbefaling fra meg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    TDAI 2200 har potent bass også. Det har ikke TDAI2170.

    :)
     

    Durloth

    Fersking
    Ble medlem
    13.11.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Takk for god velkomst og gode svar! Da høres det ut som TDAI 2200 til mellomtone og diskant er veien å gå. Bare å få solgt de gamle høyttalerne og NADen først... Hvordan vil jeg gå frem for å koble anlegget slik at forsterkerne jobber sammen og vil det han noe å si hvilken forsterker jeg kobler subben til?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Takk for god velkomst og gode svar! Da høres det ut som TDAI 2200 til mellomtone og diskant er veien å gå. Bare å få solgt de gamle høyttalerne og NADen først... Hvordan vil jeg gå frem for å koble anlegget slik at forsterkerne jobber sammen og vil det han noe å si hvilken forsterker jeg kobler subben til?
    Subben din er jo aktiv, da trenger du ikke forsterker.
     

    dan-erb

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2013
    Innlegg
    34
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    6
    TDAI 2200 og Windows 8

    Vurderer å kjøpe en TDAI 2200 brukt men bruker kun Windows 8.1 på pc. Noen som har testet ut W8.1 til programmene for denne forsterkeren? Fikk vite av Lyngdorf at de kun har testet ut frem til og med Windows 7, så de kunne ikke garantere meg noe.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Vurderer å kjøpe en TDAI 2200 brukt men bruker kun Windows 8.1 på pc. Noen som har testet ut W8.1 til programmene for denne forsterkeren? Fikk vite av Lyngdorf at de kun har testet ut frem til og med Windows 7, så de kunne ikke garantere meg noe.

    BAre det burde gi deg et varsko.. hold deg unna Lyngdorf ;).
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å kjøpe en TDAI 2200 brukt men bruker kun Windows 8.1 på pc. Noen som har testet ut W8.1 til programmene for denne forsterkeren? Fikk vite av Lyngdorf at de kun har testet ut frem til og med Windows 7, så de kunne ikke garantere meg noe.

    BAre det burde gi deg et varsko.. hold deg unna Lyngdorf ;).
    For noe tull! Det er sjelden at jeg bruker så sterke ord i et slikt forum. TDAI 2200 kom på markedet i 2005, og da er det ganske vanlig at ikke produktene kan tilpasses de nyeste operativsystemene. Dette er en meget vellydende forsterker som er et funn til prisen, med alle sine geniale funksjoner

    En av forumets brukere skrev at han kjørte sin Windows 7 pc i XP mode og da funket det greit på 2200. Du kan også skaffe deg en rimelig laptop bare til bruk sammen med 2200. Da har du alt du trenger i årevis framover.

    Jeg har meget god erfaring med Lyngdorf. Bruker du forsterkeren sammen med høyttalere med normal last får du veldig god lyd for pengene. Jeg kjøper snart enda en 2200 for bruk i et treveis aktivt system.

    Skal du være oppdatert på det nyeste er jo TDAI 2170 et godt valg.

    Eirik.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Eirik. En produsent burde ikke skrive slike svar, men får testet det før dem får en bruker til å bruke masse KRKR på et produkt som kanskje (jeg skriver KANSKJE) ikke funker på hans OS.

    Windows 8 er jo et av verdens største OS nå, hadde det vært forespørsel angående FreeBSD eller linux så kunne jeg kanskje skjønt det, men ikke på Windows 8.x, der burde dem ha et ja eller nei svar!
     

    JanOveD

    Medlem
    Ble medlem
    17.05.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Eirik. En produsent burde ikke skrive slike svar, men får testet det før dem får en bruker til å bruke masse KRKR på et produkt som kanskje (jeg skriver KANSKJE) ikke funker på hans OS.

    Windows 8 er jo et av verdens største OS nå, hadde det vært forespørsel angående FreeBSD eller linux så kunne jeg kanskje skjønt det, men ikke på Windows 8.x, der burde dem ha et ja eller nei svar!
    Windows 7
    53.05%
    Windows XP
    17.18%
    Windows 8/8.1
    16.80%

    Usage share of operating systems - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Verdens mest solgte da kanskje. Uansett dårlig av lyngdorf å ikke ha sjekket dette os'et opp mot sitt utstyr.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Verdens mest solgte da kanskje. Uansett dårlig av lyngdorf å ikke ha sjekket dette os'et opp mot sitt utstyr.
    Jeg kan være enig i at Lyngdorf kunne ha gitt et bedre svar. Men de ansatte er kanskje mer opptatt av å få de nye produktene ferdige enn å bruke tid på 2200 som har vært utgått i sikkert 3 år nå. Lyngdorf kan bli bedre på å oppdatere kundene sine. En stund lurte jeg på om firmaet var gått konkurs for det gikk nesten et par år uten noen nyhetsoppdateringer. De var sikkert veldig opptatt den tiden med opprettelsen av SteinwayLyngdorf, men de kunne godt ha informert om dette til gamle kunder. Jeg fikk selv et svar fra Lyngdorf som en annen bruker fant ut ikke var riktig, men det er lov å gøre en glipp. I dette tilfellet var det bare en fordel for 2170 eiere at forsterkeren kunne styre andre apparater digitalt. Og jeg ble anbefalt å ikke dele digitalt mellom mellomtone og diskant med to stk 2200. Men jeg har aldri hatt så god lyd som da jeg testet dette ut med 2200 til diskanten og bassforsterkeren på mellomtonene. Det er årsaken til at jeg vil ha enda en 2200.

    Jeg anbefaler dan-erb å kjøpe en 2200. Hvis du bare skal bruke forsterkeren uten å gjøre DSP innstillinger trenger du ikke PC i det hele tatt. Jeg har brukt min 2200 i snart 8 år nå uten PC bruk. Men det skyldes at jeg ikke har fått det til. Mest min feil, men jeg hadde satt pris på en bedre veiledning i bruken av DSP. Jeg bruker delefilteret i 2200 til å styre en annen bassforsterker og delayinnstillingene for fire kanaler uten bruk av PC. Det fungerer fint, men jeg skulle gjerne ha fått til å korrigere frekvensgangen og. Skal du bruke DSP'en er det ikke verre enn å få lånt eller kjøpt en gammel PC med Windows 98, XP eller nyere systemer. Det burde ikke stoppe deg fra å kjøpe en 2200.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Da viser det seg enda en gang at det er personer med genuin musikkinteresse og penger over gjennomsnittet som velger fulldigitale løsninger. Tidligere i denne tråden er det henvist til en rik franskmann som brukte 5 Tact forsterkere(modifiserte) på et anlegg i millionklassen. Den erfarne hifijournalisten som var på besøk hadde aldri hørt så god lyd før. TDAI2200 er sikkert en optimal løsning for harde membraner. Nå kan han enkelt dele digitalt og velge bratt avskjæring uten problemer med oppbrytning og effekttap. Og eieren her syntes sikkert at 2200 gav den beste lyden på disse høyttalerne. Kanskje viser det seg at en 2200 har krefter nok til å drive bassene på Nautilus'ene og? Jeg ser at han har fått laget en spesiell himling, men tenker at det hadde nok gjort seg med noen tepper på gulvet og for lyden sin del.

    Jeg synes at disse høyttalerne har et fantastisk design og de spiller sikkert supert med Lyngdorf forsterkerne. Dette er vel kanskje den mest optimale kassekonstruksjonen som er laget. Og kjekt å se at noen har et skikkelig musikkbibliotek. Her har eieren bidratt til å støtte både butikker, plateselskap og musikere økonomisk. Jeg har i mye mindre skala kjøpt musikken i stedet for å laste den ned.

    Mine planer er enda to stk 2200 pluss en kraftigere forsterker til bassene. Full digital deling er veien å gå også for meg. Hos meg fikk jeg enda varmere og klarere lyd med digital deling mellom mellomtone og diskant.

    Det er et stilig bilde du fant, Hans Erik.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er det ikke noen sorte monoblokker som står bakerst der, eller er det noe annet?
    mulig de står på pre.out,en for siste deling mot bass ( hva vet jeg ) eller strømrensere?
    kult oppsett uansett.....
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke noen sorte monoblokker som står bakerst der, eller er det noe annet?
    mulig de står på pre.out,en for siste deling mot bass ( hva vet jeg ) eller strømrensere?
    kult oppsett uansett.....
    Jeg ser også de sorte boksene uten å vite hva slagt apparater det er. Kanskje har eieren et ekstra sett med forsterkere til bassene til musikk som krever spesielt mye krefter? Med 2200 er det jo ikke noe problem å tilpasse og lagre innstillinger med andre forsterkere.

    Jeg ble fascinert av Nautilus høyttalerne og leste om planene og prosessene med å bygge høyttalerne. Imponerende forskning. Det tar visstnok en lakkerer 9 dager å få ferdig en Nautilus. En kar som var involvert i prosjektet og som ikke jobber for B&W lenger fortalte at de måtte la prosjektet "ligge" i lang tid etter den egentlig var ferdig. Høyttaleren var så mye bedre enn de andre B&W høyttalerne at de andre måtte videreutvikles før de kunne lanseres for offentligheten. Og spesielt 800 Nautilus serien har dratt nytte av forskningen på Nautilus. Ved å bruke flere elementer og nøyaktig tapsfri deling så oppnås en mer dynamisk og klar lyd. En må ikke "feige ut" og lage en snill frekvensgang der mellomtonen og diskanten møtes.

    Noen hevder at dette var verdens beste høyttaler da den kom ut, selv om andre var dyrere. Men det må jo være i forhold til størrelsen på rommet. Med stuer opp mot 100 m2 er det nok for lite skyv med en 12". En annen ting er jo at Nautilus ikke kan justeres i forhold til lytteavstanden som de store Wilson høyttalerne kan. Og jeg lurer på hvordan diskanten låter når du sitter og lytter? På meg virker det som at de vil fungere best stående. Men jeg har aldri hørt høyttalerne og B&W har sikkert funnet en god løsning.

    Merkelig nok ser det ut til at ingen av de store hifi bladene(eller andre) har testet B&W Nautilus. Det er en side som har omtaler der eierne eller andre som har hørt Nautilus skriver on kort oppsummering. Der er det en kar som bruker Nautilus som fronthøyttalere og som har 4 stk 801 som side og bakhøyttalere. HTM senterhøyttaler og Krell Master Reference Subwoofer. Til å drive høyttalerne bruker han 13! stk Krell 650 Watt monoblokker. 8 stk alene til Nautilus. Hvis jeg føler at det er i overkant med en egen 2200 til å drive diskanten, hva da med 650 Krellwatt pr 4", 2" og 1". Eieren mener at de krever mye effekt, men dette er vel å ta vel hardt i? Diskantene har han røket et par ganger. Men 801 tåler all den guffen de får, og der er nok 650W per side en god match. Det er i alle fall kjekt å lese at noen som har mye penger heller investerer i et supert musikkanlegg enn en ekstra Ferrari el. lign.

    Men vi skal ikke glemme at SteinwayLyngdorf leverer hjemmekinoanlegg opp mot 1 million dollar. De drives av flere tusen watt. Det var Lyngdorf sin opprinnelige teknologi som de tok noen skritt videre med til SteinwayLyngdorf. Og dette er kanskje grunnen til at de holder igjen potensialet til Lyngdorf? Noen heftige hjørne/veggbasser som deles høyt drevet av 400 til 1000 watt fulldigitale watt per kanal. Det vil kunne ta opp kampen mot de store.

    Vi skal likevel ikke glemme at selv med en så råflott og gjennomtenkt høyttaler som Nautilus, så vil rommet bidra med mye uønsket lyd. Og her kan jo Lyngdorf gjøre ting som Krell ikke kan. Det har kanskje eieren til anlegget på bildet funnet ut? Hvis det er store og harde flater i rommet vil det jo låte dårlig uansett hvor dyrt anlegget er.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Har laget et lite dipolsystem til en kamerat. Audio Nirvana Alnico 8 tommers fulltone og Acoustic Elegance Dipole 10 tommere.

    Spiller på TDAI2200 uten RP. Både passivt delt og delt aktivt hvor en Musical Innovation 9.1se driver fulltonene. Låter knallbra.
     

    Vedlegg

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Er det ikke noen sorte monoblokker som står bakerst der, eller er det noe annet?
    mulig de står på pre.out,en for siste deling mot bass ( hva vet jeg ) eller strømrensere?
    kult oppsett uansett.....
    Jeg ser også de sorte boksene uten å vite hva slagt apparater det er. Kanskje har eieren et ekstra sett med forsterkere til bassene til musikk som krever spesielt mye krefter? Med 2200 er det jo ikke noe problem å tilpasse og lagre innstillinger med andre forsterkere.

    Jeg ble fascinert av Nautilus høyttalerne og leste om planene og prosessene med å bygge høyttalerne. Imponerende forskning. Det tar visstnok en lakkerer 9 dager å få ferdig en Nautilus. En kar som var involvert i prosjektet og som ikke jobber for B&W lenger fortalte at de måtte la prosjektet "ligge" i lang tid etter den egentlig var ferdig. Høyttaleren var så mye bedre enn de andre B&W høyttalerne at de andre måtte videreutvikles før de kunne lanseres for offentligheten. Og spesielt 800 Nautilus serien har dratt nytte av forskningen på Nautilus. Ved å bruke flere elementer og nøyaktig tapsfri deling så oppnås en mer dynamisk og klar lyd. En må ikke "feige ut" og lage en snill frekvensgang der mellomtonen og diskanten møtes.

    Noen hevder at dette var verdens beste høyttaler da den kom ut, selv om andre var dyrere. Men det må jo være i forhold til størrelsen på rommet. Med stuer opp mot 100 m2 er det nok for lite skyv med en 12". En annen ting er jo at Nautilus ikke kan justeres i forhold til lytteavstanden som de store Wilson høyttalerne kan. Og jeg lurer på hvordan diskanten låter når du sitter og lytter? På meg virker det som at de vil fungere best stående. Men jeg har aldri hørt høyttalerne og B&W har sikkert funnet en god løsning.

    Merkelig nok ser det ut til at ingen av de store hifi bladene(eller andre) har testet B&W Nautilus. Det er en side som har omtaler der eierne eller andre som har hørt Nautilus skriver on kort oppsummering. Der er det en kar som bruker Nautilus som fronthøyttalere og som har 4 stk 801 som side og bakhøyttalere. HTM senterhøyttaler og Krell Master Reference Subwoofer. Til å drive høyttalerne bruker han 13! stk Krell 650 Watt monoblokker. 8 stk alene til Nautilus. Hvis jeg føler at det er i overkant med en egen 2200 til å drive diskanten, hva da med 650 Krellwatt pr 4", 2" og 1". Eieren mener at de krever mye effekt, men dette er vel å ta vel hardt i? Diskantene har han røket et par ganger. Men 801 tåler all den guffen de får, og der er nok 650W per side en god match. Det er i alle fall kjekt å lese at noen som har mye penger heller investerer i et supert musikkanlegg enn en ekstra Ferrari el. lign.

    Men vi skal ikke glemme at SteinwayLyngdorf leverer hjemmekinoanlegg opp mot 1 million dollar. De drives av flere tusen watt. Det var Lyngdorf sin opprinnelige teknologi som de tok noen skritt videre med til SteinwayLyngdorf. Og dette er kanskje grunnen til at de holder igjen potensialet til Lyngdorf? Noen heftige hjørne/veggbasser som deles høyt drevet av 400 til 1000 watt fulldigitale watt per kanal. Det vil kunne ta opp kampen mot de store.

    Vi skal likevel ikke glemme at selv med en så råflott og gjennomtenkt høyttaler som Nautilus, så vil rommet bidra med mye uønsket lyd. Og her kan jo Lyngdorf gjøre ting som Krell ikke kan. Det har kanskje eieren til anlegget på bildet funnet ut? Hvis det er store og harde flater i rommet vil det jo låte dårlig uansett hvor dyrt anlegget er.

    Eirik.
    Fidelity har testet Nautilus, eller var det Audio det het den gangen? Det var uansett hjemme hos Knut V

    B&W har vel ikke oppgradert dette sneglehuset med sine beste domer slik som resten av Nautilus serien?! Spennende høyttaler, men de kunne godt ha større bass og mellomtone
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Når du sier det så synes jeg og at jeg husker en test. Men det må nok ha vært i Audio. Men var Vadseth involvert i det bladet og? Jeg husker at han jobbet i et konkurrerende blad til Audio lenge. Men detaljer om hvilke forsterkere eller hvilket utstyr som ble brukt eller svakheter med høyttalerne husker jeg ikke. Og jeg er enig i at et større element til nedre mellomtone sikkert kunne gitt mer fylde og dynamikk i midbassen. Men jeg skal ikke være kjepphøy og late som om jeg har bedre peiling enn B&W. Men Vivid Audio har valgt større elementer i dette frekvensområdet.

    Det er litt merkelig at ikke B&W gjorde mer ut av Nautilus etter at den kom påmarkedet. Lages den enda? Og den hadde jo sikkert blitt enda bedre med å oppgradere til diamantdiskant. Jeg mener og å huske at Nautilus kostet ca 250.000 kr da den ble lansert.Og så må prisen ha steget mye etterpå. I USA var prisen 60.000 dollar. Nåpris kjenner jeg ikke til. Det er jo kommet en rekke høyttalere på markedet som er mye dyrere enn Nautilus. Wilson har vel 3 modeller som er dyrere. JM Lab Grande Utopia BE og Magico er vel andre som er dyrere. Men Nautilus får jo en dyrere pris med 4 forsterkere. Jeg tror at 3 stk TDAI2170 hadde gjort en utmerket jobb til å drive mellomtone- og diskantelementene. En rimelig løsning. Kanskje en kan kjøpe Nautilus billigere hvis en ikke trenger det medfølgende 4 veis el.delefilteret? Høyttalerne er nok en uoppnåelig drøm for meg. I alle fall når en har en kone å ta hensyn til med pengebruken.

    Han som hadde hovedansvaret for å lage Nautilus startet senere Vivid Audio. Sjekk ut Giya 1 (tror den koster 480.000 i Norge)og 2. Der har han fortsatt med snegleprinsippet men lukket dette inne i et dråpekabinett. Veldig spesielt desgn og lyden skal være bedre enn B&W, men jeg synes i alle fall at Nautilus er mye finere. De mindre modellene skal og låte steinbra. Det er risikoen mange firmaer som B&W må ta. Man ansetter høyt kvalifiserte folk som får tilgang til det ypperste av teknologi. Og så slutter de og tar erfaringene med seg videre og starter et konkurrerende firma. Vivid Audio er nok et firma som vi vil høre mer fra framover ser det ut til. De har egen vennetråd og nå.

    De dipolene kan nok spille veldig bra. Jeg hørte en gang Jamo 907 hos en bekjent og ble veldig imponert over den åpne og dynamiske bassen. Blir oppløsningen i diskantområdet god nok på en fulltone? Acoustic Elegance har vel spesiallaget disse elementene til dipol bruk og skal være enda bedre enn Jamo sine elementer. Det er i alle fall sikkert at det er mange veier som fører til god lyd, og Lyngdorf er spesielt velegnet for oss som driver med selvbygg.

    Eirik.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Diskantgjengivelsen i Audio Nirvana fulltonene er forbløffende bra, cymbaler klinger luftig ut, man trenger nesten ikke mer.
    Det besnærende med fulltoner er presisjonen og perspektivet i lydbildet.
    AE dipolbassene er svært velbygde og vellydende......og dyre.
    TDAI2200 uten RP er som du kjenner til veldig kjekk til DIY da den har full DSP funksjonalitet.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Etter at jeg fikk mine b&w 800 dia i hus syntes jeg at nedre mellomtone, øvre bass er en tanke påtrengende ved høyere volum etter å ha kjørt rp. Har prøvd flere posisjoner for ht, men uten hell/forbedringer. Lyden sitter som støpt ved normalt volum men er liksom litt "in your face" ved høyere volum. Kan ikke huske å hatt denne artifakten med 802. Vurderer demping av frontvegg, men mulig jeg ikke får gjennomslag Pga. Waf.
    Med pre. I open eller open air modus, sitter bassen som støpt, bruker jeg noen av music modus forsvinner en del av artifaktene som jeg har omtalt lenger opp, men da blir bassen litt vel påtrengende.
    Jeg kan også legge til at det låter ganske så bra selv uten rp koblet til, men ved lave volum foretrekker jeg rp. Og spiller jeg høyt er det som regel uten.
    Hva tror dere jeg bør gjøre for å bote på utfordringen?
    Jeg kan legge til at lyden er bedre nå en med 802 generelt:)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Når du sier det så synes jeg og at jeg husker en test. Men det må nok ha vært i Audio. Men var Vadseth involvert i det bladet og? Jeg husker at han jobbet i et konkurrerende blad til Audio lenge. Men detaljer om hvilke forsterkere eller hvilket utstyr som ble brukt eller svakheter med høyttalerne husker jeg ikke. Og jeg er enig i at et større element til nedre mellomtone sikkert kunne gitt mer fylde og dynamikk i midbassen. Men jeg skal ikke være kjepphøy og late som om jeg har bedre peiling enn B&W. Men Vivid Audio har valgt større elementer i dette frekvensområdet.

    Det er litt merkelig at ikke B&W gjorde mer ut av Nautilus etter at den kom påmarkedet. Lages den enda? Og den hadde jo sikkert blitt enda bedre med å oppgradere til diamantdiskant. Jeg mener og å huske at Nautilus kostet ca 250.000 kr da den ble lansert.Og så må prisen ha steget mye etterpå. I USA var prisen 60.000 dollar. Nåpris kjenner jeg ikke til. Det er jo kommet en rekke høyttalere på markedet som er mye dyrere enn Nautilus. Wilson har vel 3 modeller som er dyrere. JM Lab Grande Utopia BE og Magico er vel andre som er dyrere. Men Nautilus får jo en dyrere pris med 4 forsterkere. Jeg tror at 3 stk TDAI2170 hadde gjort en utmerket jobb til å drive mellomtone- og diskantelementene. En rimelig løsning. Kanskje en kan kjøpe Nautilus billigere hvis en ikke trenger det medfølgende 4 veis el.delefilteret? Høyttalerne er nok en uoppnåelig drøm for meg. I alle fall når en har en kone å ta hensyn til med pengebruken.

    Han som hadde hovedansvaret for å lage Nautilus startet senere Vivid Audio. Sjekk ut Giya 1 (tror den koster 480.000 i Norge)og 2. Der har han fortsatt med snegleprinsippet men lukket dette inne i et dråpekabinett. Veldig spesielt desgn og lyden skal være bedre enn B&W, men jeg synes i alle fall at Nautilus er mye finere. De mindre modellene skal og låte steinbra. Det er risikoen mange firmaer som B&W må ta. Man ansetter høyt kvalifiserte folk som får tilgang til det ypperste av teknologi. Og så slutter de og tar erfaringene med seg videre og starter et konkurrerende firma. Vivid Audio er nok et firma som vi vil høre mer fra framover ser det ut til. De har egen vennetråd og nå.

    De dipolene kan nok spille veldig bra. Jeg hørte en gang Jamo 907 hos en bekjent og ble veldig imponert over den åpne og dynamiske bassen. Blir oppløsningen i diskantområdet god nok på en fulltone? Acoustic Elegance har vel spesiallaget disse elementene til dipol bruk og skal være enda bedre enn Jamo sine elementer. Det er i alle fall sikkert at det er mange veier som fører til god lyd, og Lyngdorf er spesielt velegnet for oss som driver med selvbygg.

    Eirik.
    Knut V jobbet for Lyd & Bilde den gang det var et hifiblad, og såvidt jeg husker så var han redaktør i Audio på slutten før det ble kjøpt opp og nedlagt av konkurrenter. Er usikker på hvilke blad han skrev for da han testet sneglehusene, men husker at det var effektforsterkere fra Electrocompaniet. tror det var Av250, 180, 120 og den lille 60 wattern.
    Tror nok at mange som kjøper ekstreme highend-høyttalere også vil kjøpe det største og beste effekttrinn og da blir 4 stk eller 8 stk monoblokker veldig dyrt. Det blir jo da ganske dyrt totalt i forhold til størrelsen på høyttalern. Den passer nok best til små engelske stuer enn store stuer i skandinavia eller statene.

    Synes også det er merkelig at de ikke utvikler konseptet videre med en større og bedre versjon, evt med et filter som gjør det mulig å starte med to-veis deling.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Etter at jeg fikk mine b&w 800 dia i hus syntes jeg at nedre mellomtone, øvre bass er en tanke påtrengende ved høyere volum etter å ha kjørt rp. Har prøvd flere posisjoner for ht, men uten hell/forbedringer. Lyden sitter som støpt ved normalt volum men er liksom litt "in your face" ved høyere volum. Kan ikke huske å hatt denne artifakten med 802. Vurderer demping av frontvegg, men mulig jeg ikke får gjennomslag Pga. Waf.
    Med pre. I open eller open air modus, sitter bassen som støpt, bruker jeg noen av music modus forsvinner en del av artifaktene som jeg har omtalt lenger opp, men da blir bassen litt vel påtrengende.
    Jeg kan også legge til at det låter ganske så bra selv uten rp koblet til, men ved lave volum foretrekker jeg rp. Og spiller jeg høyt er det som regel uten.
    Hva tror dere jeg bør gjøre for å bote på utfordringen?
    Jeg kan legge til at lyden er bedre nå en med 802 generelt:)
    Jeg har tidligere henvist til et tysk blad som heter HifiExclusiv eller ganske likt. Har bladet liggende en annen plass. Utgitt sammen av Stereo og Stereoplay. De tester veldig mye flott utstyr i det bladet. Også 800D. Men de hadde store utfordringer. Utstyr som hadde fungert topp på 802D og andre flotte høyttalere passet ikke til 800D. De lurte på om høyttaleren var litt oppskrytt. Så fikk de rekvirert kraftigere forsterkere og kanskje andre ting. Først nå falt ting på plass og forsvarte den betydelige merkostnaden. Koster den omtrent 50.000 kr mer enn 802, med overgang fra 8 til 10 tommere og litt større kabinett? Jeg synes at fabrikanter ofte tar uforskammet mye mer for høyttalerne når en går opp en størrelse. Ser du på Seas sine toppelementer eller f.eks ScanSpeak er det ganske lite prisforskjell fra 6.5 til 8 toms basser eller fra 8 til 10 toms.
    Konklusjonen deres ble at 800D var en av de beste høyttalerne de hadde hatt i hus. Andre hadde vært dyrere men ikke bedre. Og advarselen var at for å få fullt potensiale ut av 800D setter det i alle fall ekstra store krav til forsterkerne. 802D var mye lettere å drive hos dem. Men hvis du bruker subwoofer så avlaster du jo forsterkeren. Jeg bare nevner dette for å si at 800'ene kan kreve merkbart mer effekt for å få det beste ut av dem. Jeg tror at problemene du sliter med skyldes at forsterkerne ikke driver høyttalerne godt nok. Jeg ville i alle fall ha prøvd å få låne kraftigere forsterkere så du i alle fall kan utelukke at ikke forsterkerne har skylden.

    På Hifiklubben i Stavanger vil de helst ikke demonstrere 802D hvis de ikke har Classé 600Watt monoblokker tilgjengelige(ca 110.000 kr). Da bør i alle fall 800D ha forsterker i denne klassen. Jeg lurer på hva i alle dager B&W gjør "feil" for at høyttalerne med rimelig høy følsomhet og ganske små elementer skal behøve så mye kvalitetskrefter. JBL, JB Lab og Wilson for å nevne noen klarer seg fint med mye mindre forsterkereffekt selv ved ganske lik følsomhet. Og ikke å forglemme den nye Dali Epicon serien. Til og med nr 8 som koster det samme som 802D spilte fremragende med kvalitetsutstyr med "normal" effekt i det samme bladet. På grunn av veldig snill impedansgang kan kanskje en TDAI2170 være nok for Epicon 6 og 8. Hvis du kan spare 50 - 70.000 kr på forsterkere ved å velge den ene av to jevnbyrdige høyttalere har de lettdrevne høyttalerne et stort konkurransefortrinn.

    Mine to 13" Focalelementer per side på Wilsonkopiene kan spille skikkelig høyt og kontrollert uten et stort kraftverk. Jeg har opplevd det samme med JBL 15".

    Jeg har eiet 2200 lenge nå, og tiden er inne til å finne ut av hvordan DSP'en virker. Hvis jeg kjøper en til 2200 av en kar som jeg har handlet utstyr av før, så skal dealen være at jeg får en kjapp opplæring i hvordan dette skal gjøres. Jeg har aldri prøvet 2200RP. I følge visse brukere foretrekker noen å gjøre jobben selv med en enhet uten RP og bruke DSP'en i stedenfor. (HEL?)Kanskje hvis en har et rom uten store akustikkproblemer.

    Årene går fort. Jeg har hatt både AW250 DMB og 60 watterne i et stort aktivt oppsett. Men jeg foretrekker mye mer Lyngdorf oppover i frekvensområdet og min Crown i bassen. Det skal et dyrt elektronisk delefilter til for å måle seg med Lyngdorf sitt innebygde. Jeg ser at du Lieng har Magnepan 3.7. Jeg tror at det var akkurat sånne høyttalere Petter Dale i Fidelity oppgraderte med 3 veis el.filtere fra Dynamic Precision. Han gikk nesten av hengslene over den lydforbedringen han opplevde. Men det var kostbart. Ca 45.000 for filterne pluss ekstra Dynamic effektforsterkere. Tror at testen står i Fidelity nr 19. Igjen sier jeg at 2 stk 2200 hadde gjort susen der til en uslåelig pris.

    B&W kunne sikkert fint tilbudt en Nautilus både med passive filtere (kanskje aktiv forsterker til bassen). (Vivid Audio tror jeg har passive filtere). Da kan de tilby mer fleksibilitet der du enten kan velge å kjøpe et 4 veis filter eller helt uten filter. Sånn at man kan bruke f.eks 3 stk Lyngdorf2170. Det går nok ikke lang tid før enda flere produsenter lager forsterkerne slik Lyngdorf gjør med innebygget DSP. Og for de som har ekstra mye penger kan de velge dyre forsterkere til hvert element. Selv om Nautilus bare har en 12" tror jeg nok den kan brukes i ganske store stuer. Den burde spille med like høyt lydtrykk som en 800D.

    Fulltoner har nok bedre oppløsning på mindre elementer. Jeg har hørt noen Tannoyhøyttalere med horn inni (15" og 12"), og har aldri blitt imponert over oppløsningen i toppen. Men dynamikken og slam'et var bra.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Etter at jeg fikk mine b&w 800 dia i hus syntes jeg at nedre mellomtone, øvre bass er en tanke påtrengende ved høyere volum etter å ha kjørt rp. Har prøvd flere posisjoner for ht, men uten hell/forbedringer. Lyden sitter som støpt ved normalt volum men er liksom litt "in your face" ved høyere volum. Kan ikke huske å hatt denne artifakten med 802. Vurderer demping av frontvegg, men mulig jeg ikke får gjennomslag Pga. Waf.
    Med pre. I open eller open air modus, sitter bassen som støpt, bruker jeg noen av music modus forsvinner en del av artifaktene som jeg har omtalt lenger opp, men da blir bassen litt vel påtrengende.
    Jeg kan også legge til at det låter ganske så bra selv uten rp koblet til, men ved lave volum foretrekker jeg rp. Og spiller jeg høyt er det som regel uten.
    Hva tror dere jeg bør gjøre for å bote på utfordringen?
    Jeg kan legge til at lyden er bedre nå en med 802 generelt:)
    Jeg har tidligere henvist til et tysk blad som heter HifiExclusiv eller ganske likt. Har bladet liggende en annen plass. Utgitt sammen av Stereo og Stereoplay. De tester veldig mye flott utstyr i det bladet. Også 800D. Men de hadde store utfordringer. Utstyr som hadde fungert topp på 802D og andre flotte høyttalere passet ikke til 800D. De lurte på om høyttaleren var litt oppskrytt. Så fikk de rekvirert kraftigere forsterkere og kanskje andre ting. Først nå falt ting på plass og forsvarte den betydelige merkostnaden. Koster den omtrent 50.000 kr mer enn 802, med overgang fra 8 til 10 tommere og litt større kabinett? Jeg synes at fabrikanter ofte tar uforskammet mye mer for høyttalerne når en går opp en størrelse. Ser du på Seas sine toppelementer eller f.eks ScanSpeak er det ganske lite prisforskjell fra 6.5 til 8 toms basser eller fra 8 til 10 toms.
    Konklusjonen deres ble at 800D var en av de beste høyttalerne de hadde hatt i hus. Andre hadde vært dyrere men ikke bedre. Og advarselen var at for å få fullt potensiale ut av 800D setter det i alle fall ekstra store krav til forsterkerne. 802D var mye lettere å drive hos dem. Men hvis du bruker subwoofer så avlaster du jo forsterkeren. Jeg bare nevner dette for å si at 800'ene kan kreve merkbart mer effekt for å få det beste ut av dem.

    På Hifiklubben i Stavanger vil de helst ikke demonstrere 802D hvis de ikke har Classé 600Watt monoblokker tilgjengelige(ca 110.000 kr). Jeg lurer på hva i alle dager B&W gjør "feil" for at høyttalerne med rimelig høy følsomhet og ganske små elementer skal behøve så mye kvalitetskrefter. JBL, JB Lab og Wilson for å nevne noen klarer seg fint med mye mindre forsterkereffekt selv ved ganske lik følsomhet. Og ikke å forglemme den nye Dali Epicon serien. Til og med nr 8 som koster det samme som 802D spilte fremragende med kvalitetsutstyr med "normal" effekt i det samme bladet. Da kan kanskje en TDAI2170 være nok for Epicon 6 og 8.

    Jeg har eiet 2200 lenge nå, og tiden er inne til å finne ut av hvordan DSP'en virker. Hvis jeg kjøper en til 2200 av en kar som jeg har handlet utstyr av før, så skal dealen være at jeg får en kjapp opplæring i hvordan dette skal gjøres. Jeg har aldri prøvet 2200RP. I følge visse brukere foretrekker noen å gjøre jobben selv med en enhet uten RP og bruke DSP'en i stedenfor. (HEL?)Kanskje hvis en har et rom uten store akustikkproblemer.

    Årene går fort. Jeg har hatt både AW250 DMB og 60 watterne i et stort aktivt oppsett. Men jeg foretrekker mye mer Lyngdorf oppover i frekvensområdet og min Crown i bassen. Det skal et dyrt elektronisk delefilter til for å måle seg med Lyngdorf sitt innebygde. Jeg ser at du Lieng har Magnepan 3.7. Jeg tror at det var akkurat sånne høyttalere Petter Dale i Fidelity oppgraderte med 3 veis el.filtere fra Dynamic Precision. Han gikk nesten av hengslene over den lydforbedringen han opplevde. Men det var kostbart. Ca 45.000 for filterne pluss ekstra Dynamic effektforsterkere. Igjen sier jeg at 2 stk 2200 hadde gjort susen der til en uslåelig pris.

    B&W kunne sikkert fint tilbudt en Nautilus både med passive filtere (kanskje aktiv forsterker til bassen). Vivid Audio tror jeg ha passive filtere. Da kan de tilby mer fleksibilitet der du enten kan velge å kjøpe et 4 veis filter eller helt uten filter. Sånn at man kan bruke f.eks 3 stk Lyngdorf2170. Det går nok ikke lang tid før enda flere produsenter lager forsterkerne slik Lyngdorf gjør med innebygget DSP. Og for de som har ekstra mye penger kan de velge dyre forsterkere til hvert element. Selv om Nautilus bare har en 12" tror jeg nok den kan brukes i ganske store stuer. Den burde spille med like høyt lydtrykk som en 800D.

    Fulltoner har nok bedre oppløsning på mindre elementer. Jeg har hørt noen Tannoyhøyttalere med horn inni (15" og 12"), og har aldri blitt imponert overoppløsningen. Men dynamikken og slam'et var bra.

    Eirik.

    Artig at du nevnte Petter Dale sitt tidligere system med MG da jeg kjøpte hans MG 3.6 som han hadde i dette systemet. Jeg kjøpte de med hans passive oppgraderte filter (alle deler var byttet ut). Fikk ikke hørt Magnepan i hans oppsett, men hørte det nye systemet med linesource høyttalere, dp-filter, 2 stk dp A5 og 1 stk dp A1. Spilte forrykende dette, selvfølgelig også pga mye membran som hadde ekstreme overskudd og stor forsterkerkraft i tillegg til aktiv deling. Voldsom dynamikk i det oppsettet.

    Har tenkt på aktiv deling selv på mine nye MG 3.7 selv om dp A1 har krefter så det holder. Om Lyngdorf kommer med større integrert forsterker med romkorreksjon og aktivt filter + subutganger så kan det bli aktuelt. Evt da benytte dp til bassen og lyngdorf i toppen med toveis deling.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Etter det jeg har fått inntrykk av kommer ikke Lyngdorf med noen større integrert.

    Å kjøre DP på bassen og den innebygde 85 wattern (til 2170) på satelitten er en mulighet men jeg er litt usikker på gainjusteringen. Kan sjekke, har en 2170 hjemme.

    Alle Lyngdorf: 2200 med og uten RP, DPA1 og 2170 har delefilter.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tviler på at det er kreftene det skal stå på i mitt tilfelle.
    jeg hadde med meg blokkene opptil Marcus Tr. Gt for å verifisere at de holdt vann før kjøp. Det gjorde de! Til de grader.
    Vi satte opp den nye integrerte til Lyngdorf som pre. Å kjørte rp. Det spilte helt sykt bra, selv i det elendige lytterommet de har der. Og de mente lyden aldri hadde vært bedre der nede noen gang.....( de solgte classe pre,en som sto der ) meg bekjent står Lyngdorf,en ennå nede i highend rommet.
    Jc-1 ga aldri tegn til å gå i metning under seansen og det røde varsellyset glimret med sitt fravær. De ble varme så det holdt da, skal sies.

    Jeg får forske litt mer på på det her når jeg kommer hjem fra juleferie:)
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Det var da et pussig sammentreff med Magnepan og Dale. Denne testen er kanskje den som har påvirket meg mest angående lydfilosofi. Han hadde jo voldsomt kraftige forsterker til sine høyttalere, men en kan klare seg med mindre. Hvis du hadde brukt din A1 til bassene og 2200 til mellomtoner og diskantbånd kan du komme gunstig ut av det. Magnepan må jo være den mest perfekte høyttaleren å drive med sin nærmest lineære impedansgang. En 2200 er jo oppgitt til 380 watt per kanal(med høy forvrengning)i 4 ohm så der vil du ikke mangle krefter. Lyngdorf liker ikke når impedansen går under 2 ohm. Den ene 2200 brukes som master og deler med analogutgangen mot A1 til bassbåndet. Og så brukes digital out somgir digitalt signal til den andre som brukes på diskantene. Jeg er litt usikker på hvordan det skal gjøres mellom de to 2200. Om 2200 som brukes som master kan settes i båndpassmodus for å dele både nedover og oppover eller om 2200 til diskantene fikser delingen mellom mellomtoner og diskanbånd.

    Det er i alle fall slik mitt anlegg skal bli. En kraftig forsterker til bassene som er Crown K2 hos meg. Og en 2200 til mellomtoner og en til diskant. Mitt gamle selvbygg system består av 6 stk Seas 4.5" mellomtoner og 6 stk Infinity bånddiskanter laget som en linesource. Disse er ikke blitt solgt og jeg ønsket alltid å få prøve dem delt aktivt med to stk 2200 til mellomtoner og diskanter. I alle fall er min erfaring at 2200 spiller helt supert på bånddiskantene. Det samme gjelder med min nye toppseksjon med Mundorf AMT diskant. Jeg har ikke hørt en bedre diskant fra andre høyttalere enn dette. Det er en fyldighet og vekt i diskantområdet som jeg savner med nesten alle andre domediskanter. Ofte fokuserer diskantgjengivelsen for mye på anslaget på bekkenet og ikke utklingningen etter min oppfatning. Det har kanskje sammenheng med at mange høyttalere har en snill deling mellom mellomtoner og diskanter. En tung bass/mellomtonemembran fungerer ikke godt som overgang til et diskantelement. Og altfor mange diskanter får for mye "juling" når de skal deles så lavt som kanskje 2200 hz med 12db/oktav filter.

    Jeg tror at stort membranareal sammen med ultralett membran er svært viktig for en diskant. Dine mellomtone og diskantseksjoner i Magnepan 3.7 er vel regnet som noe av det ypperste innen oppløsning og dynamikk. Og jeg skal nesten garantere ut fra mine erfaringer at 2200 er et utmerket valg til din høyttaler. Det spiller utrolig åpent og oppløst samtidig som du har en naturlig varme i lyden.

    Som Lyngdorf eier fikk jeg prøvd meg litt med å bruke min 2200 til AMT diskanten i sommer og K2 til to stk 6" mellomtoner per side. Da kunne jeg enkelt skifte delefrekvenser. Når jeg delte på 2250hz og 2450 hz og 24db/oktav spilte det helt topp hos meg. Når jeg skrudde av strømmen på K2 og bare spilte på diskantene gjennom 2200 var det nesten ingen lyd. Men du verden så viktig diskanten likevel er når jeg bare spilte på mellomtonene(som også spilte nedover et stykke). Da koblet jeg enkelt vekk den ene ledningen til diskantene. Dette viser både at ved bratt elektronisk deling så tar en bort mye grums fra mellomtonenes overtoner og der ofte oppbrytninger og økt forvrengning begynner. Resultatet er renere lyd. Og diskantenes undertoner blir fjernet og på samme måte unngår en bidragene fra membranoppbrytninger og forvrengning. Dette var bare med 24db filter. Med 2200 kan du også dele med 48 db/oktav.

    Jeg stusser og over f.eks uttalelser at stemmene i musikken går ned til ca 200 hz. Igjen har jeg prøvd mye med forskjellige delefrekvenser og avskjæringer mellom bass og mellomtone. Hvis jeg f.eks delte på 100hz og 12db/oktav så var det ganske mye lyd oppover i mellomtoneområdet. Jeg delte ofte på 250-280 hz, og med 48 db filter var det ingen overtoner som definerte stemmer. 100hz og 12 db filter bidrar med mye mer lyd opp i 400-600 hz enn 280 hz og 48 db filter. Det var og mye "grums" som forsvant fra overtonene da jeg gikk fra 24 til 48 db deling på mine JBL 15" 2235 elementer. Og skrudde jeg ned lyden på bassene var det utrolig tynn lyd fra mellomtoneseksjonen. Det var bare litt vibrasjoner i mellomtoneelementene selv ved høyt volum. Så mannstemmer bidrar langt under 100hz.

    Jeg prøver å hevde at fordelene med elektronisk deling og i alle fall 24/oktav deling er at elementenes bidrag til grums og forvrengning utenfor sine virkeområder reduseres drastisk. Og klarhet, dynamikk og oppløsning økes merkbart. Vel å merke gjelder dette med gode elektroniske filtere som DP EC 500, men i aller høyeste grad også Lyngdorf sitt integrerte filter. Det er jo kommet mange gode digitale filtere på markedet etterhvert og. Men med Lyngdorf trenger du ikke mange dyre sett med analoge signalkabler. Et sett analogkabler som er gode til bassbruk og en ekstra god digitalkabel som ikke trenger å koste mye. Min erfaring er også at høyttalerkabler som ikke trenger spille fullfrekvens ikke er så kritiske på kvaliteten.

    Det er jo klart at et 3 veis aktivt system koster en del. Men spesielt for oss som driver med selvbygg og bruker gode elementer er Lyngdorf 2200 og andre produkter meget velegnet. Vi kan komme opp på et meget høyt nivå lydmessig sammenlignet med ganske dyre systemer.

    Jeg kom nå på at du Lieng bruker sub'er i tillegg. Jeg vet ikke om subbene kan drives parallelt med A1 til bassene. Alternativet er jo 3 stk 2200 og at du selger A1. Så styrer Lyngdorf subforsterkerne og delingen der samt tidsforsinkelse. Jeg har faktisk også vurdert Ken Kreisel sub'er som du bruker, men de må kunne spille bra opp til i alle fall 200 hz og helst enda høyere. Men det regner jeg ikke som noe problem med 2200 og 48 db/oktav filter.

    Det ble flere tanker her enn først planlagt. Men aktiv deling, stort membranareal til både basser, mellomtoner og diskant er min veg å gå for uanstrengt, oppløst og dynamisk lyd. Jeg tror det er spesielt mellomtonegjengivelsen som profiterer mest på et fulldigitalt system.

    Som et paradoks til mine tanker og erfaringer leste jeg med stor forundring at toppmodellen til Wilson Audio sin nyeste utgave (Alexandria XLF. 200.000 dollar.) bruker en spesiallaget tekstildome delt ved 1.000 hz. Og dette skal være en av de beste høyttalerne som finnes. Så det er tydelig at det er mange måter å gjøre tingene på, men Wilson må da være uhyre dyktige på filtere m.m. Tenk deg en bestykning på 15" og 13" til bassområdet. Så to 7" til mellomtonene og delt ved 1000 hz til diskanten. Få til overgangen fra et så stort areal på 7" over til en 1" dome. Hvor mye kraft kan en 1" bidra med sammenlignet med det massive membranarealet under 1.000 hz? Er det nok kraft ved spesielt korsang og mange blåsere samtidig?

    Min drømmehøyttaler er Martin Logan The Statement. Opp til 4 moduler med 2x12" i push-pull opp til ca 80 hz på hver side. Så 8 stk 7" på hver side fra ca 80 til 200 hz. Og fullelektostat videre fra 200 hz og videre. Jeg kjøpte et tysk hifiblad for ca 12 år siden da dette systemet var nytt, og det var en meget begeistret anmelder.(100.000 Euro den gang). Det var merkelig at jeg aldri hørte mer om dette systemet. Men har lest bemerkninger senere om at Wilson sine topphøyttalere og andre manglet mye i forhold til The Statement. Det er jo smak og behag, men jeg kan godt tenke meg at dette fundamentet sammen med en lynhurtig og massiv midbass og overgang til fullelektrostat i mellomtone og diskant vanskelig kan overgås.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Tviler på at det er kreftene det skal stå på i mitt tilfelle.
    jeg hadde med meg blokkene opptil Marcus Tr. Gt for å verifisere at de holdt vann før kjøp. Det gjorde de! Til de grader.
    Vi satte opp den nye integrerte til Lyngdorf som pre. Å kjørte rp. Det spilte helt sykt bra, selv i det elendige lytterommet de har der. Og de mente lyden aldri hadde vært bedre der nede noen gang.....( de solgte classe pre,en som sto der ) meg bekjent står Lyngdorf,en ennå nede i highend rommet.
    Jc-1 ga aldri tegn til å gå i metning under seansen og det røde varsellyset glimret med sitt fravær. De ble varme så det holdt da, skal sies.

    Jeg får forske litt mer på på det her når jeg kommer hjem fra juleferie:)


    Da har du gode nok forsterkere. Kan det være at høyttalerne rett og slett ikke er spilt skikkelig inn og fått litt juling?

    Jeg har ved flere anledninger erfart at da jeg koblet bort bassdelen og spilte fulltone på mellomtonene skjedde det mye.

    Første gang med Focal Audiom 7K. Stor magnet og utrolig lett kevlarmembran og tendens til å få skriking ved høyt volum. Jeg spilte med kontrollert volum noen timer fullfrekvens på elementet, og det var utrolig så klangen i elementet forandret seg. Det spilte lenger ned i frekvens etterpå, men også med mye mykere klang oppover i frekvensområdet. En selvbygg kompis med lang erfaring var på besøk hos meg da og han trodde ikke at det var mulig med så stor forskjell i lyden. Elementene var jo brukt i lang tid før jeg overtok dem, men avspilling med bassignaler var det som gjorde susen.

    I sommer da jeg spilte med K2 rett på mine to 18Sound 6 tommere per side erfarte jeg mye av det samme. Dette er egentlig bass/mellomtoner som tåler mye effekt(200W RMS), men pga mms på bare 12.2 gram begynner de å falle av i frekvens fra ca 400 hz. Jeg gjorde målinger med lydtrykksmåler og testsignaler både før og etter spilling med fullfrekvens musikk. Jeg fikk 2-3 db mer nivå under 400 hz etterpå. Jeg spilte høyt og med dynamiske opptak og lyden ble merkbart mykere etterpå. Han som har bygd høyttalerne har ikke gjort en god nok jobb med filteret, tross utallige målinger. Jeg oppdaget at diskantene fikk fullt nivå med til 1000 hz. Heldigvis har hverken jeg eller tidligere eier spilt veldig høyt, og elementene tåler å deles lavt. Dette har jo bidratt til at diskantene også er blitt skikkelig innspilt. (Jeg anbefaler ikke å spille inn diskanter på denne måten!!!) Etter denne testen ble lyden mye bedre med digital deling, og overgangen mellom mellomtoner og diskant helt topp. Der og da ble det bestemt at skal jeg beholde dette systemet må jeg kjøpe en til 2200.

    Dette er mitt tips til mange andre. Kjør fullfrekvens musikk rett på mellomtonene med kontrollert volum. Da blir opphenget kjørt skikkelig inn. Det kan fikse problemer med en vanskelig mellomtone. Selv spilling i løpet av flere år trenger ikke å være nok for å få opphenget mykt nok.

    Jeg tror at mange mellomtoneelementer kunne fått andre Thiele/Small data etter en skikkelig innspilling. I databladet til mine gamle og gode Seas 4.5" mellomtoner står det at elementet har egenresonans ved 163 hz og anbefales brukt over 400 hz. I min linesource med 6 stk pr side er det - 3 db ved 125hz testtonen. Om det spiller noe inn at jeg bruker så mange elementer vet jeg ikke, men jeg har en helt annen respons nedover i frekvensene sammenlignet med frekvensgangen på databladet. Og elementene står i lukket kasse. Jeg tror at min innspilling har virket inn her og.

    Så alphamale, prøv å få mellomtonene til å få kjørt seg litt med bassignaler med kontrollert volum. Litt jobb, men kan være vel verdt anstrengelsene etterpå.

    Dette vil jeg anbefale til han som bruker 8 toms fulltone i dipolen også å gjøre.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hei EirikV!

    Høyttalerne er et demokjøp, og er sådan Ca ett år gamle. De har riktignok fått nye diskanter begge to nylig.
    høyttalerne har ikke separerte koblinger for topp og bunn, men jeg har delefilter i dpa-1. Uansett tror jeg at grunnen til at nedre mellomtone er fremtredene kan være at frontveggen er for dårlig/ikke dempet. Rp legger jo som sagt sammen refleksjoner til direktelyden. Jeg vet jo at Lyngdorf kan skreddersy en voicing til meg men da er jeg avhengig til å få målt rommet.

    Men for all del! Det er ikke så å forstå at det er helt på bærtur, enkelte innspillinger låter faktisk ganske så bra, så det er mulig det rett å slett er musikken/komprimeringen i seg selv som gir disse utslagene. Kari Bremnes i 24bit låter magisk og stemmen til Mark Knopfler likeså. Muligens er anlegget mitt svært avslørende for dette. Etter at jeg innførte en weiss dac 202 i systemet ble lyden svært transparent i forhold til min hegel hd2. Jeg husker faktisk at jeg var lett sjokkert over hvor stor forskjellen var.
     
    Sist redigert:

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    859
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    alphamale: Jeg ville prøvd en annen mer varm DAC. F.eks Electrocompaniet. Tror det vil løse det meste.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    alphamale: Jeg ville prøvd en annen mer varm DAC. F.eks Electrocompaniet. Tror det vil løse det meste.
    Nå er det heldigvis ikke slik at "temeraturen" på lydsignaturen er et problem, den er faktisk ganske så lun og bakgrunnen er beksvart. Der er heller ingen form for susing i diskant. Den utfordringen jeg har nikosidis gjelder kun når roomperfect er koblet inn. I bypass/standard er lyden egentlig akkurat som man skulle forvente av et slik oppsett. Hovedutfordringen da er å få bassen til å sitte som et skudd, og det gjør den med rp, men er ikke gale uten heller.

    Men man vil jo som kjent ha det beste i alle parametre om man kan, helst uten å lage lydstudio av stua.....
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Hei EirikV!

    Høyttalerne er et demokjøp, og er sådan Ca ett år gamle. De har riktignok fått nye diskanter begge to nylig.
    høyttalerne har ikke separerte koblinger for topp og bunn, men jeg har delefilter i dpa-1. Uansett tror jeg at grunnen til at nedre mellomtone er fremtredene kan være at frontveggen er for dårlig/ikke dempet. Rp legger jo som sagt sammen refleksjoner til direktelyden. Jeg vet jo at Lyngdorf kan skreddersy en voicing til meg men da er jeg avhengig til å få målt rommet.

    Men for all del! Det er ikke så å forstå at det er helt på bærtur, enkelte innspillinger låter faktisk ganske så bra, så det er mulig det rett å slett er musikken/komprimeringen i seg selv som gir disse utslagene. Kari Bremnes i 24bit låter magisk og stemmen til Mark Knopfler likeså. Muligens er anlegget mitt svært avslørende for dette. Etter at jeg innførte en weiss dac 202 i systemet ble lyden svært transparent i forhold til min hegel hd2. Jeg husker faktisk at jeg var lett sjokkert over hvor stor forskjellen var.
    Mine tanker om "uortodoks" innspilling av mellomtonene har hatt positive effekter hos meg. Men vet at det må gjøres et mer fysisk inngrep på dine høyttalere.

    Jeg forsto det slik at du ikke hadde de nevnte problemer med 802D høyttalerne. Mellomtoner og diskanter er vel identiske med 800D, er de ikke? Da burde jo klangen være ganske lik i det området. Men kanskje er det gjort forandringer i delefilteret og andre ting som bidrar til forskjeller? Kanskje må du gjøre målinger for å sjekke ut årsaken til problemene. Kanskje roter RP eller en av de faste voicinginnstillingene det til for deg? På dette området mener noen at den gamle måten å gjøre korreksjoner på, bare å bruke digital eq og delay, kan gi bedre resultater enn RP. Men jeg har ikke prøvd ut dette selv. Men å teste ut forskjellige DAC'er kan jo være interessant for deg.

    Eirik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn