Problemet er at de "mytene" ganske enkelt er riktige. Da jeg regnet på det fikk jeg en økt tidsdifferanse på 1,7 us for det første eksemplet. Mulig du har rett og det bare skulle være 1 us, så la oss bruke det tallet. På 1 us rekker overtonen ved 3000 Hz ca 1 grad mer fasedreining enn grunntonen ved 300 Hz. OK, så
vi har ca 1 grad endring i relativ akustisk fasevinkel mellom grunntone og overtone pr cm vertikal forskyvning av øret. Nå vil den effekten formodentlig drukne i endringen i kamfiltrering på grunn av refleksjoner i rommet, men det sier noe om størrelsesordenen.
Ved temperaturendringen er frekvensen den samme som før og distansen den samme som før, men ettersom lydhastigheten nå er litt høyere vil lyden nå frem ca 13 us tidligere. Det betyr at de to tonene rekker litt færre svingeperioder på vei fra høyttaler til øre. Grunntonen "mister" ca 300 * 360 * 13e-6 = 1,4 grader fase, mens overtonen "mister" 3000 * 360 * 13e-6 = 14 grader fase. Det betyr at
en grads temperaturendring i rommet fører til en endret akustisk fasevinkel mellom grunntone og overtone på ca 12-13 grader. Det gjelder også om de to tonene kommer fra samme element. Det er vel omtrent samme størrelsesorden som de effektene du beskriver?
Og som du selv nevner, med lydhastigheten på 343 m/s = 34,3 cm/ms = 0,343 mm/us betyr 1 cm endring i lytteavstand langs høyttalerens designakse at flyvetiden fra høyttalerelementene til øret endres med ca 10 mm/0,343 mm/us = 29 us. (Wow, svære tall!) På 29 us rekker grunntonen å dreie 300 * 360 * 29e-6 = 3,1 grader, mens overtonen ved 3000 Hz snurrer 31,3 grader. Det betyr at
ved å flytte øret 1 cm nærmere høyttaleren endres den akustiske fasevinkelen mellom overtone og grunntone med 31,3 - 3,1 = 28,2 grader. Det er vel litt mer endring av faseforholdet mellom grunntone og overtone enn de effektene du beskriver?
Igjen, jeg kan ikke legge merke til at anlegget spiller med mer eller mindre "drama" om temperaturen er 20 eller 21 grader i lytterommet eller om jeg flytter hodet en cm i en eller annen retning.
Hva jeg vil? Å vise at de betraktningene dine muligens er riktige, men likevel vil drukne fullstendig i alt annet som foregår i anlegget. Hovedpoenget er at alt finliret med kabler er så langt ut på den flate delen av en kurve for avtagende grensenytte at det ikke har noen som helst praktisk verdi for lydkvaliteten. Det er ikke en snøballs sjans for at jeg kan holde lytteavstanden konstant til bedre enn +/- 1 cm og temperaturen i lytterommet konstant til bedre enn +/- 1 grad C. Jeg skaper nok større tidsvariante faseendringer mellom grunntone og overtoner enn dette bare ved å puste der jeg sitter. Og ennå har vi ikke snakket om
hva som skjer i høyttalerens motorspoler og delefilterspoler hvis temperaturen endrer seg 1 grad Celsius, og hvordan det påvirker peaking ved delefrekvensen, fasegang, og det ene med det andre.
Akademisk interessant, bevares (hvorfor skulle jeg ellers vake rundt i kabeltråder), men hvis du vil ha bedre lydkvalitet i anlegget finner du noe annet å bekymre deg for.