Merkelig. En samlet motorpresse hevder DSG kassa er markedets beste automatkasse.DSG kassen til VW er i mine øyne helt forferdelig grusom. Makan til masete røftgirende girkasse har jeg aldri vært borti. Har kjørt denne girkassen i Touran 175hk R en liten stund. Men kjapt går det!
Det er mye som kan gå galt med en motor, men mekanikere kan fortelle deg at dieselmotorer er mer driftsikre en bensimotorer. Dieselpumper kan ryke men bensinpumper ryker oftere, fordi dieselolje smører i motsetning til bensin. Dyser finner du i moderne bensinmotorer også. Det samme med turboer. Turboer varer normalt motorens levetid med riktig vedlikehold (og fornuftig bruk).Når det gjeller valg av diesel eller bensin bør en også se på kostnader over tid.
Har en en moderne dieselbil utover garantien kan det fort bli kostbart ifb dieselpumpe, dyser osv.
Feil på RGV ventiler hvis de fortsatt er i bruk, og faren med slitt turbo og motor utrusing pga motoren fortsetter å gå på oljen som kommer fra turboen.
Jeg kjører 25-30000km i året og pleier å ha bilene ganske lenge, og en BMW mekaniker sa at jeg ikke burde kjøpe diesel pga kostnader som kommer.
Den er forferdelig, for å få ned forbruket girer den til høyere gir så fort man slipper gassen så bilen oppleves som særdeles lite responsiv.Merkelig. En samlet motorpresse hevder DSG kassa er markedets beste automatkasse.DSG kassen til VW er i mine øyne helt forferdelig grusom. Makan til masete røftgirende girkasse har jeg aldri vært borti. Har kjørt denne girkassen i Touran 175hk R en liten stund. Men kjapt går det!
Har kun kjørt Golf med DSG kasse og det er den beste kassa jeg har vært borti sammen med BMW's 8-trinnskasse.
Det gjør alle moderne automatkasser; BMW's legger seg på 1200-1400 selv i bykjøring. Ford Power Shift gjør det samme. Men responsive er de likevel. Med en gang du trykker på gassen girer dem, og mange av disse dieselmotorene har maks moment allerede fra 1500 omdreininger. Hvis du ønsker at de skal holde turtallet lengre, setter du dem i sportsmodus. Problemet med de fleset automatkasser er imidlertid at de bruker for mye turtall (for en diesel); særlig motorbrems.Den er forferdelig, for å få ned forbruket girer den til høyere gir så fort man slipper gassen så bilen oppleves som særdeles lite responsiv.
Til landeveiskjøring er den ok.
Dsg kassen 2014 Skoda octavia 1.8tsi var nydelig I normalmodus, men satt jeg den i sport holdt den for lenge på girene og ble masete og fæl.Merkelig. En samlet motorpresse hevder DSG kassa er markedets beste automatkasse.DSG kassen til VW er i mine øyne helt forferdelig grusom. Makan til masete røftgirende girkasse har jeg aldri vært borti. Har kjørt denne girkassen i Touran 175hk R en liten stund. Men kjapt går det!
Har kun kjørt Golf med DSG kasse og det er den beste kassa jeg har vært borti sammen med BMW's 8-trinnskasse.
Er du sikker på at bilen ikke sto i sportsmodus?
Jeg like forøvrig heller ikke automatkasser, men DSG kassa og BMW's 8-trinnskasse er de eneste jeg til nød kunne tenke meg å leve med...
Som jeg sa i Teslatråden; tresylindra motorer har en herlig lyd, Hadde en leie Polo engang; må ha vært 12 år siden med tresylindra dieselmotor. Her drev jeg og åpnet vinduet for å høyre den herlige lyden under aks. Turtallsvillig var den også....Har frest rundt i Trøndelag siste uka i en leiebil. En Skoda Fabia 1,2. Vanvittig morsom bil! Den har en syyyk syyyk motorlyd. Tresylindret bensiner som snerrer og knurrer så sint at man skulle tro det var et halvt dusin flere sylindre under panseret. En ren nytelse å høre på.
Noe slikt ja!Nisylindret?
Tja, girkasse er er nødvendig onde siden forbrwnningsmotorer har et ganske snevert turtallsområde de skal holde seg i. Jo mer man gå gire jo tregere akselerasjon. Elbiler har gjerne kun ett gir fordi de ikke trenger flere. Så kan man diskutere hva som er mest kjøreglede av å ha maks dreiemoment tilgjengelig til enhver tid eller på å ronke med girspaken for å ha et passe turtall.Ignoranter. Dere burde heller anerkjenne ekte kjøreglede. Personlig vil jeg aldri ha noe annet enn manuell girkasse så lenge jeg lever. Det er bare fordi jeg elsker bilkjøring . Og jeg kjører mye i oslo da jeg jobber der. Savner fremdeles ikke automat.
Nå var det du som brakte inn "ignoranter" med automatgir som ikke verdsetter "ekte kjøreglede" (som du da åpenbart driver med) som en motsats til automatgirkasser.
Men fint for deg om du har stor glede av å gire opp og ned. Jeg har det ikke. Har dog snart 0-100 på litt over 3 sek. Og det helt uten girkasse men med maks dreiemoment fra 0 RPM sånn ca.
Kia står seg godt i pris som nyere bruktbil. Og sammenlignet med en del annet får man mye for pengene og de er ikke noe kjipere enn tilsvarende japsebiler.Tør jeg å spørre hvorfor du vil kjøpe Kia Mclaren?
Nå skal ikke jeg prøve å skyve mitt syn på biler og da særlig biler laget i visse land, men nå er det vel fremdeles slik at man får det man betaler for opp til viss pris også når det gjelder bil.
Selvsagt spiller det ingen rolle om interessen for bil er ikke-eksisterende og man ikke bryr seg så lenge den har 4 hjul og sier tut tut.
2-hånds verdien på Kia er vel på nivå med interessen for 2 dager gammel brød dvs forsvinnende liten.