Bil, båt og motorsykkel Hva bør en velge idag? bensin eller dieselmotor?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
Mangfold er flott, det er tydligvis mange forskjellige preferanser for valg av bil, de fleste fjernt fra mine. Jeg elsker å kjøre bil, tilstedeværende, aktivt og langt. Da blir det 2-hjulstrekk, manuelt gir, bensinmotor og adaptivt understell som stort sett trives best i sport+ både sommer og vinter. Plass nok til de som trenger være med og det man trenger ha med seg.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.777
Torget vurderinger
1
DSG kassen til VW er i mine øyne helt forferdelig grusom. Makan til masete røftgirende girkasse har jeg aldri vært borti. Har kjørt denne girkassen i Touran 175hk R en liten stund. Men kjapt går det!
Merkelig. En samlet motorpresse hevder DSG kassa er markedets beste automatkasse.
Har kun kjørt Golf med DSG kasse og det er den beste kassa jeg har vært borti sammen med BMW's 8-trinnskasse.
Er du sikker på at bilen ikke sto i sportsmodus?

Jeg like forøvrig heller ikke automatkasser, men DSG kassa og BMW's 8-trinnskasse er de eneste jeg til nød kunne tenke meg å leve med...

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.777
Torget vurderinger
1
Når det gjeller valg av diesel eller bensin bør en også se på kostnader over tid.
Har en en moderne dieselbil utover garantien kan det fort bli kostbart ifb dieselpumpe, dyser osv.
Feil på RGV ventiler hvis de fortsatt er i bruk, og faren med slitt turbo og motor utrusing pga motoren fortsetter å gå på oljen som kommer fra turboen.
Jeg kjører 25-30000km i året og pleier å ha bilene ganske lenge, og en BMW mekaniker sa at jeg ikke burde kjøpe diesel pga kostnader som kommer.
Det er mye som kan gå galt med en motor, men mekanikere kan fortelle deg at dieselmotorer er mer driftsikre en bensimotorer. Dieselpumper kan ryke men bensinpumper ryker oftere, fordi dieselolje smører i motsetning til bensin. Dyser finner du i moderne bensinmotorer også. Det samme med turboer. Turboer varer normalt motorens levetid med riktig vedlikehold (og fornuftig bruk).
Som sagt har jeg slitt ut (?) syv dieselmotorer og har hatt ingen av disse problemene.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
DSG kassen til VW er i mine øyne helt forferdelig grusom. Makan til masete røftgirende girkasse har jeg aldri vært borti. Har kjørt denne girkassen i Touran 175hk R en liten stund. Men kjapt går det!
Merkelig. En samlet motorpresse hevder DSG kassa er markedets beste automatkasse.
Har kun kjørt Golf med DSG kasse og det er den beste kassa jeg har vært borti sammen med BMW's 8-trinnskasse.
Den er forferdelig, for å få ned forbruket girer den til høyere gir så fort man slipper gassen så bilen oppleves som særdeles lite responsiv.

Til landeveiskjøring er den ok.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.777
Torget vurderinger
1
Den er forferdelig, for å få ned forbruket girer den til høyere gir så fort man slipper gassen så bilen oppleves som særdeles lite responsiv.

Til landeveiskjøring er den ok.
Det gjør alle moderne automatkasser; BMW's legger seg på 1200-1400 selv i bykjøring. Ford Power Shift gjør det samme. Men responsive er de likevel. Med en gang du trykker på gassen girer dem, og mange av disse dieselmotorene har maks moment allerede fra 1500 omdreininger. Hvis du ønsker at de skal holde turtallet lengre, setter du dem i sportsmodus. Problemet med de fleset automatkasser er imidlertid at de bruker for mye turtall (for en diesel); særlig motorbrems.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
BMWs 8-trinnskasse var voldsomt hauset opp både av forhandlere og presse og det eneste de hadde på demobilene da jeg kjøpte bil. Utrivelig kasse som gjorde at jeg bestilte manuell blindt. Har aldri angret en dag. Jeg får ikke inntrykk av at bransjen i særlig grad liker å KJØRE bil. Største ankepunkt til egen bil er 3-400kg overvekt noe den dessverre deler med de fleste bortsett fra Alfa 4c :)

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Er du sikker på at bilen ikke sto i sportsmodus?

Jeg like forøvrig heller ikke automatkasser, men DSG kassa og BMW's 8-trinnskasse er de eneste jeg til nød kunne tenke meg å leve med...
Dsg kassen 2014 Skoda octavia 1.8tsi var nydelig I normalmodus, men satt jeg den i sport holdt den for lenge på girene og ble masete og fæl.

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Har en BMW med 8-trinns automatkasse. Går aldri tilbake til manuell giring. Skjønner ikke hva Trondmeg mener.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
Nei, preferansene er forskjellige, men jeg mislikte automaten sterkt. Og da spiller det liten rolle for meg at den er opphauset av andre. Ingenting er mer gledelig enn at du er fornøyd med ditt valg. Jeg trenger heller ikke forstå beveggrunnen.

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Neida. det er så enkelt som å kunne gli, eller frese, omkring uten å tenke på giring. Bare nyte turen. Det passer meg fortreffelig.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
Giring er en del av kjøreopplevelsen for meg. Det er en viktig del av å nyte turen å føle at man kjører og ikke blir kjørt. Ellers sitter jeg heller i baksetet eller tar toget. Nå er ikke 3-serien sååååå kjøreglad som pressen later som, så det ble for meg helt feil å fjerne dimensjonen giring og samspillet med clutch. Min kjære likte heller ikke automaten så den diskusjonen startet aldri .....

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.297
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du burde jo egentlig få deg en bil med usynkron girkasse, så du må dobbelt-clutche også for å få den ordentlige følelsen av å kjøre bil...

For min del, ser jeg ikke hensikten med å skulle sitte å røre i grøten hele dagen... ;D

Johan-Kr

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.660
I Oslo blir det fort en del stamping i kø, lyskryss, fotgjengere osv. Jeg skal aldri ha manuelt gir så lenge jeg bor der i alle fall.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
Ignoranter. Dere burde heller anerkjenne ekte kjøreglede. Personlig vil jeg aldri ha noe annet enn manuell girkasse så lenge jeg lever. Det er bare fordi jeg elsker bilkjøring ;). Og jeg kjører mye i oslo da jeg jobber der. Savner fremdeles ikke automat.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.110
Torget vurderinger
0
Har frest rundt i Trøndelag siste uka i en leiebil. En Skoda Fabia 1,2. Vanvittig morsom bil! Den har en syyyk syyyk motorlyd. Tresylindret bensiner som snerrer og knurrer så sint at man skulle tro det var et halvt dusin flere sylindre under panseret. En ren nytelse å høre på.;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
Jeg har kjørt skoda fabia. Like morsom som det meste fra VAG.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.777
Torget vurderinger
1
Har frest rundt i Trøndelag siste uka i en leiebil. En Skoda Fabia 1,2. Vanvittig morsom bil! Den har en syyyk syyyk motorlyd. Tresylindret bensiner som snerrer og knurrer så sint at man skulle tro det var et halvt dusin flere sylindre under panseret. En ren nytelse å høre på.;)
Som jeg sa i Teslatråden; tresylindra motorer har en herlig lyd, Hadde en leie Polo engang; må ha vært 12 år siden med tresylindra dieselmotor. Her drev jeg og åpnet vinduet for å høyre den herlige lyden under aks. Turtallsvillig var den også....

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg synes ikke Picanto'en vår med sin tresylindrede motor er syyk.

Utrolig mye bil for pengene derimot.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Står valget mellom manuell, automat, Oslo og et annet bosted så ville jeg ha valgt annet bosted ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Automat er som regel å foretrekke IMO.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.660
Ignoranter. Dere burde heller anerkjenne ekte kjøreglede. Personlig vil jeg aldri ha noe annet enn manuell girkasse så lenge jeg lever. Det er bare fordi jeg elsker bilkjøring ;). Og jeg kjører mye i oslo da jeg jobber der. Savner fremdeles ikke automat.
Tja, girkasse er er nødvendig onde siden forbrwnningsmotorer har et ganske snevert turtallsområde de skal holde seg i. Jo mer man gå gire jo tregere akselerasjon. Elbiler har gjerne kun ett gir fordi de ikke trenger flere. Så kan man diskutere hva som er mest kjøreglede av å ha maks dreiemoment tilgjengelig til enhver tid eller på å ronke med girspaken for å ha et passe turtall.

Kan forresten gire manuelt på min bil om jeg vil - girhendler på rattet endatil som i racerbiler, det må vel gi poeng i kjøregledemafiaen? VAG DSG-kasse på en ganske døll bil.

De som ikke har synkronisert girkasse, driver de en enda høyere form for bilkjøring enn hva du gjør?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
Jeg vet hvorfor girkasser benyttes, men i motsetning til deg anser jeg det som nødvendig, ikke et onde. Jeg liker samspillet gass, brems, styring, gir, clutch når jeg kjører. Det gir meg en god opplevelse. Kjøreglede er en subjektiv opplevelse og jeg beskriver min. At dette ut av løse luften påstås å være en høyere form for bilkjøring og at manuell giring kalles ronking blir bare fjortisargumentasjon. Jeg prøvekjørte grundig BMWs 8-trinns automat, som de fleste moderne automater kan overstyres manuelt med paddles, men denne velrenommerte girkassen tiltalte meg også lite. Etter mine preferanser blir automater alltid dårlige kompromisser. Som sagt subjektivt.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
Jeg trodde tråden handlet om hvilke drivstofftype/motor han burde velge. Girkassediskusjonen er en digresjon i en ellers ganske død tråd. Det er snakk om preferanser, ikke hvem som er best eller har rett da det ikke kan defineres.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.660
Nå var det du som brakte inn "ignoranter" med automatgir som ikke verdsetter "ekte kjøreglede" (som du da åpenbart driver med) som en motsats til automatgirkasser.

Men fint for deg om du har stor glede av å gire opp og ned. Jeg har det ikke. Har dog snart 0-100 på litt over 3 sek. Og det helt uten girkasse men med maks dreiemoment fra 0 RPM sånn ca.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg har akselerasjon som er ganske lik selv med bare 35Nm og 6 gir.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
Det er fremdeles kun snakk om preferanser som du kan se i flere av mine tidligere innlegg......
Og du leser mine innlegg som du selv vil hvis det er din preferanse ;)

Nå var det du som brakte inn "ignoranter" med automatgir som ikke verdsetter "ekte kjøreglede" (som du da åpenbart driver med) som en motsats til automatgirkasser.

Men fint for deg om du har stor glede av å gire opp og ned. Jeg har det ikke. Har dog snart 0-100 på litt over 3 sek. Og det helt uten girkasse men med maks dreiemoment fra 0 RPM sånn ca.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Det er vel forsåvidt relevant å reise spørsmålet om utgangspunktet for denne tråden er økonomi eller kjøreglede. Mens økonomi lar seg kalkulere er derimot kjøreglede individuelt og subjektivt.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Sånn sett så vil ingen av motorene som tilbys denne modellen rive skinnet av pølsa. Bilen er satt mykt opp og er ikke ett strykejern i svingene. Jeg heller ok kanskje litt mot bensin nå, men denne har jeg ikke kjørt enda. Bensinmotoren sitter også i ceed og der en den fin. Saken er derimot at carens er større og noe tyngre og jeg mistenker derfor at det kan bli tamt, men jeg kan nok ta feil. Da hadde de nok ikke satt denne motoren i bilen. Har kun sett diesel utgaver på finn (1 bensin) så det virker jo som om diesel er å foretrekke her. Diesel er også anbefalt motor fra forhandler.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har tilgode å se ett sted I Norge hvor dette kan fylles, men det skal legges til at jeg ikke har lett etter dette heller.

McLaren

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.858
Sted
Smurfeland
^Jeg tror de hadde èn Etanol pumpe på Statoil på Storo i Oslo før, men vet ikke om den er der enda. Dette er den eneste pumpa jeg kan huske å ha sett.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Tør jeg å spørre hvorfor du vil kjøpe Kia Mclaren?

Nå skal ikke jeg prøve å skyve mitt syn på biler og da særlig biler laget i visse land, men nå er det vel fremdeles slik at man får det man betaler for opp til viss pris også når det gjelder bil.
Selvsagt spiller det ingen rolle om interessen for bil er ikke-eksisterende og man ikke bryr seg så lenge den har 4 hjul og sier tut tut.
2-hånds verdien på Kia er vel på nivå med interessen for 2 dager gammel brød dvs forsvinnende liten.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Tilbake til hovedspørsmålet om diesel eller bensin av hensyn til forurensning i de store byene.
Hvis du vet du kommer til å kjøre mye i Oslo eller en av de andre byene med høy luftforurensning i rushtiden ville jeg valgt bensin. Dersom dette ikke er aktuelt ville jeg valgt diesel og især hvis man har mye langkjøring.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Tør jeg å spørre hvorfor du vil kjøpe Kia Mclaren?

Nå skal ikke jeg prøve å skyve mitt syn på biler og da særlig biler laget i visse land, men nå er det vel fremdeles slik at man får det man betaler for opp til viss pris også når det gjelder bil.
Selvsagt spiller det ingen rolle om interessen for bil er ikke-eksisterende og man ikke bryr seg så lenge den har 4 hjul og sier tut tut.
2-hånds verdien på Kia er vel på nivå med interessen for 2 dager gammel brød dvs forsvinnende liten.
Kia står seg godt i pris som nyere bruktbil. Og sammenlignet med en del annet får man mye for pengene og de er ikke noe kjipere enn tilsvarende japsebiler.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Man får det man betaler for. Man betaler ikke for status eller jippo. de er komfortable, godt utstyrt og har markedets beste garantier.

En annen ting er at det er noe ikke ale andre har uten at det er noe galt med bilen, heller manges iboende skepsis for merket. Det meste i dag er Bosch.

Jeg har begynt å helle i retning bensin.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Etter mye testing og prøvekjøring så er valget tatt. Fornuften er lagt på hylla og hjertet fikk bestemme. Det ble ikke stor bil, iallefall ikke i bagasjerommet, men meget god plass i baksetet. Bilen som er valgt er meget god å kjøre, proppet med utstyr og har definitivt sin egen design som ikke glir inn i mengden.

Jeg henter min nye Kia Souls Exclusive i titanium silver førstkommende lørdag;-)

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.716
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Gratulerer med en bil utenom det vanlige. Kia Soul er tøff. Har selv en Citroen DS3 Sport med manuell og diesel. Kudos til produsenter og kunder som tør satse på særegen design. mvh. Terje

Topp Bunn