K◡kera
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 14.09.2010
- Innlegg
- 188
- Antall liker
- 164
Yo-Yo Ma ~ Vivaldi's Cello
Jeg var på konserten i Grieghallen rett etter plateopptaket. Virkelig en skjelsettende opplevelse og en storslagen konsert.Stravinsky´s The Rite of Spring Petrushka.
Bergen Philaharmonic Orchestra.
Andrew Litton.
Vis vedlegget 310096
Det er iallfall denne jeg har, som jeg kan anbefale:Weialaleia, weilalaleia...
Jeg tør ikke sette på noe fra Ringen. Redd for å komme på kjøret igjen, vettu.
Får bli litt Bartók i stedet.
ABQ spiller nr 3, 5 og 6.
Forresten, jeg trenger vel flere innspillinger. Er det fortsatt Vegh og Takacs som rår?
EDIT: Jeg leste tråden på GMG, og bestilte Takacs/ Decca fra en amerikansk luring, så får vi se.
Vis vedlegget 310127
B
Good Music Guide, et forum der du treffer mye rart folk erato bl a... GMG Classical Music Forum - IndexDet er iallfall denne jeg har, som jeg kan anbefale:Weialaleia, weilalaleia...
Jeg tør ikke sette på noe fra Ringen. Redd for å komme på kjøret igjen, vettu.
Får bli litt Bartók i stedet.
ABQ spiller nr 3, 5 og 6.
Forresten, jeg trenger vel flere innspillinger. Er det fortsatt Vegh og Takacs som rår?
EDIT: Jeg leste tråden på GMG, og bestilte Takacs/ Decca fra en amerikansk luring, så får vi se.
Vis vedlegget 310127
B
Vis vedlegget 310138
Den kan du forøvrig skaffe deg på amazon.uk for gibortpris £91.54 - brukt. Jeg kjøpte min ny, og slapp følgelig endel billigere unna
Edit: Hva er GMG?
Interessant. I positiv forstand. Hva får deg til å mene det? Er det klangen?Mer post.
Vis vedlegget 310209
Beethoven symfoni nr.4 med Chailly og Gewandhausorkesteret.
Veldig bra. God intensitet i orkesterklangen fra Leipzig. Det høres som Chailly mener det med denne musikken.
En evig utfording i Beethoven er å tøyle fløytistene i sterke tutti-partier. Det er bare såvidt i Leipzig.
Forøvrig bør blikkfløytene kastes ut av symfoniorkesteret med umiddelbar virkning.
Eller dampfløyte, som Halfdan Bleken kaller det. Et negativt resultat av den industrielle revolusjon. Det hender at jeg er enig med ham.
Lyden. Det låter metall. Og for sterkt. Ekstra ille i Beethoven, for han skriver så mye kraftfulle tutti strykeparti med fløyte liggende sammen på lange toner. Det låter ofte dampfløyte. Fløyter bør være av tre eller liknende.Interessant. I positiv forstand. Hva får deg til å mene det? Er det klangen?.........
En evig utfording i Beethoven er å tøyle fløytistene i sterke tutti-partier. Det er bare såvidt i Leipzig.
Forøvrig bør blikkfløytene kastes ut av symfoniorkesteret med umiddelbar virkning.
Eller dampfløyte, som Halfdan Bleken kaller det. Et negativt resultat av den industrielle revolusjon. Det hender at jeg er enig med ham.
TøysekoppenLike greit å hive ut alt av metallblåsere i symfoniorkestrene.
Ja til woodwind
Det er vel flere her inne som er opptatt av å finne innspillinger hvor det brukes tidsriktige instrumenter og i så måte må fløytistene spille på det og ikke "dampfløyte" om det fremføres bl.a. wienerklassisk/romantisk symfonisk musikkTøysekoppenLike greit å hive ut alt av metallblåsere i symfoniorkestrene.
Ja til woodwind
Men altså, metallfløytene, de moderne konsertfløytene, kom ikke før på slutten av 1800-tallet, og alt av wienerklassisk og det meste av musikk fra romantikken er skrevet for fløyter av tre. Det produseres og selges stadig flere slike idag, og de brukes i orkestrene rundt om.
Ikke for å være tidligmusikk-purist, det er fjernt for meg, men det låter riktigere på det meste av musikk fra den tiden.
Det er vel flere her inne som er opptatt av å finne innspillinger hvor det brukes tidsriktige instrumenter og i så måte må fløytistene spille på det og ikke "dampfløyte" om det fremføres bl.a. wienerklassisk/romantisk symfonisk musikkTøysekoppenLike greit å hive ut alt av metallblåsere i symfoniorkestrene.
Ja til woodwind
Men altså, metallfløytene, de moderne konsertfløytene, kom ikke før på slutten av 1800-tallet, og alt av wienerklassisk og det meste av musikk fra romantikken er skrevet for fløyter av tre. Det produseres og selges stadig flere slike idag, og de brukes i orkestrene rundt om.
Ikke for å være tidligmusikk-purist, det er fjernt for meg, men det låter riktigere på det meste av musikk fra den tiden.
Den beste Vivaldiplata jeg har - med unntak for platene med vokalmusikk da. Her lyttes på dette:En gang imellom er det velgjørende å høre litt Vivaldi. Hvis det skal være fiolinkonserter av denne komponisten, er disse innspillingene blant det ypperste.
Vivaldi er lett, ja, så lett at man nærmest blir vektløs av å høre på det. Dette er forresten en glimrende produksjon, nesten så en blir mer opptatt av ørensfryden enn musikkens innhold.