Diverse Flystyrten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.702
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Sikkert bare et illebefinnende , kan skje alle.
Tanken har slått meg. Litt pussig muligens at han ikke puster heftigere når han er på vei i døden? Men jeg er ikke ekspert på psykiatri.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
Det er svært vanskelig å komme seg unna det faktum at en betydelig del av flysilkkerhet baserer seg på at de som sitter i cockpiten ikke har lyst til å dø.

Tidligere antok man at det gjaldt passasjerene også, men noen muslimer viste at så ikke nødvendigvis er tilfelle og man tok konsekvensene av det.

Er en av flyverene suicidal og har tenkt å fullføre planen i et fly er man fucked, særlig mer er det ikke å si om den saken. Er jo en smal sak å kakke den andre i hodet med noe tungt så at det sitter to hjelper neppe mye det heller.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå tror jeg snart det er tid for å la være å lese avisartikler om dette for en liten stund...

Etterhvert kommer havarikommisjonen til å konkludere med ett eller annet, på grunnlag av av bredere og dypere faktagrunnlag og høyere kompetanse enn journalistene. Da har igjen noe som kan bli leseverdig.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
12.073
Antall liker
7.804
Sted
Holmestrand
Nå tror jeg snart det er tid for å la være å lese avisartikler om dette for en liten stund...

Etterhvert kommer havarikommisjonen til å konkludere med ett eller annet, på grunnlag av av bredere og dypere faktagrunnlag og høyere kompetanse enn journalistene. Da har igjen noe som kan bli leseverdig.
Kloke ord!
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
(......)

Er en av flyverene suicidal og har tenkt å fullføre planen i et fly er man fucked, særlig mer er det ikke å si om den saken. Er jo en smal sak å kakke den andre i hodet med noe tungt så at det sitter to hjelper neppe mye det heller.
Vi hadde en sak 10 år tilbake hvor en passasjer gikk amok med øks og skadet pilotene. Flyet kom heldigvis trykt ned, om så bare såvidt. Man må vinne den slosskampen, og det er det jo ingen garanti for at man gjør. Krever også mer av kandidaten å ty til nevekamp enn å bare vri om på en bryter og låse døra. Risikoen er vesentlig større

2 personer i cockpiten til enhver tid vil hjelpe på sikkerheten.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det dukker opp informasjon som begynner å tegne et bilde om at aksjonen var planlagt og overveid mange år i forveien. Er det hold i det kan vi begynne å se på det som en terroraksjon, ikke ulik det Breivik gjorde.

En terrorhandling har vel et overordnet mål? F.eks en politisk eller religiøs motivert handling?
Har man et uttalt ønske om å gjennomføre et spektakulært massemord med mål om å "forandre systemet", hva man nå enn legger i det, så er man farlig nær hva jeg vil karakterisere som en terrorhandling. Bruk av drap og grusomheter for å fremtvinge endringer... Jojo, er det egentlig så anderledes enn Breiviks plan om noe tilsvarende?

Jeg har ikke noen problemer med at andre har sine egne definisjoner, og det er egentlig ikke spesielt viktig heller.




Ser man derfor terrorister ved høylys dag.. kanskje, men det handler vel mest om definisjoner.

@ Jim.I.Hendriksen. Nei, denne gangen hadde det intet med Islam å gjøre. Av og til er det et annet sykdomsbilde som er årsaken.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
330
Sted
Oslo Vest
"Andreas Lubitz skal ha blitt dumpet av kvinnen han ønsket å gifte seg med,
kort tid før han med overlegg styrtet Germanwings-flyet og tok med seg 149 andre i døden."

Der kom den jeg har ventet på.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
"Andreas Lubitz skal ha blitt dumpet av kvinnen han ønsket å gifte seg med,
kort tid før han med overlegg styrtet Germanwings-flyet og tok med seg 149 andre i døden."

Der kom den jeg har ventet på.
Da syns jeg den kjerringa bør dømmes til døden.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.490
Antall liker
14.426
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Kanske en idé för vissa att läsa Zomby_Woofs inlägg ovan en gång till?
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.490
Antall liker
14.426
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Kanske en idé för vissa att läsa Zomby_Woofs inlägg ovan en gång till?
Tviler på om havarikommisjonen klarer dette puslespillet. Denna tragedien har nok en psykologisk forklaring, og ikke en teknisk/materiell sådan.
Men dere har löst det via avisartiklar? Tror du ger haverikommisionen för liten cred här. Vänt och se är mitt tips.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Kanske en idé för vissa att läsa Zomby_Woofs inlägg ovan en gång till?
Tviler på om havarikommisjonen klarer dette puslespillet. Denna tragedien har nok en psykologisk forklaring, og ikke en teknisk/materiell sådan.
Men dere har löst det via avisartiklar? Tror du ger haverikommisionen för liten cred här. Vänt och se är mitt tips.
Det blir interessant å se hva de kommer med. De må jo konkludere med et eller annet, men ikke dermed sagt at den konklusjonen vil være korrekt. Men for all del, jeg gir dem en sjanse.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Media er folket sin egen "kommisjon", årsaken blir det vi vil den skal være.
 
Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Lubitz skal ha blitt dumpet av forloveden - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

"Ifølge henne våknet Lubitz skrikende om nettene, hisset seg til stadighet opp og ble høyrøstet. Han klaget også over stort arbeidspress, var bekymret for arbeidskontrakten og misfornøyd med lønna."

Mennesker ønsker stabilitet og forutsigbarhet. Noe som er spesielt viktig ved personlige kriser hvor man trenger ankerpunkt i livet. Midlertidig arbeid, der man aldri vet om man har jobb lenger enn 2 uker (gjerne det som er oppsigelsestida og kontrakten kan ubegrunnet sies opp) og kortvarige kontrakter, er oppskriften på å skvise ut folk som ellers kunne klart seg i arbeidslivet. De takler ikke det økte og unødvendige presset.

Hva hadde skjedd om han hadde hatt trygge rammer? Kunne han kommet seg gjennom sine personlige kriser? Ville de vært mindre? Kanskje det ikke hadde noe å si. Vi får aldri vite. Men man trenger ikke å være rakettforsker for å tenke ut slike scenarioer på forhånd. Forutsigbarhet og jobbtrygghet er faktorer som påvirker sikkerheten.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Underforstått at det er Lufthansa/Germanwings sin feil? At det hele ville vært unngått hadde bare arbeidsgiveren oppført seg skikkelig, og tilbudt passe arbeidstid og lønn?

Jeg gir meg ende over.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg viser igjen til teksten i en postpunk-låt en venn av meg skrev for ca 25 år siden. Jeg har vært med på å spille den selv:

---
dem reiv ned fritidsklubben min
nå er jeg narrkoman og sniffer lim
sossial sossial sossial sossial nøøøøød
---

kausalitet er ganske lett, egentlig
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Bransjen har av økonomiske årsaker økt presset på pilotene. Høyere press, høyere risiko.

arbeidsmiljø, betingelser, kontrakter er bare en faktor i rekken som bidrar. En flyulykke har en rekke hendelser i en såkalt chain of events. Mange uheldige faktorer som hver for seg er ufarlig, men totalen sender flyet i bakken.

Her har vi:

911 -> låste dører.
sikkerhetspolitikken -> kun 1 pilot tilstede.
psykisk syk pilot.
hvor usikker fremtid dårlig betingelser og mangelfullt fremtidshåp øker presset.
skrantende helse (dårlig syn)
Taushetsplikt trumfer alt -> arbeidsgiver vet ikke at han egentlig er sykemeldt.
samboer går fra han -> siste rest av mening i livet hans forsvinner.

En psykisk syk pilot blir suicidal, ønsker om hevn / straff / e.l., får fortsette som pilot, får anledning til å være alene i cockpiten, ingen måte å komme inn i cockpiten på. = flykrasj.

Fjern ett av punktene og du har ingen ulykke. Arbeidsmiljøet bidrar på punktet om psyke og ønsket om hevn.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Ingen som har fordelt skyld noen andre steder enn hos piloten, deph.

Oppgaven til flyhavarikommisjonen er å finne ut hvorfor flyet krasjet og foreslå tiltak for å forhindre (minske sannsynligheten for) tilsvarende ulykker. Tiltak er allerede innført, nemlig å hindre piloter i å være alene i cockpiten.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Tipper en del frontkollisjoner på norske veier også har en suicidal forklaring. Føler meg tryggest på trikken egentlig, selv om det ikke er lenge siden en gærning stæbba flere medpassasjerer med kniv rett ned i gata her. Mennesker i ubalanse er skumle greier, og vi lever i en verden som produserer psykisk syke mennesker på løpende bånd. Jeg tror ikke det faktum at alt for mange blir stappet fulle av psykofarmaka, og mister litt av kontakten med seg selv gjør saken særlig bedre heller.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Ingen som har fordelt skyld noen andre steder enn hos piloten, deph.

Oppgaven til flyhavarikommisjonen er å finne ut hvorfor flyet krasjet og foreslå tiltak for å forhindre (minske sannsynligheten for) tilsvarende ulykker. Tiltak er allerede innført, nemlig å hindre piloter i å være alene i cockpiten.
Tror du virkelig det hjelper med flere i cockpit? Tror du flyvertinna hadde visst hva hun skulle gjøre hvis motorene ble stoppet? Spill for galleriet..
 
C

cruiser

Gjest
Hva med å bare bytte ut pilotstolene med portapotti? Burde jo løse dette problemrt
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Ingen som har fordelt skyld noen andre steder enn hos piloten, deph.

Oppgaven til flyhavarikommisjonen er å finne ut hvorfor flyet krasjet og foreslå tiltak for å forhindre (minske sannsynligheten for) tilsvarende ulykker. Tiltak er allerede innført, nemlig å hindre piloter i å være alene i cockpiten.
Tror du virkelig det hjelper med flere i cockpit? Tror du flyvertinna hadde visst hva hun skulle gjøre hvis motorene ble stoppet? Spill for galleriet..
Motorene ble ikke stoppet.
Flyvertinna kunne kunne bidratt til a) at handlingen rett og slett ikke hadde funnet sted, kun ved sin blotte tilstedeværelse b) å låse opp døra, c) en motsatt stikkeinput. A320-serien har et system som ville håndtert en slik situasjon på en måte som hadde endret hendelsesforløpet. Disse flyene har kun elektronisk stikkesignal, i motsetning til Boeing som også har rene mekaniske kontakter med rorkontrollene.
Det er ikke gitt at 2 i cockpit vil unngå slike situasjoner (historien har også tilsvarende hendelser der det har vært to tilstede), men det vil uansett være slik at denne katastrofen vil komme til å skape visse rutineendringer som sikrer passasjerene enda bedre.

Honkey
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.864
Antall liker
10.277
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
En del innlegg slettet.

Temperaturen begynner å bli høy her så ro ned litt og hold dere til saken, hvis ikke blir tråden stengt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.311
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Hold dere på matta, og kutt usaklighetene.

bjornh, moderator
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Ingen som har fordelt skyld noen andre steder enn hos piloten, deph.

Oppgaven til flyhavarikommisjonen er å finne ut hvorfor flyet krasjet og foreslå tiltak for å forhindre (minske sannsynligheten for) tilsvarende ulykker. Tiltak er allerede innført, nemlig å hindre piloter i å være alene i cockpiten.
Tror du virkelig det hjelper med flere i cockpit? Tror du flyvertinna hadde visst hva hun skulle gjøre hvis motorene ble stoppet? Spill for galleriet..
Motorene ble ikke stoppet.
Flyvertinna kunne kunne bidratt til a) at handlingen rett og slett ikke hadde funnet sted, kun ved sin blotte tilstedeværelse b) å låse opp døra, c) en motsatt stikkeinput. A320-serien har et system som ville håndtert en slik situasjon på en måte som hadde endret hendelsesforløpet. Disse flyene har kun elektronisk stikkesignal, i motsetning til Boeing som også har rene mekaniske kontakter med rorkontrollene.
Det er ikke gitt at 2 i cockpit vil unngå slike situasjoner (historien har også tilsvarende hendelser der det har vært to tilstede), men det vil uansett være slik at denne katastrofen vil komme til å skape visse rutineendringer som sikrer passasjerene enda bedre.

Honkey
Hvis en av pilotenene vil ta selvmord/ drepe alle er det umulig å hindre. Enten stoppe motorene i 1000 fot eller å rolle på rygg å dra. Det er lett å gjøre med 2 piloter også uten at han andre kan stoppe det. Flyvertinna får jo ikke sette seg i pilotsetet, det er en stor risk i seg selv. Hos Airbus vinner sterkeste input. Kanskje bedre utvelgelse og bakgrunnssjekk av pilotene er en bedre løsning. Har du forresten noen garanti for at ikke flyvertinna ser sitt snitt til å skape trøbbel da?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.405
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Å slippe ei dame/flyvertinne inn i cockpit medfører altså økte risiko ;)
 
Sist redigert:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Ingen som har fordelt skyld noen andre steder enn hos piloten, deph.

Oppgaven til flyhavarikommisjonen er å finne ut hvorfor flyet krasjet og foreslå tiltak for å forhindre (minske sannsynligheten for) tilsvarende ulykker. Tiltak er allerede innført, nemlig å hindre piloter i å være alene i cockpiten.
Tror du virkelig det hjelper med flere i cockpit? Tror du flyvertinna hadde visst hva hun skulle gjøre hvis motorene ble stoppet? Spill for galleriet..
Motorene ble ikke stoppet.
Flyvertinna kunne kunne bidratt til a) at handlingen rett og slett ikke hadde funnet sted, kun ved sin blotte tilstedeværelse b) å låse opp døra, c) en motsatt stikkeinput. A320-serien har et system som ville håndtert en slik situasjon på en måte som hadde endret hendelsesforløpet. Disse flyene har kun elektronisk stikkesignal, i motsetning til Boeing som også har rene mekaniske kontakter med rorkontrollene.
Det er ikke gitt at 2 i cockpit vil unngå slike situasjoner (historien har også tilsvarende hendelser der det har vært to tilstede), men det vil uansett være slik at denne katastrofen vil komme til å skape visse rutineendringer som sikrer passasjerene enda bedre.

Honkey
Hvis en av pilotenene vil ta selvmord/ drepe alle er det umulig å hindre. Enten stoppe motorene i 1000 fot eller å rolle på rygg å dra. Det er lett å gjøre med 2 piloter også uten at han andre kan stoppe det. Flyvertinna får jo ikke sette seg i pilotsetet, det er en stor risk i seg selv. Hos Airbus vinner sterkeste input. Kanskje bedre utvelgelse og bakgrunnssjekk av pilotene er en bedre løsning. Har du forresten noen garanti for at ikke flyvertinna ser sitt snitt til å skape trøbbel da?
Umulig, tja, svært vanskelig er det i hvert fall. Setter disse evinnelige sikkerhetssjekkene pilotene må igjennom x antall ganger daglig i et litt underlig perspektiv.
Når du sier at sterkeste input styrer en Airbus, er det en noe uklar beskrivelse. Det er ikke armstyrken som teller, det er slik at om den ene trekker og den andre dytter, og begge gir max input, blir i utgangspunktet resultatet 0. Men jeg mener å huske (veldig lenge siden jeg hadde typekurs på Airbus, og det var en eldre modell enn 320, så her kan det være gjort endringer) at kaptein kan velge å overta kontrollen, altså disable 2P-stikka. Men som sagt, dette er jeg usikker på kun et vagt minne. Ellers har jo også 320 innebygget en del begrensninger for pilotene, de kan for eksempel ikke velge å fly inn i en stall-situasjon, da vil flight control systemet override input, og holde angrepsvinkelen på max. Hvorvidt det samme gjelder for en roll vites ikke, men jeg betviler det ligger noen override der.

Man har ikke garantier for noe som helst i livet, og jeg synes vi som art må akseptere at en del av det vi gjør innebærer en viss risiko. Med det er det selvsagt ikke slik at vi kan akseptere den uendelige forbrytelse som ble begått i dette konkrete tilfellet, men det er et spørsmål om hvor langt vi kan strekke sikkerhetsstrikken før alle fly må på bakken. Av og til kommer fly ned litt uten kontroll, det må vi faktisk leve med, selv om havarikommisjonene verden over gjør en fantastisk jobb med å utrede og forbedre flysikkerhet etter ulykker.

Som nevnt i et innlegg som ble slettet (uten at jeg hadde begått noe i nærheten av en ufinhet mot noen), har tilsvarende ulykker skjedd ca 10 ganger på kommersielle flyruter fra slutten av 60-tallet fram til i dag, også inkludert slåsskamp i cockpit under innflyging (Japan). Og det vil nok kunne skje igjen, dessverre.

Honkey
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.245
Antall liker
294
Da virker det som om hendelsesforløpet er klarlagt.
Tror om litt så vil det finnes et bakkestyrt override-system
styrt av flyselskapet for pilotdøra hvis lignende scenarier skulle skje igjen.
Kanskje noe i nærheten av atommissil-koder som låser opp døra.....
Nå har vi fått demonstrert det nåværende systemet sin akilleshæl i allfall.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ja det hadde vært bedre. Litt prestasjonsavhengige arbeidsforhold gjør ikke folk til massemordere.

Det er mange yrker der forventninger og press gjør at folk vegrer seg for å melde seg syk og spesielt uskikket, mer enn det som kan unngås. Leger er vel kanskje det beste eksempelet her. Det er få som er så like sykmeldte som leger, selv om mange av dem arbeider under stort press og ansvar. Det betyr ikke at det er en generell risiko for at de skal begynne å drepe pasienter og igangsette selvmordsbombing i operasjonsrommet hvis de har en spesielt dårlig periode.

Det finnes endel jobber med spesielt ansvar for liv og helse til andre mennesker, og ikke alle er i stand til å ha slike jobber. Det er viktig å kunne luke ut slike før det går ut over andre. Det må være første prioritet.

Det sviktet brutalt denne gangen, og jeg har ikke svaret på hva som må til.... men jeg er rimelig sikker på at det å gi fast jobb til mennesker som Lubitz ikke er veien å gå for økt sikkerhet.
 
Topp Bunn