En liten øvelse i miljøvennlighet
Elbil vs. buss
Når det kommer til lokale ulslipp er det walkover seier til elbil. Samme hvor mange er det null lokalt utslipp, og en eksosbuss har >0.
Den andre faktoren er slitasje på vei/svevestøv.
Dette har sammenheng med akseltrykk, men kurven her er langt fra linjær.
http://www.geir.be/Aksellast etc 05092011.pdf
Vis vedlegget 312341
En vanlig bybyss har ofet et akseltrykk opp til 12T, noen 50% mer enn det...
Busser i Drøbak kan bli stanset av loven | ØB
Vis vedlegget 312342
...
Med andre ord sliter én buss mer på veien enn alle Teslaer i Europa til sammen, den ene bussen har også større utlispp av Co2 og Nox..
Skal man være miljøvennlig så spasere eller sykler man, og er det for langt så kjører man nullutslippsbil.
Selv en eldrevet buss ville være et svært dårlig alternativ. Den vil ha null utslipp, men veislitasje og svevestøv vil være abnormt mye høyere enn for privatbiler.
Det er med andre ord mye mye mye bedre med mange småbiler enn få tunge kjøretøy.
..
Lurer på hvor lang tid det tar før dette demrer for myndighetene og man går bort fra den søte sosialisttanken om at kollektivtrafikk er redningen.
En relativt snill buss med akseltrykk på 14t sliter 38.000 ganger mer på veien enn en bil med akseltrykk rundt 1t.
Én av de bussene med 17,5t trykk sliter mer på veiene enn hele Norges elektriske bilpark....