Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Godt med snø i Oslo i dag. p85d med firehjulstrekk og vinterdekk er i alle fall bedre enn store tyske biler med bakhjulstrekk på barskt vinterføre...

    Usedvanlig mange idioter som ikke skjønte at de burde la bilen stå i dag. Gadd ikk mer da jeg hadde hjulpet med å dytte i gang den fjerde bilen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Trondheim
    Jeg er i en liten by rett utenfor San Francisco (Union city, East Bay area) akkurat nå, og det slår meg hvor latterlig miljøargumentet for elektriske biler i Norge egentlig er. Joda - en bil som drives av elektrisitet produsert av vannkraft bidrar ikke noe til CO2-utslipp, og det reduserer lokale utslipp, og slik sett er det jo greit. Men så ser jeg på frokostTV her (og drar ut til de stedene jeg skal besøke med buss) hvordan køene inn til byen er. Det er vel større trafikk inn og ut av San Francisco/Bay Area i rushtrafikken enn det er total trafikk i Norge på en dag.

    Så har vi kjøpesentrene. Uendelig store parkeringsplasser med butikker spredd ut over parkeringsplassen. Så stort at man innen parkeringsplassen kjører fra butikk til butikk. Jeg var på en butikk og spurte etter noe de ikke hadde, men de sendte meg til en annen butikk på det samme shoppingområdet. De sa at det var alt for langt å gå, så jeg burde kjøre til den andre butikken. Det tok nøyaktig 4 minutter å gå!

    Å bruke elbil i Norge for å redusere CO2-utslippet blir som å sende alle nordmenn til kysten og prøve å øke vannstanden i havet ved å pisse.

    Et sted skal man jo begynne, og det er viktig å gå foran med et godt eksempel osv,osv, men det er kun symbolpolitikk som ikke har noen som helst effekt i det store og hele. Så vanlige folk betaler avgifter og sponser elbilbrukerne med kun en hensikt - at politikerne skal kunne slå seg på brystet og fortelle verden hvor flinke de er. I virkeligheten har det ingen som helst effekt eller betydning for miljøsaken. Dessverre.

    Ellers har jo også deph rett i dette med veislitasje. Det er tungtransporten (inkludert busser) som står for den. Få lasten over på bane, og legg til rette for at folk ikke trenger å bruke buss i det daglige. Legg butikker, skoler, barnehager i boligområdene slik at de er innenfor gang/sykkelavstand. Bygg ned de store sentra og bygg opp lokalsamfunn. Legg til rette for at folk kan jobbe hjemmefra (om ikke hver dag, så en dag i uka eller to).

    Jeg bor i et område der det nå skal bygges en del nye boliger. Utbygger vil kanalisere trafikken inn på en lokal vei (som ikke er dimensjonert for denne trafikken) i stedet for å bygge en ny vei fra området rett ut på hovedveien. Dette vil føre til 6-800 ekstra turer hver dag. Avstanden på den lokale veien til hovedveien er 800 m, men med ny vei vil dette reduseres til 200 m. Utbyggers forslag (som nesten gikk gjennom i byggerådet) ville ført til 800(turer)* 0,6km = 480 km ekstra bilkjøring hver dag. Det ugjør altså 480km*300dager (regner ikke med ferier) = 14400 mil ekstra kjøring i året. Ved å bygge den nye tilførselsveien reduseres altså utslippet med tilsvarende 14400 mil kjøring i året. Dette ville gått gjennom hvis ikke innbyggerne i området hadde aksjonert.
    Hva er det politikerne tenker med?
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    En liten øvelse i miljøvennlighet

    Elbil vs. buss

    Når det kommer til lokale ulslipp er det walkover seier til elbil. Samme hvor mange er det null lokalt utslipp, og en eksosbuss har >0.
    Den andre faktoren er slitasje på vei/svevestøv.

    Dette har sammenheng med akseltrykk, men kurven her er langt fra linjær.

    http://www.geir.be/Aksellast etc 05092011.pdf

    Vis vedlegget 312341

    En vanlig bybyss har ofet et akseltrykk opp til 12T, noen 50% mer enn det...

    Busser i Drøbak kan bli stanset av loven | ØB

    Vis vedlegget 312342

    ...

    Med andre ord sliter én buss mer på veien enn alle Teslaer i Europa til sammen, den ene bussen har også større utlispp av Co2 og Nox..

    Skal man være miljøvennlig så spasere eller sykler man, og er det for langt så kjører man nullutslippsbil.

    Selv en eldrevet buss ville være et svært dårlig alternativ. Den vil ha null utslipp, men veislitasje og svevestøv vil være abnormt mye høyere enn for privatbiler.

    Det er med andre ord mye mye mye bedre med mange småbiler enn få tunge kjøretøy.

    ..

    Lurer på hvor lang tid det tar før dette demrer for myndighetene og man går bort fra den søte sosialisttanken om at kollektivtrafikk er redningen.

    En relativt snill buss med akseltrykk på 14t sliter 38.000 ganger mer på veien enn en bil med akseltrykk rundt 1t.


    Én av de bussene med 17,5t trykk sliter mer på veiene enn hele Norges elektriske bilpark....
    Husk på at det er boggi det er snakk om her, altså 17,5t fordelt på 2 aksler, kan også være greit å sette seg inn i brukerklassene på norske veier
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Å bruke elbil i Norge for å redusere CO2-utslippet blir som å sende alle nordmenn til kysten og prøve å øke vannstanden i havet ved å pisse.
    Noe av den beste sammenligningen jeg har lest, tror jeg. Terninkast 6!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svært lite feil på Nissan Leaf. "Feilraten for batterienheten er på 0,01 prosent, totalt tre biler."
    Nissan Leaf langt mer feilfri enn konvensjonelle biler - Bil - E24

    Flere vil utfordre Tesla på rekkevidden:
    Bilgigantene i strupen på Tesla - Bil - E24
    Det interessante med konkurrentene er at de satser på litt forskjellige batteriteknologier. VW/Audi satser tydeligvis på et mulig gjennombrudd på "solid state" elektronbatteri med utgangspunkt i forskning på Stanford, GM har koblet seg opp med LG og inkrementell batteriutvikling der. I artikkelen fra E24 står det at også VW kjøper batterier derfra, så de satser tydeligvis ikke alt på det ene Silicon Valley-kortet, de heller.

    Toyota har hatt høy sigarføring om hydrogenbiler (sigar og hydrogen er forøvrig en dårlig kombinasjon), men de har begynt å forske på batteriteknologi, de også: Toyota's Strategy for Environmental Technologies | TOYOTA GLOBAL SITE

    Det er interessant at Tesla fremstår som de mest teknisk konservative i dette selskapet, med en massiv investering i inkrementell forbedring av dagens teknologi. Det blir ihvertfall spennende fremover, og dieselbil kommer til å fremstå som 1999 om noen få år.

    At elbil er mye mer pålitelig enn en fossilbil med tusenvis av bevegelige deler visste vi jo fra før. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Elbil er fremtiden i første omgang. Diesel bilen min nok havner på brukten i sommer. Også kommet nå i en alder hvor utgiftene vil begynne å bale på seg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Husker ikke om denne har vært postet før. Men tas sjansen. Interessant forelesning (litt teknisk dog) om lithiumbatterier og levetid, og hva som kan gjøres for å øke denne ganske betydelig.


    Jeg får inntrykk av at er svært mye mye å gå på. Kjøling, og spesielt elektrolyttvesker har svært stor betydning og forbedringspotensiale.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.854
    Torget vurderinger
    1
    At elbil er mye mer pålitelig enn en fossilbil med tusenvis av bevegelige deler visste vi jo fra før. :)
    Tja. Som en som etterhvert har fått erfaring med hva som trenger vedlikehold på en gammel bil, har jeg konstatert at motoren er praktisk talt kostnadsfri bortsett fra vanlig service. Det som slites på en bil er alt det andre bevegelige; dette har som kjent også elbiler. Deres større tyngde, sammenlignet med tilsvarende biler med forbrenningsmotor, hjelper heller ikke på levetiden på komponeter i hjuloppheng og fjæring.
    En annen faktor som gjerne opptrer etterhvert er elektriske gremlins. Her har elbiler ingen fortrinn. Pratet med en eier av en 15år gammel BMW 735. Han hadde brukt 40 000kr i feilsøk på bilen fånyttes for å finne ut hvorfor batteriet stadig gikk flatt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen førsteinntrykk.

    Fikk bilen på fredag, litt plunder med en oppdatering som ikke var ferdig ... men etter et par timer ble den klar.

    Enda mer trøbbel med varlser og gule trekanter, feil på 12v og bil som ikke vil starte og blir hentet av naf før det er gått 2 dager.

    Men de er kjappe og fikser med en gang. Var en feil på innstillingen på en bryter og nå er den helt ok.

    Bilen er en drøm å kjøre. Stor og solid og det er en helt ny opplevelse å kunne flytte et par tonn med bil så uanstrengt. God å sitte i med mange rare innstillinger på sete, ratt og slikt. Har ikke funnet 100% komfort ennå men det er variasjonsmuligheter som gjør at man ikke blir kjøretrett så lett.

    Litt uimponert over lyden i stereoanlegget. Det låter litt anstrengt og anemisk, men jeg skal ikke konkludere med noe før det har fått en fair sjanse til å spille seg inn. Litt plunder men en HDD som får skjermen til å crasje etter et minutt eller så, men det kan skyldes større strmømbehov enn bilens USB kan levere. Funker greit med en minnepenn.

    Fikk 6.22 i morges, men også mye snø og lot den stå pent i ro siden den har sommerdekk på. Heldigvis ikke solgt gamlebilen ennå så jeg kom meg på arbeid.

    Håper på fint vær og bare veier i påsken så skal det nok bli noen ekstra prøveturer.

    Er litt rart å ha en sånn bil. Første nybil jeg noengang har kjøpt. Men det gir en godfølelse å sette seg i den og kjøre en tur.

    Bilen jeg har nå er ikke seig eller noe, men dette er en annen liga. Jeg er ikke vant med å ha så mye krefter til rådighet.. jeg er redd for at det er vanedannende og at jeg er ødelagt som bilkunde for alltid nå.

    Skjermen er et potensielt distraksjonspunkt og dette krever rutine og disiplin... er man for konsentrert om å scrolle i musikken ... så kan man dette ut av trafikken... det er ikke bra. .. har allerede hatt et par påminnelser om at dette ikke er bra.

    Ser frem til mange fine timer i denne bilen. Liker den veldig godt allerede.

    Fremdeles litt rart at den er min... men det blir vel en vane :)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    At elbil er mye mer pålitelig enn en fossilbil med tusenvis av bevegelige deler visste vi jo fra før. :)
    Det mest utrolige med disse bilene uten bevegelige deler er prisen, 750 000 for en elektromotor og et batteri? Kanskje en av kabelprodusentene dine som lager disse bilene?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    En standard forbrenningsmotor koster noen få hundre dollar å produsere. Girkasse koster litt mer. I variable kostnader koster det ca 10.000 euro mer å lage en Audi Q7 enn en Fiat 500 så prisforskjellen på de to bilene er enda mer utrolig.

    Batteriene er den dyreste delen på en Tesla. De har forsåvidt en av bilbransjens høyeste marginer også. Med mye større produksjonsvolum hadde de nok også vært billigere å produsere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er skala og volum de satser på for å få ned kostnadene på Model III.

    Nesten 25 % bruttomargin er fantastisk i bilbransjen. Det er bare Porsche og Tesla som har så bra inntjening pr solgte bil, men det ville vært ganske stusslig i kabelbransjen. Kjøpe råmaterialer for et par hundrelapper, legge på tjue minutters arbeidstid (en hundrelapp til med norsk kostnadsnivå) for lodding, garnering og innpakning, og så selge det ferdige produktet til sluttbruker for 375 kr før moms. Såpass fortjeneste må vi nesten unne kabelbransjen også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Å bruke elbil i Norge for å redusere CO2-utslippet blir som å sende alle nordmenn til kysten og prøve å øke vannstanden i havet ved å pisse.

    Et sted skal man jo begynne, og det er viktig å gå foran med et godt eksempel osv,osv, men det er kun symbolpolitikk som ikke har noen som helst effekt i det store og hele. Så vanlige folk betaler avgifter og sponser elbilbrukerne med kun en hensikt - at politikerne skal kunne slå seg på brystet og fortelle verden hvor flinke de er. I virkeligheten har det ingen som helst effekt eller betydning for miljøsaken. Dessverre.
    Enig, men samtidig helt uening. Hva som skjer i Norge er forsåvidt ganske uinteressant i global kontekst (men desto mer interessant i en lokalmiljø / luftkvalitet - kontekst). Norge har imidlertid vist at det går an. Det innføres nå incentiver i flere land for å få folk til bytte fra diesel til el og jeg tviler sterkt på at dette hadde skjedd uten at Norge hadde demonstrert at det faktisk funker og at folk faktisk er villige til å kjøre elektrisk i relativt stor skala.

    Jeg tipper også at en stor del av elbileierene også ville valgt elektrisk med mindre incentiver. Å kjøre en fossilbil føles litt som å sette seg inn i steinalderen på en del områder. Fremtidens privatbilisme kommer til å bli elektrisk i mye større skala enn den er i dag, det er jeg helt sikker på. Tung- og annen nyttetransport er en annen sak, men når de fleste innser hvor lite de faktisk kjører i det daglige så vil flere og flere vurdere å bytte (jada, jeg har fått med meg at du gjerne kjører 100 mil omtrent uten å pisse). Om ikke annet enn å bytte ut bil nr. 2 med en hendig og liten elbil med ekstremt lave driftskostnader som tar all den daglige småkjøringen.

    Eneste mekansimen som funker er pris og kostnader. Det kommer til å bli veldig, veldig dyrt å kjøre diesel i Oslo for eksempel. Det er jeg sikker på. Kanskje ikke i år, kanskje ikke neste år men før eller siden kommer det. Jeg selv har uten et snev av idealisme eller ønske om å redde verden redusert mitt årlige dieselforbruk med ca 4500 liter i året (oljefyr + dieselbil). Kun fordi det er lønnsomt, å basere seg på folks gode moral og fjonge intensjoner funker ikke. Å appellere til lommeboka funker. Kun fra januar i fjor til januar i år er andelen dieselbiler som selges i Oslo halvert. Folk ser hva som skjer og velger heller bensin enn diesel (eller elektrisk). Diesel er ut.

    Om det er CO2 eller NOx man er opptatt av så slipper en Tesla Model S med nesten 700 hestekrefter ut like lite av sorten uansett hvilket ideologisk grunnlag bilen kjøres på. Det er det fine med veldesignede incentiver. Fossilbileiere som ikke vil være med på å sponse/ikke betale masse avgifter kan bare bytte. Eventuelle ulemper det måtte medføre i det daglige må veies opp mot kostnadene/besparelsene/hva man får for pengene. Om det er viktig å kunne kjøre non-stop i 100 mil så sorry, mac. Om det er viktig å kunne kjøre kjempefort lenge på Autobahn de få gangen i året man eventuelt er på Autobahn så ditto. Om man er slik innrettet at man til enhver tid trenger muligheten til å kjøre to langturer utenfor lademuligheter to dager etter hverandre så sorry for det også. Men det er ingen som tvinger en til å kjøre diesel/bensin, det er et valg med konsekvenser av økonomisk eller praktisk art som en følge av norsk politikk. Politikken kan selvsagt endre seg om tilstrekkelig mange er tilstrekkelig misfornøyde, men slik ståa er nå så er det mange fordeler og noen få ulemper med å kjøre elektrisk, så får det bli opp til den enkelte hva som veier tyngst.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Å bruke elbil i Norge for å redusere CO2-utslippet blir som å sende alle nordmenn til kysten og prøve å øke vannstanden i havet ved å pisse.

    Et sted skal man jo begynne, og det er viktig å gå foran med et godt eksempel osv,osv, men det er kun symbolpolitikk som ikke har noen som helst effekt i det store og hele. Så vanlige folk betaler avgifter og sponser elbilbrukerne med kun en hensikt - at politikerne skal kunne slå seg på brystet og fortelle verden hvor flinke de er. I virkeligheten har det ingen som helst effekt eller betydning for miljøsaken. Dessverre.
    Enig, men samtidig helt uening. Hva som skjer i Norge er forsåvidt ganske uinteressant i global kontekst (men desto mer interessant i en lokalmiljø / luftkvalitet - kontekst). Norge har imidlertid vist at det går an. Det innføres nå incentiver i flere land for å få folk til bytte fra diesel til el og jeg tviler sterkt på at dette hadde skjedd uten at Norge hadde demonstrert at det faktisk funker og at folk faktisk er villige til å kjøre elektrisk i relativt stor skala.

    Jeg tipper også at en stor del av elbileierene også ville valgt elektrisk med mindre incentiver. Å kjøre en fossilbil føles litt som å sette seg inn i steinalderen på en del områder. Fremtidens privatbilisme kommer til å bli elektrisk i mye større skala enn den er i dag, det er jeg helt sikker på. Tung- og annen nyttetransport er en annen sak, men når de fleste innser hvor lite de faktisk kjører i det daglige så vil flere og flere vurdere å bytte (jada, jeg har fått med meg at du gjerne kjører 100 mil omtrent uten å pisse). Om ikke annet enn å bytte ut bil nr. 2 med en hendig og liten elbil med ekstremt lave driftskostnader som tar all den daglige småkjøringen.

    Eneste mekansimen som funker er pris og kostnader. Det kommer til å bli veldig, veldig dyrt å kjøre diesel i Oslo for eksempel. Det er jeg sikker på. Kanskje ikke i år, kanskje ikke neste år men før eller siden kommer det. Jeg selv har uten et snev av idealisme eller ønske om å redde verden redusert mitt årlige dieselforbruk med ca 4500 liter i året (oljefyr + dieselbil). Kun fordi det er lønnsomt, å basere seg på folks gode moral og fjonge intensjoner funker ikke. Å appellere til lommeboka funker. Kun fra januar i fjor til januar i år er andelen dieselbiler som selges i Oslo halvert. Folk ser hva som skjer og velger heller bensin enn diesel (eller elektrisk). Diesel er ut.

    Om det er CO2 eller NOx man er opptatt av så slipper en Tesla Model S med nesten 700 hestekrefter ut like lite av sorten uansett hvilket ideologisk grunnlag bilen kjøres på. Det er det fine med veldesignede incentiver. Fossilbileiere som ikke vil være med på å sponse kan bare bytte. Eventuelle ulemper det måtte medføre i det daglige må veies opp mot kostnadene/besparelsene/hva man får for pengene.
    Vel, ta bort tilsvarende avgifter på det dere kaller fossil biler og innfør tilsvarende fordeler, så tror jeg bildet hadde sett HELT annerledes ut. Det er faktisk dette som er hele greia. Om ikke lenge finner politikerne ut at de er i ferd med å miste en viktig inntektskilde - da får nok pipa en annen lyd.

    Tror dere har blitt religiøse hele Tesla gjengen omtrent som Eple folket :confused:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Ja, som sagt: incentiver funker. Hadde det vært tyske priser på vanlige biler i Norge hadde jeg neppe valgt elektrisk. Jeg kjører ikke Tesla på ideologisk grunnlag.

    Avgifter på elbil vil gradvis bli faset inn. Jeg tipper også at det vil bli mer på drivstoff og mindre på selve bilen fremover.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hentet forøvrig men P85D på torsdag. Mange små forbedringer fra den første bilen. Adaptiv cruisecontrol og firehjulstrekk, selvsagt, men også bedre seter og mindre støy. Motoren foran tar litt mer plass enn jeg trodde, så bagasjerommet i snuten svelger bare tre-fire bæreposer. Leveringen gikk knirkefritt, selv om jeg hadde bestilt bilen levert på sommerdekk og all vinterens snø kom den dagen. Tesla ringte på morgenen og sa at dette ikke gikk, så vinterdekkene kom på i stedet og bilen ble levert som avtalt. Problemfritt så langt.

    Klart incentivene avgjør for min del også. Har aldri påstått noe annet. Men når man først har muligheten til å kjøpe noe slikt til en noenlunde overkommelig pris, så er det jo bare å slå til mens den muligheten finnes. Jeg vet hva som pleier å skje med smutthull i de norske bilavgiftene - de tettes ganske fort. Det nyeste på den fronten er vel at også FrP snakker om at avgiftsfritaket vil videreføres helt til 2017, men at man må se på innføring av moms etter det. Da tipper jeg at det ikke vil skje noen dramatiske endringer med revidert nasjonalbudsjett i mai.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skal man se på prisene i USA så får man 3 stk Camaro eller 2 stk muskelbiler for prisen av en P85d. De som kjøper en Tesla der er elbilfanatiker og det at produktet er attraktivt for "fanatikere" på lik linje med Porsche er årsaken til at de kan ha såpass margin.

    Men for all del, genialt for nordmennene som har kjøpt seg en med totalt fritak for avgifter og flaks med tanke på kursutvikling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Skal man se på prisene i USA så får man 3 stk Camaro eller 2 stk muskelbiler for prisen av en P85d. De som kjøper en Tesla der er elbilfanatiker og det at produktet er attraktivt for "fanatikere" på lik linje med Porsche er årsaken til at de kan ha såpass margin.

    Men for all del, genialt for nordmennene som har kjøpt seg en med totalt fritak for avgifter og flaks med tanke på kursutvikling.
    Ja, men du glemmer også at USA er et land med 300 millioner innbyggere. Om kun 1% av de vil kjøre elbil på ideologisk grunnlag så er det et marked i seg selv som er like stort som hele personbilmarkedet i Norge. Selvsagt kjøper ingen Telsa i USA fordi det er den argeste bilen som kan fås for ca 100.000 USD, for det er det ikke. Pris vs ytelse er kun relevant i Norge og lignende. Det er en dyr bil, end of story, i alle fall så lenge det er snakk om toppmodellen.

    Men gleden av en "muskelbil" på riktig side av loven i USA er vel kun marginalt større enn i Norge så hva man faktisk skal med en "muskelbil" over there kan også diskuteres. Amerikaneres fascinasjon for store bensinslukende V8-motorer går nok over en gang i tiden den også, men jeg tror det blir lenge til.

    I et marked som USA er Tesla en av få biler som kan kjøpes som et statement - det signaliserer noe. Å kjøpe en Camaro eller en Ford med stor motor imponerer sikkert noen i Norge, men neppe i USA. Merk at Tesla ikke driver med reklame i det hele. De baserer seg kun på heresay og at produktet er såpass spesielt at det blir omtalt i medier av seg selv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Trondheim
    Jeg har som sagt nylig vært i San Francisco, og der så jeg noen Teslaer, men faktisk like mange BMW i3 (og en i8 i Palo Alto). Nå er jeg i Tokyo, og her har jeg ikke sett en eneste elektrisk bil, men det er mange hybrider (dog ikke plug-in hybrider, så vidt jeg kan se). Ingen tviler vel på at bruk av el-bil reduserer lokale miljøutslipp (men jeg er fremdeles ikke sikker på at det har noen innvirkning på det totale CO2-utslippet), og steder som San Francisco og Tokyo kunne virkelig trenge det.

    Jeg har også redusert mitt bruk av diesel/bensin (mer enn halvert). Det gjorde jeg ved å flytte til et nytt hus som ligger bedre til i forhold til jobb. Jeg har redusert avstanden til jobb med 70%, men nå bor jeg så nære jobben at jeg går. Mine 2, nedbetalte, fossilbiler brukes mindre og mindre og blir nok ikke byttet ut med det første. Kanskje selger jeg den ene (21 år gammel nå - kona bruker den en gang i blant når hun har vakt.) og kjøper en elbil for lokal kjøring. Den andre er bare 15 år gammel, så den blir vel med meg 10 år til. Til tross for gamle, ineffektive biler har jeg redusert mine utslipp med mer enn 50% bare ved å flytte.

    Jeg tror det er naivt å si at "Det innføres nå incentiver i flere land for å få folk til bytte fra diesel til el og jeg tviler sterkt på at dette hadde skjedd uten at Norge hadde demonstrert at det faktisk funker og at folk faktisk er villige til å kjøre elektrisk i relativt stor skala."

    Jeg tviler sterkt på at forbrukere (og politikere) i andre land med andre forutsetninger lar seg påvirke i så stor grad av hva som skjer i Norge. Selvfølgelig påvirkes hva folk kjører av hvilken pris man må betale for å kjøre. Hva Norge gjør i så måte et totalt irrelevant.

    Som jeg nevnte tidligere - det som vil virke for å få ned forurensningen er å få langtransport over på bane, endre infrastruktur slik at folk bor nærmere jobb og at butikker, skole og barnehage ligger der folk bor, samt å åpne for at det blir lettere å jobbe hjemmefra (der slikt er mulig). Dermed reduserer man behovet for å forflytte seg og dermed også utslippene. Dette er selvfølgelig vanskelig, og det vil ta lang tid. Politikerne er jo avhengige av kortsiktige resultater (de skal jo gjenvelges), så det kommer nok ikke til å skje. Dette må nok skje til tross for politikerne, ikke ved hjelp av dem (dessverre).

    I tillegg bør man flytte kostnaden over fra innkjøp til bruk. Få bort alle bilavgiftene og legg avgiften på drivstoff. Reduser bilprisene slik at folk kjøper nye, effektive, biler og pris drivstoffet slik at disse bilene brukes bare når det virkelig er bruk for dem. Jeg kunne godt leve med en bensinpris på 40 kr/l (som de f.eks. har i Tsjekkia - 40 CZK/l i et land der folk tjener omtrent like mye i CZK som vi gjør i NOK). Det forutsetter at det er billig å kjøpe en ny, drivstoffeffektiv (gjerne en plug-in hybrid eller en ren elektrisk) bil. Dette må ikke kobles til en spesifikk type bil - det skaper bare misnøye.

    En Tesla er helt sikkert en utmerket elbil med en fantastisk aksellerasjon, men den passer ikke for alle. Den passer f.eks. ikke for meg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Ja, det beste er intet transportbehov. Bygg høyere, bo tettere og bo mindre, ha jobben nærme bostedet og generelt få ordnet det meste innen gangavstand. Eller "urbanisering" for å si det med ett enkelt ord. Da jeg bodde på Frogner eide jeg ikke bil, gikk til og fra jobb og gjorde stort sett alt av innkjøp mindre enn 500 mter fra leiligheten. Nå bor jeg i villastrøk på Nordstrand og kjører bil nesten hver eneste dag. Det sier seg selv at det første er bedre enn det andre selv om bilen jeg har nå er elektrisk.

    Ellers enig i at avgifter burde legges på bruk, ikke innkjøp. Enkelste måten er å putte det på drivstoffet - det relevante er tross alt hvor mye drivstoff som svis av, ikke hvilken bil som gjør det.

    Jeg tror du tar feil når det gjelder Norge - det er Norge som er caset for de landene som ønsker å få ned utslippene fra bilparken. Ca hver 3. elbil som selges i Europa selges i Norge så jeg synest det er enda mer rørende naivt å tro at utenlandske politikere ikke ser til Norge når de vurderer elbilpolitikk. Det er jo ingen andre steder å se.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er nok mange som følger med hva som skjer i Norge nå. For det vi holder på å få til her er unikt i verdenssammenheng, og det er nok mange andre land som ønsker å kunne oppnå noe tilsvarende. Da er det gull verdt å ha erfaring med hva som må til for å oppnå det.

    Hver femte registrerte bil var en elbil - Motor - Hegnar.no
    Bilsalget i mars - Opplysningsrådet for Veitrafikken AS

    20% av alle nye biler som ble solgt i Norge i mars er elektriske. Nå begynner dette å ligne på noe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke på grunn av norske elbiler, men de samlede CO2-utslippene globalt gikk ned i 2014, selv med en sunn økonomisk vekst. Alle bekker små, osv.
    Surprise! Green energy surged despite cheap oil - Apr. 1, 2015

    Verdien av elbilparken i Norge er hovedsakelig som en "teknologidemonstrasjon". Se, det funker helt fint med vårt klima og våre veier. Da er det fint liten grunn til at det ikke skulle funke andre steder også. Og det bidrar til å få opp produksjonsvolumene for å stimulere til mer forskning og utvikling. Det er mye viktigere enn den direkte utslippseffekten, som i beste fall er helt marginal.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.854
    Torget vurderinger
    1
    Vel, avgiftene er allerede lagt om til bruk......
    Det er forøvrig ganske usosialt. Det favoriserer dem med god råd, mao de som har råd til ny bil. Det betyr at de i tettbygd strøk med god råd skal subsidieres både via gunstige bilavgifter og via godt utbygd kollektivtransport.
    Burde ikke bilbruk bli billigere der bil er det eneste realistiske alternativet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Vel, avgiftene er allerede lagt om til bruk......
    Det er forøvrig ganske usosialt. Det favoriserer dem med god råd, mao de som har råd til ny bil. Det betyr at de i tettbygd strøk med god råd skal subsidieres både via gunstige bilavgifter og via godt utbygd kollektivtransport.
    Burde ikke bilbruk bli billigere der bil er det eneste realistiske alternativet?
    Spørst hva målet er. Dersom det er å få ned utslipp fra privatbilisme bør folk disincentiveres fra å bosette seg utenfor folkeskikken hvor man har behov for å kjøre 20-30.000 kilometer i året for å komme seg til og fra jobben, handle osv. Nå finnes det selvsagt mange gode grunner til å opprettholde en spredt befolkning, men særlig energieffektivt er det på ingen måte. Hver mann i sin villa med husholdning med to biler slik at både han og hun skal komme seg til og fra jobb er ikke veldig rasjonelt rent energikonsummessig. Små boenheter i byer med gangavstand til nesten alt er mye bedre.

    Bilavgifter er i all hovedsak rent fiskale, eller en form for skatt om du vil. Man kan i svært stor grad selv bestemme hvor mye av sorten man vil betale:
    - Elbli: Kroner 0 i særavgifter og mva-fritak i tillegg.
    - Liten fossilbil: 30-40k i særavgifter
    - Kjip stasjonsvogn: 50-60k
    - Stor muskelbil: Hur mücket som helst

    I tillegg kommer mva, men mva er det på det aller meste i Norge bortsett fra elbiler og finansielle tjenester og så er det halv mva på frukt og grønnsaker. Kjøper man en kjip stasjonsvogn med plass til barneseter og bikkja og eier den i 5 år så vil særavgifter ugjøre en kostnad på ca en tusenlapp pr måned og en GOD del av dette får man tilbake ved høyere bruktbilpriser pga det samme avgiftsregimet. Kapitalkostnaden til avgiftene er under 200 kroner måneden om vi antar en rente på 5%.

    Dersom transportbehovet ved å bo utenfor allfarvei dekkes med en liten bil veies drivstoffavgifter lett opp ved reduserte levekostnader utenfor byene. Selv med tidenes laveste rentenivå koster det oss ca 18.000 etter skatt pr. måned å eie villaen vi har i Oslo i rene kapitalkostnader. Hadde jeg bodd i en bygd i Sogn og Fjordane eller Møre og Romsdal ville tilsvarende vært ca 1/3. Dvs en måneds spart kapitalkost dekker mitt årlige forbruk på diesel med en kjørelengde på rundt 15000 kilometer i året. At det må være så billig å bruke bil i utkant-Norge er et argument jeg virkelig ikke skjønner. Mamma og pappa har to biler av praktiske hensyn siden pappa ofte er borte hele dagen og mamma må komme seg på butikken og hit og dit. De har gått for to dølle biler som dekker behovet- en liten Peugeot 207 eller hva den nå heter og en Peugeot Partner med grønne skilter, grei bakkeklarning og firehjulstrekk. Om de hadde hatt en fetisj for store biler ville det samme transportbehovet kostet et par-tre ganger så mye.

    Jeg har akkurat solgt dieselstasjonsvognen min. Årlig verditap på de tre årene jeg har eid den er ca 3 ganger årlig drivstoffkostnad (kjører mellom 10 og 12k i året). Ekstra drivstoffkostnad som følge av norske skatter på bensin/diesel er ikke veldig høyt oppe på listen over kostnader ved bilhold her i landet. De første 1500 kilometerene jeg har kjørt i Teslaen har for øvrig kostet meg litt under 300 kroner i strøm hensyntatt ladetap. Også her vil verditapet fullstendig dominere kostnadene ved bilholdet.
     
    Sist redigert:
    T

    TT.

    Gjest
    En arbeidskollega av meg sitter nå med to Tesla, da han kjøpte 4x4 før han ble kvitt sin gamle S. Får han ikke solgt denne ila 14 dg, går han pers konk! Kjedelig for ham, men det er vel markedet som bestemmer? Virker som om ingen er interessert i 2wd etter 4 wd kom på markedet
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Når det blir folkesport å spekulere i elektriske biler til like under millionen bør det ringe opptil flere alarmbjeller.

    Dersom han går personlig konk innen 14 dager ved å sitte på en bil hvor finansiering koster rundt 2000-2500 pr. måned så burde han neppe kjøpt bil til 600-900k i utgangspunktet. I følge de som følger markedet har prisene for 2WD tatt seg noe opp i det siste, det er ikke veldig rasjonelt å legge rundt 300k ekstra på bordet for å få nyeste modell med firehjulstrekk. Tesla selv priser opsjonen med 4WD til rundt 30.000 kroner for "stardarmodellen" - dvs den uten "P". Nå har det selvsagt skjedd en del ting siden den første modellen kom som sensorene og kamera som ikke kan ettermonteres, men om caset er å kjøre rimelig elektrisk til og fra jobben så duger jo 2WD akkurat like bra. Lite behov for 4WD på motorveiene inn og ut av Oslo.

    Han hadde allerede en topp bil som kostet en 6-700k i innkjøp. At han måtte ha en enda kulere til ytterligere 100-200k og attpåtil må lånefinansiere det gir ikke veldig mye grunnlag for sympati. Må man låne masse penger for å kjøpe så dyre biler har man ikke råd til det, end of story. Han kunne kommeg seg fra A til B med en bil som kostet halvparten, det fremstår som mer i pakt med vekommendes økonomi.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når det blir folkesport å spekulere i elektriske biler til like under millionen bør det ringe opptil flere alarmbjeller.

    Dersom han går personlig konk innen 14 dager ved å sitte på en bil hvor finansiering koster rundt 2000-2500 pr. måned så burde han neppe kjøpt bil til 600-900k i utgangspunktet. I følge de som følger markedet har prisene for 2WD tatt seg noe opp i det siste, det er ikke veldig rasjonelt å legge rundt 300k ekstra på bordet for å få nyeste modell med firehjulstrekk. Tesla selv priser opsjonen med 4WD til rundt 30.000 kroner for "stardarmodellen" - dvs den uten "P". Nå har det selvsagt skjedd en del ting siden den første modellen kom som sensorene og kamera som ikke kan ettermonteres, men om caset er å kjøre rimelig elektrisk til og fra jobben så duger jo 2WD akkurat like bra. Lite behov for 4WD på motorveiene inn og ut av Oslo.
    Har man 2-2500,- i låneutgifter på en bil som koster mellom 6-900K så har man:
    A) utrolig godt med egenandel
    B) altfor lang nedbetalingstid på bilen.

    De gangene jeg har kjøpt ny bil har jeg hatt 35-55% i egenkapital på biler til +/÷400K og har alltid fått høre av selgere at jeg har usedvanlig mye i egenkapital. Snittet ligger på godt under 10% og det var visstnok uansett pris på bil.
    Jeg har likevel ALDRI betalt så lite som 2-2500,- i mnd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Når det blir folkesport å spekulere i elektriske biler til like under millionen bør det ringe opptil flere alarmbjeller.

    Dersom han går personlig konk innen 14 dager ved å sitte på en bil hvor finansiering koster rundt 2000-2500 pr. måned så burde han neppe kjøpt bil til 600-900k i utgangspunktet. I følge de som følger markedet har prisene for 2WD tatt seg noe opp i det siste, det er ikke veldig rasjonelt å legge rundt 300k ekstra på bordet for å få nyeste modell med firehjulstrekk. Tesla selv priser opsjonen med 4WD til rundt 30.000 kroner for "stardarmodellen" - dvs den uten "P". Nå har det selvsagt skjedd en del ting siden den første modellen kom som sensorene og kamera som ikke kan ettermonteres, men om caset er å kjøre rimelig elektrisk til og fra jobben så duger jo 2WD akkurat like bra. Lite behov for 4WD på motorveiene inn og ut av Oslo.
    Har man 2-2500,- i låneutgifter på en bil som koster mellom 6-900K så har man:
    A) utrolig godt med egenandel
    B) altfor lang nedbetalingstid på bilen.

    De gangene jeg har kjøpt ny bil har jeg hatt 35-55% i egenkapital på biler til +/÷400K og har alltid fått høre av selgere at jeg har usedvanlig mye i egenkapital. Snittet ligger på godt under 10% og det var visstnok uansett pris på bil.
    Jeg har likevel ALDRI betalt så lite som 2-2500,- i mnd.
    Jeg renget på kun rentekostnaden, ikke faktiske avdrag (som selvsagt vil være mye høyere siden billån har kort nedbetalingstid). Men uansett - om dette velter privatøkonomien innen 14 dager så har vedkommende gjort noe veldig, veldig dumt.

    Det generelle prinsippet er uansett: Ekstramorro man ikke kan betale cash har man ikke råd til. Jeg skjønner at folk kan måtte lånefinansiere bil, men da kjøper man ikke bil til 7-900k, for det har man ikke råd til. Man har heller ikke råd til forsterker til HiFien til 100k om man må lånefinansiere det, da må man pent ta til takke med noe mye billigere.

    ALT av luksusforbruk/eksess skal betales cash. Dersom man MÅ ha bil i det daglige får man heller kjøpe en døllere bil man faktisk har råd til å kjøpe. Et generelt kjennetegn ved slike produkter er at de blir solgt for langt mindre enn man kjøpe de for.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når det blir folkesport å spekulere i elektriske biler til like under millionen bør det ringe opptil flere alarmbjeller.

    Dersom han går personlig konk innen 14 dager ved å sitte på en bil hvor finansiering koster rundt 2000-2500 pr. måned så burde han neppe kjøpt bil til 600-900k i utgangspunktet. I følge de som følger markedet har prisene for 2WD tatt seg noe opp i det siste, det er ikke veldig rasjonelt å legge rundt 300k ekstra på bordet for å få nyeste modell med firehjulstrekk. Tesla selv priser opsjonen med 4WD til rundt 30.000 kroner for "stardarmodellen" - dvs den uten "P". Nå har det selvsagt skjedd en del ting siden den første modellen kom som sensorene og kamera som ikke kan ettermonteres, men om caset er å kjøre rimelig elektrisk til og fra jobben så duger jo 2WD akkurat like bra. Lite behov for 4WD på motorveiene inn og ut av Oslo.
    Har man 2-2500,- i låneutgifter på en bil som koster mellom 6-900K så har man:
    A) utrolig godt med egenandel
    B) altfor lang nedbetalingstid på bilen.

    De gangene jeg har kjøpt ny bil har jeg hatt 35-55% i egenkapital på biler til +/÷400K og har alltid fått høre av selgere at jeg har usedvanlig mye i egenkapital. Snittet ligger på godt under 10% og det var visstnok uansett pris på bil.
    Jeg har likevel ALDRI betalt så lite som 2-2500,- i mnd.
    Jeg renget på kun rentekostnaden, ikke faktiske avdrag (som selvsagt vil være mye høyere siden billån har kort nedbetalingstid). Men uansett - om dette velter privatøkonomien innen 14 dager så har vedkommende gjort noe veldig, veldig dumt.

    Det generelle prinsippet er uansett: Ekstramorro man ikke kan betale cash har man ikke råd til. Jeg skjønner at folk kan måtte lånefinansiere bil, men da kjøper man ikke bil til 7-900k, for det har man ikke råd til. Man har heller ikke råd til forsterker til HiFien til 100k om man må lånefinansiere det, da må man pent ta til takke med noe mye billigere.

    ALT av luksusforbruk/eksess skal betales cash. Dersom man MÅ ha bil i det daglige får man heller kjøpe en døllere bil man faktisk har råd til å kjøpe. Et generelt kjennetegn ved slike produkter er at de blir solgt for langt mindre enn man kjøpe de for.
    Jeg finner tankegangen din nokså merkelig. Hvis det stemmer at du har betalt ut bilen din kontant uten belåning av noe slag så skjønner jeg ikke at du bare regner renteomkostninger på andres billån. Da bør du nødvendigvis anslå at andre som er i din posisjon også er pengesterke, men som det kommer frem er han som går personlig konkurs berammet med lån. Ergo så bør du anta at han betaler MEGET høye avdrag da han egentlig ønsker å være gjeldfri samtidig som han tjener meget godt.
    Hvis jeg hadde hatt samme innstilling som deg ville jeg anta at personen betalte 30-40K i mnd som et prinsipp fordi eksess skal være lånefritt.
     

    kalken_k

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    30
    Miljø og miljø, en ny bil har lik null utslipp sammenlignet med en gammel bil, sjekk litt om utlippskravene som blir stadig strengere...
    Se på Euro 6 mot Euro 5 krav Lastebil eks. ... Se på litt grafer over utslipp der, så vil du se noe rart..
    Så om miljø hadde vært i forsete her, hadde bilparken generelt ønskelig vært mye nyere.

    Og for deg som sa at en forbrenningsmotoren hadde mere bevegelige deler, ok greit nok. Men hvor mye motorbytter har du sett i det siste på disse? Ved rett vedlikehold=null, (dvs. litt oljeskift nå og da).

    Men tilbake til 'elbil'. Ja, el-motoren er kommet for å bil -> men batterier som eneste kilde har ikke livets rett til denne bruken!
    Les:brenselcelle.

    En 'elbil' vil Aldri kunne konkurrere med noen annet så lenge du må fysisk -vente- på å lade den opp.
    Har derav mer tro på hybrider. (eventuelt brenselcelle drevet av hydrogen om den tiden kommer)

    For all del, Tesla er en fin bil, men miljø og halleluja? Nei. De som har råda til en bil til 750k kunne godt bidratt litt de også :p

    PS: -lokalt- utlipp på en batteri bil er da ikke å forakte uansett:)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.659
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En arbeidskollega av meg sitter nå med to Tesla, da han kjøpte 4x4 før han ble kvitt sin gamle S. Får han ikke solgt denne ila 14 dg, går han pers konk!
    Må jo ærlig talt si at mangel på blodomløp under topplokket ikke er en tilstand som jeg personlig synes er kvalifikasjoner for særlig mye empati...
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    En arbeidskollega av meg sitter nå med to Tesla, da han kjøpte 4x4 før han ble kvitt sin gamle S. Får han ikke solgt denne ila 14 dg, går han pers konk! Kjedelig for ham, men det er vel markedet som bestemmer? Virker som om ingen er interessert i 2wd etter 4 wd kom på markedet
    Det er vel bare et prisspørsmål. Man får sjelden den summen man kalkulerer med, når man skal selge en bruktbil. Går man tilstrekkelig ned i prisforlangende, så får man solgt. Folk flest er overoptimistiske når de selv vurderer verdien på sin egen bil. Det er bare de som lever av å selge bil, som gjør gode kjøp/salg, og deres gevinst er menigmanns tap. Det er mange håpefulle Tesla-eiere på FINN om dagen, som innbiller seg at de skal få igjen nesten like mye for sin bruktbil, som de selv betalte for bilen da den var ny.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    En arbeidskollega av meg sitter nå med to Tesla, da han kjøpte 4x4 før han ble kvitt sin gamle S. Får han ikke solgt denne ila 14 dg, går han pers konk! Kjedelig for ham, men det er vel markedet som bestemmer? Virker som om ingen er interessert i 2wd etter 4 wd kom på markedet
    Det er vel bare et prisspørsmål. Man får sjelden den summen man kalkulerer med, når man skal selge en bil. Går man tilstrekkelig ned i prisforlangende, så får man solgt. Folk flest er overoptimistiske når de selv vurderer verdien på sin egen bil. Det er bare de som lever av å selge bil, som gjør gode kjøp/salg og deres gevinst er menigmanns tap. Det er mange håpefulle Tesla-eiere på FINN om dagen, som innbiller seg at de skal få igjen nesten like mye for sin bruktbil, som de selv betalte for bilen da den var ny.
    Virker også som det er en del som har kjøpt nye modellen på spec i håp om at bruktprisene skulle ligge langt over nyprisen som det gjorde da Model S kom første gang, men så har ikke skjedd. Klarer kanskje å cashe inn en liten gevinst pga valutakursutviklingen (nyprisen har gått opp med nesten 100k sammenlignet med prisene til midten av desember). Og så er det vel noen som innser at prishoppet til 4WD ++ blir vel stort og velger å beholde den gamle og selge den nye. Noen kastet seg vel på hypen uten helt å ha tenk gjennom det.

    Uansett skal man ha god likviditet tilgjengelig for å sitte med to biler med en samlet verdi på rundt halvannen million og som i tillegg er lånefinansiert. Jeg synest svært lite synd på noen som har satt seg i en slik situasjon, det er meget selvforskyldt. Kunne også bare latt være å ta levering på den nye - Tesla er visstnok meget liberale på kansellering av bestillinger.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Tesla s p 85 d siste modellen er fet må jeg si , men det er ikke bil jeg har kommet til og valgt. Ikke at jeg hater el biler tvert i mot , men den oppfyller ikke mange av ønskene til folk , og så fort batteriet begynner og gå ned yter tesla veldig dårlig , hvordan jeg vet dette er at over kommune legen min har en. Og han kjøpte den for og bruke den til og fra jobb + han er en liten bil freak. Er det en bil jeg kunne tenkt meg og ha i garasjen min må det være bilen i gone in 60 secunds elanor. En ford mustang 1973 modell det er det vi kaller bil.

    Shelby.jpg elanor 2.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og for deg som sa at en forbrenningsmotoren hadde mere bevegelige deler, ok greit nok. Men hvor mye motorbytter har du sett i det siste på disse? Ved rett vedlikehold=null, (dvs. litt oljeskift nå og da).

    Men tilbake til 'elbil'. Ja, el-motoren er kommet for å bil -> men batterier som eneste kilde har ikke livets rett til denne bruken!
    Les:brenselcelle.

    En 'elbil' vil Aldri kunne konkurrere med noen annet så lenge du må fysisk -vente- på å lade den opp.
    Har derav mer tro på hybrider. (eventuelt brenselcelle drevet av hydrogen om den tiden kommer)
    Som jeg har nevnt et par ganger tidligere i tråden: Jeg måtte bytte motor på en 2009 Subaru Legacy ved 88000 km. Coilen på Mazdaen røk i fjor, så bilen gikk på to sylindre og blåste uforbrent bensin rett i katalysatoren. Det skjedde på vei til hytta i Sverige, men heldigvis fikk jeg løst det på et lokalt verksted på langfredag uten varig skade på hverken motor eller katalysator. Dessuten har jeg en gammel Citroën stående som venter på at jeg får tid til å sette inn den nyoverhalte motoren som står ved siden av den i garasjen. Joda, litt mekking blir det jo.

    Poenget med elbil er forøvrig at du ikke venter på at den lader. Du plugger den inn når du setter den fra deg, og så er den fulltanket neste morgen. Du bruker mindre tid på det enn å tanke en fossilbil en gang i uken. På langtur blir det mer likt, når du bruker superladerne til å etterfylle.

    Fyren som sitter med to Teslaer og risikerer å gå konk kunne også benyttet seg av Teslas innbytteordning. De har begynt å ta biler i innbytte, også på Model S.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og for deg som sa at en forbrenningsmotoren hadde mere bevegelige deler, ok greit nok. Men hvor mye motorbytter har du sett i det siste på disse? Ved rett vedlikehold=null, (dvs. litt oljeskift nå og da).

    Men tilbake til 'elbil'. Ja, el-motoren er kommet for å bil -> men batterier som eneste kilde har ikke livets rett til denne bruken!
    Les:brenselcelle.

    En 'elbil' vil Aldri kunne konkurrere med noen annet så lenge du må fysisk -vente- på å lade den opp.
    Har derav mer tro på hybrider. (eventuelt brenselcelle drevet av hydrogen om den tiden kommer)
    Som jeg har nevnt et par ganger tidligere i tråden: Jeg måtte bytte motor på en 2009 Subaru Legacy ved 88000 km. Coilen på Mazdaen røk i fjor, så bilen gikk på to sylindre og blåste uforbrent bensin rett i katalysatoren. Det skjedde på vei til hytta i Sverige, men heldigvis fikk jeg løst det på et lokalt verksted på langfredag uten varig skade på hverken motor eller katalysator. Dessuten har jeg en gammel Citroën stående som venter på at jeg får tid til å sette inn den nyoverhalte motoren som står ved siden av den i garasjen. Joda, litt mekking blir det jo.

    Poenget med elbil er forøvrig at du ikke venter på at den lader. Du plugger den inn når du setter den fra deg, og så er den fulltanket neste morgen. Du bruker mindre tid på det enn å tanke en fossilbil en gang i uken. På langtur blir det mer likt, når du bruker superladerne til å etterfylle.
    Dine biler, din sannhet, dine penger.. :cool:.. For meg, el-bil blir det lenge til..Æret være de som vil være pionerer ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.854
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg har nevnt et par ganger tidligere i tråden: Jeg måtte bytte motor på en 2009 Subaru Legacy ved 88000 km. Coilen på Mazdaen røk i fjor, så bilen gikk på to sylindre og blåste uforbrent bensin rett i katalysatoren. Det skjedde på vei til hytta i Sverige, men heldigvis fikk jeg løst det på et lokalt verksted på langfredag uten varig skade på hverken motor eller katalysator. Dessuten har jeg en gammel Citroën stående som venter på at jeg får tid til å sette inn den nyoverhalte motoren som står ved siden av den i garasjen. Joda, litt mekking blir det jo..
    Kjøp tysk bil....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn