Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Kalles det particle velocity på engelsk eller noe annet?
stemmer, ofte air particle velocity ifb med lyd siden vi ikke lytter med hodet i badekaret.Kalles det particle velocity på engelsk eller noe annet?
Er enig i beskrivelsen av fysisk bass.Det er fordi lydfeltet mangler retning.Kan du forklare hvorfor flere subwoofere går ut over partikkelhastigheten?
Hvis enheter plasseres rundt i alle retninger og er justert tidsmessing slik at de er like så får en trykk, men ingen hastighetsvektor.
Rommet er også en del av helheten, slik at summeringen ikke er perfekt, og da får en likevel noe hastighet.
Derfor vil dette være veldig avhengig av rommet også.
Det er observasjoner fra praktiske forsøk som gjorde at jeg ville sjekke dette.
Målinger viser godt samsvar mellom det en hører - rettere sagt, føler - og målinger av partikkelhastighet.
En god konfigurasjon kan ha mer enn 10dB mer hastighet, og dette merkes godt.
Det betyr også i praksis at en kan spille 10dB lavere, og slipper å blåse ut ørene for å få rett kraft og opplevelse.
Når det er rett, så oppleves transienter i bassområdet som en trykkbølge som treffer deg fysisk på en måte, drar en på nok volum så blir musikken til en slags lydvegg som føles som den passerer rett gjennom kroppen.
Feil satt opp så blir det gjerne mye bass, men den enorme kraften og fysiske opplevelsen uteblir.
Punch og smekk litt oppover i bassområdet er fremdeles tilstede, det som gir brystkassetrykk, dette kan bl a komme av at lydintensitet og hastighet ikke blir særlig påvirket høyere oppover i frekvens pga subwoofenes plassering nær golvet, ingen av enhetene har lydkilde oppover mot taket.
Høres litt ut som en hvilken som helst vanlig god subwoofer, egentlig.
Kan du være litt mer spesifikk....gjerne med skisse?Hvis enheter plasseres rundt i alle retninger.....
Foran og bak, fx i alle 4 hjørner, og så justere delay individuelt slik at de treffer lp tidsmessig akkurat likt.Kan du være litt mer spesifikk....gjerne med skisse?Hvis enheter plasseres rundt i alle retninger.....
Det er jo mange som har (omtrent) en slik, det kalles dipol.Får jeg lov å kaste inn et spørsmål? Håper ikke det er OT
Når det ble snakk om sub og lekkasjer til naboer, så fikk jeg assosiasjoner til dette:
I PA er det veldig vanlig å bruke kardoide-oppstilling for å forme bølgefronten fra subbene. Da sendes bassen fremover, og mindre bakover. Det gjøres 1) for å "kaste" lyden lengre (fordi man ikke stråler lyd i kuleform, men mer retningsbestemt) og 2) for å redusere bassnivået på scenen.
Vis vedlegget 313307
Er det noen som har eksperimentert med noe slikt i mindre lytterom? Eller er romnodene så dominante at i praksis er energinivået for alle bassfrekvenser så og si likt over alt i rommet? Altså at nyreform rett og slett ikke vil ha noen effekt?
Noen som har noen tanker?
Hvordan best plassere subber for å opprettholde partikkelhastigheten, og i hvilket frekvensområdet er dette viktigst?Foran og bak, fx i alle 4 hjørner, og så justere delay individuelt slik at de treffer lp tidsmessig akkurat likt.Kan du være litt mer spesifikk....gjerne med skisse?Hvis enheter plasseres rundt i alle retninger.....
Hvis det ikke er refleksjoner fra flater, slik som en har i et rom, så blir det da kun trykk i midten, det er ikke noe lydintensitet der fordi summen av transportert lydenergi er null, og partikkelhastigheten er null.
For å få opp interessen så kan det jo hende at man må ta et par runder som en selv ikke synes er så interessante - runder en har gått med seg selv tidligere. Dette tema fortjener sin egen tråd og jeg er overbevist om at du er på sporet av noe veldig vesentlig her.Nei, for det ender opp i en diskusjon jeg ikke synes er interessant.Interessante eksperiement Kvålsvoll. Kan du si noe om metoden som er brukt for å isolere partikkelhastigheten?
Det er forholdsvis lett å måle hastighetspotensialet (velocity potential), en hvilken osm helst elektrodynamisk transducer kan brukes, prinsippet er beskrevet i alle fagbøker om elektroakustikk.
Litt verre er det om en skal måle intensitet, for da må en også ha med seg faseforholdet mellom v og p.
--
Må gå an å legge til litt mere, hadde faktisk vært veldig interessant om flere fikk opp instrumentering for å måle dette, for da er det brått potensiale for mange flere observasjoner, som igjen gir bedre grunnlag for en forståelse av hva dette betyr for lyden.
Alle elektrodynamiske mikrofoner måler i utgangspunktet hastighet, de er ikke trykksensitive får de plasseres i en box som lukker baksiden.
En båndmikrofon er et eksempel på en mikrofon som også i ferdig utførelse faktisk ikke måler trykk, den måler bare partikkelhastigheten i lydbølgen.
Når en skal måle partikkelhastighet ved forholdsvis lave frekvenser, si under noen få 100 hz, så blir det enda enklere, for da kan mikrofonen ha mye større areal, og følsomheten går opp.
Alt dette står nøye og eksakt og fullstendig beskrevet på en noe uforståelig måte, i bøker om elektroakustikk, i kapittelet om acoustic receivers.
Den type cardioid (hybrid dipol) som skisseres her er samme prinsipp som Snickers-is brukte i Gaia-høyttalerne som nå er i EHED sitt eie. Prinsippet gir noen fordeler som f.eks. dempet U-baffel ikke har, bl.a. fravær av kvartbølgeresonans. Ift. spredning og evne til å trykksette rommet er de to prinsippene omtrentlig like, med mindre man tilfører enda mer styring i hybrid dipolvarianten.Får jeg lov å kaste inn et spørsmål? Håper ikke det er OT
Når det ble snakk om sub og lekkasjer til naboer, så fikk jeg assosiasjoner til dette:
I PA er det veldig vanlig å bruke kardoide-oppstilling for å forme bølgefronten fra subbene. Da sendes bassen fremover, og mindre bakover. Det gjøres 1) for å "kaste" lyden lengre (fordi man ikke stråler lyd i kuleform, men mer retningsbestemt) og 2) for å redusere bassnivået på scenen.
Vis vedlegget 313307
Er det noen som har eksperimentert med noe slikt i mindre lytterom? Eller er romnodene så dominante at i praksis er energinivået for alle bassfrekvenser så og si likt over alt i rommet? Altså at nyreform rett og slett ikke vil ha noen effekt?
Noen som har noen tanker?
En av hoveddriverne for å etablere DBA var nettopp å unngå trykksoner (og opprettholde jevn respons i hele rommet) samtidig som man får stor kapasitet. Det subjektive inntrykket så langt, er at basskvaliteten er veldig lik den jeg har hørt i store dipoloppsett, men hvor det er enda mer nivå i subfrekvensene.Skjønner godt at flere suber kan skape forstyrrelser på den direkte bølgen og stanse opp bevegelsesenergien. DBA som Anders og Tytte holder på med virker derimot motsatt i mitt hode, med minimal forstyrrende bølger.
Det er i spredningen forskjellen mellom cardioid og dipol ligger. Men både hybriddipol-prinsippet brukt i Gaia høyttalerne (og i den skissen du viste) og dempet U-baffel gir cardioid spredningsmønster.Jeg mener rene tradisjonelle dipoloppsett gir vel ikke kardoideformet spredning med mindre man tidsforsinker signalet til de to driverene lik akustik avstand mellom dem. Slik at man må ha aktive system med individuell driving for at det skal virke slik.
Naturligvis er der det, da alt instrument-bas hænger uløseligt sammen med højre toner hvor det er muligt at retnings bestemme, men det er din hjerne som laver sammenhængene , og du kan ikke umiddelbart måle det.De undersøkelsene som er gjort på området viser at direktivitet i bassen ikke eksisterer i små rom. Romnodene dominerer uavhengig av prinsipp, men de ulike typene gir ikke samme resultat i samme posisjon. Kardioide har derimot veldig mye for seg til konsertbruk.
Dersom man plasserer to suber fremme i rommet og en eller to bak (og som er det vanlige), skulle ikke det bli mye det samme som DBA når det gjelder partikkelhastighet?Skjønner godt at flere suber kan skape forstyrrelser på den direkte bølgen og stanse opp bevegelsesenergien. DBA som Anders og Tytte holder på med virker derimot motsatt i mitt hode, med minimal forstyrrende bølger.
Hvis basskvalitet skulle utelukkende handle om rommoder og frekvensrespons så er jo temaet ferdig debattert. Når en opplever bass i rom forskjellig etter hvilke prinsipp som er brukt, så vil jeg tørre og hevde at hverken teori eller forsøk dekker opp og årsaksforklarer sammenhengene.De undersøkelsene som er gjort på området viser at direktivitet i bassen ikke eksisterer i små rom. Romnodene dominerer uavhengig av prinsipp, men de ulike typene gir ikke samme resultat i samme posisjon. Kardioide har derimot veldig mye for seg til konsertbruk.
Hvis alle bassene spiller i fase vil du oppnå det motsatte, et trykksenter i lyttepos med liten eller ingen partikkelhastighetDersom man plasserer to suber fremme i rommet og en eller to bak (og som er det vanlige), skulle ikke det bli mye det samme som DBA når det gjelder partikkelhastighet?Skjønner godt at flere suber kan skape forstyrrelser på den direkte bølgen og stanse opp bevegelsesenergien. DBA som Anders og Tytte holder på med virker derimot motsatt i mitt hode, med minimal forstyrrende bølger.
Nå blander du vel inn noe annet? Kommentaren var rettet mot spørsmålet til Midas angående direktivitet i bassen. Og foreløpig er de få undersøkelsene på området veldig klar der.Hvis basskvalitet skulle utelukkende handle om rommoder og frekvensrespons så er jo temaet ferdig debattert. Når en opplever bass i rom forskjellig etter hvilke prinsipp som er brukt, så vil jeg tørre og hevde at hverken teori eller forsøk dekker opp og årsaksforklarer sammenhengene.De undersøkelsene som er gjort på området viser at direktivitet i bassen ikke eksisterer i små rom. Romnodene dominerer uavhengig av prinsipp, men de ulike typene gir ikke samme resultat i samme posisjon. Kardioide har derimot veldig mye for seg til konsertbruk.
Det er uomtvistelig at cardioid basse tåler plassering nærmere frontvegg enn det åpne baffler gjør og er i så måte en interessant faktor i seg selv.
Jeg mener vi har et stykke igjen før vi forstår hvordan vi psykoakustisk oppfatter bass i små rom og i den sammenheng synes jeg Kvålsvoll sine tanker og eksperiment er interessante. De åpner opp for forklaringer rundt vår persepsjon ift. f.eks. monopoler vs dipoler/cardioider
Hvis man først skal diskutere kvalitet ved de ulike bassprinsippene og framgangsmåtene. Bekrefter i så måte ikke dine erfaringer nå i stor grad at det handler nettopp primært om frekvensrespons og romnoder/tidsdomenet (gitt at membranarealet og konstruksjonen er tilfredstillende)? Du har nå erfart to helt ulike design som virker å gi i stor grad det samme kvalitative resultatet foruten at DBA gir mye mer SPL nedover i frekvens.Hvis basskvalitet skulle utelukkende handle om rommoder og frekvensrespons så er jo temaet ferdig debattert. Når en opplever bass i rom forskjellig etter hvilke prinsipp som er brukt, så vil jeg tørre og hevde at hverken teori eller forsøk dekker opp og årsaksforklarer sammenhengene.
Are you saying that there is no difference in room modal excitation whether the radiator is a dipole or a monopole?
Of course there is a difference, but you cannot view it as a directivity response problem. In a room that has discrete modes the wave is restricted to move in only one direction per mode (well actually two orthogonal directions). The idea of directivity requires the response of a source along a variable direction, but the sound cannot travel away from the source in an arbitrary direction if there are discreet modes. As Markus says it is best to view LF sources of all types as sums of discrete sources separated in space and phase. This is always safe, but looking at it from a directivity standpoint is dangerous.
It is this kind of thinking that leads to false concepts like "Dipoles excite fewer modes." which is false. You can see this if you view a dipole as two sources out of phase and separated by a distance. The dipole will actually tend to excite more modes, which of course is desirable, not the other way around.
dba står for double bass array og det er et prinsipp der man har en bassarray foran i rommet og en bassarray bakerst i rommet. disse to er identiske, og den bakre arrayen sin funksjon er kun å kansellere ut lydbølgen fra den fremre arrayen. dette gjøres ved å sette delay og fase slik at idet bølgen ankommer det bakre arrayet så kanselleres den ut. dette sørger teoretisk for en plan bølgefront og uniform bass alle steder i rommet og minimalt med decay. anders1234 har bygget dette med 16 stk 18" konfigurert i 2 stk 8x18" arrayer, prosjektert av tytte71. dba er dyrt siden man kun får halve kapasiteten ift antall drivere benyttet og lite eller ingen room gain, siden det ene arrayet kun settes opp med delay for å kansellere ut bølgen fra den fremre arrayen, mange velger derfor sba som er single bass array og så demper de bakveggen enormt i steden for å ha et eget array der.Hva er DBA som det henvises til her? En høyttalerprodusent?
her kan du lese litt mer om dette, han har blant annet funnet at nærfeltssubber gir høyere partikkelhastighet (pvl) enn 'far field' selv om spl holdes konstant og at portede subwoofere gir høyere pvl enn lukkede konstruksjoner, igjen ved samme spl.Jeg mener det ligger mer i opplevd bass enn rommoder og frekvensrespons og det er det er på dette området det mangler forskning og teori, derfor min entusiasme ift. det Kvålsvoll tar opp.
Tror vi har snakket litt forbi hverandre.Nei men det er jo det jeg sier jo orso... tidligere målinger har stort sett vurdert rommoder. Dipoler og monopoler gir omtrentlig samme antall rommoder, men de kan oppstå ved forskjellige frekvenser. Så rommoder for min del er et tilbakelagt tema. Jeg mener det ligger mer i opplevd bass enn rommoder og frekvensrespons og det er det er på dette området det mangler forskning og teori, derfor min entusiasme ift. det Kvålsvoll tar opp.
Og så strider det litt i mot min logikk når man på den ene siden godtar at forskjellig spredningskarakteristikk gir forskjellige resultater og man samtidig hevder at det ikke er en form for direktivitetsstyring i bassen - helt uavhengig hva som er hevdet eller påvist tidligere.
Måle er relativt greit, som sagt før i denne tråden, med visse begrensninger.Hvordan best plassere subber for å opprettholde partikkelhastigheten, og i hvilket frekvensområdet er dette viktigst?Foran og bak, fx i alle 4 hjørner, og så justere delay individuelt slik at de treffer lp tidsmessig akkurat likt.Kan du være litt mer spesifikk....gjerne med skisse?Hvis enheter plasseres rundt i alle retninger.....
Hvis det ikke er refleksjoner fra flater, slik som en har i et rom, så blir det da kun trykk i midten, det er ikke noe lydintensitet der fordi summen av transportert lydenergi er null, og partikkelhastigheten er null.
Hvordan måles dette?
Direktivitet finnes, men retningen på lydfeltet vil være frekvensavhengig og posisjonsavhengig.De undersøkelsene som er gjort på området viser at direktivitet i bassen ikke eksisterer i små rom. Romnodene dominerer uavhengig av prinsipp, men de ulike typene gir ikke samme resultat i samme posisjon. Kardioide har derimot veldig mye for seg til konsertbruk.
Det er dette som er viktig - observere hvordan noe faktisk er, og så må en utvide eller endre anvendelsen av teori slik at en kan finne metoder som gir bedre resultater.Hvis basskvalitet skulle utelukkende handle om rommoder og frekvensrespons så er jo temaet ferdig debattert. Når en opplever bass i rom forskjellig etter hvilke prinsipp som er brukt, så vil jeg tørre og hevde at hverken teori eller forsøk dekker opp og årsaksforklarer sammenhengene.De undersøkelsene som er gjort på området viser at direktivitet i bassen ikke eksisterer i små rom. Romnodene dominerer uavhengig av prinsipp, men de ulike typene gir ikke samme resultat i samme posisjon. Kardioide har derimot veldig mye for seg til konsertbruk.
Det er uomtvistelig at cardioid basse tåler plassering nærmere frontvegg enn det åpne baffler gjør og er i så måte en interessant faktor i seg selv.
Jeg mener vi har et stykke igjen før vi forstår hvordan vi psykoakustisk oppfatter bass i små rom og i den sammenheng synes jeg Kvålsvoll sine tanker og eksperiment er interessante. De åpner opp for forklaringer rundt vår persepsjon ift. f.eks. monopoler vs dipoler/cardioider
Det er fint hvis du skisserer en målemetode.Måle er relativt greit, som sagt før i denne tråden, med visse begrensninger.Hvordan best plassere subber for å opprettholde partikkelhastigheten, og i hvilket frekvensområdet er dette viktigst?Foran og bak, fx i alle 4 hjørner, og så justere delay individuelt slik at de treffer lp tidsmessig akkurat likt.
Hvis det ikke er refleksjoner fra flater, slik som en har i et rom, så blir det da kun trykk i midten, det er ikke noe lydintensitet der fordi summen av transportert lydenergi er null, og partikkelhastigheten er null.
Hvordan måles dette?
Hvis det er genuin interesse for det, så kan jeg skissere en løsning for hvordan dette kan måles, men du vil ikke kunne bruke den målingen til annet enn å sammenligne forskjellige oppsett i ditt eget rom.
En enkel og fullstendig beskrivelse for hvordan det skal settes opp for å få best resultat hadde vært fint, ja.
Som samtidig tar hensyn til at frekvensrespons (målt med spl mikrofon) blir flat og impulsgjengivelsen blir korrekt.
Inntil videre så er dette på det jeg vil kalle observasjonsstadiet - finne ut hva som er hørbart, hva slags parametere i lydfeltet som har betydning.
Når en vet hvordan lydfeltet skal være, så kan en deretter finne en metode for hvordan et slikt lydfelt kan lages.
Ja, det er vel en del av de, men det som er verre, er at enkelte tror at det ikke finnes noe under 20 Hz på cd-mediet.Det er dette som er viktig - observere hvordan noe faktisk er, og så må en utvide eller endre anvendelsen av teori slik at en kan finne metoder som gir bedre resultater.Hvis basskvalitet skulle utelukkende handle om rommoder og frekvensrespons så er jo temaet ferdig debattert. Når en opplever bass i rom forskjellig etter hvilke prinsipp som er brukt, så vil jeg tørre og hevde at hverken teori eller forsøk dekker opp og årsaksforklarer sammenhengene.De undersøkelsene som er gjort på området viser at direktivitet i bassen ikke eksisterer i små rom. Romnodene dominerer uavhengig av prinsipp, men de ulike typene gir ikke samme resultat i samme posisjon. Kardioide har derimot veldig mye for seg til konsertbruk.
Det er uomtvistelig at cardioid basse tåler plassering nærmere frontvegg enn det åpne baffler gjør og er i så måte en interessant faktor i seg selv.
Jeg mener vi har et stykke igjen før vi forstår hvordan vi psykoakustisk oppfatter bass i små rom og i den sammenheng synes jeg Kvålsvoll sine tanker og eksperiment er interessante. De åpner opp for forklaringer rundt vår persepsjon ift. f.eks. monopoler vs dipoler/cardioider
Teorien er allerede utviklet.
Det som er nytt er anvendelsen.
Det er mange som har gjort tilsvarende observasjoner som jeg har gjort, typisk entusiaster som har anstendige bassystemer.
Sjekk avsforum og data-bass.
Men de finnes også på dette forumet, de har gjerne dipoler eller dipollignende systemer, horn er også populært.
Hvis god lyd bare er å få en flat frekvensrespons målt med en vanlig mikrofon, så er jo alle disse systemene helt bortkastet i forhold til lyd.
Slike systemer eksisterer fordi noen opplever at disse løsningene rett og slett gir en annerledes lyd.
Siden det ikke er vanlig at lydentusiaster har doktorgrad i elektroakustikk, så blir det ikke nødvendigvis utviklet noen vitenskapelig holdbare modeller for sammenhengen mellom det de hører og oppfatter, til matematikken og fysikken.
Det er heller ikke nødvendig, det brukes metoder og prinsipper som for en stor grad er erfaringsbasert, og de gir gode resultater.
I dag har jeg lyttet til forskjellige filtrerte impulslignende signaler.
Da fant jeg ut (rettere sagt, nå kan jeg dokumentere at det er hørbart) at 10Hz høypassfiltrering er hørbart.
Det er enda mange som går rundt og hevder at ingen kan høre under 20Hz.
dette er helt i tråd med hva man fant i tråden jeg linket til på avsforum. nærfelt gir høyere pvl enn far field, selv om spl holdes konstant fra sweetspot. sammenliknet med lukket var effekten som sagt størst fra portede. hvordan det er i forhold til slobs og horn er det ingen som har skrevet om offentlig enda. det ser altså ut til å være to sweetspots, ett for pvl og ett for spl, målet bør være å holde spl så lav som mulig og pvl så høy som mulig og det bør inntreffe når responsen og decay er optimal. da kan man lytte til lavere volum, men få effekten av høyere spl som kvålsvoll er inne på.Re. direktivitet - jeg skal love at riktig bygget slob er direktivt så det holder. Så lenge en er i nærfelt - eller ca. 5 m. eller nærmere, alt avhengig av definisjon, så er det i sweetspot bassen foregår. Den blir ikke borte andre steder, men snerten og skyvet er begrenset til et felt på et par meter.
Interessant observasjon.Re. direktivitet - jeg skal love at riktig bygget slob er direktivt så det holder. Så lenge en er i nærfelt - eller ca. 5 m. eller nærmere, alt avhengig av definisjon, så er det i sweetspot bassen foregår. Den blir ikke borte andre steder, men snerten og skyvet er begrenset til et felt på et par meter.
Og da kan vi jo spørre oss selv, hva er riktig partikkekhastighet i forhold til målt trykk?dette er helt i tråd med hva man fant i tråden jeg linket til på avsforum. nærfelt gir høyere pvl enn far field, selv om spl holdes konstant fra sweetspot. sammenliknet med lukket var effekten som sagt størst fra portede. hvordan det er i forhold til slobs og horn er det ingen som har skrevet om offentlig enda. det ser altså ut til å være to sweetspots, ett for pvl og ett for spl, målet bør være å holde spl så lav som mulig og pvl så høy som mulig og det bør inntreffe når responsen og decay er optimal. da kan man lytte til lavere volum, men få effekten av høyere spl som kvålsvoll er inne på.Re. direktivitet - jeg skal love at riktig bygget slob er direktivt så det holder. Så lenge en er i nærfelt - eller ca. 5 m. eller nærmere, alt avhengig av definisjon, så er det i sweetspot bassen foregår. Den blir ikke borte andre steder, men snerten og skyvet er begrenset til et felt på et par meter.
hvordan er forholdet mellom snert og skyv ift. spl hos deg? hva slags spl har du når du føler at snert og skyv er bra?
Men jeg greier ikke høre noen 10hz sinustone, i hvertfal ikke på dette systemet.Ja, det er vel en del av de, men det som er verre, er at enkelte tror at det ikke finnes noe under 20 Hz på cd-mediet.
Mener at jeg har en nedre grense på ca 7 Hz. Har ved flere anledninger påpekt at jeg hører 10 Hz, og har da som regel fått til svar at jeg hører overharmoniske toner eller rettere sagt, forvrengning.
Nå har Tytte allerede svart, men det kommer an på hvordan man anvender subene og hvilken delay man gir de om funksjonen likner DBA. Synes Geddes filosofi om plassering likner på Griesinger sin som går ut på å ikke trykksette rommoder og fylle igjen dippene.Dersom man plasserer to suber fremme i rommet og en eller to bak (og som er det vanlige), skulle ikke det bli mye det samme som DBA når det gjelder partikkelhastighet?Skjønner godt at flere suber kan skape forstyrrelser på den direkte bølgen og stanse opp bevegelsesenergien. DBA som Anders og Tytte holder på med virker derimot motsatt i mitt hode, med minimal forstyrrende bølger.