Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med 1.4 liters tfsi motor som høres ut som en diesel etter 100k.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har nevnt et par ganger tidligere i tråden: Jeg måtte bytte motor på en 2009 Subaru Legacy ved 88000 km. Coilen på Mazdaen røk i fjor, så bilen gikk på to sylindre og blåste uforbrent bensin rett i katalysatoren. Det skjedde på vei til hytta i Sverige, men heldigvis fikk jeg løst det på et lokalt verksted på langfredag uten varig skade på hverken motor eller katalysator. Dessuten har jeg en gammel Citroën stående som venter på at jeg får tid til å sette inn den nyoverhalte motoren som står ved siden av den i garasjen. Joda, litt mekking blir det jo..
    Kjøp tysk bil....
    Har prøvd VW...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Tesla s p 85 d siste modellen er fet må jeg si , men det er ikke bil jeg har kommet til og valgt. Ikke at jeg hater el biler tvert i mot , men den oppfyller ikke mange av ønskene til folk , og så fort batteriet begynner og gå ned yter tesla veldig dårlig , hvordan jeg vet dette er at over kommune legen min har en. Og han kjøpte den for og bruke den til og fra jobb + han er en liten bil freak.
    Holdbarheten til batteriet viser seg å være svært mye bedre enn antatt. Kan regne med et rekkeviddetap på rundt 5 km pr 10.000 kilometer kjørt eller så. Batterier blir også billigere og billigere og det er svært enkelt å bytte hele batteriet på en Tesla om det skulle bli aktuelt om ganske mange år. Med roboter tar det ca 2 minutter å ta ut det gamle batteriet og sette inn et nytt. Når det er ca 10% igjen på batteriet strupes efekten til "kun" 325 hestekrefter eller så. Frem til det inntreffer er full pupp tilgjengelig hele tiden.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tesla s p 85 d siste modellen er fet må jeg si , men det er ikke bil jeg har kommet til og valgt. Ikke at jeg hater el biler tvert i mot , men den oppfyller ikke mange av ønskene til folk , og så fort batteriet begynner og gå ned yter tesla veldig dårlig , hvordan jeg vet dette er at over kommune legen min har en. Og han kjøpte den for og bruke den til og fra jobb + han er en liten bil freak.
    Holdbarheten til batteriet viser seg å være svært mye bedre enn antatt. Kan regne med et rekkeviddetap på rundt 5 km pr 10.000 kilometer kjørt eller så. Batterier blir også billigere og billigere og det er svært enkelt å bytte hele batteriet på en Tesla om det skulle bli aktuelt om ganske mange år. Med roboter tar det ca 2 minutter å ta ut det gamle batteriet og sette inn et nytt. Når det er ca 10% igjen på batteriet strupes efekten til "kun" 325 hestekrefter eller så. Frem til det inntreffer er full pupp tilgjengelig hele tiden.
    Så lenge det er den dyreste delen på en El-bil vil det fortsatt være en vesentlig kostnad. Det er vel kun tiden som kan gi os svar på hvordan dette går. I mellomtiden kan man jo sammenlikne med batteriet i en mobil...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du har rett i at dette vil tiden vise. Det er en kalkulert risiko man tar ved å kjøpe elbil. I beste fall har batteriprisene falt så mye om 7-8 år at batteriskifte vil være en overkommelig oppgradering til mye større rekkevidde enn da bilen var ny. I verste fall står man der med en ukurant kalkun, men selv en 10 år gammel Tesla med 50 % gjenværende batterikapasitet har mye større rekkevidde enn en ny Leaf, så det er ikke så veldig stor grunn til panikk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men med 20 mils rekkevidde så er den i verste fall degradert til en stor bybil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Batterier blir garantert billigere, bedre og får større kapasitet - det er vel det eneste man kan være sikker på. Hva som skjer når batteriene er 5-6-7 år gamle vet man ikke, men det er folk som har kjørt rundt 100k med tesla og tapet som funksjon av kjørelengde (og følgelig lademengde) er svært begrenset.

    Om 6-8 år tipper jeg elbil er da shit uansett, så jeg bekymrer meg ikke så mye for prisen på batterier om en del år. Volumer vil bli større og kvaliteten bedre.

    Ting som kjøling/varming, batteriovervåkning, ladestyring etc er nok en smule bedre på en elbil enn på en laptop eller mobil. I motsetning til Apple og co har Tesla ingen interesse av at bilene forverrer seg mye etter et par år. Mellom annet så er det ikke mulig å lade batteriet smekk fullt og det er heller ikke mulig å tømme det helt. Det siste er sentralt for levetiden. Fullading i seg selv er omdiskutert, men å la bilen står ladet til 100% over lang tid er visstnok lite gunstig. I daglig bruk lades bilen aldri til mer enn type 80-85% siden det ikke er nødvendig å lade mer. Jeg lader som regel med 5A som er laveste tilgjengelige ladeststrøm, det holder lenge for meg. Plugger heller ikke inn hver dag.

    Som Asbjørn sa brukes mindre tid på tanking med elbil enn med fossilbil. I alle fall med Tesla hvor man aldri er på leting etter et sted å lade til daglig. Holder lenge å lade i garasjen. Langtur er annerledes, men da brukes superladere.
     
    Sist redigert:
    T

    TT.

    Gjest
    Forteller vel også litt om at det ikke er så lett å selge en brukt Tesla om dagen. At gubben er i "luksusfellen" er en annen historie
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    295
    Denne tråden er lang som et vondt år, så det er godt mulig at det jeg skal spørre om nå, er blitt tatt opp tidligere.
    Men altså, dette med lading 400v. Zaptec er det en billader som angivelig skal omforme 230v trefas til 400v trefas nesten uten tap.

    Til forskjell fra en tradisjonell trafo (230v-400v trefas) veier denne nesten ingen ting.
    Det jeg lurer på er om denne også kan benyttes til annet 400v trefasutstyr.
    Tenker her på sveisemaskiner mig-mag-mma, kompressor etc.
    Det er en del profesjonelt utstyr der ute som kan fåes for en billig penge, men som altså krever 400v trefas.
    Denne Zaptec-saken trenger vel ingen installatør heller?

    Noen her som kanskje har en litt mer kvalifisert mening om dette enn meg?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Batterier blir garantert billigere, bedre og får større kapasitet - det er vel det eneste man kan være sikker på. Hva som skjer når batteriene er 5-6-7 år gamle vet man ikke, men det er folk som har kjørt rundt 100k med tesla og tapet som funksjon av kjørelengde (og følgelig lademengde) er svært begrenset.

    Om 6-8 år tipper jeg elbil er da shit uansett, så jeg bekymrer meg ikke så mye for prisen på batterier om en del år. Volumer vil bli større og kvaliteten bedre.

    Ting som kjøling/varming, batteriovervåkning, ladestyring etc er nok en smule bedre på en elbil enn på en laptop eller mobil. I motsetning til Apple og co har Tesla ingen interesse av at bilene forverrer seg mye etter et par år. Mellom annet så er det ikke mulig å lade batteriet smekk fullt og det er heller ikke mulig å tømme det helt. Det siste er sentralt for levetiden. Fullading i seg selv er omdiskutert, men å la bilen står ladet til 100% over lang tid er visstnok lite gunstig. I daglig bruk lades bilen aldri til mer enn type 80-85% siden det ikke er nødvendig å lade mer. Jeg lader som regel med 5A som er laveste tilgjengelige ladeststrøm, det holder lenge for meg. Plugger heller ikke inn hver dag.

    Som Asbjørn sa brukes mindre tid på tanking med elbil enn med fossilbil. I alle fall med Tesla hvor man aldri er på leting etter et sted å lade til daglig. Holder lenge å lade i garasjen. Langtur er annerledes, men da brukes superladere.
    Rimelig sikker på at alder drar minst like mye som bruk her. Ikke det beste klima i en råkald bil. Taxi går normalt mye lenger enn en privateid bil, da den brukes mye og holdes på optimal arbeidstemperatur.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Denne tråden er lang som et vondt år, så det er godt mulig at det jeg skal spørre om nå, er blitt tatt opp tidligere.
    Men altså, dette med lading 400v. Zaptec er det en billader som angivelig skal omforme 230v trefas til 400v trefas nesten uten tap.

    Til forskjell fra en tradisjonell trafo (230v-400v trefas) veier denne nesten ingen ting.
    Det jeg lurer på er om denne også kan benyttes til annet 400v trefasutstyr.
    Tenker her på sveisemaskiner mig-mag-mma, kompressor etc.
    Det er en del profesjonelt utstyr der ute som kan fåes for en billig penge, men som altså krever 400v trefas.
    Denne Zaptec-saken trenger vel ingen installatør heller?

    Noen her som kanskje har en litt mer kvalifisert mening om dette enn meg?
    Burde gå greit det - er 400V 3fas på sekundærsiden og trafoen vet fint lite om hva som er koblet til. Muligens må du koble litt selv dersom den standard kun levers med elbilkontakt (Type 2), men det burde være en smal sak å koble om til en 3-fas stikkontakt eller noe slikt. Effektmessig burde det gå greit - er fint lite man kan ha stående hjemme som kan trekke mer effekt enn en elbil. Tesla kan lade med 22kW fra 400V trefas med dobbeltlader, 11kW ellers.

    Men ZapTec-laderen har vært nært forestående i lang tid nå - så langt finnes den kun på papiret så vidt jeg har skjønt. Men de fikset ladeproblemene til Nissan, så de vet nok hva de driver med. Vurderer en av sorten selv for å kunne lade raskere en gang i blant om jeg skulle trenge det, og siden jeg uansett har tenkt å få ladestasjon i garasjen så blir merkostnaden kanskje ikke så stor. Men hva den faktisk kommer til å koste er det knapt noen som vet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Rimelig sikker på at alder drar minst like mye som bruk her. Ikke det beste klima i en råkald bil. Taxi går normalt mye lenger enn en privateid bil, da den brukes mye og holdes på optimal arbeidstemperatur.
    Er vel ingen som vet... elbilbatterier brukes på en ganske annen måte enn andre batterier. Særlig i Tilfellet Tesla hvor man nesten aldri er under type 50% batterikapasitet. Så jeg vet ikke om erfaringer fra mobiltelefoner/laptoper og annet som har Li-Ion-celler er veldig represenatative. Powertoolsene mine kjører jeg til de stopper og så lader jeg batteriet fullt. Vil anta at slik syklus sliter betydelig mer enn grunne utladninger og aldri topplade.

    Vi får se om en tre-fire år, da har batteriene vært i drift 5-6 år og empirien er bedre.

    Ang temperatur så begrenser Tesla toppeffekten som kan hentes ut og hvor mye den regenerative ladingen kan levere basert på temperaturen i batteriet. I dag tidlig når jeg skulle kjøre bilen ut av garasjen for å snekre litt hadde jeg ikke ladet. Var type 2 grader i garasjen. Regenerativ bremsing kunne da kun gi ca 15kW ladeeffekt og toppeffekten var strupet til 240kW. Etter at bilen hadde stått utendørs i solen var det ingen begrensning på toppeffekt men ladeeffekten fra bremsingen var ikke særlig bedre så vidt jeg husker. Når jeg tar bilen om morgenen og den fortsatt lader kan bremsingen levere ca 30kW ladeeffekt og det er ingen begrensning på toppeffekt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    37 mil stemmer jo ganske godt mot ADAC sine 40.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Rekkevidden er sensitiv for temperatur, topografi, føre og ikke minst hastighet. Bruker ca 20% mer i 110-120 enn i 80. Gjelder forsåvidt alt av biler men ikke noe man ofrer en tanke med 60 liter bensin eller diesel på tanken.

    Realistisk er vel å regne 400km om sommeren og 300km om vinteren her til lands.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Som weld sier. Etter hvert lærer man seg forbruket ved forskjellige hastigheter og setter cruise control ut fra hvor langt man har tenkt seg. Det er ganske stor forskjell på 100, 105 og 110 i energiforbruk og dermed rekkevidde.

    Jeg kjørte en tur på ca 280 km i dag, stort sett svensk motorvei med cc på 105 km/t. Hadde ikke ladet helt fullt før start, behøvde heller ikke å lade underveis. Den nye "route planner"-funksjonen insisterte på å rute meg innom en superlader, men det var ikke nødvendig, så jeg slo den av - og jeg tror den funksjonen forblir avslått. Dette er ikke så veldig vanskelig å holde styr på selv.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Har ikke lest denne tråden til ende, men synes subjektivt at Tesla er en flott og økonomisk driftmessig bil. Innkjøpsmessig vet jeg ikke om det i lenden vil lønne seg.. Om det skulle bli slik at jeg bytter jobb til en naboby 4-5 mil unna hjemstedet blir det garantert el-bil på meg. Uansett avgift-fritak eller ikke vil det jo lønne seg miljømessig, og ikke minst økonomisk. For meg vil jeg gå for BMW. Den vil trave frem og tilbake uten problem på E6 i 100-110 km/t grense.. Fritiden derimot er det denne som gir bilglede ;) Triumph TR6 1976 mod..

    IMG_2961.jpg

    IMG_2959.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Er det generelle problemer rundt P85D eller er det bare en kammerat som var ekstremt uheldig med starten på sin? Etter under en uke fra han kjøpte den sto den uten å få start og med feilmeldinger og ble da stående hos Tesla i en uke før de fikk fikset den. Har ikke fått pratet med han etter han fikk den igjen så usikker hva som var galt...

    For øvrig var P85D en helt ustyrtelig morsomme bil som ingen egentlig bør prøve dersom de ikke har planer om å kjøpe, for alt annet av normale biler blir ufattelig kjedelig i sammenligning :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.238
    Antall liker
    14.787
    Ikke hørt om særlig med feil, men empirien er jo såder siden de kun har vært i landet halvannen måned. Noen småting er det selvsagt for noen.

    Jeg har ikke merket den miste ting men har kun kjørt 1500 km siden begynnelsen av mars så det sier ikke allverden.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.777
    Antall liker
    3.072
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan priser forsikringsselskapene 85D, noen som vil dele?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    No problem: Jeg endte på ca 11k på min P85D etter litt pruting. P85'en er på ca 9k, men jeg har mer bonus på den. Når jeg får solgt dieseldyret skal jeg ta en runde til på forsikringene, og da bør P85D'en komme ned mot 10k eller rett under, håper jeg. 25000 km årlig kjørelengde.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvordan priser forsikringsselskapene 85D, noen som vil dele?
    S 85D kjenner jeg ikke så mye til , men regner med den er litt rimeligere.

    P85D har jeg hatt noen gode ringerunder på.

    Varierte enormt med denne. Fra noen som nektet å forsikre den, til noen som skulle ha 35K i året med full bonus, til noen få selskaper som gav moderate priser.

    Kunne fått den ned i nitusenognoe med en kasko uten noe mer. Men valgte en kasko pluss som gir full nybilpris de første tre årene hvis man kondemnerer bilen. Endte opp på litt over 12K i året med full bonus 16KKm og 6K i egenandel.

    Watercircles, IF og DNB hadde de beste prisene for meg.

    Her er forøvrig en tråd på elbilforum der priser på S85D blir diskutert:

    http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19143.0.html

    Om det er P85D du leter etter så er det en her:

    Forsikring P85D?

    Så.. 8-13 K avhengig av hva slags forsikring og betingelser du velger og om det er P eller ikke. (Forutsatt full bonus da)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nylig oppdatering på teslasidene i dag.

    Grunnmodellen øker fra 60 til 70KWh og har mulighet for D.

    Siden er ikke helt oppe og går ennå dog.

    Sikkert noen andre endringer også.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.418
    Antall liker
    1.964
    Om en gir f i alskens dilldall er 70D en kjempedeal. Løp og kjøp!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om en gir f i alskens dilldall er 70D en kjempedeal. Løp og kjøp!
    S40 var jo en S60 med identisk batteripakke, men en softwarebegrensning. Ser ut til at de har droppet den batteripakken, men videreført konseptet... S70 er nok en S85 med samme begrensning. Kan nok senere oppgraderes akkurat som 40 kunne til 60.

    Det er uansett ikke den helt store forskjellen og en 70D ser ut til å være et godt kjøp.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.777
    Antall liker
    3.072
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar….


    Det ser ut som de har begynt å få kalde føtter for en kjapp ringerunde sier 25k+
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    No problem: Jeg endte på ca 11k på min P85D etter litt pruting. P85'en er på ca 9k, men jeg har mer bonus på den. Når jeg får solgt dieseldyret skal jeg ta en runde til på forsikringene, og da bør P85D'en komme ned mot 10k eller rett under, håper jeg. 25000 km årlig kjørelengde.
    Her tar du nok feil. I bransjen så skal denne bilen opp på generelt grunnlag. Grunnen er bla høye delekost, men hovedgrunnen som nevnes er mangelen på verksteder i Norge. Går en bil i stykker nordpå må den fraktes helt sør, og det blir dyrt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Om en gir f i alskens dilldall er 70D en kjempedeal. Løp og kjøp!
    S40 var jo en S60 med identisk batteripakke, men en softwarebegrensning. Ser ut til at de har droppet den batteripakken, men videreført konseptet... S70 er nok en S85 med samme begrensning. Kan nok senere oppgraderes akkurat som 40 kunne til 60.

    Det er uansett ikke den helt store forskjellen og en 70D ser ut til å være et godt kjøp.
    Ser ut som det beste elbilkjøpet i dag. Tror dette vil påvirke prisen dramatisk på eldre modeller med 2wd..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Så det beste kjøpet er en 2wd til høsten med andre ord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så det beste kjøpet er en 2wd til høsten med andre ord.
    Din gjetting er like god som alle andres om fremtidige bruktbilpriser. En generell tommelfingerregel er 13 % verditap pr år. Det betyr at en bil som kostet ca 650' for to år siden nå bør koste ca 493' som brukt, og ca 325' som fem år gammel bil. Det er 50 % restverdi etter fem år. Populære og pålitelige bilmodeller har litt slakkere verdifall, mens litt ukurante ting med stor motor og mye utstyr har et brattere verdifall. Opel Insignia OPC har falt omtrent 50 % på bare tre år. Det er ca 29 % per år, og hvis den fortsetter slik er forventet verdi etter 5 år bare ca 18 % av nybilprisen. Men de aller fleste havner på ca 45-55 % av nybilpris etter fem år.

    Tesla var unntatt fra tyngdekraften det første året, så bruktbilprisene var i perioder vesentlig høyere enn nybilprisene, men nå er det ganske mange biler på markedet og prisbildet ser mer normalt ut. Vi får se hva som skjer til høsten når Model X kommer på markedet og enda noen fler av pionerene vil bytte ut sine tidlige Model S med Model X. Det er vel rimelig å tro at en bakhjulsdreven P85 også i fortsettelsen vil ha et prosentvis brattere prisfall enn en firehjulsdreven 70D, ut fra hvordan bruktbilmarkedet generelt oppfører seg. Men "dramatisk" er vel å dra det litt langt. :rolleyes:

    Verditap: Derfor stuper noen biler i pris - TV2.no
    Så mye faller bilen i verdi | ABC Nyheter
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Så det beste kjøpet er en 2wd til høsten med andre ord.
    Din gjetting er like god som alle andres om fremtidige bruktbilpriser. En generell tommelfingerregel er 13 % verditap pr år. Det betyr at en bil som kostet ca 650' for to år siden nå bør koste ca 493' som brukt, og ca 325' som fem år gammel bil. Det er 50 % restverdi etter fem år. Populære og pålitelige bilmodeller har litt slakkere verdifall, mens litt ukurante ting med stor motor og mye utstyr har et brattere verdifall. Opel Insignia OPC har falt omtrent 50 % på bare tre år. Det er ca 29 % per år, og hvis den fortsetter slik er forventet verdi etter 5 år bare ca 18 % av nybilprisen. Men de aller fleste havner på ca 45-55 % av nybilpris etter fem år.

    Tesla var unntatt fra tyngdekraften det første året, så bruktbilprisene var i perioder vesentlig høyere enn nybilprisene, men nå er det ganske mange biler på markedet og prisbildet ser mer normalt ut. Vi får se hva som skjer til høsten når Model X kommer på markedet og enda noen fler av pionerene vil bytte ut sine tidlige Model S med Model X. Det er vel rimelig å tro at en bakhjulsdreven P85 også i fortsettelsen vil ha et prosentvis brattere prisfall enn en firehjulsdreven 70D, ut fra hvordan bruktbilmarkedet generelt oppfører seg. Men "dramatisk" er vel å dra det litt langt. :rolleyes:

    Verditap: Derfor stuper noen biler i pris - TV2.no
    Så mye faller bilen i verdi | ABC Nyheter
    Det finnes 3-års erfaringer fra andre elbiler.
    Nissan Leaf har hatt et verditap på 3 år på 55%. Det kommer hele tiden ut nye, bedre og billigere modeller. Autolease mener at Tesla vil få samme skjebne..

    Disse bilene holder seg best og dårligst i pris - Bilhold - VG
    Elbil-eier føler seg lurt | ABC Nyheter

    Ikke alle elbileiere bryr seg.
    http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19312.0
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det vil jo vise seg etterhvert. En pent brukt Leaf er vel omtrent det beste bilkjøpet du kan gjøre i dag. Prisen er spart inn på reduserte driftskostnader på bare to-tre år. Etter det kan du i prinsippet kaste bilen og kommer likevel ut med bedre totaløkonomi enn med å eie en mellomklasse fossilbil i samme periode.

    Selv bryr jeg meg ikke så veldig, nei, ettersom jeg ikke har tenkt å selge noen elbil med det første. Beslutningspunktet kommer nok først når batteriet begynner å gå ned om 6-8 år. Da vil bruktbilverdien formodentlig være ganske lav uansett, og alternativene vil nok være å bytte batteriet eller å bytte ut bilen. Det vil i sin tur komme an på både driftssikkerheten, mulighet og kostnad for å forlenge 3G og GPS-løsninger, prisen på nytt batteri, avgiftsregimet, og hva annet morsomt som finnes på markedet på det tidspunktet. Time will show, og månedlige fluktuasjoner i bruktbilprisene er egentlig ikke så veldig viktig for min del.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tja, det vil jo vise seg etterhvert. En pent brukt Leaf er vel omtrent det beste bilkjøpet du kan gjøre i dag. Prisen er spart inn på reduserte driftskostnader på bare to-tre år. Etter det kan du i prinsippet kaste bilen og kommer likevel ut med bedre totaløkonomi enn med å eie en mellomklasse fossilbil i samme periode.

    Selv bryr jeg meg ikke så veldig, nei, ettersom jeg ikke har tenkt å selge noen elbil med det første. Beslutningspunktet kommer nok først når batteriet begynner å gå ned om 6-8 år. Da vil bruktbilverdien formodentlig være ganske lav uansett, og alternativene vil nok være å bytte batteriet eller å bytte ut bilen. Det vil i sin tur komme an på både driftssikkerheten, mulighet og kostnad for å forlenge 3G og GPS-løsninger, prisen på nytt batteri, avgiftsregimet, og hva annet morsomt som finnes på markedet på det tidspunktet. Time will show, og månedlige fluktuasjoner i bruktbilprisene er egentlig ikke så veldig viktig for min del.
    Det som taler positivt for bruktbilprisene til Tesla kontra Leaf, er at Tesla har en fantastisk rekkevidde og Nissan sin er ubrukelig for mange.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.521
    Antall liker
    41.276
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, selv om jeg ikke vil gå så langt som til "fantastisk". Den er god nok til å være praktisk brukbar uten nevneverdige begrensninger, og vil fortsatt være det etter mange års bruk og en betydelig reduksjon i batterikapasitet. Superladerne står jo bare ca 200-250 km fra hverandre. Jeg kunne derimot aldri kjørt en Leaf eller tilsvarende - ville blitt stående fast et eller annet sted første uken med kuldegrader.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    De som kjøpte Leaf på feil tidspunkt tapte 1/3 det første året.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn