|
Har prøvd VW...Kjøp tysk bil....Som jeg har nevnt et par ganger tidligere i tråden: Jeg måtte bytte motor på en 2009 Subaru Legacy ved 88000 km. Coilen på Mazdaen røk i fjor, så bilen gikk på to sylindre og blåste uforbrent bensin rett i katalysatoren. Det skjedde på vei til hytta i Sverige, men heldigvis fikk jeg løst det på et lokalt verksted på langfredag uten varig skade på hverken motor eller katalysator. Dessuten har jeg en gammel Citroën stående som venter på at jeg får tid til å sette inn den nyoverhalte motoren som står ved siden av den i garasjen. Joda, litt mekking blir det jo..
Holdbarheten til batteriet viser seg å være svært mye bedre enn antatt. Kan regne med et rekkeviddetap på rundt 5 km pr 10.000 kilometer kjørt eller så. Batterier blir også billigere og billigere og det er svært enkelt å bytte hele batteriet på en Tesla om det skulle bli aktuelt om ganske mange år. Med roboter tar det ca 2 minutter å ta ut det gamle batteriet og sette inn et nytt. Når det er ca 10% igjen på batteriet strupes efekten til "kun" 325 hestekrefter eller så. Frem til det inntreffer er full pupp tilgjengelig hele tiden.Tesla s p 85 d siste modellen er fet må jeg si , men det er ikke bil jeg har kommet til og valgt. Ikke at jeg hater el biler tvert i mot , men den oppfyller ikke mange av ønskene til folk , og så fort batteriet begynner og gå ned yter tesla veldig dårlig , hvordan jeg vet dette er at over kommune legen min har en. Og han kjøpte den for og bruke den til og fra jobb + han er en liten bil freak.
Så lenge det er den dyreste delen på en El-bil vil det fortsatt være en vesentlig kostnad. Det er vel kun tiden som kan gi os svar på hvordan dette går. I mellomtiden kan man jo sammenlikne med batteriet i en mobil...Holdbarheten til batteriet viser seg å være svært mye bedre enn antatt. Kan regne med et rekkeviddetap på rundt 5 km pr 10.000 kilometer kjørt eller så. Batterier blir også billigere og billigere og det er svært enkelt å bytte hele batteriet på en Tesla om det skulle bli aktuelt om ganske mange år. Med roboter tar det ca 2 minutter å ta ut det gamle batteriet og sette inn et nytt. Når det er ca 10% igjen på batteriet strupes efekten til "kun" 325 hestekrefter eller så. Frem til det inntreffer er full pupp tilgjengelig hele tiden.Tesla s p 85 d siste modellen er fet må jeg si , men det er ikke bil jeg har kommet til og valgt. Ikke at jeg hater el biler tvert i mot , men den oppfyller ikke mange av ønskene til folk , og så fort batteriet begynner og gå ned yter tesla veldig dårlig , hvordan jeg vet dette er at over kommune legen min har en. Og han kjøpte den for og bruke den til og fra jobb + han er en liten bil freak.
Rimelig sikker på at alder drar minst like mye som bruk her. Ikke det beste klima i en råkald bil. Taxi går normalt mye lenger enn en privateid bil, da den brukes mye og holdes på optimal arbeidstemperatur.Batterier blir garantert billigere, bedre og får større kapasitet - det er vel det eneste man kan være sikker på. Hva som skjer når batteriene er 5-6-7 år gamle vet man ikke, men det er folk som har kjørt rundt 100k med tesla og tapet som funksjon av kjørelengde (og følgelig lademengde) er svært begrenset.
Om 6-8 år tipper jeg elbil er da shit uansett, så jeg bekymrer meg ikke så mye for prisen på batterier om en del år. Volumer vil bli større og kvaliteten bedre.
Ting som kjøling/varming, batteriovervåkning, ladestyring etc er nok en smule bedre på en elbil enn på en laptop eller mobil. I motsetning til Apple og co har Tesla ingen interesse av at bilene forverrer seg mye etter et par år. Mellom annet så er det ikke mulig å lade batteriet smekk fullt og det er heller ikke mulig å tømme det helt. Det siste er sentralt for levetiden. Fullading i seg selv er omdiskutert, men å la bilen står ladet til 100% over lang tid er visstnok lite gunstig. I daglig bruk lades bilen aldri til mer enn type 80-85% siden det ikke er nødvendig å lade mer. Jeg lader som regel med 5A som er laveste tilgjengelige ladeststrøm, det holder lenge for meg. Plugger heller ikke inn hver dag.
Som Asbjørn sa brukes mindre tid på tanking med elbil enn med fossilbil. I alle fall med Tesla hvor man aldri er på leting etter et sted å lade til daglig. Holder lenge å lade i garasjen. Langtur er annerledes, men da brukes superladere.
Burde gå greit det - er 400V 3fas på sekundærsiden og trafoen vet fint lite om hva som er koblet til. Muligens må du koble litt selv dersom den standard kun levers med elbilkontakt (Type 2), men det burde være en smal sak å koble om til en 3-fas stikkontakt eller noe slikt. Effektmessig burde det gå greit - er fint lite man kan ha stående hjemme som kan trekke mer effekt enn en elbil. Tesla kan lade med 22kW fra 400V trefas med dobbeltlader, 11kW ellers.Denne tråden er lang som et vondt år, så det er godt mulig at det jeg skal spørre om nå, er blitt tatt opp tidligere.
Men altså, dette med lading 400v. Zaptec er det en billader som angivelig skal omforme 230v trefas til 400v trefas nesten uten tap.
Til forskjell fra en tradisjonell trafo (230v-400v trefas) veier denne nesten ingen ting.
Det jeg lurer på er om denne også kan benyttes til annet 400v trefasutstyr.
Tenker her på sveisemaskiner mig-mag-mma, kompressor etc.
Det er en del profesjonelt utstyr der ute som kan fåes for en billig penge, men som altså krever 400v trefas.
Denne Zaptec-saken trenger vel ingen installatør heller?
Noen her som kanskje har en litt mer kvalifisert mening om dette enn meg?
Er vel ingen som vet... elbilbatterier brukes på en ganske annen måte enn andre batterier. Særlig i Tilfellet Tesla hvor man nesten aldri er under type 50% batterikapasitet. Så jeg vet ikke om erfaringer fra mobiltelefoner/laptoper og annet som har Li-Ion-celler er veldig represenatative. Powertoolsene mine kjører jeg til de stopper og så lader jeg batteriet fullt. Vil anta at slik syklus sliter betydelig mer enn grunne utladninger og aldri topplade.Rimelig sikker på at alder drar minst like mye som bruk her. Ikke det beste klima i en råkald bil. Taxi går normalt mye lenger enn en privateid bil, da den brukes mye og holdes på optimal arbeidstemperatur.
Den i filmen er ikke det nei , var heller ikke det jeg mente.Bortsett fra at det ikke er en 1973 modell.Er det en bil jeg kunne tenkt meg og ha i garasjen min må det være bilen i gone in 60 secunds elanor. En ford mustang 1973 modell det er det vi kaller bil.
Vis vedlegget 313697 Vis vedlegget 313698
Har du ikke fått trykt på den"bestillingsknappen" ennå - dette tar tidHvordan priser forsikringsselskapene 85D, noen som vil dele?
S 85D kjenner jeg ikke så mye til , men regner med den er litt rimeligere.Hvordan priser forsikringsselskapene 85D, noen som vil dele?
S40 var jo en S60 med identisk batteripakke, men en softwarebegrensning. Ser ut til at de har droppet den batteripakken, men videreført konseptet... S70 er nok en S85 med samme begrensning. Kan nok senere oppgraderes akkurat som 40 kunne til 60.Om en gir f i alskens dilldall er 70D en kjempedeal. Løp og kjøp!
Her tar du nok feil. I bransjen så skal denne bilen opp på generelt grunnlag. Grunnen er bla høye delekost, men hovedgrunnen som nevnes er mangelen på verksteder i Norge. Går en bil i stykker nordpå må den fraktes helt sør, og det blir dyrt.No problem: Jeg endte på ca 11k på min P85D etter litt pruting. P85'en er på ca 9k, men jeg har mer bonus på den. Når jeg får solgt dieseldyret skal jeg ta en runde til på forsikringene, og da bør P85D'en komme ned mot 10k eller rett under, håper jeg. 25000 km årlig kjørelengde.
Ser ut som det beste elbilkjøpet i dag. Tror dette vil påvirke prisen dramatisk på eldre modeller med 2wd..S40 var jo en S60 med identisk batteripakke, men en softwarebegrensning. Ser ut til at de har droppet den batteripakken, men videreført konseptet... S70 er nok en S85 med samme begrensning. Kan nok senere oppgraderes akkurat som 40 kunne til 60.Om en gir f i alskens dilldall er 70D en kjempedeal. Løp og kjøp!
Det er uansett ikke den helt store forskjellen og en 70D ser ut til å være et godt kjøp.
Din gjetting er like god som alle andres om fremtidige bruktbilpriser. En generell tommelfingerregel er 13 % verditap pr år. Det betyr at en bil som kostet ca 650' for to år siden nå bør koste ca 493' som brukt, og ca 325' som fem år gammel bil. Det er 50 % restverdi etter fem år. Populære og pålitelige bilmodeller har litt slakkere verdifall, mens litt ukurante ting med stor motor og mye utstyr har et brattere verdifall. Opel Insignia OPC har falt omtrent 50 % på bare tre år. Det er ca 29 % per år, og hvis den fortsetter slik er forventet verdi etter 5 år bare ca 18 % av nybilprisen. Men de aller fleste havner på ca 45-55 % av nybilpris etter fem år.Så det beste kjøpet er en 2wd til høsten med andre ord.
Det finnes 3-års erfaringer fra andre elbiler.Din gjetting er like god som alle andres om fremtidige bruktbilpriser. En generell tommelfingerregel er 13 % verditap pr år. Det betyr at en bil som kostet ca 650' for to år siden nå bør koste ca 493' som brukt, og ca 325' som fem år gammel bil. Det er 50 % restverdi etter fem år. Populære og pålitelige bilmodeller har litt slakkere verdifall, mens litt ukurante ting med stor motor og mye utstyr har et brattere verdifall. Opel Insignia OPC har falt omtrent 50 % på bare tre år. Det er ca 29 % per år, og hvis den fortsetter slik er forventet verdi etter 5 år bare ca 18 % av nybilprisen. Men de aller fleste havner på ca 45-55 % av nybilpris etter fem år.Så det beste kjøpet er en 2wd til høsten med andre ord.
Tesla var unntatt fra tyngdekraften det første året, så bruktbilprisene var i perioder vesentlig høyere enn nybilprisene, men nå er det ganske mange biler på markedet og prisbildet ser mer normalt ut. Vi får se hva som skjer til høsten når Model X kommer på markedet og enda noen fler av pionerene vil bytte ut sine tidlige Model S med Model X. Det er vel rimelig å tro at en bakhjulsdreven P85 også i fortsettelsen vil ha et prosentvis brattere prisfall enn en firehjulsdreven 70D, ut fra hvordan bruktbilmarkedet generelt oppfører seg. Men "dramatisk" er vel å dra det litt langt.
Verditap: Derfor stuper noen biler i pris - TV2.no
Så mye faller bilen i verdi | ABC Nyheter
Det som taler positivt for bruktbilprisene til Tesla kontra Leaf, er at Tesla har en fantastisk rekkevidde og Nissan sin er ubrukelig for mange.Tja, det vil jo vise seg etterhvert. En pent brukt Leaf er vel omtrent det beste bilkjøpet du kan gjøre i dag. Prisen er spart inn på reduserte driftskostnader på bare to-tre år. Etter det kan du i prinsippet kaste bilen og kommer likevel ut med bedre totaløkonomi enn med å eie en mellomklasse fossilbil i samme periode.
Selv bryr jeg meg ikke så veldig, nei, ettersom jeg ikke har tenkt å selge noen elbil med det første. Beslutningspunktet kommer nok først når batteriet begynner å gå ned om 6-8 år. Da vil bruktbilverdien formodentlig være ganske lav uansett, og alternativene vil nok være å bytte batteriet eller å bytte ut bilen. Det vil i sin tur komme an på både driftssikkerheten, mulighet og kostnad for å forlenge 3G og GPS-løsninger, prisen på nytt batteri, avgiftsregimet, og hva annet morsomt som finnes på markedet på det tidspunktet. Time will show, og månedlige fluktuasjoner i bruktbilprisene er egentlig ikke så veldig viktig for min del.