1. Andre kjørende skal la syklende få tilstrekkelig plass på veien.
Skjønner ikke helt denne? Tilstrekkelig? Er det et slags forsøk på en presisering av aktpågivende og hensysnfull? Ved hjelp av et så til de grader
subjektivt begrep som 'tilstrekkelig'? Og, ja. Ensidig.
2. Fører av motorvogn som kjører forbi syklende, skal holde en avstand på minimum 1,5 m. Kan den syklende ikke få trygg plass, må forbikjøringen utsettes.
Synes det er for strengt og rigid formulert. Jeg trenger ikke
alltid å passeres med 1,5m avstand. De som alltid trenger 1,5m avstand bør vel strengt tatt ikke sykle. Men en bestemmelse om at man skal utsette forbikjøring
til det er ledig i motgående felt skulle jeg gjerne sett. Gjerne med et tillegg om at en syklist kan gi tegn for å tillate forbikjøring når det er mulig til tross for møtende trafikk.
3. Kjørende som krysser sykkelvei, gang- og sykkelvei eller sykkelfelt, har vikeplikt for syklende.
Ved sykkelkryssing hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for syklende som befinner seg i sykkelkryssingen eller er på vei ut i den.
#1, gang- og sykkelvei: Ny regel, merkelig nok. Ja til denne.
#2, sykkelfelt: Dette er å regne som et felt som de andre. Når man krysser et felt/skifter felt, for eksempel for å ta av til høyre, så må man da for pokker allerede ha vikeplikt.
#3, sykkelkryssing: Her er det sykkelfelt som krysser andre felt om jeg forstår rett. Motsatt av #2.
4. Fører av motorvogn som skal svinge til høyre i kryss eller ved avkjørsel, plikter å være særlig oppmerksom på syklende som ligger på høyre side i kjørebanen i samme kjørefelt eller i sykkelfelt.
Kjøretøy som skal svinge til høyre, plikter å holde tilbake og slippe fram syklende på høyre side før sving kan foretas.
Ja. Når man svinger til høyre bør man ha vikeplikt for de som skal rett fram, enten de er i samme felt eller feltet til høyre. Der det ikke er sykkelfelt er det forresten smart å legge seg litt ut i feltet når man som syklist skal rett fram. Er bilisten foran, så er bilisten foran. Er bilisten bak, så er bilisten bak.
5. Kjørende skal unngå stans i sykkelfelt, på sykkelvei og gang- og sykkelvei. Dette nummer gjelder ikke stans av sykkel
Absolutt. Jeg kjører nesten 'daglig' forbi de nye butikkene på Holtet, og tilbake forbi Sæter. Sykkelfeltet er
ikke en parkeringsplass. Dette tvinger fram unødvendige feltskifter, som naturligvis alltid er forbundet med risiko. Jeg antar at de som er ivrigst til å parkere her også er de som irriterer seg mest over at de må dele veien med syklister.
Og til slutt: Jeg ser gjerne en presisering av at syklister som krysser en fortauskant har vikeplikt for de som allerede befinner seg i veibanen.
Sånn fra hofta.