Vet ikke om du sikter til meg. Men jeg sier at vi ikke kan ta i mot alt og alle. Men at vi skal ta i mot mennesker på humanitært grunnlag. Samtidig må det foregå på et nivå som er bærekraftig for staten.Konklusjonen her er tydeligvis; la de drukne!
Vet ikke om man skal le eller gråte når man leser denne tråden og kommentarfeltene i nettavisene.
Bergensere, folk fra Stord og andre minoriteter har man lite bruk for i Tromsø, Trondheim og på Kvål, så om noe hender som gjør at disse ikke kan bo der de bor lengre, vil det ikke være bærekraftig å ta i mot de. Når raset omsider feier tsunamien inn gjennom Tafjord; Klare seg selv!
Der er vi helt enige. Den eneste løsning på sikt, er selvsagt dette.Selvsagt skal de ikke drukne, og like selvsagt skal vi sende skip med én gang for å hjelpe dem.
Men... hvor skal vi gjøre av dem?
Ta dem til Norge? Nope, argumentene mot er overbevisende.
Italia, Spania og Hellas har ikke kapasitet eller økonomi.
Einarsen og Tybring-Gjedde har hver sin løsning; leie et område i Nord-Afrika som flyktningleir, eller opprette et felles-europeisk asylmottak i Tyrkia. Mye kan sies om begge forslagene, men de tenker ihvertfall begge utenfor boksen.
Ingen av de tankene er selvsagt umiddelbart gjennomførbare, begge vil føre til de samme problemene som de permanente leirene for palestinerne.
Vi ser her en moderne folkevandringstid, og jeg er redd for at konsekvensene for immigrasjonslandene kan være like ødeleggende som for tusen år siden. Det eneste som hjelper er jo å heve standarden i emigrasjonsområdene, men det er pokker ikke gjort over natta, og krever en internasjonal konsensus og styring som er utenkelig i dag.
B
Jeg mente ikke deg. Jeg er helt på linje med dine argumenter.Vet ikke om du sikter til meg. Men jeg sier at vi ikke kan ta i mot alt og alle. Men at vi skal ta i mot mennesker på humanitært grunnlag. Samtidig må det foregå på et nivå som er bærekraftig for staten.Konklusjonen her er tydeligvis; la de drukne!
Vet ikke om man skal le eller gråte når man leser denne tråden og kommentarfeltene i nettavisene.
Bergensere, folk fra Stord og andre minoriteter har man lite bruk for i Tromsø, Trondheim og på Kvål, så om noe hender som gjør at disse ikke kan bo der de bor lengre, vil det ikke være bærekraftig å ta i mot de. Når raset omsider feier tsunamien inn gjennom Tafjord; Klare seg selv!
På den annen side kan vi ikke stå å se på at folk drukner i forsøket på å ta seg hit. Der må vi bidra til å redusere tap av liv og prøve å få mange av dem hjem igjen dersom forholdene tillater det.
-Man kunne jo driste seg til å tenke enda mer utenfor boksen, og ansvarliggjøre politikerne i hovedemigrasjonslandene. Kolonitid hit og dit, de fleste afrikanske landene har hatt 50-70 år på seg til å rydde opp sitt bo, og land som Sydafrika, Kenya og Etiopia har høye økonomiske vekstrater.Selvsagt skal de ikke drukne, og like selvsagt skal vi sende skip med én gang for å hjelpe dem.
Men... hvor skal vi gjøre av dem?
Ta dem til Norge? Nope, argumentene mot er overbevisende.
Italia, Spania og Hellas har ikke kapasitet eller økonomi.
Einarsen og Tybring-Gjedde har hver sin løsning; leie et område i Nord-Afrika som flyktningleir, eller opprette et felles-europeisk asylmottak i Tyrkia. Mye kan sies om begge forslagene, men de tenker ihvertfall begge utenfor boksen.
Ingen av de tankene er selvsagt umiddelbart gjennomførbare, begge vil føre til de samme problemene som de permanente leirene for palestinerne.
Vi ser her en moderne folkevandringstid, og jeg er redd for at konsekvensene for immigrasjonslandene kan være like ødeleggende som for tusen år siden. Det eneste som hjelper er jo å heve standarden i emigrasjonsområdene, men det er pokker ikke gjort over natta, og krever en internasjonal konsensus og styring som er utenkelig i dag.
B
Det er vel ikke et argument for ikke å hjelpe i en akutt situasjon. Ellers er jeg selvsagt enig i at det enkelte land også har et ansvar for forholdene i sitt land. Uten at jeg velger å stigmatisere ved å kalle de "emigrasjonsstater".-Man kunne jo driste seg til å tenke enda mer utenfor boksen, og ansvarliggjøre politikerne i hovedemigrasjonslandene. Kolonitid hit og dit, de fleste afrikanske landene har hatt 50-70 år på seg til å rydde opp sitt bo, og land som Sydafrika, Kenya og Etiopia har høye økonomiske vekstrater.Selvsagt skal de ikke drukne, og like selvsagt skal vi sende skip med én gang for å hjelpe dem.
Men... hvor skal vi gjøre av dem?
Ta dem til Norge? Nope, argumentene mot er overbevisende.
Italia, Spania og Hellas har ikke kapasitet eller økonomi.
Einarsen og Tybring-Gjedde har hver sin løsning; leie et område i Nord-Afrika som flyktningleir, eller opprette et felles-europeisk asylmottak i Tyrkia. Mye kan sies om begge forslagene, men de tenker ihvertfall begge utenfor boksen.
Ingen av de tankene er selvsagt umiddelbart gjennomførbare, begge vil føre til de samme problemene som de permanente leirene for palestinerne.
Vi ser her en moderne folkevandringstid, og jeg er redd for at konsekvensene for immigrasjonslandene kan være like ødeleggende som for tusen år siden. Det eneste som hjelper er jo å heve standarden i emigrasjonsområdene, men det er pokker ikke gjort over natta, og krever en internasjonal konsensus og styring som er utenkelig i dag.
B
Det er store forskjeller mellom de afrikanske statene, noe som skulle bevise at det er også et politisk aspekt til de varierende vekstratene.
For å si det på en annen måte: Emigrasjonsstatene har også et ansvar for tilstandene der. Det er opp til statene selv å rydde opp i korrupsjon, nepotisme, klientisme og lovløshet.
Ellers er jeg for å kjøpe opp Burkina Faso og gjøre det om til en "Safe Zone".
mvh
Hvordan i all verden tenkte du her? Synes du virkelig dette er god analogi?Bergensere, folk fra Stord og andre minoriteter har man lite bruk for i Tromsø, Trondheim og på Kvål, så om noe hender som gjør at disse ikke kan bo der de bor lengre, vil det ikke være bærekraftig å ta i mot de. Når raset omsider feier tsunamien inn gjennom Tafjord; Klare seg selv!
Ja, når man er av den formening av at alle mennesker-uansett opprinnelse- er likeverdige.Hvordan i all verden tenkte du her? Synes du virkelig dette er god analogi?Bergensere, folk fra Stord og andre minoriteter har man lite bruk for i Tromsø, Trondheim og på Kvål, så om noe hender som gjør at disse ikke kan bo der de bor lengre, vil det ikke være bærekraftig å ta i mot de. Når raset omsider feier tsunamien inn gjennom Tafjord; Klare seg selv!
Du skrev jo nettopp i innlegg #3927 at "det enkelte land også har et ansvar for forholdene i sitt land. "Ja, når man er av den formening av at alle mennesker-uansett opprinnelse- er likeverdige.Hvordan i all verden tenkte du her? Synes du virkelig dette er god analogi?Bergensere, folk fra Stord og andre minoriteter har man lite bruk for i Tromsø, Trondheim og på Kvål, så om noe hender som gjør at disse ikke kan bo der de bor lengre, vil det ikke være bærekraftig å ta i mot de. Når raset omsider feier tsunamien inn gjennom Tafjord; Klare seg selv!
Hadde ventet på det spørsmålet.
Jeg tror at hvis du hadde tatt deg bryet med å lese innleggene i denne tråden, ville du ha sett at absolutt ingen her har vært imot å hjelpe i en akutt situasjon. Uenigheten har gått på hvor og hvordan det skulle hjelpes.Det er vel ikke et argument for ikke å hjelpe i en akutt situasjon. Ellers er jeg selvsagt enig i at det enkelte land også har et ansvar for forholdene i sitt land. Uten at jeg velger å stigmatisere ved å kalle de "emigrasjonsstater".-Man kunne jo driste seg til å tenke enda mer utenfor boksen, og ansvarliggjøre politikerne i hovedemigrasjonslandene. Kolonitid hit og dit, de fleste afrikanske landene har hatt 50-70 år på seg til å rydde opp sitt bo, og land som Sydafrika, Kenya og Etiopia har høye økonomiske vekstrater.Selvsagt skal de ikke drukne, og like selvsagt skal vi sende skip med én gang for å hjelpe dem.
Men... hvor skal vi gjøre av dem?
Ta dem til Norge? Nope, argumentene mot er overbevisende.
Italia, Spania og Hellas har ikke kapasitet eller økonomi.
Einarsen og Tybring-Gjedde har hver sin løsning; leie et område i Nord-Afrika som flyktningleir, eller opprette et felles-europeisk asylmottak i Tyrkia. Mye kan sies om begge forslagene, men de tenker ihvertfall begge utenfor boksen.
Ingen av de tankene er selvsagt umiddelbart gjennomførbare, begge vil føre til de samme problemene som de permanente leirene for palestinerne.
Vi ser her en moderne folkevandringstid, og jeg er redd for at konsekvensene for immigrasjonslandene kan være like ødeleggende som for tusen år siden. Det eneste som hjelper er jo å heve standarden i emigrasjonsområdene, men det er pokker ikke gjort over natta, og krever en internasjonal konsensus og styring som er utenkelig i dag.
B
Det er store forskjeller mellom de afrikanske statene, noe som skulle bevise at det er også et politisk aspekt til de varierende vekstratene.
For å si det på en annen måte: Emigrasjonsstatene har også et ansvar for tilstandene der. Det er opp til statene selv å rydde opp i korrupsjon, nepotisme, klientisme og lovløshet.
Ellers er jeg for å kjøpe opp Burkina Faso og gjøre det om til en "Safe Zone".
mvh
Det betyr ikke det samme som at man ikke skal hjelpe mennesker i nød. Her er det ikke enten eller, men både og. Man må hjelpe disse landene å komme opp på en demokratisk og levemessig standard som på sikt vil forhindre slike katastrofer. I mellomtiden må man også hjelpe i akutte situasjoner. Dette var grunntanken i all hjelp fra i-land tidligere, inntil det ytterste høyre fikk fotfeste igjen. Støtten til slike partier er skremmende. Deres argumentasjon er til forveksling lik fascismens argumenter.Du skrev jo nettopp i innlegg #3927 at "det enkelte land også har et ansvar for forholdene i sitt land. "Ja, når man er av den formening av at alle mennesker-uansett opprinnelse- er likeverdige.Hvordan i all verden tenkte du her? Synes du virkelig dette er god analogi?Bergensere, folk fra Stord og andre minoriteter har man lite bruk for i Tromsø, Trondheim og på Kvål, så om noe hender som gjør at disse ikke kan bo der de bor lengre, vil det ikke være bærekraftig å ta i mot de. Når raset omsider feier tsunamien inn gjennom Tafjord; Klare seg selv!
Hadde ventet på det spørsmålet.
Jeg skjønner fremdeles ikke sammenligningen med Bergensere og folk fra Stord og Tafjord, men det kan jeg leve med.Det betyr ikke det samme som at man ikke skal hjelpe mennesker i nød. Her er det ikke enten eller, men både og. Man må hjelpe disse landene å komme opp på en demokratisk og levemessig standard som på sikt vil forhindre slike katastrofer. I mellomtiden må man også hjelpe i akutte situasjoner. Dette var grunntanken i all hjelp fra i-land tidligere, inntil det ytterste høyre fikk fotfeste igjen. Støtten til slike partier er skremmende. Deres argumentasjon er til forveksling lik fascismens argumenter.Du skrev jo nettopp i innlegg #3927 at "det enkelte land også har et ansvar for forholdene i sitt land. "Ja, når man er av den formening av at alle mennesker-uansett opprinnelse- er likeverdige.
Hadde ventet på det spørsmålet.
Sammenligningen er at dette er mennesker som det ikke vil være bærekraftig å hjelpe etter en katastrofe som gjør at de må flykte fra sine hjemsteder. Jeg tror de som har en humanistisk grunntanke om at alle mennesker er like mye verdt, uansett opprinnelse og etnisitet, godt ser poenget.Jeg skjønner fremdeles ikke sammenligningen med Bergensere og folk fra Stord og Tafjord, men det kan jeg leve med.Det betyr ikke det samme som at man ikke skal hjelpe mennesker i nød. Her er det ikke enten eller, men både og. Man må hjelpe disse landene å komme opp på en demokratisk og levemessig standard som på sikt vil forhindre slike katastrofer. I mellomtiden må man også hjelpe i akutte situasjoner. Dette var grunntanken i all hjelp fra i-land tidligere, inntil det ytterste høyre fikk fotfeste igjen. Støtten til slike partier er skremmende. Deres argumentasjon er til forveksling lik fascismens argumenter.Du skrev jo nettopp i innlegg #3927 at "det enkelte land også har et ansvar for forholdene i sitt land. "Ja, når man er av den formening av at alle mennesker-uansett opprinnelse- er likeverdige.
Hadde ventet på det spørsmålet.
Her har du nok, dessverre, mye rett. Selvsagt kunne jeg, som privatperson, gjort uendelig mye mer. Ære være de som gjør det. På den annen side; jeg har ingen som helst problemer med at deler av min skatt går til slike formål.Hvordan manifisterer denne humanistiske grunntanken din seg i ditt daglige virke? Jeg er rimelig sikker på at du, som alle andre, den siste måneden har brukt mer energi på problemstillinger ala "hva skal vi ha til middag i dag?" eller "hva skal jeg smøre på ungenes brødskiver til skole/barnehage i dag?" enn på "hva kan jeg gjøre for å utrrykke min fjonge humanistiske grunntanke?"
Du har - som alle andre - mer, eller høyst sannsynlig mindre bevisst - tatt det valget at det er viktigere å ha et flott stereoanlegg og en voksen platesamling enn å sende de midlene i retning av noen som kan bruke de til å gjøre en forskjell for noen i nød.
Ord er billig. Handling er betydelig mer krevende. Jeg har vanskelig med å se hva som er så svært med å uttrykke at det offentlige Norge bør ta ansvar på vegne av oss alle slik at vi slipper å gjøre noe selv.
Jeg har aldri skrevet at det ikke får konsekvenser. Det blir en utfordring for budsjetter og for samfunnet selvsagt. Men dommedagsprofetier for velferdsstat og sivilisert samfunnsliv blir fjollerier. Du er temmelig dårlig informert hvis du tror det er få i Norge som mener at man bør bistå i humanitære kriser.I realiteten er det i området 1-2% av statsbudsjettet som kan flyttes på fra år til år. Det aller, aller meste er bundet opp i store faste utgifter og langsiktige disposisjoner. De største er trygd/pensjon fra Folketrygden, overføringer til kommuner og fylker, lønns- og driftskostnader i staten og helseforetak. Jeg synest du er rørende naiv når du åpenbart tror at Norge kan ta på seg store langsiktige forpliktelser uten at det får nevneverdige konsekvenser noe sted.Norge har enorme ressurser og med de budsjettene vi avsetter hvert år er det rom for bedre resultater. Vi trenger bedre styring og samordning. Slik det er i dag kjemper hvert departement om sin del av potten i en alles kamp mot alle for å bli budsjettvinner og få terningkast 6 for ministeren i VG. Dette fører til at man hvert år man bruke budsjettene og gjerne synliggjøre et større behov. Ingen departement kan si at man i år trenger mindre. Styring og prioriteringene må bli bedre, man må våge å si at dette området er nå så viktig at vi nedprioriterer noen andre felt.
Dette gjelder alle regjeringer. Det er nemlig ikke slik at det under Bondevik-regjeringen ble prioritert enormt på usexy infrastruktur og at etterslepet plutselig bare dukket opp under de rødgrønne....
Det sitter svært langt inne å innrømme at innvandring til Norge er et dundrende underskuddsforetak for Norge. SSB har dokumentert kostnadene ganske godt og blitt beskyldt for å være for optimistiske fremfor for pessimistiske i sine anslag. Det er selvsagt et legitimt standpunkt å inneha at denne kostnaden bør Norge i enda større grad ta, men dersom man da ikke skjønner at det vil gå ut over noe annet så er det på tide å ta seg en tur i tenkeboksen.
I det hele konstrueres en ganske alternativ virkelighet der offentlige finanser er en abstrakt størrelse som uten problemer kan absorbere store kostnader som kommer uforutsett når det synest nødvendig. Enkelte oppgaver er åpenbart offentlige, men hvorfor det er så selvsagt at staten som enhet skal være villig til å bruke veldig mye penger på noe knapt noen enkeltindivider i den samme staten er villige til å betale for synest meg noe merkelig.
Ting som går over lang tid har en tendens til å gå i glemmeboken. Nå var det et stort, tragisk skipsforlis i Middelhavet med hundrevis av omkomne, og da blir det en sak av det siden det har nyhetens interesse en stakket stund. Om en stund er det forsvunnet fra offentligheten og noe annet har tatt over. Som sagt hadde allerede før dette ca 3500 omkommet på ferden over middelhavet hittil i år uten at det ble skevet særlig om det eller kom noen krav om å sende skip, personell og materiell. Syria dekkes i stadig mindre grad, og det er ikke fordi at ting nå er i ferd med å ordne seg der. Fra 1998 til 2003 (da var den offisiellt over, men året etter døde fortsatt ca 1000 personer pr. dag) var den andre Kongo-krigen - den blodigste i Afrikas historie som involverte ni nasjoner og totalt antall dødsfall er estimert til ca 5.4 millioner. Du skal lete langt og lenge før du finner noen i Norge som har noe meningsfullt å si om den, den var knapt nevnt i nyhetene her hjemme. Men når USA & co invaderte Irak ble det mobilisert til store demostrasjonstog som samlet titusenvis av deltakere i Oslo.
Det finnes ganske mye mellom "å bidra ved humaitære kriser" og "gi livslang tilgang til verdens mest generøse velferdsystem". Hvorfor tror du Jonas løy så det rant av han om hva det koster?Jeg har aldri skrevet at det ikke får konsekvenser. Det blir en utfordring for budsjetter og for samfunnet selvsagt. Men dommedagsprofetier for velferdsstat og sivilisert samfunnsliv blir fjollerier. Du er temmelig dårlig informert hvis du tror det er få i Norge som mener at man bør bistå i humanitære kriser.
Om avisene skriver om tragediene eller ikke er fullstendig irrelevant for om Norge bør påta seg forpliktelser eller ikke.
Har ikke mulighet til å si noe fornuftig om de tallene, det har nok ikke du heller. Kanskje er det slik at inntaket tas gradvis?Det finnes ganske mye mellom "å bidra ved humaitære kriser" og "gi livslang tilgang til verdens mest generøse velferdsystem". Hvorfor tror du Jonas løy så det randt av han om hva det koster?Jeg har aldri skrevet at det ikke får konsekvenser. Det blir en utfordring for budsjetter og for samfunnet selvsagt. Men dommedagsprofetier for velferdsstat og sivilisert samfunnsliv blir fjollerier. Du er temmelig dårlig informert hvis du tror det er få i Norge som mener at man bør bistå i humanitære kriser.
Om avisene skriver om tragediene eller ikke er fullstendig irrelevant for om Norge bør påta seg forpliktelser eller ikke.
Støre anslår kostnaden for Syria-løftet til 800-900 millioner kroner i 2015 og i overkant av én milliard i 2016.
Så holder vi klokelig munn om hva det koster de påfølgende tiårene.
Livsløpkostnaden ved en ikke-vestlig innvandrer er estimert av SSB til å være ca 4.1 millioner koner fra nå til 2100. For 10.000 personer blir det da ca 40 milliarder kroner. Ikke 40 milliarder årlig, men en anstendig sum hvert eneste år fremover. Kostader i 2015 og 2016 er helt irrelvante i det store bildet. Det er å forvente at flyktninger som gis oppholdstillatelse i Norge massivt vil belaste offentlig budsjetter i tiårene fremover. Arbeidsevenen er i snitt mye lavere enn for resten av befolkningen selv om selvagt en god del nok kan lære seg norsk, komme seg i jobb osv osv.Har ikke mulighet til å si noe fornuftig om de tallene, det har nok ikke du heller. Kanskje er det slik at inntaket tas gradvis?
Jo lengre tidsintervall man spekulerer over, jo usikrere blir anslagene. Det kan jo være at det kommer på plass en løsning i Syria. Hvem vet...Livsløpkostnaden ved en ikke-vestlig innvandrer er estimert av SSB til å være ca 4.1 millioner koner fra nå til 2100. For 10.000 personer blir det da ca 40 milliarder kroner. Ikke 40 milliarder årlig, men en anstendig sum hvert eneste år fremover. Kostader i 2015 og 2016 er helt irrelvante i det store bildet. Det er å forvente at flyktninger som gis oppholdstillatelse i Norge massivt vil belaste offentlig budsjetter i tiårene fremover. Arbeidsevenen er i snitt mye lavere enn for resten av befolkningen selv om selvagt en god del nok kan lære seg norsk, komme seg i jobb osv osv.Har ikke mulighet til å si noe fornuftig om de tallene, det har nok ikke du heller. Kanskje er det slik at inntaket tas gradvis?
Det er vel ingen som tror at det kommer 5000 i 2015 og 5000 i 2016 og så plutselig i 2017 har alle forlatt landet så det er riktig å skru av taksameteret 1. januar 2017?
Som om det medfører at folk returnerer i stor skala dersom de har fått tillatelse til å bli i Norge med tilgang til bolig, mat, drikke, helsetjenester osv osv osv?Jo lengre tidsintervall man spekulerer over, jo usikrere blir anslagene. Det kan jo være at det kommer på plass en løsning i Syria. Hvem vet...
Det reiste endel emigranter fra Europa i hine hårde dage. Fra Norge og Irland var det vel mest USA som var målet. Når de kom dit måtte de klare seg selv med det de hadde, eller hjelp fra venner og familie. De måtte forsørge seg selv.Ikke alle flykter fra krig. Noen flykter fra forfølgelse. Ande igjen flykter fra arbeidsledighet og fattigdom. En flyktning kan flykte fra så mangt. Fra Irland og Norge reiste mange økonomiske flyktninger. For å skape seg en bedre tilværelse. Det er håpet om en bedre tilværelse som driver folk i denne sammenhengen, ikke ondskap. I mellomtiden står mange klar til å utnytte dem som best de kan.
Dette er ikke korrekt, finansavisen har beregnet at det koster 4.1 basert på en undersøkelse/rapport fra ssb. En idé kan jo være å lese innsigelser fra ssb om hvordan deres tallmaterialet ble benyttet og ssb påståtte svakheter ved regnestykkene til finansavisenLivsløpkostnaden ved en ikke-vestlig innvandrer er estimert av SSB til å være ca 4.1 millioner koner fra nå til 2100. For 10.000 personer blir det da ca 40 milliarder kroner. Ikke 40 milliarder årlig, men en anstendig sum hvert eneste år fremover. Kostader i 2015 og 2016 er helt irrelvante i det store bildet. Det er å forvente at flyktninger som gis oppholdstillatelse i Norge massivt vil belaste offentlig budsjetter i tiårene fremover. Arbeidsevenen er i snitt mye lavere enn for resten av befolkningen selv om selvagt en god del nok kan lære seg norsk, komme seg i jobb osv osv.Har ikke mulighet til å si noe fornuftig om de tallene, det har nok ikke du heller. Kanskje er det slik at inntaket tas gradvis?
Det er vel ingen som tror at det kommer 5000 i 2015 og 5000 i 2016 og så plutselig i 2017 har alle forlatt landet så det er riktig å skru av taksameteret 1. januar 2017?
Den siden har vel aldri vært interessert å sette tall på slikt.... dessuten vet all der at all der juger hele tidenEllers fascinerende å se at Jonas mener at 10.000 syriske flyktinger over 2 år koster 2 milliarder kroner. AP har pleid å ha klokketro på SSB, og i følge SSB er det mer korrekte tallet ca 40.000.000.000 kroner fra nå til 2100. Selvsagt et regnestykke omfattet med betydelig usikkerhet. Jonas vet selvsagt hva SSB mener, men han velger likevel å kutte kostnaden til ca 5% av SSBs estimat for å gjøre det mer spiselig for landsmøtet. I vanlig politikerspråk ville en mer relevant sammenligning være "kostanden ved å drifte hele det norske helsevesen i 1 år".
Hvorfor slipper han unna med denne bløffen?
2 milliarder korner delt på 10.000 personer gir et snitt pr. person på 200.000 kroner. Alle som er så stupdumme at de tror at det koster 200.000 pr. traumatisert krigsflyktning å bo, spise, få oppfølging av lege og psykolog osv osv seg på ubestemt tid i verdens dyreste land bes rekke opp hånden, alternativt klappe til Støre. Til sammenligning koster det ca 100.000 kroner for det offentlige å ha et friskt, norskt barn i offentlig barnehage i 1 år.
Så det Støre essensielt sier er at det i livsløpkostnader kun koster det dobbelte å ta inn en krigsflyktning med permanent oppholdstilatelse i Norge kontra hva det koster å ha et friskt barn som bor, sover og spiser hjemme hos foreldrene i offentlig barnehage i ett enkelt år.
Hvor dumme er de på det landsmøtet i AP?
Jeg er klar over innvendingene og forutsetningene for regnestykkene. Nåverdien på -4.1 millioner beregnet av Finansavisen er korrekt gitt forutsetningene, det har SSB selv sagt (det forutsetter dog at man skjønner begrepet "nåverdi" - det er ikke en årlig kostnad. Største problemet med beregningene er at det settes sluttstrek i 2100. Svaret kan bli hvasomhelst med lengre beregningsperiode.Dette er ikke korrekt, finansavisen har beregnet at det koster 4.1 basert på en undersøkelse/rapport fra ssb. En idé kan jo være å lese innsigelser fra ssb om hvordan deres tallmaterialet ble benyttet og ssb påståtte svakheter ved regnestykkene til finansavisen
Ja, i et tenkt scenario kan det faktisk bli returer i stor skala. Hvis situasjonen bedrer seg i løpet av tre år så vil disse flyktningene, som da trolig bare har midlertidig oppholdstillatelse, kunne returneres. Nå er det ikke så sannsynlig at det blir levelige forhold på så kort tid, men uansett så viser statistikkene at det er en del som returnerer selv med fast opphold.Som om det medfører at folk returnerer i stor skala dersom de har fått tillatelse til å bli i Norge med tilgang til bolig, mat, drikke, helsetjenester osv osv osv?Jo lengre tidsintervall man spekulerer over, jo usikrere blir anslagene. Det kan jo være at det kommer på plass en løsning i Syria. Hvem vet...
Du må gjerne være så naiv som du fremstår, men det fremstår som veldig, veldig rart.
Du kan jo sikkert minne oss på innsigelsene, men hvis jeg ikke husker helt feil så var det noe slikt som:Dette er ikke korrekt, finansavisen har beregnet at det koster 4.1 basert på en undersøkelse/rapport fra ssb. En idé kan jo være å lese innsigelser fra ssb om hvordan deres tallmaterialet ble benyttet og ssb påståtte svakheter ved regnestykkene til finansavisenLivsløpkostnaden ved en ikke-vestlig innvandrer er estimert av SSB til å være ca 4.1 millioner koner fra nå til 2100. For 10.000 personer blir det da ca 40 milliarder kroner. Ikke 40 milliarder årlig, men en anstendig sum hvert eneste år fremover. Kostader i 2015 og 2016 er helt irrelvante i det store bildet. Det er å forvente at flyktninger som gis oppholdstillatelse i Norge massivt vil belaste offentlig budsjetter i tiårene fremover. Arbeidsevenen er i snitt mye lavere enn for resten av befolkningen selv om selvagt en god del nok kan lære seg norsk, komme seg i jobb osv osv.Har ikke mulighet til å si noe fornuftig om de tallene, det har nok ikke du heller. Kanskje er det slik at inntaket tas gradvis?
Det er vel ingen som tror at det kommer 5000 i 2015 og 5000 i 2016 og så plutselig i 2017 har alle forlatt landet så det er riktig å skru av taksameteret 1. januar 2017?
Bra du passer på. Prøver å holde meg unna upassende adjektiver.Vinteren gjør det vanskelig for millioner av Syrere.
@Goggen8. Du klager på karakteristikker som naiv fra andre meddebattanter samtidig som du karakteriserer andres meninger som fjollete. Synes vel ikke samsvaret mellom liv og lære stemmer helt her.
Final
http://www.wfp.org/Syria
Fikset...i dag koster dette oss ca 100 0000 0000 000,- hvert år.....det er verdt å debbatere!
Litt hard på nullene i dag?
At argumentet om å ta vare på eget land og egene folk(da både etnisk norske og de vi allerede har tatt imot og hjelper) er godt.. det er langt forbi superbra..Ingenting hadde vært bedre enn at man slapp å påpeke rasistiske argumenter, men selv i 2015 er det faktisk noen som lefler med slike ideer.Når det kommer til det evigvarende spørsmålet om innvandrere og flyktninger osv så må jeg si at jeg begynner og bli lei..
Og det eneste kortet AP tilhengere og eventuelt innvandrere som er i landet allerede kommer med er "du er rasist".. Det kortet begynner i mine øyne å bli bra oppbrukt og det er vel på tide man kommer på noe nytt og saklig kansje?
Jeg er ikke rasist når jeg sier jeg ikke vil ha flere inn til landet.. jeg begrunner dette med at vis man åpner øynene litt så bor vi et land som forfaller, våre gamle ligger på gangene i sykehjemmene, vis de er heldig får de et ombygget toalett å ligge på.. Vi har en null visjon om drepte i trafikken... hvordan skal vi kunne få det til når veiene bare har forfalt under rødgrønn diktatur? Ungene våres sitter på muggbefengte klassrom eller fukt og råteskadede barnehager? Sykehus skal legges ned og sentraliseres slik at vi som bor i utkanten ikke får akutt hjelp..?
Også komme det som irriterer meg mest, og som gjør meg FLY fan steike forbanna.. 10% av unger i norge lever UNDER fattigdomsgrensen...!! Mange av dem har også innvandrerbakgrunn.. Så vær så snill.. kom med en orntli saklig og BRA grunn til at vi skal ta imot flere når vi FAN ikke klarer ta vare på landet vårt verken for de gamle eller de unge?
Og bare kom med det jævla rasisme kortet og spill det.. en mere oppbrukt låt skal du leite lenge etter!!
Sånn.. det var mine 50cent's om saken..
Argumentet ditt om at vi må ta vare på våre egne før vi kan tenke på at ta inn flere flyktninger er i og for seg greit nok. Problemet jeg har med det er at jeg ikke synes det er spesielt godt. Det er faktisk ikke en riktig beskrivelse av situasjonen i Norge i dag. Ja, vi har utfordringer i eldreomsorgen, infrastruktur osv., men dette er ikke noe som ikke kan utbedres samtidig med at man tar inn flyktninger. Alle land har utfordringer, etterslep osv. som løses etter skippertak og forsinkelser. Selv om det står i avisene at det finnes eldre som har uverdige forhold og at det finnes korridorpasienter så er ikke dette regelen for majoriteten av eldre og pasienter (uten å forsvare dette av den grunn selvsagt).
Norge har enorme ressurser og med de budsjettene vi avsetter hvert år er det rom for bedre resultater. Vi trenger bedre styring og samordning. Slik det er i dag kjemper hvert departement om sin del av potten i en alles kamp mot alle for å bli budsjettvinner og få terningkast 6 for ministeren i VG. Dette fører til at man hvert år man bruke budsjettene og gjerne synliggjøre et større behov. Ingen departement kan si at man i år trenger mindre. Styring og prioriteringene må bli bedre, man må våge å si at dette området er nå så viktig at vi nedprioriterer noen andre felt.
Dette gjelder alle regjeringer. Det er nemlig ikke slik at det under Bondevik-regjeringen ble prioritert enormt på usexy infrastruktur og at etterslepet plutselig bare dukket opp under de rødgrønne....
Ett av seks barn i Oslo lever under EUs fattigdomsgrense - VG