Ja - og feigingen har ikke kjøpt selv, bare lurt andre utpå!JoHoo har lurt meg ut på glattisen (et eller annet sted må skylden plasseres).
Ja - og feigingen har ikke kjøpt selv, bare lurt andre utpå!JoHoo har lurt meg ut på glattisen (et eller annet sted må skylden plasseres).
Pirrende. Dette vekker konkurranseinstinktet i megSer druntblunt forsøker å påberope seg tittelen som den mest lyd-ukyndige DCN28-eier i universet. Det skal vi så fall jaggu bli to om!
Friskt ut fra startblokka kjøpte jeg meg også en Umik - før jeg leste mik-anbefalingene på GS sidene. Nå var jeg så heldig å få Robert Sørensen på besøk og han hadde med eget utstyr slik at jeg fikk sett hvorfor man trenger en mik med loopback. Du har ganske enkelt ikke muligheten til å justere input presist uten. De to søylene du ser til venstre i skjermbildet for måling - Mic og Ref er for dette. Jeg vil tro du kanskje bare har signal på den som heter Mic? Vel, jeg så meg i alle fall nødt til handle meg lydkort og kompatibel mik.
Jeg hoppet med begge ben og armer ut på glattisen i går kveld. Uten å ha vært borti en tøddel hva DSP angår så var 'bruksanvisningen' alt annet enn imponerende, men med minne om tider hvor man blåste i bruksanvisningen til VHS-spilleren, eller med frodig mot og manglende kunnskap skrudde websider i notepad, så kunne da saktens det samme gjøres her. Vel ... fullt så enkelt var det ikke viste det seg. Etter en hel del forundring og frustrasjon så fikk jeg da til slutt ut noe som minnet om lyd av bafflene, men ikke stort mer. Et glass Zacapa fikk dog roet gemyttene en smule og her er det det jo slett ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt, HFS er jo proppfull av kunnskap som gjerne deles.
I stedet for å gå gjennom alt jeg evt har gjort galt, la meg nå aller først spørre hvordan dere har kalibrert mikrofonen?
Jeg bruker en Umik, som jeg ikke fant i oversikten og ei heller var jeg i stand til å oppdatere mic/programvare med nedlastet kalibreringsfil (krevde filformatet .dat). Ok, så manuellt da, vel ... loopback oppkobling? Hva i h... bokser og kabler og Belsebubs oldemor. Det ble et glass Zacapa til.
Stemmer det. Akkurat som i bakken angir slope brattheten på avklippinga av lyd i frekvensområdet. slope 1 = grønn løype, 2 = blå, 3 = rød osv.
Spørsmål 2 (her må jeg legge til at jeg har absolutt null erfaring med delefiltere og begreper, så null grunn til å kjekke seg i forklaringen med forkortelser og snarveier):
High Pass slope 1 (og slope 2)? Mitt forhold til slope er skibakker vinterstid.
Samme to løypevalg finnes da for LP.
Jeg tenker utifra en kunnskapløs logisk approach at HP satt på 200 forteller meg at alle signaler høyere i frekvens vil slippe gjennom, med en avrulling nedover basert på filteret jeg setter. F.eks 24 db Link/Riley bare for å velge noe. Eller er dette helt motsatt tenkt av realitetene?
Hva slope 2 gjør her vet jeg ingenting om.
LP tenker jeg da gjør det samme, men da for signaler høyere enn f.eks 200hz, med fallende kurve utifra filteret jeg velger.
Jeg får bare beklage hvis dette blir aldeles for banalt for de mange vise menn, men så dølt og simpelt er altså mitt utgangspunkt.
Blokkene er en måte å organisere kanalene på. Input heter A og B og vil typisk representere høyre og venstre kanal. Output er delt i blokker 1-8. Her gjelder det å holde tunga litt rett i munnen når du kobler bakpå boksen. Robert anbefalte meg følgende for å gjøre det ryddig: A på venstre og B på høyre - da blir det lik orientering både ved analog og digital input. Videre (jeg har tre-veis oppsett) venstre: diskant - 1, mellomtone - 2, bass 3, høyre: diskant - 4, mellomtone - 5, bass -6. Når du trykker på Routing knappen mellom input og output blokker definerer du oppsettet. Eller når du velger ny x-over så vidt jeg husker.
Prosessing blocks (brikke tildelt for prosessering av et spesifikt element(er) kanskje?), stimulus og andre besnærende begreper får tas ved hornene ved anledning. Først må jeg i det minste vite at mic'en måler korrekt.
Svar fra Robert S:Kan 2 kanaler summeres til en monokanal mtp monosubwoofer?
På billedet ser det ud som om at både pin 3 og XLR metallet har forbindelse til pin 1 - og det er ikke godt.For sikkerhets skyld så dobbeltsjekker jeg. Altså:
XLR
pin 1 = jord
pin 2 = pluss non inverted
pin 3 = inverted FRAKOBLES??
RCA
senter = pluss fra pin 2
kappe = jord
ser også på min kabel at også selve klemfjæra er koblet til pin 2 og 3??
Vis vedlegget 316009
Et stk Hypex UCD 2000 Watt 4 ohm med 34 dB gain. Kjøres som mono og driver 2 stk paralellkoblede AE18TDH+ 8 ohm med 100 dB følsomhet pr stk, dog et enormt fall ned til 30 Hz i lukket kasse, f3 ca 83 dB.@HEL
Som forudset med "probelemet" i bassen skal du have højere gain i din forstærker til bassen - der er ligesom ingen anden vej frem.
Hvilken forstærker er det?
Mvh. Robert GS