Lydteknikere er stort sett som andre håndverkere (/mennesker), og kommer i alle varianter; noen er flinke, kreative, lydhøre for innspill og er genuint opptatt av kvaliteten på det de leverer – andre bryr seg mindre, kjører påståelig på autopilot og er mest opptatt av å få betalt og komme seg hjem… osv. osv.Lydteknikerene mener sikkert det er mye lettere å "fikse" lyden i miksepulten enn å drive å styre med å sette opp mikker riktig. Det tar tid, er mye arbeid og krever erfaring. Her feiler de fleste lydteknikere på alle tre......Bra forslag av bluesbreaker
Tror det er brukt kun 1 mikk på trommene på de 2 albumene.
Men det var veldig vanlig å gjøre det såpass enkelt på 50 og 60 tallet innen jazzen.Så vil tro det meste fra den tiden er tatt opp med 1 mikk.
De gjorde ting generelt enklere den gang,men med veldig høy kvalitet i alle ledd.God plassering av mikker,gode mikker,lite og ingen prosesering av signalet,og til meget gode analoge mastere.
Og det finnes selvsagt flere som gjør det tilsvarende enkelt og med høy kvalitet i dag,men de tror jeg er i klart mindretall.
At man kunne ønsket seg flere "gode" lydfolk er nå så, men slik har det nok alltid vært, og som i byggebransjen (ref. håndverkere) har forholdene rundt musikkproduksjon endret seg drastisk de siste 50-60 årene. Man bygger ikke hus som man en gang gjorde, og man produserer ikke plater som før heller. Det er mange grunner til dette – noen er til og med gode.
Èn mikrofon eller ti – nært eller fjernt; er som oftest snakk om kompromisser uanfaensett. Er nok flere veier til Rom enn én – hvis det er til Rom man absolutt vil, da… og det er jo ikke alltid tilfellet.
mvh espen
Sist redigert: