TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.700
- Antall liker
- 7.011
Funderte litt på denne tråden i dag og er litt usikker på om alle snakker om det fysiske i lyden?
Det er den fysiske gjenskapingen av skarptromme som jeg savner i de fleste hifioppsett. Selve gjenskapingen av det dynamiske spennet på selve platen, klangkvaliteten og detaljene synes jeg mange oppsett får til.
Det er når det kommer til det fysiske smekket jeg mener strålingsimpedanse og lydintensitet blir gjeldende. Jeg lurer på om man ikke glemmer etterklangens funksjon i regnestykket? Hvis man har et vanlig dempet rom ca 20% så vil toppunktet på etterklangen nærmest være like kraftig som direktelyden.
Ref: critical distance
Jeg spiller trompet og er musiker og det er relativt enkelt å gjøre praktiske forsøk. Gjorde noen forsøk i kveld i øvingsrommet mitt ved å spille trompet inn i murveggen med spectrumanalyse i hånda. I artikkelen Kortvarig postet så viste det at toppunktet for et trommesett er 200hz fra skarptromma.
Jeg spilte en tone på 200hz tone på trompeten. Da er den omnidireksjonal i teorien. Når jeg spiller rett i murveggen ca 20 cm fra får jeg en veldig fysisk feedback uannsett hvor sterkt jeg spiller. I dag spilte jeg tonen på 107 db. Når jeg sakte rygger bakover forsvinner den fysiske følelsen og er helt borte når jeg spiller ca 1 meter fra veggen. På grunn av etterklangen viser dbmåleren ingen forskjell fra når jeg står helt inntil veggen og når jeg står 1 meter unna, men forskjellen i opplevelsen på de 107 dbene er stor selv fra en omnidireksjonal kilde. Dette henger sammen med styrkeforholdet direktelyd/etterklang.
Her har direktive kilder sin force. Man kan nok oppnå noe av den samme fysiske opplevelsen med mindre direktive kilder også, men da må i mine øyne dempe ned etterklangen i rommet for at totallyden ikke skal bli for høy og for at styrkeforholdet skal bli stort nok. Skal man gjengi en skarptromme fullskala bør man komme opp i 110 db direktelyd uten altfor mye forvrengning.
Det er den fysiske gjenskapingen av skarptromme som jeg savner i de fleste hifioppsett. Selve gjenskapingen av det dynamiske spennet på selve platen, klangkvaliteten og detaljene synes jeg mange oppsett får til.
Det er når det kommer til det fysiske smekket jeg mener strålingsimpedanse og lydintensitet blir gjeldende. Jeg lurer på om man ikke glemmer etterklangens funksjon i regnestykket? Hvis man har et vanlig dempet rom ca 20% så vil toppunktet på etterklangen nærmest være like kraftig som direktelyden.
Ref: critical distance
Jeg spiller trompet og er musiker og det er relativt enkelt å gjøre praktiske forsøk. Gjorde noen forsøk i kveld i øvingsrommet mitt ved å spille trompet inn i murveggen med spectrumanalyse i hånda. I artikkelen Kortvarig postet så viste det at toppunktet for et trommesett er 200hz fra skarptromma.
Jeg spilte en tone på 200hz tone på trompeten. Da er den omnidireksjonal i teorien. Når jeg spiller rett i murveggen ca 20 cm fra får jeg en veldig fysisk feedback uannsett hvor sterkt jeg spiller. I dag spilte jeg tonen på 107 db. Når jeg sakte rygger bakover forsvinner den fysiske følelsen og er helt borte når jeg spiller ca 1 meter fra veggen. På grunn av etterklangen viser dbmåleren ingen forskjell fra når jeg står helt inntil veggen og når jeg står 1 meter unna, men forskjellen i opplevelsen på de 107 dbene er stor selv fra en omnidireksjonal kilde. Dette henger sammen med styrkeforholdet direktelyd/etterklang.
Her har direktive kilder sin force. Man kan nok oppnå noe av den samme fysiske opplevelsen med mindre direktive kilder også, men da må i mine øyne dempe ned etterklangen i rommet for at totallyden ikke skal bli for høy og for at styrkeforholdet skal bli stort nok. Skal man gjengi en skarptromme fullskala bør man komme opp i 110 db direktelyd uten altfor mye forvrengning.
Sist redigert: