Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det høres utmerket ut. Så da vet jeg at hvis jeg vil kjøre fra Los Angeles til New York og planlegger ruten slik at det er ladestasjoner på ruten jeg kjører (altså slik at det er bilen som bestemmer hvilken rute jeg skal kjøre og ikke jeg) så fungerer det fint. Hva om jeg vil kjøre andre steder?
    Hvor mange alternativer trenger du for å kjøre kyst til kyst?

    Capture.jpg

    Edit: De lyse områdene er innenfor dekning av minst en superlader. Du greier knapt å finne en rute kyst til kyst som ikke er dekket av superladernettverket.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Enkelte vil bare ikke skjønne... Det mest geniale Tesla har funnet på er superladerene. Konseptet for lading på lengre turer er så mye bedre enn der offentlig tilgjengelige at det er komisk. Og dette helt uten offentlig støtte eller en stor politisk plan bak.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Eller for å se der på en annen måte: hvor mye mva, engangsavgifter, veiavgift og drivstoff er det verdt å betale for ikke måte stoppe ca hver 20 mil noen ganske få ganger i året. Prisen for å kunne knipe igjen blæra i 90 mil er ganske høy.

    Timelønn for et ladestopp er astronomisk for en bil på over to tonn og 0-100 på litt over tre sekunder.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Særdeles usympatisk markedsføring av Tesla. Prisen de dytter i trynet på folk er "inkludert drivstoffbesparelse".

    Naustegubber.

    usympatisk.jpg

    Fordrar ikke slikt piss.

    Helt greit med et regnestykke som viser fordeler og alt det der. Men en pris er en pris. Dette bør slås ned på.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Ja, det er noe piss. Regnestykket forutsetter vel også at det lades 30% på superladere, det er det nok få som gjør.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er ønsket politikk at flere skal kjøre elbil. Elbilkjøpere gjør ikke annet enn å respondere til incentiver, hvilket er målet med incentivene. Ingen som nekter deg å gjøre det samme.

    Jeg betaler for øvrig svært mye mer skatt enn den gjennomsnittelige fossilbileier, så føler meg ikke som en snylter på fellesskapet selv om jeg kjører elektrisk bil. Som nevnt overfor ville jeg ikke betalt veldig mye avgifter, jeg ville ikke finne på å kjøpe en halvgrei Mercedes, Audi eller BMW til 800k. Jeg har faktisk aldri direkte betalte engangsavgifter siden mine to forrige biler ble kjøpt brukt, men indirekte har jeg selvsagt betalt de i form av en høy bruktpris på biler i Norge.

    Om du virkelig vil tære på felleskapet er det bedre å bli uføretrygdet, pensjonist eller få en komplisert hjerteoperasjon.
    Det paradoksale er at el-biler primært kjøres i tettbygd strøk som bil nr.2 blant de velstående. Vil tippe at El-bil prosenten sett i forhold til den samlede bilparken er sikkert 100 ganger større i Oslo enn i Finnmark. Mao "subsidierer" man biler i de områder man har størst subsidiert kollektivtrafikk, som man primært ønsker at folk skal bruke, og der man har minst behov for bil.
    El-bil eier representere ikke hvermansen nei. De har god råd til å kunne skumme fløten som overalt ellers... Elbil-eierne tjener nesten dobbelt så mye som andre bileiere - Aftenposten
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Jeg tror det blir mange flere når folk flest innser hvor lite de kjører, hvor sjelden tilhenger skal dras eller hvor få ganger i året båten skal på vannet. Og hvor lite en slik doning koster i daglig drift.

    Når det kommer elbiler til betalar penge med rundt 30 mil rekkevidde er der ikke mange gode grunner for å kjøre bensin eller diesel for de aller fleste.

    Telsa model s er for dyr, men se det som et tegn på hva som kommer. Det er et paradigmeskifte for hva en bil er, og det er ikke fordi den har nesten 700 hestekrefter men fordi den demonstrerer den totale overlegenhet til en elektrisk deivlinje. I alle fall for folk som ikke innsistererer på å spise i fart og pisse så sjelden som fysiologisk mulig og som reagerer anafylaktisk på måtte ta en pause nå og da.

    Alle andre elbiler funker kun til kjøring innenfor reklevidden, selv om det finnes spesielt interessere som kan kjøre turer på 60 mil i en Nissan Leaf.


    (Cue otare nok en gang)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.097
    Antall liker
    10.645
    Hva er et som er så fortreffelig med en Tesla kontra f.eks. Jaguar XJ ? Se bortfra norsk subsidiering.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Instant moment, billig drivstoff, enklere konstruksjon, stillestående, smooth as silk respons på gasspedalen, regenerativ bremsing, ikke behov for girkasse, null utslipp fra "eksoseøret". For å nevne de mest opplagte fordelene med elektrisk drivlinje. Hybrid er et bra alternativ. Ren fossildrift kommer til å bli en anakronisme.

    Elbiler egner seg ikke til banekjøring, men de er det jo knapt noen som driver med, så det er lite relevant. Selv en Model S på over to tonn og med plass til syv gruser tyske sportsbiler på det folk faktisk bruker bilene sine til, selv om den selvsagt ville blitt frakjørt på en lukket bane.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Hva er et som er så fortreffelig med en Tesla kontra f.eks. Jaguar XJ ? Se bortfra norsk subsidiering.
    Da de fleste av oss har begrenset med penger, vil jo alltid det økonomiske aspektet være en del av totalvurderingen. Jeg mener derfor at spørsmålet er mensingsløst da du spør hva som er så mye bedre med bilen sånt rent bortsett fra at Tesla fås til halv pris. For meg er nok økonomi det desidert viktigste ved et bilkjøp. Ikke at det nødvendigvis skal være billigst mulig, men at det skal gi meg mest valuta for pengene.

    På denne bakgrunnen vil jeg anta at Jaguar gir bedre kvalitetsfølelse og finnish. Muligens bedre kjørekomfort. Tesla vinner vel på det meste annet inkludert den akk så viktige prislappen...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et tankeeksperiment: Hvis noen hadde tilbudt meg å bytte likt med en annen bil, hva ville jeg slått til på, og hvorfor det? Jeg tror ikke det hadde vært aktuelt med så veldig mye, egentlig. Jeg så en ny Maserati Quattroporte i dag. Ville ikke byttet. For sært, for italiensk, tvilsom pålitelighet på sikt. Jaguar XJ? Tror ikke det heller. Litt gubbete, dårlig plass innvendig, ikke like anvendelig. En M-B AMG CLS jeg så tidligere på dagen? Neppe. Tørst, bråkete og høy se-på-meg-faktor. Det måtte i så fall vært å bytte likt med noe ekstremt dyrt, som jeg så kunne snudd meg rundt og solgt for cash - og kjøpt tilbake en P85D.

    Det er ikke en enkelt egenskap, men weld77 og MML gir bra oppsummeringer. Ytelse og komfort kombinert med praktisk nytteverdi, pris og ren teknologisk wow-faktor. Alle biler er kompromisser mellom diverse gjensidig motstridende hensyn. Model S flytter det likevektspunktet langt fremover.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Akselerasjon fra stillestående har ikke noe stort å si så lenge man har ok med krefter. Det er ikke ofte jeg tar 0-100 på sub 4 sekunder selv om jeg kan det (2-hjuling).

    Når det gjelder pris får man jo en Q7 for prisen av P85d i Norge. Da får man 100 mil rekkevidde.

    Den er i følge tester ikke mer stillegående enn bensinbil.

    Jeg har 2 bekjente som relativt nylig kjøpte seg bil i det segmentet, begge prøvekjørte P85 men de endte opp med hhv BMW og Lexus så valget er ikke like åpenbart for alle.

    Jeg skulle gjerne hatt en P85, feteste nesten nye bilen man får på finn for en drøy halvmillion.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har 2 bekjente som relativt nylig kjøpte seg bil i det segmentet, begge prøvekjørte P85 men de endte opp med hhv BMW og Lexus så valget er ikke like åpenbart for alle.
    Nei, det er jo klart. Folk vektlegger ting forskjellig, og til tross for gjentatte påstander om det motsatte har jeg aldri sagt eller ment at dette er den perfekte bilen for alle og ethvert bruksmønster. Men den passer veldig bra til mine preferanser og mitt bruksmønster.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Postulat 1: Man trenger ikke andre grunner for å bruke en redningsvest enn at du flyter.
    Postulat 2: Man trenger ikke andre grunner for å kjøpe Tesla enn manglende engangsavgift.

    Nuff said
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.097
    Antall liker
    10.645
    Jeg har 2 bekjente som relativt nylig kjøpte seg bil i det segmentet, begge prøvekjørte P85 men de endte opp med hhv BMW og Lexus så valget er ikke like åpenbart for alle.
    Nei, det er jo klart. Folk vektlegger ting forskjellig, og til tross for gjentatte påstander om det motsatte har jeg aldri sagt eller ment at dette er den perfekte bilen for alle og ethvert bruksmønster. Men den passer veldig bra til mine preferanser og mitt bruksmønster.
    Hadde du kjøpt Tesla hvis den hadde vært avgiftsbelagt som tilsvarende "fossilbiler" ?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har 2 bekjente som relativt nylig kjøpte seg bil i det segmentet, begge prøvekjørte P85 men de endte opp med hhv BMW og Lexus så valget er ikke like åpenbart for alle.
    Nei, det er jo klart. Folk vektlegger ting forskjellig, og til tross for gjentatte påstander om det motsatte har jeg aldri sagt eller ment at dette er den perfekte bilen for alle og ethvert bruksmønster. Men den passer veldig bra til mine preferanser og mitt bruksmønster.
    Hadde du kjøpt Tesla hvis den hadde vært avgiftsbelagt som tilsvarende "fossilbiler" ?
    Selvfølgelig ikke, da ville salget i Norge vært som i resten av verden!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Særdeles usympatisk markedsføring av Tesla. Prisen de dytter i trynet på folk er "inkludert drivstoffbesparelse".

    Naustegubber.

    Vis vedlegget 323208

    Fordrar ikke slikt piss.

    Helt greit med et regnestykke som viser fordeler og alt det der. Men en pris er en pris. Dette bør slås ned på.
    558 000 kroner er uansett ingen upris for en så stor firehjulstrekker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har 2 bekjente som relativt nylig kjøpte seg bil i det segmentet, begge prøvekjørte P85 men de endte opp med hhv BMW og Lexus så valget er ikke like åpenbart for alle.
    Nei, det er jo klart. Folk vektlegger ting forskjellig, og til tross for gjentatte påstander om det motsatte har jeg aldri sagt eller ment at dette er den perfekte bilen for alle og ethvert bruksmønster. Men den passer veldig bra til mine preferanser og mitt bruksmønster.
    Hadde du kjøpt Tesla hvis den hadde vært avgiftsbelagt som tilsvarende "fossilbiler" ?
    Nei, det ville nok blitt i dyreste laget for meg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Tilsvarende avgifter ville økt prisen med 300k. Jeg hadde ikke kjøpt da. Men jeg er heller ikke veldig interessert i biler egentlig. Min forrige
    bil kostet litt over 400k brukt. Teslaen fremstår som et røverkjøp.

    Det som gjør bilen dyr er batteriet. Prisen på batterier kommer til å gå en vei: nedover.

    Det er ellers noe søtt om folk i Norge som snakker om vissatte dersomatte. Fakta er av avgifter er null og mva er null til 2017. Er fritt frem å kjøpe om man vil. Gunstigere enn nå skal mye til om det blir.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Akselerasjon fra stillestående har ikke noe stort å si så lenge man har ok med krefter. Det er ikke ofte jeg tar 0-100 på sub 4 sekunder selv om jeg kan det (2-hjuling).

    Når det gjelder pris får man jo en Q7 for prisen av P85d i Norge. Da får man 100 mil rekkevidde.

    Den er i følge tester ikke mer stillegående enn bensinbil.

    Jeg har 2 bekjente som relativt nylig kjøpte seg bil i det segmentet, begge prøvekjørte P85 men de endte opp med hhv BMW og Lexus så valget er ikke like åpenbart for alle.

    Jeg skulle gjerne hatt en P85, feteste nesten nye bilen man får på finn for en drøy halvmillion.
    Jeg tar 0-100 på under 4 sek nesten så ofte jeg kan fordi det er morro, men folk prioriterer ulikt. Jeg har null behov for 100 mil rekkevidde og det har knapt noen bortsett fra otare. Det går mer tid på å tanke en fossilbil enn en elbil. Jeg tanker nesten kun hjemme i garasjen om kvelden og natten. Noen få ganger i året må jeg stå 15-20 min på hurtiglading når vi er på langtur.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Følger med på en gruppe der en kar med Model S er på langferie i Europa. Dette har vært reiseruten så langt.

    Oslo - Kiel med fergen
    Žalany
    Praha
    Bern
    Wien
    Bratislava
    Budapest
    Szeged
    Sânnicolau Mare
    Sarajevo
    Beograd
    Slano (i Koratia)
    Innom Montenegro
    Sibenik
    Krka
    Dubrovnik
    Novalja

    Og det er så langt de er kommet nå.

    Mesteparten her er lagt utenfor superladerne. Litt bruk av offentlige ladestoper, og ellers gjerne la bilen stå på lading på hoteller natten over. Ser ikke ut til at dette har bydd på noen praktiske problemer for dem så langt utover en plass de ikke fant noen Type2 ladestasjoner som det skulle, og tok en overnatting i byen for å lade bilen over natten.

    En lang skjøteledning er dog greit å ha med på slike turer. Noen ganger parkerer eksosbiler på ladeplasser, og da er det greit å kunne stå litt unna og fylle batteriet likevel. Samme om strømuttaket er litt unna parkeringsplassen.

    Har tenkt meg på tur selv i sommer, og det er kjekt å se at man slett ikke behøver å begrense seg til superladerne. De er greie til hurtige transportetapper, men skal man på en litt roligere loffing er det tilstrekkelig å holde seg innenfor destinasjoner som har innlagt elektrisitet.

    Tenker jeg tar med en 25 m 2,5 ledning. Burde ikke være så stort spenningstap i en slik regner jeg med.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Underlige krumspring fra Tesla. Nå går det ikke an å bestille P85D med 19" felger med sommerdekk. I alle fall ikke fra menyen. På de andre modellene er det helt greit. rimelig sløkket å tvinge på kjøperne over 30.000 ekstra i unødvendige utgifter. Greit nok at de ser penere ut, men det er vel også den eneste fordelen 21" har. Dyrere, mer bråk, større risiko for skader og mer ukomfortable.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser dagens Tidens Krav har en artikkel om en familie fra Averøya som bruker Model S til bilferie med stort hell.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Blant "de"? Til info så er "de" akkurat de samme som kjørte bil med bensin, eller dieselmotor i går.
    Eneste forskjellen er at "de" har tilegnet seg elementær kunnskap om matematikk. Addisjon og subtraksjon, evt
    viderekomne som kanskje også har benyttet gangetabellen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.097
    Antall liker
    10.645
    Er det de samme "de" som matpakkekjørte minibuss i kollektivfeltet for noen år siden?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde ihvertfall en bussregistrert Caravelle VR6, men brukte den ikke til "matpakkekjøring". Den gikk i fast rute med barn og fritidsaktiviteter. Det er ikke så mye kollektivfelt å benytte seg av på den ruten. Ikke så mye kø heller. Derimot betalte vi bompenger for den opptil fire ganger om dagen. Jeg tør knapt tenke på hvor mye bensin den tingen slurpet i seg med all småkjøringen, men jeg så ofte forbruksmålinger på 5 liter på mila i displayet etter en slik skole- og aktivitetsrute. Jeg greide såvidt å luske den under literen på langkjøring med ett bestemt sett dekk, men på neste sett sommerdekk kom den aldri under 1,1. Det er 1100 Wh/km, det - under helt optimale forhold.

    Til sammenligning: P85D har snittforbruk 197 Wh/km så langt, og på motorveitur Oslo-Göteborg i går kveld havnet snittet på 216 Wh/km. På en tilsvarende skolerute vil den formodentlig havne et sted rundt 170 Wh/km, ettersom hastighetene ikke blir spesielt høye.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Men likevel setter jeg ei krone på at du savner Caravellen! Tiltider ihvertfall.

    Og så må dere slutte å hakke på Otare; er jo mobbing enkelte holder på med.

    Noen som klarer å dokumentere ladetapet? Ser på nett at det kan være opp mot 20%.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Det er litt tricky siden bilen rapporterer kilometer rekkevidde ladet og ikke kWh. Å måle i stikkontakten er enkelt, men må regne om fra estimert rekkevidde ladet til kWh ladet. Estimert rekkevidde pr kWh er visstnok ikke en konstant.

    Det er også en rekke andre variabler som kan påvirke effektiviteten: temperatur, spenning, ladestrøm, hvor fullt batteriet er og sikkert mange andre ting. Tesla vet nok svært mye om dette, men har ikke sett noe publisert fra de. Der hevdes at de forutsetter 91% effektivitet i beregningene på nettsiden. Har sett rapporert alt mellom 80 og 90%. Det er selvsagt en signifikant faktor, men blir småpenger i den større sammenheng. Noe av det kan også avregnes mot evt oppvarming av garasje om vinteren for den som har det - selv har jeg kald garasje.

    Om jeg bruker strøm for 3000 eller 3500 i året bekymrer meg lite.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Dette kan du endre i settings Weld.
    For øvrig ser jeg ingen grunn til å si mer om hvor billig disse greiene er å drifte når en først har kjøpt det.
    En taler for døve ører uansett. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men likevel setter jeg ei krone på at du savner Caravellen! Tiltider ihvertfall.
    Har ikke hendt ennå, men den var nær perfekt til sitt bruk med tubaist i korpset, fotballag og alt hva de holdt på med. En Model S ville ikke kunne erstattet den fullt ut da, men det behovet har endret seg når kidsa har vokst til. Model X er derimot siktet inn på "soccer mom"-segmentet og vil nok bli et seriøst alternativ. Vår Caravelle var en av de siste som ble registrert med den mest fleksible innredningen (klappseter langs veggene bak). Nå må det være faste buss-seter i fartsretningen for alle passasjerer, og da mister man hele poenget. Prisen for en ny personbilsregistrert Caravelle VR6 automat er også en historie for seg. Den runder millionen allerede med 2-liters TSI-motor og litt utstyr. (http://www.volkswagen-nyttekjoretoy...prisliste_caravelle-nr-1-01-01-2015--2015.pdf)

    I den grad man skal være miljøvennlig var det en dramatisk reduksjon i familiens CO2 og NOx-utslipp å gå fra to bensinslukere som begge dro over literen på mila til to Model S som bruker under 0,2 kWh/km. Så får dieselpurka (Subaru Legacy) agere traktor med tilhengerkrok litt til, inntil jeg har løst noen praktikaliteter med båt & sånn. Det blir ikke mange kilometer på den fremover.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Kjenner til det. Vokste opp med Caravelle 3T og 4T. Sistnevnte med langsgående klappseter totalt ubrukelige til langkjøring men veldig pratisk. Voksne sykler gikk inn på diagonalen. Sågar overnattet i begge typene som barn. Under øvelseskjøringa brukte vel sugedieselene 3,3sek fra 0-10km/t sånn omtrent.

    Nå koster de jo insane mye.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Ville vært interessant å logge egentapet fra batteriet og ladetapet. Dersom dette tilsammen er 20-30%, er poenget at man fort kan nærme seg energiforbruket til en dieselbil; ref linken til Asbjørn og SSB. Det blir trossalt mer energieffektive dieseler sammen med at veistandarden/fartsgrensene økes.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Det mest økonomivennlige er vel å kjøpe en Polo med forbruk på 0,4l/m til 150-200k. Da er verdi/rentetapet marginalt i motsetning til en 6-900k Tesla. Nå som kollektivfeltet står for fall i Oslo står man igjen med akselerasjon og rimelig ferje/bom for noen få.

    Er vel ganske like de to argumentene rundt hva som er nødvendig rekkevidde og nødvendig innvendig plass.

    Å fylle dieseltanken 2.-3. hver uke på en bil som går 20k i året må uansett være kjappere og mer komfortabelt enn ladekabler, skjøteledning, spenningsfall, plass på ladestasjon/dyreparken, kart over superladere i Lillesand osv.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Ja, det var et fristende forslag Ole Martin. En sur polo 1,4. Det var virkelig noe å trakte etter. Men poenget ditt er for såvidt greit. Der har en lista om en tenker å skaffe seg noe som går i nærheten av like billig ihvertfall. Gjenstår bare å finne noen som fyller tanken gratis for seg når en skal på langtur da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn