Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Kjørt Leaf. Fikk ikke tid til å låne Tesla ifjor sommer, men skal prøve igjen nå i sommer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Noen forhold jeg syns er interessante:
    1) nominell rekkevidde er 50 mil. Men for at batteriet skal ha lengst mulig levetid holder man batteriet mellom 20-80%? Da sitter man igjen med 300km?
    2) effektforbruk tar ikke hensyn til ladetap og egentap (drain)?
    3) aner en fellesnevner på elbilene på finn er at de går svært mye på svært liten tid. Man bruker tilsynelatende bilen mer enn hva man ellers hadde gjort?
    4) flere av Teslaene på finn har byttet bremser og kalibere etter kun få tusen km?
    5) med 600hk og 1000nm eller noe sånt må dekkostnadene gå i været? Spesielt i kombinasjon med 19 og 21 toms felger. Ordinære dieselbiler sliter jo dekk fortere enn bensin pga det større momentet.
    6) hva skal man med 3,1sek akselerasjonstid og 600hk dersom man ikke skal bruke det? Og da er forbruket som en dieselbil; jfr. bilde under?
    1) Reell rekkevidde er mer 400km om sommeren og 300km om vinteren, da kjører man som en vanlig bil.

    I praksis holder man seg mellom 20-80%. Skal man langt kan man toppladde dagen før. Superladere er stort sett plassert med en tanke om at man skal kunne kjøre fra en til den neste og holde seg i området der ladingen er mest mulig effektiv. Den daglige kjøringen lades i garasjen når bilen er parkert, ladeeffekt der må dimensjoneres fra daglig kjørebehov. For min del er det svært lav effekt og jeg lader som regel annenhver eller hver 3. dag. I praksis blir det få dype ladesykluser - laveste jeg har vært er 12% en gang, men da passerte jeg er superlader uten å lade siden jeg uansett skulle hjem.

    Forbruk kalkuleres med 0.2kWh/km - det stemmer ganske bra i norske landeveishastigheter. Det blir noe høyere på motorverien hvor man ligger i 110-120 og høyere på småkjøring ala til og fra barehage siden bilen skal varmes opp og en del energi går med på å få batteriet i driftstemperatur. Topografi påvirker også mye, så opp til hytta på fjellet blir det mer og ditto mindre hjem.

    2) Ladetapet kommer i tillegg, ja. Jeg tror det ligger på rundt 10%, men vet ikke helt. Tror også det er prosentvis noe lavere ved høy ladeeffekt men ikke sikker.

    3) Tja. Selv kjører jeg mer enn før fordi det er morro og mye rimeligere. I direkte kostnader er det billigere for meg og mere effektivt å kjøre enn å reise på andre måter. Økonomien i caset "Tesla" er også bedre jo lengre kjørebehov man har, så det kan være at kjøperene i snitt hadde lengre kjørelengde enn snittbrukeren.

    4) Muligens barnesykdommer. Bremsene brukes ekstremt mye mindre enn på en vanlig bil, så selv om bilen er tung burde slitasjen være langt lavere. Regenerativ bremsing dekker det aller meste.

    5) Antispinnsystemet og firehjulstrekken er svært effektive, så det er ikke noe spinning eller slikt om man gir bånn gass. Det er også stort sett aksellerasjon rett frem. Det var mye slitasje på første modellene med 21" men det var så vidt jeg har forstått noe med hjulstillingen og det er nå fikset meg bekjent. Jeg har uansett 19"

    6) Brukte det senest to ganger i går. Det er faktisk noe man kan benytte nesten nårsomhelst hvorsomhelst. Påkjøring på motorveien er der jeg stort sett gjør det. Ikke fordi jeg må selvsagt, men fordi jeg kan og fordi det er morro.

    For min del er bilen en drøm i praktisk bruk. Det jeg er minst fornøyd med er at det er litt krøkkete å lempe inn minstejenta i barnesete pga at taket krummer fort nedover (problemet forsvinner om et halvår når hun skal sitte forovervendt), svingradiusen er ganske dårlig sammenlignet med hva jeg hadde før og sikten ut bakvinduet er dårlig og har ikke helt feelingen med hvor bakenden befinner seg. 10 kvadratmeter bil merkes også godt i trange parkeringshus o.l. Det er også begrenset med oppbevaringsplass innvending, men i min gamle bil var det stort sett skit så det problemet er egentlig ikke veldig stort. Kunne dog tenkt meg lommer på forseteryggen og noe oppevaring i sidedørene. Det burde også være mulig å fjerne nakkestøtten i midten bak for bedre sikt bakover.

    HomeLink for å åpne garasjeporten har jeg ikke fått til å virke.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Dersom man har 230V IT-anlegg hjemme som de fleste i Norge har er regnestykket ganske enkelt: 1 km rekkevidde pr time lading pr. ampere ladestrøm. Dvs at fra en vanlig stikkontakt (anbefales å installere CEE-stikk for å sikre mot varmgang) kan det lades med 13A eller 1.3 mil / time. Om bilen parkeres klokken 18 og brukes igjen kl 7 neste morgen kan man altså lade ca 17 mil kjørelengde med forbruk på 0.2kWh/km. Så om daglig kjørelengde er under 10 mil har man greit med slack og tåler fint uplanlagte turer. Ladetapet kommer muligens til fratrekk, jeg har ikke skjekket det selv siden det ikke har særlig å si for meg.

    Elbiler kan ikke lade fra trefas med mindre man har 400V TN-nett, alternativt en trafo i garasjen som gir 400V på sekundærsiden, men det er dyrt. De aller, aller fleste innser relativt kjapt at ladebehovet i praksis ikke er allverden og konkluderer med at et vanlig stikk holder lenge. Derav også den merkelige diskusjonen om at strømnettet skal knele - med vettug lading drar ikke bilen mer effekt enn en panelovn eller noen varmekabler. Lasten er dog stabil over lang tid, så elbiler beregnes med en samtidighetsfaktor på 1. Det er mulig å lade med 32A 1-fase som gir 3.2 mil rekkevidde pr. time. Nettleverandør har dog begrenset entusiasme for slik løsning siden det gir skjevlast på nettet over lang tid. Jeg vet ikke om det har skjedd, men netteier kan i teorien pålegge den som står for skjevlasten å slutte med det eller betale for utbedring, i praksis betyr det å slutte med det.

    Dersom det blir veldig mange flere Teslaer på veien når Model X og Model 3 kommer så kan det bli problemer med kø o.l. på superladerene med mindre kapasiteten utvides i takt med antall biler og bruksmønster. Jeg har brukt de få ganger og ventet i type 5 minutter en gang (i rushtiden), men det er begrenset hvor lenge man er keen på å vente før man kan lade.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.032
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen forhold jeg syns er interessante:
    1) nominell rekkevidde er 50 mil. Men for at batteriet skal ha lengst mulig levetid holder man batteriet mellom 20-80%? Da sitter man igjen med 300km?
    2) effektforbruk tar ikke hensyn til ladetap og egentap (drain)?
    3) aner en fellesnevner på elbilene på finn er at de går svært mye på svært liten tid. Man bruker tilsynelatende bilen mer enn hva man ellers hadde gjort?
    4) flere av Teslaene på finn har byttet bremser og kalibere etter kun få tusen km?
    5) med 600hk og 1000nm eller noe sånt må dekkostnadene gå i været? Spesielt i kombinasjon med 19 og 21 toms felger. Ordinære dieselbiler sliter jo dekk fortere enn bensin pga det større momentet.
    6) hva skal man med 3,1sek akselerasjonstid og 600hk dersom man ikke skal bruke det? Og da er forbruket som en dieselbil; jfr. bilde under?
    Som weld77 sier. Noen tilleggskommentarer fra min side:
    1) Rekkevidden er såpass stor at i daglig bruk kan du holde den eksakt hvor du vil på skalaen. Jeg pleier å lade til rundt 360 km rekkevidde, kjøre en 100 km eller så pr dag, og parkere den med 260-270 km gjenværende rekkevidde. På langtur bruker man selvsagt den batterikapasiteten man trenger, men jeg ser sjelden noe behov for å bruke alt sammen. Jeg var i Borlänge forleden, men det var ikke nødvendig å lade til mer enn de vanlige 360 km før avreise. Tenkte vel ikke på det heller. Da hadde jeg fortsatt 34 % batterikapasitet igjen da jeg stoppet ved superladeren i Karlstad, ladet til de samme 360 km, og ca 31 % igjen på batteriet da jeg parkerte i Borlänge. Kunne selvsagt brukt resten, men hvis man bruker superladernettverket har bilen mer rekkevidde enn strengt tatt nødvendig.

    2) Nei, så vidt jeg vet. 10 % ladetap høres vel omtrent riktig ut, og den mister noen km rekkevidde ved å stå over natten.

    3) Ja, det tror jeg nok. Jeg har vel en 25000 km i året. Når man først har den er den jo tilnærmet gratis i bruk og ganske morsom å kjøre, så man trenger ikke all verdens unnskyldning for å kjøre en tur.

    4) Bremsene brukes nesten ikke, så jeg tipper det handler om rustproblematikk i saltsørpa i Oslo-området. Det var en viktig grunn til at jeg bestilte serviceavtale på mine, men så langt har jeg ikke opplevd det problemet. Forsøker å dra til med en kraftig nedbremsing et par ganger i uken for å mosjonere bremsene litt.

    5) Har ikke merket noe unormal dekkslitasje. Bra traction control, spesielt på firehjulstrekkeren. Det er sikkert mulig å slite ut dekk på rekordtid, f eks ved å slå av traction control og grisekjøre i svinger (tung bil!), men ikke ved noenlunde vettig bruk.

    6) Det var ganske høyt forbruk på det bildet der. Noen har hatt det moro, ser jeg. Nå er jo de tallene per mile, ikke km, så 388 Wh/mi blir 0,25 kWh/km og 484 Wh/mi blir 0,29 kWh/km - eller tilsvarende mange liter per metrisk mil med en fossilbil. Jeg har forbruk 0,198 kWh/km til nå på min P85D, hårfint lavere enn med den "gamle" P85. Det kan enten være mer effektiv regenerativ bremsing med to motorer, eller algoritmen for å veksle mellom motorene etter behov, men det ser ihvertfall ut til at P85D går enda litt mer økonomisk enn P85 - og det er jo ikke så verst når effekten er økt fra 421 til 692 hk. En normal dag til og fra jobb med alt fra køkjøring gjennom Oslo til 110-sone på motorvei gir et forbruk på ca 0,175 kWh/km på sommerdekk og tørr asfalt.

    Bilen er nok litt stor også for mine behov, egentlig, men det er nå denne som finnes hvis man skal ha rekkevidde som også dekker behovene. En Model III med 380 km rekkevidde eller så kommer til å bli superattraktiv.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.694
    Torget vurderinger
    2
    Synd det ikke var nettfora og sosiale medier da man gjorde overgangen fra hester til biler med forbrenningsmotor ...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Pga familielogistikken kjørte jeg til jobben i dag. Vanligvis parkerer jeg ved barnehagen så henter samboeren min på ettermiddagen. På kjøreturen tur/retur vil jeg bruke strøm for litt under 3 kroner inkludert ladetap. Med min gamle bil ville det vært ca 15 kroner, ganske høyt forbruk på kald motor siden turen ikke er lang. Parkering betaler jeg ikke for - stedet jeg står ville også vært gratis med dieselbilen. Jeg kjører gjennom bomringen, så sparer 27 kroner der. Direkte variable kostnader ved å ta bilen er altså 3 kroner mot 42 med en diesel/bensin, hvorav da bomringen er det viktiste. Til daglig sykler jeg, men t/r på trikken ville koste 60 kroner, alternativt 30 kroner dagen med månedskort til 650 kroner. Om jeg kjørte la oss si 200 arbeidsdager i året ville direkte kostnader med elbilen være 600 kroner mot 8.400 kroner med min forrige bil. Nå er dette selvsagt ikke på noen måte i nærheten av hva verditapet kommer til å koste, men elbiler er ekstremt billige i bruk, så som Asbjørn sier: Når man først har en, kan man like gjerne bruke den så mye som mulig.

    Jeg mistenker at en stor del av elbilkjøringen skjer på bekostning av kollektiv, noe som neppe er helt i tråd med intensjonene. På en annen side er kollektivtransporten i rushtiden såpass full at det knapt er plass til flere på avgangene, i alle fall de jeg tar. Jeg kan kjøre til jobben med så godt som null kø om morgenen og noe kø hjem, men det går uansett svært mye fortere enn kollektivt. Parkering er det egentlige problemet, men det finnes en del "secret spots" som kan brukes, så det har løst seg greit de svært få gangene jeg har kjørt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.032
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos subsidier og sånn:
    Subsidier til kjøp av bensin, diesel, kull og fyringsolje utgjør tilsammen 5,3 tusen milliarder dollar, eller over 39.000 milliarder kroner. Det er 6,5 prosent av den samlede verdiskapningen, verdens brutto nasjonalprodukt (bnp).

    Dette er mer enn det alle land bruker på helse, som i 2013 var på seks prosent av verdens bnp.
    Verdensrekord i negative effekter - DN.no
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    4.317
    Torget vurderinger
    4
    ok tok en Tesla S som taxi i går - for en jævla elendig opplevelse :( Jeg ble bilsjuk for første gang i mitt liv. Sjåføren kunne tydelighvis ikke kjøre Tesla - jeg lå og slang i baksetet, han bremset og økte farten om en annen og selv på rette strekninger tappet han på gassen sklik at jeg gynget frem og tilbake. I rundkjøringa lå jeg klistra i siden...han akselrerte for så å bremse hardt ....Heldighvis var det ikke lange turen, 5 min til og han måtte ha stoppet. Foreslår egen Tesla lapp etter dette...
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Når han ikke klarer å kjøre en bil som er så lettkjørt burde han kanskje revurdere yrkesvalget.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Høres ut som han der burde kjøre i 'valet mode' en måneds tid. Letteste bil å kjøre like smooth som Sade på valium, men også like mulig å kjøre på det viset der. Rask aks og bråbremsing er ikke behagelig for noen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Det tar litt tid å venne seg til 90Hk regenerende bremseeffekt, men utover det er det letteste bil i verden å kjøre så lenge det ikke er i trange parkeringshus o.l.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.032
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Arbeid på tuneller og generelt vestfra på E18, hvor elektriske biler begynner å fylle opp ganske kraftig. Jeg har også sett Veivesenet drive trafikktellinger i kollektivfeltet på Mosseveien de siste dagene, så det er tydeligvis et prosjekt, ja. Dette har jo ligget i kortene ganske lenge, men det ser ut til å bli faktabasert strekning for strekning og ikke en generell "ut av kollektivfeltene, nå". Det er vel greit.

    Apropos den drosjesjåføren som ikke greide å motstå fristelsen ved å kjøre Tesla: For en gjøk. Det er lettere å kjøre en Tesla mykt enn hvilken som helst annen bil. Fullt dreiemoment tilgjengelig fra null omdreininger, ingen behov for å clutche og gire, bare smoooth. Det som derimot er litt vanskelig er å holde konstant fart uten cruise control inne. Jeg innser at jeg selv har lært å gjøre det i andre biler ved å lytte til motortonen og holde den konstant. Her er det ingen motorlyd og bare visuelle inntrykk å forholde seg til. Det er mye vanskeligere, så jeg bruker cruise control mer enn jeg ville gjort i andre biler. Med adaptiv cruise fungerer det helt utmerket.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Kutt ut måkevinge-tullet, Elon!" skriver Asphjell:

    Kutt ut måkevinge-tullet, Elon! - Norsk elbilforening

    Jeg venter spent på del 3 av Elons plan, en elbil for de store masser. Dessverre har han lagt inn et trinn 2b i sin masterplan: Lage en SUV med måkevingedører. Dette sidespranget har forsinket Elons folkebil, Model 3. Det er jeg svært lei meg for, av flere årsaker.

    Model 3 kan fordyres av norsk avgiftspåslag. Jeg har avgiftsfobi, og liker ikke maset om at elbiler må avgiftsbelegges. Forspranget Tesla har på andre bilprodusenter kan forsvinne før folke-Teslaen kommer på markedet. Det vil på sikt få store konsekvenser for Teslas markedsandel. Derfor må det bli slutt på dette måkevingetullet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Foreslår egen Tesla lapp etter dette...
    Egen teslalapp er kanskje ikke så utopisk som man skulle tro...

    "The Tesla AutoPilot suite of self driving features is expected to roll out this summer, but autonomous lane-changing may not be part of the package, as reported by the Wall Street Journal. That’s because of legal constraints, not digital ones.The concern is that a car capable of initiating a passing maneuver without input from the driver will be considered a Class 3 autonomous car. Several states, including California, Nevada, Florida and Michigan, require the driver of a Class 3 vehicle to have advanced training and a special registration."

    Tesla Self-driving AutoPilot Update Could Face Delays - TESLARATI.com
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    ganske ofte på detailersclub dukker det opp Tesla eiere som vil legge extra beskyttelse på lakken. Ganske ofte blir disse lakkene målt tykkelsen på og her om dagen ble en Tesla målt til 42my på dørene. Det er alarmerende tynt, men det er litt av den veien det går hvor lakken blir hardere, men tynnere. De fleste moderne biler ligger nå på mellom 90-130 my. Desverre så er Svart Tesla utsyrt med lakk som blir ripete av mindre enn snittet.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Svart Tesla har vel omtrent den dårligste lakken som er påført en bil siden siste istid. (Ikke klarlakk på den heller.) De med metallic er ikke så verst. Har ei ripe på min nå på snart 40000km. Og noen vaskeriper selvfølgelig, som kommer frem i sola. Alt i alt er den vel omtrent som på andre biler.

    Selve bilen er derimot veldig hard. Holdt på å få kaffen i halsen her en dag da jeg fant ei stor blå klyse med lakk fra en annen bil på døra mi. Pussig nok var det ingen bulk.
     
    B

    Briern

    Gjest
    Leste i en avis at Tesla eiere subsidieres med milliarder av staten. Flesteparten bor i Oslo samt en god del i Bergen/Stavanger. Sagt på en annen måte så kunne hver Oslo borger som benytter seg av kollektivtilbudet få utbetalt 70 kr for hver tur de reiser kollektivt. Snakk om miljøpolitikk i bakvendt land.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Tja. En person alene i en Tesla bruker ca like mye energi som en passasjer på T-banen eller trikken pr. kilometer kjørt.

    Men la oss ta matematikken: Det er ca 7000 Teslaer i Norge. Hver av disse har ikke betalt ca 100.000 i særavgifter, som er hva det ville ha vært med dagens avgiftsregime. Det utgjør 0.7 milliarder. Videre har hver av disse ikke betalt ca 200.000 i mva, det blir da 1.4 milliarder. Så totalt har da Tesla-eiere ikke betalt ca 2.1 milliarder i engangsavgifter. I følge Wikipedia er det ca 80 millioner reiser på T-banen i året. Så om vi holder oss kun til T-banen og ikke inkluderer trikk eller buss, så ville man kunne betale ut 26 kroner til hver reisende pr. tur i ett år. Da er pengene oppbrukt, og de som reiser med trikk eller buss ville ikke fått noesomhelst. Så I call bullshit.

    Så er det antagelsen om avgiftsbortfall. Selv ville jeg ikke en gang i halvsøvne vurdere å kjøpe en bil til 8-900k hvorav nesten halvparten er avgifter, så dersom jeg ikke hadde kjøpt Tesla ville jeg fortsatt å kjøre Skoda Superb. Jeg er neppe alene.

    Edit: Ser ut som det utføres ca 300 millioner kollektivreiser i Oslo pr. år. Så da blir beløpet 7 korner pr reise. I ett år. Ikke 70 kroner pr tur (underforstått herfra til eveigheten).
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Litt snodig og forenklet matematikk dette.
    Engangsavgiften eksisterer jo for en grunn og ikke som en straff.
    Avgiften skal vel brukes som en motytelse for en tjeneste og miljøaspektet er vel en del av den.
    Altså, når man forurenser mindre skal man betale mindre. I dette tilfellet så betaler man ingenting, og man kan selvsagt diskutere om kompensasjonen er for stor.....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tja. En person alene i en Tesla bruker ca like mye energi som en passasjer på T-banen eller trikken pr. kilometer kjørt.

    Men la oss ta matematikken: Det er ca 7000 Teslaer i Norge. Hver av disse har ikke betalt ca 100.000 i særavgifter, som er hva det ville ha vært med dagens avgiftsregime. Det utgjør 0.7 milliarder. Videre har hver av disse ikke betalt ca 200.000 i mva, det blir da 1.4 milliarder. Så totalt har da Tesla-eiere ikke betalt ca 2.1 milliarder i engangsavgifter. I følge Wikipedia er det ca 80 millioner reiser på T-banen i året. Så om vi holder oss kun til T-banen og ikke inkluderer trikk eller buss, så ville man kunne betale ut 26 kroner til hver reisende pr. tur i ett år. Da er pengene oppbrukt, og de som reiser med trikk eller buss ville ikke fått noesomhelst. Så I call bullshit.

    Så er det antagelsen om avgiftsbortfall. Selv ville jeg ikke en gang i halvsøvne vurdere å kjøpe en bil til 8-900k hvorav nesten halvparten er avgifter, så dersom jeg ikke hadde kjøpt Tesla ville jeg fortsatt å kjøre Skoda Superb. Jeg er neppe alene.

    Edit: Ser ut som det utføres ca 300 millioner kollektivreiser i Oslo pr. år. Så da blir beløpet 7 korner pr reise. I ett år. Ikke 70 kroner pr tur (underforstått herfra til eveigheten).
    Finnes mange måter å regne på - i mine øyne er dere noen snyltere på felleskapet !
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Finnes mange måter å regne på - i mine øyne er dere noen snyltere på felleskapet !
    Det er ønsket politikk at flere skal kjøre elbil. Elbilkjøpere gjør ikke annet enn å respondere til incentiver, hvilket er målet med incentivene. Ingen som nekter deg å gjøre det samme.

    Jeg betaler for øvrig svært mye mer skatt enn den gjennomsnittelige fossilbileier, så føler meg ikke som en snylter på fellesskapet selv om jeg kjører elektrisk bil. Som nevnt overfor ville jeg ikke betalt veldig mye avgifter, jeg ville ikke finne på å kjøpe en halvgrei Mercedes, Audi eller BMW til 800k. Jeg har faktisk aldri direkte betalte engangsavgifter siden mine to forrige biler ble kjøpt brukt, men indirekte har jeg selvsagt betalt de i form av en høy bruktpris på biler i Norge.

    Om du virkelig vil tære på felleskapet er det bedre å bli uføretrygdet, pensjonist eller få en komplisert hjerteoperasjon.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg regner med at hver gang det er klessalg, så ringer du ned til butikken for å spørre om du kan komme 5 minutter før åpningstid, slik at du kan få kjøpt klærne til full pris?
    Da støtter du opp om fellessamfunnet, verdikjeden, momsbidrag, mm.
    Jeg har ingen problemer med at du kommer når butikken åpner salget ;)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Jeg røyker mye mindre enn jeg gjorde før. Masse tapte inntekter for staten. Til alt overmål konsumeres det omtrent ikke sprit her lenger heller. Så til slutt, for å strø salt i såret, kjøpte jeg meg elbil også. Blir vel straffeskatt snart. 😁
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.032
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Snyltere og snyltere, fru Blom. Det er det berømmelige fellesskapet som har vedtatt avgiftsreglene, og hensikten med det var å stimulere til en viss adferd - i dette tilfellet kjøp og bruk av elektriske biler. På samme måte har fellesskapet bestemt å gi skattefradrag for boliggjeld for å stimulere til at flest mulig eier sin egen bolig. Man kan selvsagt kalle alle som trekker fra renter og gjeld på selvangivelsen snyltere på fellesskapet ettersom de ikke betaler full skatt på inntekt og formue. Jeg regner med at Ingeniøren er så moralsk høyverdig i så måte at han lar være å føre opp fradrag han har rett til i selvangivelsen, enten det er renter eller fagforeningskontingent. Viktig å ikke snylte på fellesskapet, vet dere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Er på første "langtur" i betydningen "tur over en batterirekkevidde". Oslo-Sørlandet (nærme Kristiansand) med samboer og to barn. Var bekyrmret for om bagasjepakket fikk plass da jeg så alle bagene. Fikk alt i bilen uten å bruke frunken eller gulvet i baksetet, så det gikk over forventning. Hadde ladet batteriet rundt 95% fullt i løpet av natten, og planen var å lade på Brokstadheia, i verste fall kunne vi nok kjøre helt frem, men ankommet med svært lav restrekkevidde. Satte ut fra Oslo på formiddagen og kjørte E18 østover og sørover. På Liertoppen før Drammen ble det annonsert behov for niste fra baksetet, så da stoppet vi like gjerne på superladeren og toppet opp det allerede brukte så ungene fikk matpakke.

    Stod der kanskje 10 minutter, maten tok lengre tid enn ladingen. Kjørte videre sørover og stoppet på Brokstadheia for ladestopp og bleiebytte. Var alene på en ladegruppe så fikk ladet med 90kW effekt i børjan (avtar når batteriet fylles opp). På tiden vi brukte på å bytte bleie, gå på dass og en kaffi til far så var batteriet så godt som ladet opp igjen. Ankom hytta vi har leid med 17 mil restrekkevidde. En liten strek i regningen var at skjøteledningen jeg hadde med ikke var lang nok (min var 25 meter), men fant en i et skur som var 50 meter. Saktelader om natten med den og har også ladet i Dyreparken de to gangene vi har vært der. En av stedene hadde holdt lenge, men forsåvidt greit å lade når man kan. Lader ca 7 mil pr. natt på hytta - setter ladestrømmen ganske lavt siden spenningsfallet på 50 meter 1.5 kvadrat er ganske stort og strømnettet her i området tydligvis er ganske svakt - spenningen i bilen faller tydelig når komfyren i hytta settes på. Men lader gjør den. I Dyreparken er det på hovedparkeringen 8 stikkontakter med 13A lading, og ladeplassene har ikke vært fyllt opp - selv ikke i pinsen hvor det var så fullt at hovedparkeringen ble stengt for innkjørende.

    Plan C ville vært å hurtiglade i Lillesand på en offentlig hurtiglader. Dog har jeg ikke med Type 2 - ladekabelen min. Den ligger på det eneste stedet hvor jeg garantert aldri vil få bruk for den, nemling i garasjen hjemme. Men jeg lader mer enn daglig kjøring uansett, og rekkevidden i morgen tidlig vil være oppe på 32 mil eller deromkring.

    Så langt har jeg kjørt ca 500 km og brukt strøm for rundt 80 kroner, hvorav jeg selv har betalt for under halvparten - resten er ladet på Teslas hurtigladere, på hytta vi leier eller på parkeringen til Dyreparken. Det var alvorlig mange bompasseringer på E18 sørover og like mange på vei tilbake til neste helg, men de merker jeg meg ikke så veldig siden jeg unasett ikke betaler noe der.

    Det jeg har lært av turen er følgende:
    - husk å ta med Type 2 kabel for nødstilfeller
    - sørg for å ha saktelading tilgjengelig på bosted eller andre steder for å ta den daglige småkjøringen.

    Når vi skal hjem til helgen er det ca 10 mil til første hurtiglader, og om det er masse kø der kan jeg kjøre videre helt hjem om jeg kjører pent, evt lade ved Drammen på Teslas hurtigalder. Nødvendig ladetid på hjemturen vil være maks et kvarter eller så, om noe i det hele. Et par dager senere med kun den daglige småkjøringen vil tilgjengelig rekkevidde være tilbake rundt 30 mil med kun lading fra vanlig stikkontakt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Det er ønsket politikk at flere skal kjøre elbil. Elbilkjøpere gjør ikke annet enn å respondere til incentiver, hvilket er målet med incentivene. Ingen som nekter deg å gjøre det samme.

    Jeg betaler for øvrig svært mye mer skatt enn den gjennomsnittelige fossilbileier, så føler meg ikke som en snylter på fellesskapet selv om jeg kjører elektrisk bil. Som nevnt overfor ville jeg ikke betalt veldig mye avgifter, jeg ville ikke finne på å kjøpe en halvgrei Mercedes, Audi eller BMW til 800k. Jeg har faktisk aldri direkte betalte engangsavgifter siden mine to forrige biler ble kjøpt brukt, men indirekte har jeg selvsagt betalt de i form av en høy bruktpris på biler i Norge.

    Om du virkelig vil tære på felleskapet er det bedre å bli uføretrygdet, pensjonist eller få en komplisert hjerteoperasjon.
    Det paradoksale er at el-biler primært kjøres i tettbygd strøk som bil nr.2 blant de velstående. Vil tippe at El-bil prosenten sett i forhold til den samlede bilparken er sikkert 100 ganger større i Oslo enn i Finnmark. Mao "subsidierer" man biler i de områder man har størst subsidiert kollektivtrafikk, som man primært ønsker at folk skal bruke, og der man har minst behov for bil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.032
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For min del er elbilene bil #1 og #2. De andre bilene familien disponerer brukes så sjelden at de nok blir solgt etterhvert, heller enn bare å stå der og ruste bort.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det er ønsket politikk at flere skal kjøre elbil. Elbilkjøpere gjør ikke annet enn å respondere til incentiver, hvilket er målet med incentivene. Ingen som nekter deg å gjøre det samme.

    Jeg betaler for øvrig svært mye mer skatt enn den gjennomsnittelige fossilbileier, så føler meg ikke som en snylter på fellesskapet selv om jeg kjører elektrisk bil. Som nevnt overfor ville jeg ikke betalt veldig mye avgifter, jeg ville ikke finne på å kjøpe en halvgrei Mercedes, Audi eller BMW til 800k. Jeg har faktisk aldri direkte betalte engangsavgifter siden mine to forrige biler ble kjøpt brukt, men indirekte har jeg selvsagt betalt de i form av en høy bruktpris på biler i Norge.

    Om du virkelig vil tære på felleskapet er det bedre å bli uføretrygdet, pensjonist eller få en komplisert hjerteoperasjon.
    Det paradoksale er at el-biler primært kjøres i tettbygd strøk som bil nr.2 blant de velstående. Vil tippe at El-bil prosenten sett i forhold til den samlede bilparken er sikkert 100 ganger større i Oslo enn i Finnmark. Mao "subsidierer" man biler i de områder man har størst subsidiert kollektivtrafikk, som man primært ønsker at folk skal bruke, og der man har minst behov for bil.
    Et veldig godt poeng. Man subsidierer innkjøp av bil i områder der man har et godt utbygd kollektivtilbud, men de som bor på steder der man virkelig trenger bil må kjøpe bil til full pris. weld77s "langtur" Oslo-Kristiansand er jo ikke en langtur i det hele tatt.

    Man kan jo selvfølgelig argumentere med at det er i de sentrale strøk hvor befolkningstettheten er størst at man trenger el-biler for å få ned den lokale forurensningen. Elbiler gir jo kraftig redusert lokal forurensning, selv om de globalt sett antagelig ikke er så veldig mye bedre enn vanlige biler. Folk vil kjøre bil uansett hvor godt kollektivtilbud man har.

    Det er klart at hvis du bor på det sentrale østlandet (eller i nærheten av en av de store byene som Oslo, Bergen eller Trondheim) og ikke har veldig store behov for lange turer, kan du godt greie deg med en el-bil. Det blir straks litt vanskeligere hvis du bor litt mindre sentralt.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Tja, med Tesla er utfordringen mest å få ladet på destinasjonen. Om man kjører 15 eller 150 mil for å komme dit spiller liten rolle. Det er kun antall superladerstopp som skiller. Det går fortere å lade en Tesla i Gol enn i Oslo.

    Om jeg hadde startet i Oslo eller i Mo i Rana spiller liten rolle. Det kritiske ville uansett vært ladingen på Sørlandet. Jeg kjører 2-8 mil pr dag i området her og må lade den kjørelengden på en eller annen måte. Uten tilgang på lading om natten eller et sted man står lenge er det er problem. Å kjøre inn til lillesand for å stå en time på en hurtiglader fra grønn kontakt som kanskje ikke er ledig og kanskje ikke virker er hassle. Å plugge inn kontakten når man parkerer for dagen er det ikke.

    Til sommeren skal jeg kjøre en tur på over 200 mil + lokalkjøring. Bekymrer meg ille i det hele siden jeg vet at jeg kan lade hos foreldrene mine og hos søsteren til samboeren min som er de to stedene vi skal ha base camp. Resten tas på superladere underveis. Trenger fem superladerstopp på turen. Noe som er greit på totalt over 20 timers kjøring.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.032
    Antall liker
    40.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig med weld77. Langkjøring er virkelig ikke noe problem, om man ikke absolutt må kjøre 1000 km uten pause, da. Det er bra om det finnes en stikkontakt på destinasjonen, men så langt har ikke det vært noe problem for min del.

    Miljømessig er nok lokale utslipp og luftkvalitet i Oslo-gryta et av de sterkeste argumentene for at incentivene for økt bruk av elbil kan være samfunnsøkonomisk gunstig. De årlige kostnadene med helseproblemer pga svevestøv og annen forurensning i Oslo er mange milliarder kroner.
    KRONIKK: «Bryr de seg om luftkvaliteten i Oslo?» | Ditt Oslo
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    597
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Det er ønsket politikk at flere skal kjøre elbil. Elbilkjøpere gjør ikke annet enn å respondere til incentiver, hvilket er målet med incentivene. Ingen som nekter deg å gjøre det samme.

    Jeg betaler for øvrig svært mye mer skatt enn den gjennomsnittelige fossilbileier, så føler meg ikke som en snylter på fellesskapet selv om jeg kjører elektrisk bil. Som nevnt overfor ville jeg ikke betalt veldig mye avgifter, jeg ville ikke finne på å kjøpe en halvgrei Mercedes, Audi eller BMW til 800k. Jeg har faktisk aldri direkte betalte engangsavgifter siden mine to forrige biler ble kjøpt brukt, men indirekte har jeg selvsagt betalt de i form av en høy bruktpris på biler i Norge.

    Om du virkelig vil tære på felleskapet er det bedre å bli uføretrygdet, pensjonist eller få en komplisert hjerteoperasjon.
    Det paradoksale er at el-biler primært kjøres i tettbygd strøk som bil nr.2 blant de velstående. Vil tippe at El-bil prosenten sett i forhold til den samlede bilparken er sikkert 100 ganger større i Oslo enn i Finnmark. Mao "subsidierer" man biler i de områder man har størst subsidiert kollektivtrafikk, som man primært ønsker at folk skal bruke, og der man har minst behov for bil.
    Et veldig godt poeng. Man subsidierer innkjøp av bil i områder der man har et godt utbygd kollektivtilbud, men de som bor på steder der man virkelig trenger bil må kjøpe bil til full pris. weld77s "langtur" Oslo-Kristiansand er jo ikke en langtur i det hele tatt.

    Man kan jo selvfølgelig argumentere med at det er i de sentrale strøk hvor befolkningstettheten er størst at man trenger el-biler for å få ned den lokale forurensningen. Elbiler gir jo kraftig redusert lokal forurensning, selv om de globalt sett antagelig ikke er så veldig mye bedre enn vanlige biler. Folk vil kjøre bil uansett hvor godt kollektivtilbud man har.

    Det er klart at hvis du bor på det sentrale østlandet (eller i nærheten av en av de store byene som Oslo, Bergen eller Trondheim) og ikke har veldig store behov for lange turer, kan du godt greie deg med en el-bil. Det blir straks litt vanskeligere hvis du bor litt mindre sentralt.

    Jeg synes man kan stikke fingeren i jorda en gang i blant :)
    Oslo - Kristiansand er langtur for de aller aller fleste.

    Jeg føler det er litt på linje med å si at et anlegg til 800K er jo ikke dyrt i det hele tatt for jeg selv sitter med et anlegg til 4,5M.
    Ja, for deg stemmer det, men for de aller aller fleste andre stemmer det ikke.

    Og igjen... alle biler kan ikke passe ikke alle, og jeg tror du har fått frem at du har spesielle behov sett i forhold til de fleste andre.
    I beste mening :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det er, som sagt, avhengig av hva du definerer som langkjøring. Oslo-Kristiansand er ikke langkjøring. Jeg skal f.eks. kjøre fra Praha til Trondheim via Sørlandet og Vestlandet i sommer. Jeg kan ikke reise fra Praha før 3/8 og må være i Trondheim senest 9/8. Rute: Praha-Rostock-Trelleborg-Fredrikstad-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Valdresflya-Trondheim. Det må være muligheter for å variere ruten og overnattinger avhengig av været (men vi må være i Stavanger den 6/8 ).

    I mitt tilfelle kunne akkurat dette vært løst med å ha en leiebil for akkurat denne turen (Trondheim-Praha t/r), men det er ikke sikkert det vil passe for andre med behov for slike langturer.

    Poenget er at vi har forskjellige behov, men det virker ikke som om elbil-fantastene skjønner det. For de som bor i det sentrale østlandsområdet og definerer en langtur som en tur til Kristiansand, evt en harry-tur til Sverige, fungerer sikkert en Tesla helt fint.

    Joda, Vebbis. Jeg bør nok slutte å skrive i denne tråden - de fleste har vel fått med seg hva jeg mener :D

    Og som du sier (og som har vært mitt poeng hele tiden) så er det ingen biler som passer for alle, men da må folk slutte å skrive som om det finnes noen biler (el-biler) som gjør det. Og det hadde jo vært hyggelig om politikerne løftet blikket litt og la merke til at det finnes transportbehov utenfor Oslogryta også, og sluttet å la befolkningen som bor i distriktene betale for biler til folk som bor på steder der det finnes godt utbygd kollektivtransport.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det høres utmerket ut. Så da vet jeg at hvis jeg vil kjøre fra Los Angeles til New York og planlegger ruten slik at det er ladestasjoner på ruten jeg kjører (altså slik at det er bilen som bestemmer hvilken rute jeg skal kjøre og ikke jeg) så fungerer det fint. Hva om jeg vil kjøre andre steder?
    Og til dette med tissepause. Jeg tar da også tissepauser, men jeg gjør det når jeg trenger å tisse, ikke når bilen sier fra at "Nå må jeg stoppe - gå og tiss!" :D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Å snakke om "elbil" som en enhetlig klasse gir ingen mening. Forskjellen på Tesla og alle andre er så stor at de knapt har noe til felles utover at begge er biler og begge går på elektrisitet.

    Forskjellen på 400km og 120km reell rekkevidde er enorm i praksis så snart man beveger seg utover nærmiljøet. De fleste andre enn otare skjønner at forskjellen på 400km og 1000km på en "tank" knapt spiller noen rolle i praksis. Derfor har heller ikke model s større batteri, noe den jo kunne ha hatt om det var noen vits i. Men det er det ikke siden det medfører ekstra vekt for knapt noen nytteverdi for 99% av eierene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn