Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Får melde meg inn i klubben. Bestilte en S85 for et par dager siden. Deep Blue Metallic, Next gen seter, Ultra hifi og panorama glasstak. Gikk for 19" hjul pga komfort, pris og rekkevidde. Fant til slutt ut at jeg ikke hadde bruk for 4-hjulsdrift.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.240
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil fortsatt gjerne se det der fungere med realistiske ladestrømmer før jeg ser det som en løsning på noe som helst. GM hadde induktiv lading på sin gamle EV1 i 1996-99, men det var noen grunner til at man gikk bort fra det. Overføringstap, varmeutvikling, og tilhørende begrensninger i ladehastighet var noen av de viktigste. (Magne Charge - Wikipedia, the free encyclopedia) Det skal godt gjøres å komme under 20 % overføringstap. Det vil kreves betydelig optimering både i bilen og i ladestasjonen for å redusere tapene.

    Edit, for å irettesette meg selv: Jeg ser at det finnes prototyper som begynner å komme opp i brukbar effektivitet: http://www.ise.fraunhofer.de/en/pre...sseinformationen-2013/cables-no-longer-needed
    Kanskje det finnes håp for den teknologien likevel. Interessant nok er gjennombruddet samme type effekttransistorer (silisiumkarbid) som Nelson Pass bruker i sin SIT-1.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    14.707
    Får melde meg inn i klubben. Bestilte en S85 for et par dager siden. Deep Blue Metallic, Next gen seter, Ultra hifi og panorama glasstak. Gikk for 19" hjul pga komfort, pris og rekkevidde. Fant til slutt ut at jeg ikke hadde bruk for 4-hjulsdrift.
    Grattis og velkommen i klubben, men tror jeg ville slengt på 4WD til 36.000, tipper du får tilbake mesteparten av det når bilen en gang skal selges. Om du skulle ombestemme deg er Tesla ganske fleksible på å gjøre endringer ganske sent i prosessen så vidt jeg vet.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Takk for innspill. Det er mulig at bilen blir mer lettsolgt med 4WD når den tid kommer, men jeg tviler på at jeg får igjen summen. Det er aldri god butikk å kjøpe ekstrautstyr til neste eier. Jeg ser for meg å eie denne bilen i 8-10 år, så den kommer sannsynligvis ikke til å være verd så mye når den skal selges uansett.

    Grunnen til at jeg valgte bort 4WD er pris, ekstra bagasjeplass foran, ingen lyder fra motor foran og det faktum at jeg bor i by og ikke har noen planer om å kjøpe hytte på fjellet. Har klart meg godt med tohjulsdrevet bil i alle år, og regner med å fortsette med det.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Et spørsmål til dere som nylig har fått levert en Model S: hva følger med av ladekabler og utstyr? Før kunne man velge både hattehylle og diverse kabler i design-studio, men den muligheten er nå borte. Er dette noe man må kjøpe ved utlevering eller følger det med?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    14.707
    Et spørsmål til dere som nylig har fått levert en Model S: hva følger med av ladekabler og utstyr? Før kunne man velge både hattehylle og diverse kabler i design-studio, men den muligheten er nå borte. Er dette noe man må kjøpe ved utlevering eller følger det med?
    Jeg fikk levert i februar, da fulgte hattehylle med uten at det var et valg noe sted. Blått og rødt ladeadapter var valg ved bestilling. Jeg ble oppringt og kunne velge takstativ og gummimatter i dørken/bagasjerom et par ukers tid før levering.

    Mener å ha lest at Tesla har fått litt strekk for at de selger en del ekstrasaker mva-fritt, muligens derfor de har endret praksis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    14.707
    Takk for innspill. Det er mulig at bilen blir mer lettsolgt med 4WD når den tid kommer, men jeg tviler på at jeg får igjen summen. Det er aldri god butikk å kjøpe ekstrautstyr til neste eier. Jeg ser for meg å eie denne bilen i 8-10 år, så den kommer sannsynligvis ikke til å være verd så mye når den skal selges uansett.

    Grunnen til at jeg valgte bort 4WD er pris, ekstra bagasjeplass foran, ingen lyder fra motor foran og det faktum at jeg bor i by og ikke har noen planer om å kjøpe hytte på fjellet. Har klart meg godt med tohjulsdrevet bil i alle år, og regner med å fortsette med det.
    Fair enough,jeg mener dog at det stedet i Norge man har mest brukt for 4WD er nettopp i Oslo sentrum. Kjekt å ha når det skal lukeparkeres over brøytekanter eller når elendig brøyting sørger for mye snø og såpeglatte veier. Ved det store snøfallet som var i Mars var det mange som slet big time rundt der jeg bor (Nordstrand). Jeg kommer neppe noensinne til å velge en bil uten 4WD, men smaken er som baken osv. Nordmenn er jo med god eller dårlig grunn besatt av 4WD ;)

    Tok du "autopilotvalget" ? Nå er det fint lite autopilot over det, men regner med at Tesla vil komme med programvareoppdateringer de neste årene som utnytter mulighetene bedre, og dette er ikke mulig å ettermontere så vidt jeg vet. Adaptiv cruisekontroll synest jeg er et must om man kjører en del langt, det andre er ikke så nøye med, men som sagt tror jeg det kommer mer her etter hvert, og funksjonaliteten krever at sensorene/radar er montert. Vinterpakke synest jeg også er et must og jeg valgte smart luftfjæring. Har benyttet meg av muligheten til å heve bilen noen ganger, men om det var nødvendig er en annen sak.

    Det er, som du vet, stor forskjell i bagasjerom foran med og uten 4WD,så den er jeg med på.

    Skal du har bakovervendt barnesete? Det må stå bak førersetet i så fall - sikten ut bakvinduet på mostatt side blir ekstremt dårlig om det står et svært barnesete der. Jeg er 180 cm høy og kan ha min foretrukne sittestilling med sånn ca et kukhårs margin med et stort barnesete bak meg, hadde jeg vært særlig høyere hadde det blitt problematisk, i alle fall med det barnesetet vi har.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.240
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål til dere som nylig har fått levert en Model S: hva følger med av ladekabler og utstyr? Før kunne man velge både hattehylle og diverse kabler i design-studio, men den muligheten er nå borte. Er dette noe man må kjøpe ved utlevering eller følger det med?
    Hattehylle og Schuco ladekabel/adapter fulgte med. Jeg bestilte også rød trefaseadapter, men jeg tror den ble bestilt da Tesla ringte meg for å gå gjennom bestillingen. Jeg kjøpte ingen ting ved utlevering, alt var avtalt og betalt på forhånd.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Jeg valgte faktisk ikke autopilot. Fikk forsikring om at alt av autopilot-hardware installeres på nye biler så man kan få alle autopilotfunksjonene ved en softwareoppdatering senere. Det koster litt mer enn å velge det med når man kjøper bilen (3.600 kr) og jeg regner med at jeg kommer til å kjøpe dette når alle funksjonene blir tilgjengelig etterhvert. Fant ut at jeg kunne klare meg uten adaptiv cruisecontrol og spare 18.000 i første omgang. Det står også på websiden nå at autopilot er tilgjengelig for kjøp etter levering.

    Vinterpakke og luftfjæring ble også valgt bort da jeg ikke helt ser behovet og bilen er dyr nok som den er. Forskjellen på standard klaring og fullt hevet luftfjæring er bare 19mm.

    Under prøvekjøring reagerte jeg på at sikten ut bakvinduet var rimelig dårlig. Tror ikke et barnesete fra eller til gjør stor forskjell og jeg kommer nok til å titte mer i sidespeilene og eventuelt i ryggekameraet for å følge med på trafikken bak meg. Jeg er bare 175 cm høy og liker ikke å kjøre med "rette ben".
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    14.707
    Problemet med barnesete på passasjersiden er når man sjekker til høyre i kryss. Sikten blir svært dårlig. Særlig i bytrafikk når det må speides etter fotgjengere og syklister i tillegg. Vi hadde det først på den siden men måtte flytte det over på førersiden rimelig kjapt. Sikten ut bakvinduet er like dårlig uansett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Generelt tror jeg ikke man vil savne det man ikke har valgt. Mest fordi man ikke forventer at det skal være der. Man må uansett prioritere hva man vil bruke pengene på og det baller fort på seg om man vil ha alt.

    Jeg valgte med litt ekstra siden det for meg nok er en engangsgreie.. og da kan man gjøre det slik at man ikke savner. Valgte lyd, plysjtak, fjæringer og seter. Droppet takluke, oppvarmet spylerveske og barneseter samt ledlys i gilde farger. Men ser at pakkene har endret seg nå.

    Fikk med hattehylle men måtte betale 1600 ekstra for dørmatter.

    Tech pakken ble valgt også.. men den er også litt anderledes nå. ACC er greit ... men har ikke brukt det mye ennå. Regner med det dukker opp litt snop etterhvert. uansett er hardware på plass, og det blir helt sikkert anledning til å oppgradere programvaren i etertid om det dukker opp noe genialt.

    Klarer man ikke å lukeparkere en bil selv bør man kanskje heller vurdere å selge doningen og kjøpe et månedskort.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    14.707
    Ja, pakkene var mer logiske før. Nå har mer blitt standard og noen pakker rimeligere. Jeg sliter dog med å skjønne hvorfor elektrisk bakluke er i premium-pakken som ellers innholder tull og tøys.

    Sidekollisjonsvarslingen til Tesla er for øvrig helt ubrukelig. Den har pepet mange ganger hos meg til tross for at jeg aldri har vært i nærheten av å sidelollidere. Fildriftingsvarselen funker fint. Frontkollisjonsvarslingen virker også greit kalibrert. Jeg liker ikke helt oppførselen til ACC når man skal kjøre forbi, men ellers funker den fjell.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    14.707
    Hmmpff... skulle endelig legge om til sommerdekk i dag.Løsnet alle mutterene, jekket opp venstre forside og tok av vinterdekket. Åpnet posen med sommerdekk og hva møter meg? Dekk med grus i og felger skitne av bremsestøv og generell bruk. Alle fire sommerdekkene var brukt, og det langt utover de 23 kilometerene bilen var kjørt da jeg fikk den utlevert.I følge svigers som har gree på slik var dekkene kjørt minst hundre mil. Jeg tipper mer basert på mengden bremsestøv kontra mine egne, bremsene brukes jo knapt i vanlig kjøring.

    Får ta en alvorsprat med de i morgen. Tipper jeg har fått dekkene til en eller annen som egentlig skulleha 21" som ikke dukket opp og så har han fått 19" som lånedekk en stund. Eller så har det skjedd en glipp ett eller annet sted, men noen har pakket ned møkkete dekk og puttet i en splitter ny bil. Uansett hva som har skjedd så godtar jeg det ikke uten noen form for komensasjon.
    Da var jeg innom Tesla i dag og en tekniker så på dekkene (dvs det ene jeg hadde med, alle så like ut). Han forsikret meg om at dette var helt normalt, men han skjønte også hvorfor jeg trodde de var brukt mer enn de få kilometerene bilen var gått ved utlevering. Han tilbød seg å måle mønserdybden for å sammenligne med klin nye dekk, men jeg stolte på han. Det jeg trodde var bremsestøv var også bare vanlig skit, det var lett å fjerne. Jeg forventet meg blanke, skinnende, ubrukte sommerdekk, men de sa at bilen kommer med sommerdekkene på og testene som gjøres på fabrikken og hos Tesla i Norge gjøres med sommerdekkene og at det generelt er mye skit på havna i Drammen og mye grus og støv utenfor Tesla i Drammen. Synest dog like fullt at de i det minste kunne ha vasket dekkene før jeg fikk de...
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Problemet med barnesete på passasjersiden er når man sjekker til høyre i kryss. Sikten blir svært dårlig. Særlig i bytrafikk når det må speides etter fotgjengere og syklister i tillegg. Vi hadde det først på den siden men måtte flytte det over på førersiden rimelig kjapt. Sikten ut bakvinduet er like dårlig uansett.
    Aah. Nå skjønner jeg. Sikten ut av høyre siderute bak kan nok bli dårlig med et stort bakovervendt barnesete, ja. Har for tiden en 3-åring som sitter rettvendt bak førerplass og ei nyfødt som sitter bakovervendt i et lite sete på høyre side. Det kan nok bli aktuelt å omorganisere i baksetet når minstejenta skal ha større bakovervendt sete. Takk for tips.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg vil fortsatt gjerne se det der fungere med realistiske ladestrømmer før jeg ser det som en løsning på noe som helst. GM hadde induktiv lading på sin gamle EV1 i 1996-99, men det var noen grunner til at man gikk bort fra det. Overføringstap, varmeutvikling, og tilhørende begrensninger i ladehastighet var noen av de viktigste. (Magne Charge - Wikipedia, the free encyclopedia) Det skal godt gjøres å komme under 20 % overføringstap. Det vil kreves betydelig optimering både i bilen og i ladestasjonen for å redusere tapene.

    Edit, for å irettesette meg selv: Jeg ser at det finnes prototyper som begynner å komme opp i brukbar effektivitet: Cables No Longer Needed – High Efficiency Inductive Charger Developed for Electric Vehicles — Fraunhofer ISE
    Kanskje det finnes håp for den teknologien likevel. Interessant nok er gjennombruddet samme type effekttransistorer (silisiumkarbid) som Nelson Pass bruker i sin SIT-1.
    Ja, å vinne frem med sine oppfatninger her i tråden er som vinne en Pulitzer pris (ikke mhp. ære og berømmelse, men vanskelighetsgrad) ;)
    Nå blir det kanskje en Aries Mini på deg også - hva blir det neste, en skikkelig DAC (hehehe)?

    Jeg lurer på om man overlagrer status på ladingen på den induktive overføringen, ref. promoklippet av ladestasjonen.
    Vi laget et system som gjorde dette på jobben, riktignok med langt mer beskjedne strømmer og temmelig redusert baudrate.
    Det kan selvsagt også gjøres gjennom et app system.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Eieren av det Tesla godkjente verkstedet i Drammen ble ikke akkurat beskrevet som en grei fyr i dagens DN.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Eieren av det Tesla godkjente verkstedet i Drammen ble ikke akkurat beskrevet som en grei fyr i dagens DN.
    Fortell for fortell, ikke alle som har DN.

    Ja det er noe rart når bilen må sendes fra Finnmark til Drammen fordi verkstedet ikke er autorisert til å skifte et knust blinklys, og derfor ikke får kjøpt deler. Høres nesten ut som Apple....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fyren drev stort med rovdrift av polakker i bilvaskbransjen.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tok en taxi i går. Ikke noe revolusjonerende i seg selv at jeg tok taxi, med det jeg hørte var så bra at regningen ble seks ganger så stor, fordi jeg ville kjøre mer. To fra Hifisentralen satt også på i baksetet og kan bekrefte det jeg forteller.
    Lyden var helt rå fra 1500 o\min. Lyden av en seks liters v12 gjør noe med stemningen. Draget var OK, men for en deilig klang fra tomgang til 7000 rmp. Gøy å seveve avgåde i 230. Vi kjørte en MB S600, Tesla gå å legg dere :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.240
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hvilken årsmodell du kjørte, men forrige generasjon S600 fra 2011-12 koster vel rundt €60000 brukt i Tyskland. Så må du legge på minst like mye i importavgifter som jeg betalte for min P85D. For en 2012-modell blir avgiftene rett under millionen. Tilsammen vil en tre år gammel S600 koste omtrent halvannen millon registrert på norske skilter. Du må regne med omtrent en liter på mila ved kombinert kjøring, eller kanskje litt mer hvis du nyter motorlyden ofte. Verdifall og forsikring er en historie for seg. Ganske dyr moro, men et betydelig bidrag til statskassen som vi alle er takknemlige for. ;)
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Snakker om ren nytelse. Koster litt, men det gjør Tesla også. Lyden går på listen, en god grunn til å stå opp om morgenen. Det er ikke ofte man ber taxisjåføren stoppe opp på veien for å kjøre 0 til 60 om igjen og om igjen. Lufteturen på Autobahn var også hyggelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.240
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og nå skal du kjøpe en slik for å kjøre med til jobben, forstår jeg. Velbekomme, det er noen å velge mellom:
    Angebote
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva er det med all maset om alle mulig andre biltyper og prisklasser i denne tråden? Hva med å lage en "Alternativer til Tesla" tråd? Evt "Vi som vil kjøre 90mil uten å pisse selvom vi må betale for drivstoff" tråd?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Tesla-fanatikerne legger jo opp til det selv, da. Det må imidlertid være lov å påpeke svakheter med teknologien i denne tråden - den heter tross alt "Tesla Model S", og da må det også være lov å komme med motforestillinger.
    Og nå synes jeg godt dere kan la dette med 90 mil uten å pisse ligge. Noen av oss har ikke behov for å stoppe å pisse hele tiden, og hvis man bruker som argument at "det spiller jo ingen rolle om man må stoppe og lade opp bilen hver 30 mil, for man skal jo likevel stoppe for å f.eks. pisse" så stemmer det ikke nødvendigvis. Jeg vil gjerne kunne bestemme selv når jeg skal stoppe for en hvil, og ikke overlate det til bilen. Hvis jeg har en ferje jeg skal rekke som går bare en gang om dagen og som er 60 mil unna, vil jeg gjerne kunne rekke den fergen. Det kan bli vanskelig med en Tesla, men ikke med f.eks. en ladbar hybrid. Da er ikke Tesla et reelt valg pr. i dag, og det synes jeg godt kan komme frem i denne tråden. Det er godt innenfor trådens tema.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    14.707
    Artig at den som har størst praktiske problemer med å kjøre Tesla aldri har gjort det. Tror du eierene og gjenkjøperene er dumme eller ikke vet bedre?

    Vi har skjønt poenget ditt for ca 50 poster siden. Men det er åpenbart gøy å gjenta det i tilfelle noen mot all formodning ikke har fått det med seg.

    "Kan ikke kjøre til Praha uten å stoppe utover høyst nødvendig" stemmer sikkert. Men 98% av befolkningen driter i det fordi de heller tar flyet. Du disser elbiler fordi det ikke tilfredsstiller dine sære behov. Vi har skjønt det nå. For ganske lenge siden.

    90 mil uten å pisse er på ditt argumentasjonsnivå. Derfor blir det gjentatt. Det var tross alt du selv som brakte inn poenget. Knapt noen andre
    Ville tenkt tanken en gang.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    894
    Tror denne tråden hadde dødd ut i løpet no-time dersom det kun var de tre Musketerene, Asbjørn, Weld77 og Gjestemedlem, som diskuterte seg imellom. Gjesp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.240
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det tror ikke jeg. Uansett, for meg er det opplagt at det er Teslaen jeg velger når jeg skal kjøre langt. Den er behagelig å kjøre, tilnærmet gratis i bruk, og ladepausene passer greit inn i mitt normale kjøremønster på langtur. Har ennå ikke hatt behov for å kjøre til noen destinasjon som den ikke kan nå.

    Hvis jeg derimot hadde bodd i Tyskland og ofte kjørte Autobahn på lange strekk ville ikke dette vært noen god løsning. Med så høy marsjhastighet ville ladepausene kommet litt for tett. Men det er ikke der jeg bor.

    Jeg ser ingen "Tesla-fanatikere", bare noen rimelig fornøyde kunder. Jeg har heller ikke lagt fingrene mellom når det f eks var ladeproblemer med den første bilen. Den andre har så langt vært helt problemfri.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Tesla-fanatikerne legger jo opp til det selv, da. Det må imidlertid være lov å påpeke svakheter med teknologien i denne tråden - den heter tross alt "Tesla Model S", og da må det også være lov å komme med motforestillinger.
    Og nå synes jeg godt dere kan la dette med 90 mil uten å pisse ligge. Noen av oss har ikke behov for å stoppe å pisse hele tiden, og hvis man bruker som argument at "det spiller jo ingen rolle om man må stoppe og lade opp bilen hver 30 mil, for man skal jo likevel stoppe for å f.eks. pisse" så stemmer det ikke nødvendigvis. Jeg vil gjerne kunne bestemme selv når jeg skal stoppe for en hvil, og ikke overlate det til bilen. Hvis jeg har en ferje jeg skal rekke som går bare en gang om dagen og som er 60 mil unna, vil jeg gjerne kunne rekke den fergen. Det kan bli vanskelig med en Tesla, men ikke med f.eks. en ladbar hybrid. Da er ikke Tesla et reelt valg pr. i dag, og det synes jeg godt kan komme frem i denne tråden. Det er godt innenfor trådens tema.
    At en tesla ikke har v12 lyd eller 90mil rekkevidde er ikke noe nytt og jeg setter en femmer på at de som har kjøpt og de som tenker på å kjøpe en er fullstendig klar over dette.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Nå er det ikke jeg som gjentar det, men alle de andre som kommenterer eller siterer det jeg har sagt. Og det var ikke meg som dro inn poenget om å stoppe for å tisse. Det var det en av dere som gjorde "Alle skal jo stoppe hver 30 mil for å tisse" (eller noe lignende - orker ikke lete gjennom alle posteringene). Igjen dette ordet "Alle". Jeg blir irritert over generaliseringen i denne tråden. "Det er ingen som ...", "Alle gjør ...".

    Jeg "disser" ikke elbiler. Jeg skulle gjerne kjøpt en hvis de oppfyllte mine behov. Ifølge weld77, Asbjørn og Gjestemedlem gjør de det fordi "Alle ..." og "Ingen ...". Da må det være lov å påpeke at det ikke nødvendigvis stemmer. Med dagens biler ville jeg trenge 2 - en elbil for daglig kjøring og en fossilbil for lengre turer. En hydrogenbil ville fungere (med et godt utbygd nett av fyllestasjoner, men det er vel rimelig langt unna). Eller en plug-in hybrid, og jeg har bestilt en.
    Jeg liker den fleksibiliteten en bil gir meg når jeg er på reise. Jeg vil gjerne stoppe når jeg selv bestemmer det. Akselerasjonen ut av et lyskryss er for meg uvesentlig. Det er sikkert morsomt i starten, men hvor vesentlig er det egentlig. For meg kunne en elbil være nr. 1 bil for daglig kjøring, men jeg ville være avhengig av en bil nr. 2.

    Jeg kan for øvrig ikke tenke meg at jeg har mer sære behov enn mange andre. Hvis man har barn som bor i utlandet (jeg har 2) eller annen familie i utlandet (som jeg har) der man trenger å frakte ting til og fra, er ikke rekkevidde irrelevant. Hvis man bor i Finmark med lange avstander og lave temperaturer er heller ikke rekkevidde irrelevant, uansett hva Asbjørn, weld77 eller Gjestemedlem mener eller tror.

    Jeg er forøvrig enig med cruiser om at de som vurderer en Tesla er klar over disse tingene. Derfor vurderer jeg ikke en Tesla (pr. i dag). Det er imidlertid ikke noe argument for at Tesla-fanatikerne skal påstå disse problemene ikke finnes og prøve å latterliggjøre de som påpeker det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.240
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor har jeg generalisert på den måten som du "siterer"? Bare to innlegg høyere opp på siden beskriver jeg hvordan denne bilen ikke ville passe for "alles" bruksmønster, men at den passer rimelig bra med mitt. Ikke tillegg meg synspunkter jeg ikke har. Dette er da ingen kabeltråd, heller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Det tror ikke jeg. Uansett, for meg er det opplagt at det er Teslaen jeg velger når jeg skal kjøre langt. Den er behagelig å kjøre, tilnærmet gratis i bruk, og ladepausene passer greit inn i mitt normale kjøremønster på langtur. Har ennå ikke hatt behov for å kjøre til noen destinasjon som den ikke kan nå.
    Utmerket. Så bilen passer til deg og ditt bruk. Det har jeg ingen problemer med å forstå eller akseptere. Da sliter jeg mer med å forstå hvorfor det er folk her som har problemer med å akseptere at det er andre som har andre behov.

    Hvis jeg derimot hadde bodd i Tyskland og ofte kjørte Autobahn på lange strekk ville ikke dette vært noen god løsning. Med så høy marsjhastighet ville ladepausene kommet litt for tett. Men det er ikke der jeg bor.
    Nei, men noen av oss kjører relativt ofte der. Eller har behov for å kjøre lange avstander uten å ta alt for mange pauser som vil forlenge turen uforholdsmessig mye.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Jeg følger litt med i denne tråden dann og vann - synes det er interessant å lese de erfaringene eierne gjør seg med Tesla. Og i og for seg en del av innspillene fra ikke-eiere.

    Da Tesla kom med firehjulstrekk, ble den plutselig interessant som kjøpsobjekt.

    + Pris. Ikke dyrere, heller billigere enn flere konkurrenter,
    + Mangel på driftsutgifter (i forhold til vanlige biler).

    - Rekkevidden. Når man plutselig skal kjøre 20-30 mil en vei på jobb, og reise hjem igjen etterpå, byr det på en del praktiske utfordringer. I teorien løser man mye - men i praksis blir det fort mye verre når man er vant til friheten en vanlig bil gir.
    - Interiør. e-Golf oppleves mer premium.
    - Frykt for kvaliteten (kanskje ubegrunnet?)
    - Størrelse. Den er vel 10 cm. bredere enn de tyske konkurrentene. Ikke alltid like morsomt på trange parkeringer eller i smale bygater.

    Jeg snakket med selger, fikk et pristilbud og ble enig om at jeg skulle komme for å prøvekjøre etter å ha tenkt igjennom om jeg kunne løse utfordringene med rekkevidden. Jeg droppet ideen om kjøp - og har derfor aldri prøvekjørt.

    Men; ting utvikles, så det kan bli aktuelt med Tesla i fremtiden. Da er slike tråder som denne interessante, så har man mer bakgrunn i forhold til styrker og minuser. Brukererfaringer er gode å ha om man skal vurdere et kjøp.
    (Men ja; jeg ser poenget i at enkelte innlegg kanskje passer bedre i andre tråder. Men det holder i alle fall liv i tråden, til den sporer tilbake på rett spor igjen).
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    597
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Ingen biler passer alle sitt behov.

    Rekkevidde:
    Noen klarer seg med 50 mil, andre trenger 90 mil (men på bekostning av hva?)

    Drivstofføkonomi:
    Skal man lenger enn 50 mil (uten å stoppe) kan man ikke kjøre elektrisk, da prater man kjapt 0,4 på mila.

    Morrofaktor:
    Over 600 hk får man i svært lite biler.

    Det er kombinasjonen av dette som "aldri" vil passe alle.
    - Tesla faller utenom for noen på grunn av rekkevidde.
    - Mercedesen lenger opp her faller utenfor på grunn av svindyr i bruk (1 liter på mila?) og dyr i innkjøp.
    - En bil som er billig i drift og billig i innkjøp, da er sannsynligheten stor for at det er en ganske kjedelig bil.

    Jeg har aldri prøvd en Tesla og er ikke noe blod-fan akkurat, men må tilstå at kombinasjonen av den rekkevidden den har, hva den koster i innkjøp og drift og morrofaktoren med 600hk er ganske fantastisk.

    Den ligger over noe jeg kan bruke på bil i skrivende stund, men synes de har fått til noe veldig bra.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Tilbake på sporet. Bra.

    Jeg er veldig enig med de 2 siste innleggene. Morsomt at det kommer noe nytt på banen. Det dekker ikke mine behov akkurat nå, men kan godt ende opp med å gjøre det om noen år. Jeg blir eldre og får andre behov og teknologien forbedres.

    Jeg har som nevnt kjøpt meg en plug-in hybrid. Kjører elektrisk i byen og har ingen rekkevidde-angst. Om 5 år kan det godt være at den blir byttet i en el-bil. Det kan godt bli en Tesla, men hvem vet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    894
    Noen forhold jeg syns er interessante:
    1) nominell rekkevidde er 50 mil. Men for at batteriet skal ha lengst mulig levetid holder man batteriet mellom 20-80%? Da sitter man igjen med 300km?
    2) effektforbruk tar ikke hensyn til ladetap og egentap (drain)?
    3) aner en fellesnevner på elbilene på finn er at de går svært mye på svært liten tid. Man bruker tilsynelatende bilen mer enn hva man ellers hadde gjort?
    4) flere av Teslaene på finn har byttet bremser og kalibere etter kun få tusen km?
    5) med 600hk og 1000nm eller noe sånt må dekkostnadene gå i været? Spesielt i kombinasjon med 19 og 21 toms felger. Ordinære dieselbiler sliter jo dekk fortere enn bensin pga det større momentet.
    6) hva skal man med 3,1sek akselerasjonstid og 600hk dersom man ikke skal bruke det? Og da er forbruket som en dieselbil; jfr. bilde under?

    IMG_2438.JPG
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    En god start vil være å prøve en el-bil og deretter oppsummere sine erfaringer.
    I likhet med hifi er det mye skråsikkerhet ute og går på sviktende grunnlag.
    Blir konklusjonen slakt, så er det helt greit. Da er grunnlaget på plass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn