Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Trådløs induksjonslading skal prøves ut i Sverige i 2015.
Utvikler trådløs lading av elbil - Dinside
Utvikler trådløs lading av elbil - Dinside
Jeg vil fortsatt gjerne se det der fungere med realistiske ladestrømmer før jeg ser det som en løsning på noe som helst. GM hadde induktiv lading på sin gamle EV1 i 1996-99, men det var noen grunner til at man gikk bort fra det. Overføringstap, varmeutvikling, og tilhørende begrensninger i ladehastighet var noen av de viktigste. (Magne Charge - Wikipedia, the free encyclopedia) Det skal godt gjøres å komme under 20 % overføringstap. Det vil kreves betydelig optimering både i bilen og i ladestasjonen for å redusere tapene.Vi er langt fremme med spådommer i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/69888-tesla-model-s-87.html#post1935498
Grattis og velkommen i klubben, men tror jeg ville slengt på 4WD til 36.000, tipper du får tilbake mesteparten av det når bilen en gang skal selges. Om du skulle ombestemme deg er Tesla ganske fleksible på å gjøre endringer ganske sent i prosessen så vidt jeg vet.Får melde meg inn i klubben. Bestilte en S85 for et par dager siden. Deep Blue Metallic, Next gen seter, Ultra hifi og panorama glasstak. Gikk for 19" hjul pga komfort, pris og rekkevidde. Fant til slutt ut at jeg ikke hadde bruk for 4-hjulsdrift.
Jeg fikk levert i februar, da fulgte hattehylle med uten at det var et valg noe sted. Blått og rødt ladeadapter var valg ved bestilling. Jeg ble oppringt og kunne velge takstativ og gummimatter i dørken/bagasjerom et par ukers tid før levering.Et spørsmål til dere som nylig har fått levert en Model S: hva følger med av ladekabler og utstyr? Før kunne man velge både hattehylle og diverse kabler i design-studio, men den muligheten er nå borte. Er dette noe man må kjøpe ved utlevering eller følger det med?
Fair enough,jeg mener dog at det stedet i Norge man har mest brukt for 4WD er nettopp i Oslo sentrum. Kjekt å ha når det skal lukeparkeres over brøytekanter eller når elendig brøyting sørger for mye snø og såpeglatte veier. Ved det store snøfallet som var i Mars var det mange som slet big time rundt der jeg bor (Nordstrand). Jeg kommer neppe noensinne til å velge en bil uten 4WD, men smaken er som baken osv. Nordmenn er jo med god eller dårlig grunn besatt av 4WDTakk for innspill. Det er mulig at bilen blir mer lettsolgt med 4WD når den tid kommer, men jeg tviler på at jeg får igjen summen. Det er aldri god butikk å kjøpe ekstrautstyr til neste eier. Jeg ser for meg å eie denne bilen i 8-10 år, så den kommer sannsynligvis ikke til å være verd så mye når den skal selges uansett.
Grunnen til at jeg valgte bort 4WD er pris, ekstra bagasjeplass foran, ingen lyder fra motor foran og det faktum at jeg bor i by og ikke har noen planer om å kjøpe hytte på fjellet. Har klart meg godt med tohjulsdrevet bil i alle år, og regner med å fortsette med det.
Hattehylle og Schuco ladekabel/adapter fulgte med. Jeg bestilte også rød trefaseadapter, men jeg tror den ble bestilt da Tesla ringte meg for å gå gjennom bestillingen. Jeg kjøpte ingen ting ved utlevering, alt var avtalt og betalt på forhånd.Et spørsmål til dere som nylig har fått levert en Model S: hva følger med av ladekabler og utstyr? Før kunne man velge både hattehylle og diverse kabler i design-studio, men den muligheten er nå borte. Er dette noe man må kjøpe ved utlevering eller følger det med?
Da var jeg innom Tesla i dag og en tekniker så på dekkene (dvs det ene jeg hadde med, alle så like ut). Han forsikret meg om at dette var helt normalt, men han skjønte også hvorfor jeg trodde de var brukt mer enn de få kilometerene bilen var gått ved utlevering. Han tilbød seg å måle mønserdybden for å sammenligne med klin nye dekk, men jeg stolte på han. Det jeg trodde var bremsestøv var også bare vanlig skit, det var lett å fjerne. Jeg forventet meg blanke, skinnende, ubrukte sommerdekk, men de sa at bilen kommer med sommerdekkene på og testene som gjøres på fabrikken og hos Tesla i Norge gjøres med sommerdekkene og at det generelt er mye skit på havna i Drammen og mye grus og støv utenfor Tesla i Drammen. Synest dog like fullt at de i det minste kunne ha vasket dekkene før jeg fikk de...Hmmpff... skulle endelig legge om til sommerdekk i dag.Løsnet alle mutterene, jekket opp venstre forside og tok av vinterdekket. Åpnet posen med sommerdekk og hva møter meg? Dekk med grus i og felger skitne av bremsestøv og generell bruk. Alle fire sommerdekkene var brukt, og det langt utover de 23 kilometerene bilen var kjørt da jeg fikk den utlevert.I følge svigers som har gree på slik var dekkene kjørt minst hundre mil. Jeg tipper mer basert på mengden bremsestøv kontra mine egne, bremsene brukes jo knapt i vanlig kjøring.
Får ta en alvorsprat med de i morgen. Tipper jeg har fått dekkene til en eller annen som egentlig skulleha 21" som ikke dukket opp og så har han fått 19" som lånedekk en stund. Eller så har det skjedd en glipp ett eller annet sted, men noen har pakket ned møkkete dekk og puttet i en splitter ny bil. Uansett hva som har skjedd så godtar jeg det ikke uten noen form for komensasjon.
Aah. Nå skjønner jeg. Sikten ut av høyre siderute bak kan nok bli dårlig med et stort bakovervendt barnesete, ja. Har for tiden en 3-åring som sitter rettvendt bak førerplass og ei nyfødt som sitter bakovervendt i et lite sete på høyre side. Det kan nok bli aktuelt å omorganisere i baksetet når minstejenta skal ha større bakovervendt sete. Takk for tips.Problemet med barnesete på passasjersiden er når man sjekker til høyre i kryss. Sikten blir svært dårlig. Særlig i bytrafikk når det må speides etter fotgjengere og syklister i tillegg. Vi hadde det først på den siden men måtte flytte det over på førersiden rimelig kjapt. Sikten ut bakvinduet er like dårlig uansett.
Ja, å vinne frem med sine oppfatninger her i tråden er som vinne en Pulitzer pris (ikke mhp. ære og berømmelse, men vanskelighetsgrad)Jeg vil fortsatt gjerne se det der fungere med realistiske ladestrømmer før jeg ser det som en løsning på noe som helst. GM hadde induktiv lading på sin gamle EV1 i 1996-99, men det var noen grunner til at man gikk bort fra det. Overføringstap, varmeutvikling, og tilhørende begrensninger i ladehastighet var noen av de viktigste. (Magne Charge - Wikipedia, the free encyclopedia) Det skal godt gjøres å komme under 20 % overføringstap. Det vil kreves betydelig optimering både i bilen og i ladestasjonen for å redusere tapene.Vi er langt fremme med spådommer i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/69888-tesla-model-s-87.html#post1935498
Edit, for å irettesette meg selv: Jeg ser at det finnes prototyper som begynner å komme opp i brukbar effektivitet: Cables No Longer Needed – High Efficiency Inductive Charger Developed for Electric Vehicles — Fraunhofer ISE
Kanskje det finnes håp for den teknologien likevel. Interessant nok er gjennombruddet samme type effekttransistorer (silisiumkarbid) som Nelson Pass bruker i sin SIT-1.
Fortell for fortell, ikke alle som har DN.Eieren av det Tesla godkjente verkstedet i Drammen ble ikke akkurat beskrevet som en grei fyr i dagens DN.
At en tesla ikke har v12 lyd eller 90mil rekkevidde er ikke noe nytt og jeg setter en femmer på at de som har kjøpt og de som tenker på å kjøpe en er fullstendig klar over dette.Tesla-fanatikerne legger jo opp til det selv, da. Det må imidlertid være lov å påpeke svakheter med teknologien i denne tråden - den heter tross alt "Tesla Model S", og da må det også være lov å komme med motforestillinger.
Og nå synes jeg godt dere kan la dette med 90 mil uten å pisse ligge. Noen av oss har ikke behov for å stoppe å pisse hele tiden, og hvis man bruker som argument at "det spiller jo ingen rolle om man må stoppe og lade opp bilen hver 30 mil, for man skal jo likevel stoppe for å f.eks. pisse" så stemmer det ikke nødvendigvis. Jeg vil gjerne kunne bestemme selv når jeg skal stoppe for en hvil, og ikke overlate det til bilen. Hvis jeg har en ferje jeg skal rekke som går bare en gang om dagen og som er 60 mil unna, vil jeg gjerne kunne rekke den fergen. Det kan bli vanskelig med en Tesla, men ikke med f.eks. en ladbar hybrid. Da er ikke Tesla et reelt valg pr. i dag, og det synes jeg godt kan komme frem i denne tråden. Det er godt innenfor trådens tema.
Utmerket. Så bilen passer til deg og ditt bruk. Det har jeg ingen problemer med å forstå eller akseptere. Da sliter jeg mer med å forstå hvorfor det er folk her som har problemer med å akseptere at det er andre som har andre behov.Det tror ikke jeg. Uansett, for meg er det opplagt at det er Teslaen jeg velger når jeg skal kjøre langt. Den er behagelig å kjøre, tilnærmet gratis i bruk, og ladepausene passer greit inn i mitt normale kjøremønster på langtur. Har ennå ikke hatt behov for å kjøre til noen destinasjon som den ikke kan nå.
Nei, men noen av oss kjører relativt ofte der. Eller har behov for å kjøre lange avstander uten å ta alt for mange pauser som vil forlenge turen uforholdsmessig mye.Hvis jeg derimot hadde bodd i Tyskland og ofte kjørte Autobahn på lange strekk ville ikke dette vært noen god løsning. Med så høy marsjhastighet ville ladepausene kommet litt for tett. Men det er ikke der jeg bor.