Hydrogen pushes av de som har investert tungt i infrastruktur til dagens bensinstasjoner. Håpet er at den investeringen kan reddes ved overgang til å fylle hydrogen. El-bil er selvsagt en solid trussel, siden vi med disse gjør bensinstasjonene (unnskyld, pølsebodene med drivstofftilbud) overflødige.
Tvertimot, batteribileiere trenger pølsebodene når de skal lade.
Nei. Kan spise nistepakke,bytte bleie på ungene eller krangle på HFS. Jeg kjøper ikke søppelmat for en hundrings fordi jeg skal lade. Moe som for øvrig skjer sånn ca 10-20 ganger i årer. Resten av ladingen gjøres hjemme.
I dag er det forresten fire dager siden bilen ble ladet. Rekkevidden er ned med ca 6 mil siden siste lading. Om jeg gidder å plugge den inn etter judas priest har spillt ferdig er den tilbake på daglig toppnivå i morgen tidlig.
Folk flest kjører knapt til daglig. Lading er eg problem for de som ikke har fast parkering med strøm og de som må kjøre 90 mil uten å pisse. Selv om jeg kan kjøre til Spania med eksosbil Of fylle maks to-tre ganger tar jeg heller flyet. Og der gjør stort sett alle minus otare og noen få andre. Så det er irrelevant bilbruk
Du har mange gode argumenter for El-bil, men det er vel litt voldsomt å definere bilbehovet/bruken til folk flest. Statistikker på gjennomsnitt - er ofte et tall som få er/har. Hvem har 1,7 barn, eller 2.3 TV-er?
Tar du gjennomsnittskjørelengden din, er det sannsynlig at du aldri har kjørt nøyaktig den distansen. Ofte ville man klart seg fint med EL-bil på 3 av 4 turer, 5 av 6, eller 19 av 20. Men det er den siste turen som gjør at man velger noe annet enn Tesla. Når man skal fra A-B-A, og rekkevidden ikke er lang nok. Når man ikke kan lade på B - og det ikke frister å måtte legge turen innom lading for det vil ta ytterligere 20-30 minutter (dersom man ikke må kjøre en omvei) av dagen som allerede har vært lang nok med kjøring til og fra en jobb og jobb i midten.
Lading er et problem i den forstand at det er fort gjort å glemme å lade bilen før man skal på den ene lange turen. Eller hvis turen plutselig skulle dukke opp. I teorien kan man løse alt ved planlegging, i praksis er det ikke like enkelt.
Ofte skal man rekke noe - har dårlig tid - og da er det ganske irriterende om man har glemt å lade.
Husk at bil også er frihet - frihet til å kunne reise dit man vil uten at noen skal bestemme. El-bilen tar litt for mye av den kommandoen, slik at man mister litt av friheten.
Minus for hengerfeste er også aktuelt for mange - selv om de kanskje bruker det bare to ganger i året. Men det er godt å ha frihet til å sette ut/ta opp båten akkurat den dagen du vil, ikke den dagen du må planlegge for å få lånt/leid bil.
Teoretisk kan du selvføgelig kjøre jorden rundt med en Tesla, men da vil bilen styre turen, ikke du.
Forøvrig bryr ikke jeg meg om hva som er på tanken, har ingen følelser hverken for bensin eller diesel eller strømdrift.
Konklusjonen er som tidligere at EL-bil er flott for de det passer for, eller er villige til å tilpasse/planlegge. Og ja, sikkert mange flere enn de som har EL-bil som kunne ha klart seg med det. Men likevel er det fortsatt slik at de færreste som har Tesla, har det som eneste bil (undersøkelse blant 120 Tesla-eiere funnet på nett).