G
Gjestemedlem
Gjest
[video=youtube;tb7ZZqvSMOg]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tb7ZZqvSMOg[/video]
Saken er reell nok.Antar at synderen aldri ble tatt heller...
Forøvrig lurer jeg litt på om saken det linkes til med Teslaen her, er reell...
Ja det er ikke noen lov mot dashcams i biler. Det blir som å gå rundt med videokamera, Gopro eller slike ting. Dette er jo ikke stasjonære opptakere. Men det er jo begrensninger på hva man kan bruke filmen til. Samme gjelder forøvrig stilbilder. Du kan jo gå rundt i byen og ta bilder av det meste i det offentlige rom, men man må være varsom med å publiserer bilder med identifiserbare personer som ikke har noen offentlig interesse.Trist sak, men har han egentlig lov til å filme vedkommende ?
RESULTAT ÅRETS FETESTE BIL 2015
Tesla Model S P85D - 19,9 %
Audi RS6 - 15,7 %
Mercedes AMG GTS - 15,7 %
Ferrari 458 Speciale - 10,3 %
Jaguar F-type AWD 3,0 S Coupé - 8,6 %
BMW X6M - 7,2 %
Volvo XC90 T6 AWD - 6,5 %
Porsche Cayman GTS - 4 %
Range Rover Sport SVR - 3,9 %
Lexus RCF - 3,8 %
Subaru WRX STI - 2,5 %
Volkswagen Golf R - 2 %
Totalt 16.229 stemmer.
Derfor lanserer Tesla Model X - Dinside[h=4]Rulles ut om tre-fire måneder, forteller Elon Musk[/h]
Forslaget er ment som et tiltak mot lokal forurensning og partikkelutslipp, ikke CO2. Luftkvaliteten i norske byer er en skam, spesielt vinterstid. For å løse det må det også gjøres noe med dieseldrevet tungtransport og vedfyring. Bussene går i stor grad på etanol eller gass allerede.Blir vel gleder her inne nå : Vil forby fossilbiler i Oslo og Bergen - Bil og miljø - VG
Helt greit for meg da jeg sjelden er i Oslo sentrum, og nå blir det vel helt slutt på det og...
Men helt i normal strategi vil de ikke forby men tillate mot avgift, og hva så - det har de jo allerede med bomring rundt hele byen ? Formålet er altså ikke å redde verden men mer penger i kassa. Avgiften vil bli sann pass høy så den bare svir litt med en gang og så er vi tilbake til normalen.
Og i fall man lukker fossilbiler ut så ønsker man vel ikke å lukke folk ute ? Da må man erstatte det men noe - som diesel busser, som slipper ut like mye som 10-12 biler men gir mer penger i kassa igjen ? Og så snakker de igjen om null-utslipps biler. Det finnes ikke - f.eks en Tesla slipper ut like mye CO2 som en 1.4 l Ford Focus bensin i sitt livsløp. Nisser !
Lite cruiseskip på vinteren når problemet er størst. Og lukke til med å koma deg frå Flesland til sentrum på 22 minutter i rushenI Bergen kan man i første omgang forby cruiseskip som forrurenser, flytte dokken ut av sentrum (til Flesland) og få folk til å bytte eldre vedovner.
Så må man sørge for at folk ønsker å reise kollektivt. Bybanen er etter min mening en svært dårlig løsning på litt lengre distanser. Den går altfor seint og mange blir avhengig av å bruke enten buss eller bil til nærmeste stoppested. En langt bedre løsning hadde vært egne busstraser og flytog fra Flesland til Bergen og kanskje videre til Åsane. Dessverre ville ikke dette skje nå og Bergen må trolig leve med en gammel "trikkeløsning" i mange år fremover.
En reisetid fra Flesland til sentrum på ca. 46 min er latterlig i våre dager. Til opplysning kjører man på 22 minutter. Er det rart folk velger bil?
Tviler på at noen er så dum som du skal ha det til, ja. Men poenget er vel å unngå forurensing inne i Oslo og Bergen. Eksosen står ut av kullkraftverkene nede i Europa, i stedet for ut av eksosrøret på bilen som ungen din står bak inne i Oslo - for å si det slik.Tror dere virkelig at elbilen ikke forutenser? Kull, gass og atomkraft utgjør 70 prosent av strømmen nordmenn kjøper, ifølge EU-tall.
Slik havner skitten strøm i Norge - Aftenposten
Hehe, vis både du og en tysker kjøper fornybar energi vil det totale utslippet være lavere.Hehe, vi har jo et felles kraftmarked, om det er jeg eller en tysker som bruker fornybar er jo helt urelevant for det totale utslippet.. Det ville vært mye mindre miljøvennlig å la kraftmagasinene renner over på vår/sommer da vi ikke bruker så mye strøm enn å holde jevn produksjon med eksport og importere ved behov..
Tenk over denne en gang til.Hehe, vis både du og en tysker kjøper fornybar energi vil det totale utslippet være lavere.Hehe, vi har jo et felles kraftmarked, om det er jeg eller en tysker som bruker fornybar er jo helt urelevant for det totale utslippet.. Det ville vært mye mindre miljøvennlig å la kraftmagasinene renner over på vår/sommer da vi ikke bruker så mye strøm enn å holde jevn produksjon med eksport og importere ved behov..
Hvis flere velger å kjøpe fornybar energi, må man dekke etterspørselen med å øke produksjonen. Dette bidrar til å senke etterspørselen og produksjon støm fra kull, gass og atomkraft = relevant for det totale utslippet
Det holder at en av oss bruker det for å redusere gitt at alternativet er kull el.Hehe, vis både du og en tysker kjøper fornybar energi vil det totale utslippet være lavere.Hehe, vi har jo et felles kraftmarked, om det er jeg eller en tysker som bruker fornybar er jo helt urelevant for det totale utslippet.. Det ville vært mye mindre miljøvennlig å la kraftmagasinene renner over på vår/sommer da vi ikke bruker så mye strøm enn å holde jevn produksjon med eksport og importere ved behov..
Hvis flere velger å kjøpe fornybar energi, må man dekke etterspørselen med å øke produksjonen. Dette bidrar til å senke etterspørselen og produksjon støm fra kull, gass og atomkraft = relevant for det totale utslippet
Å kjøre elbil er flott for alle som har mulighet til det. Jeg sammenligner her ikke det å kjøre elbil mot å kjøre fosilbil, men å hente energien fra fornybar energi.Det holder at en av oss bruker det for å redusere gitt at alternativet er kull el.Hehe, vis både du og en tysker kjøper fornybar energi vil det totale utslippet være lavere.Hehe, vi har jo et felles kraftmarked, om det er jeg eller en tysker som bruker fornybar er jo helt urelevant for det totale utslippet.. Det ville vært mye mindre miljøvennlig å la kraftmagasinene renner over på vår/sommer da vi ikke bruker så mye strøm enn å holde jevn produksjon med eksport og importere ved behov..
Hvis flere velger å kjøpe fornybar energi, må man dekke etterspørselen med å øke produksjonen. Dette bidrar til å senke etterspørselen og produksjon støm fra kull, gass og atomkraft = relevant for det totale utslippet
Så argumentet om ikke å kjøre elbil er fordi ALLE ikke bruker fornybar energi?
Mye rart man leser, ville tro at batteriet utgjør hele batterikostnadenLeste et sted at batteriet utgjør halve batterikostnaden.
Hvorfor poster du det i tesla tråden da? Uansett så vil ikke ett par øre i Opprinnelsesgaranti bidra med noe som helst i denne sammenhengen, da måtte den isåfall vært mye høyere for å dekke gapet til kull, fornybar energi må være en politisk beslutning.Å kjøre elbil er flott for alle som har mulighet til det. Jeg sammenligner her ikke det å kjøre elbil mot å kjøre fosilbil, men å hente energien fra fornybar energi.Det holder at en av oss bruker det for å redusere gitt at alternativet er kull el.Hehe, vis både du og en tysker kjøper fornybar energi vil det totale utslippet være lavere.Hehe, vi har jo et felles kraftmarked, om det er jeg eller en tysker som bruker fornybar er jo helt urelevant for det totale utslippet.. Det ville vært mye mindre miljøvennlig å la kraftmagasinene renner over på vår/sommer da vi ikke bruker så mye strøm enn å holde jevn produksjon med eksport og importere ved behov..
Hvis flere velger å kjøpe fornybar energi, må man dekke etterspørselen med å øke produksjonen. Dette bidrar til å senke etterspørselen og produksjon støm fra kull, gass og atomkraft = relevant for det totale utslippet
Så argumentet om ikke å kjøre elbil er fordi ALLE ikke bruker fornybar energi?
Hvis flere hadde gjort det, må man dekke etterspørselen med å øke produksjonen av miljøvennlige energikilder. Dette vil bidra til å senke etterspørselen og produksjon støm fra kull, gass og atomkraft som vil igjen senke det totale utslippet globalt.
Batteri og bil, begrepsdysleksi hos meg.Mye rart man leser, ville tro at batteriet utgjør hele batterikostnadenLeste et sted at batteriet utgjør halve batterikostnaden.
Det er hvor enkelt som helst. Gå inn på https://www.ge.no/no/kraftavtaler/markedskraft-spotprisavtaler/, velg Spotpris GOO 15 og trykk "Bestill".Sitat fra artikkelen:
[h=2]ER STRØMMEN REN?[/h]BAKGRUNN: Norge har innført EUs fornybarhetsdirektiv. Dette gir strømkunder i Norge og EU mulighet til å velge hvilket kraftverk strømmen deres skal komme fra.
PROBLEMET: Strøm er elektroner. Dette er svært små partikler. I praksis er det umulig å spore hvor disse partiklene beveger seg i strømnettet. En strømkunde kan derfor aldri vite om den fysiske strømmen i stikkontakten kommer fra en fornybar eller skitten kilde.
LØSNINGEN: EUs system later som at all strøm er felles i Europa. Som strømkunde kan strømmen din derfor komme fra et hvilket som helst kraftverk, ifølge systemet. Ved å kjøpe en opprinnelsesgaranti, kan du velge nøyaktig hvilket kraftverk. Garantien selges av kraftverket. Tanken er at dette skal gi økt valgfrihet og inntekter til fornybar kraft, slik at mer miljøvennlig kraft kan bygges ut. Kunder som ikke betaler for å velge kraftverk, får tildelt rest-strømmen som ikke andre har valgt. Dette er primært fossil kraft og atomkraft.
KRITIKKEN: Systemet kan bare fungere hvis strømkundene forstår det. Kritikerne mener systemet er for komplisert.
Fordi strømkundene ikke forstår hvordan systemet fungerer fungerer det ikke, kanskje ikke absolutt alle elbileiere heller forstår systemet heller.. Hadde flere enn oss forstått systemet og brydd seg, ville behovet for og investering i produksjonen av ren kraft økt. Globalt ville det gått ned! Folk flest gir blaffen, det gjelder også Tesla eiere.Det er hvor enkelt som helst. Gå inn på https://www.ge.no/no/kraftavtaler/markedskraft-spotprisavtaler/, velg Spotpris GOO 15 og trykk "Bestill".Sitat fra artikkelen:
ER STRØMMEN REN?
BAKGRUNN: Norge har innført EUs fornybarhetsdirektiv. Dette gir strømkunder i Norge og EU mulighet til å velge hvilket kraftverk strømmen deres skal komme fra.
PROBLEMET: Strøm er elektroner. Dette er svært små partikler. I praksis er det umulig å spore hvor disse partiklene beveger seg i strømnettet. En strømkunde kan derfor aldri vite om den fysiske strømmen i stikkontakten kommer fra en fornybar eller skitten kilde.
LØSNINGEN: EUs system later som at all strøm er felles i Europa. Som strømkunde kan strømmen din derfor komme fra et hvilket som helst kraftverk, ifølge systemet. Ved å kjøpe en opprinnelsesgaranti, kan du velge nøyaktig hvilket kraftverk. Garantien selges av kraftverket. Tanken er at dette skal gi økt valgfrihet og inntekter til fornybar kraft, slik at mer miljøvennlig kraft kan bygges ut. Kunder som ikke betaler for å velge kraftverk, får tildelt rest-strømmen som ikke andre har valgt. Dette er primært fossil kraft og atomkraft.
KRITIKKEN: Systemet kan bare fungere hvis strømkundene forstår det. Kritikerne mener systemet er for komplisert.
Legg også merke til at produktet med opprinnelsesgaranti (Guarantee of Origin, GOO) er vesentlig billigere enn den vanlige spotprisen. Riktignok er det varslet en prisøkning på det produktet, men det vil fortsatt ligge litt under spotpris. Hvis det er for komplisert, vet ikke jeg hva som skal til for at folk fatter. Men kanskje det er nettopp derfor jeg kan kjøpe garantert fornybar strøm billigere enn vanlig spotpris?
I praksis kommer tilnærmet all strøm i Norge fra fornybare kilder uansett, men hvorfor ikke kjøpe en garanti for at det er tilfelle når man får betalt av strømleverandøren for å gjøre det?
Hvis du leser igjennom hele tråden, vil du se at mange argumenterer feil i forhold til hvor de henter strømmen sin fra.Hvorfor poster du det i tesla tråden da?Å kjøre elbil er flott for alle som har mulighet til det. Jeg sammenligner her ikke det å kjøre elbil mot å kjøre fosilbil, men å hente energien fra fornybar energi.Det holder at en av oss bruker det for å redusere gitt at alternativet er kull el.
Så argumentet om ikke å kjøre elbil er fordi ALLE ikke bruker fornybar energi?
Hvis flere hadde gjort det, må man dekke etterspørselen med å øke produksjonen av miljøvennlige energikilder. Dette vil bidra til å senke etterspørselen og produksjon støm fra kull, gass og atomkraft som vil igjen senke det totale utslippet globalt.
Det er jo du som ikke forstår dette, ei heller artikkelen du linket til.. Norge produserer nok fornybar kraft til å dekke vårt behov/forbruk, hvilket elektron som til enhver tid er i stikkontakten er ikke relevantHvis du leser igjennom hele tråden, vil du se at mange argumenterer feil i forhold til hvor de henter strømmen sin fra.Hvorfor poster du det i tesla tråden da?Å kjøre elbil er flott for alle som har mulighet til det. Jeg sammenligner her ikke det å kjøre elbil mot å kjøre fosilbil, men å hente energien fra fornybar energi.Det holder at en av oss bruker det for å redusere gitt at alternativet er kull el.
Så argumentet om ikke å kjøre elbil er fordi ALLE ikke bruker fornybar energi?
Hvis flere hadde gjort det, må man dekke etterspørselen med å øke produksjonen av miljøvennlige energikilder. Dette vil bidra til å senke etterspørselen og produksjon støm fra kull, gass og atomkraft som vil igjen senke det totale utslippet globalt.