Korrekt og opleves der en forskel til wav eller AIFF så kan det kun være på grund på grund af denne ekstra process, eller hjernespinDet kan kanskje også presiseres at avspilling av Flac er en 'on-the-fly' dekoding prosess. Man pakker ikke opp flac fila først og deretter avspiller den slik man eksempelvis gjør når man deflater en zip/rar/7z data fil og deretter åpner/tar i bruk denne.
Alt er mulig, men her er vi i de første led i avspillingskæden. Kansje den vigtigste led,-vis vi ser bort fra optagelses prosessen, så vi benytter både livrem og seler.Korrekt og opleves der en forskel til wav eller AIFF så kan det kun være på grund på grund af denne ekstra process, eller hjernespinDet kan kanskje også presiseres at avspilling av Flac er en 'on-the-fly' dekoding prosess. Man pakker ikke opp flac fila først og deretter avspiller den slik man eksempelvis gjør når man deflater en zip/rar/7z data fil og deretter åpner/tar i bruk denne.
Ikke for å leke moderator, men kanskje det vil være lettere å finne igjen diskusjonen senere hvis du oppretter en egen tråd på datahjørnet om dette?Er der andre som har ekspeimenteret indeher, som har gjort sig nogen erfaringer, vil vi gerne høre lidt om hva i er kommet frem til.
En god ide. Flere inklusive undertegnede følger nok med her. "Databehandling av musikkfiler" er kanskje en bedre spissing?Ikke for å leke moderator, men kanskje det vil være lettere å finne igjen diskusjonen senere hvis du oppretter en egen tråd på datahjørnet om dette?Er der andre som har ekspeimenteret indeher, som har gjort sig nogen erfaringer, vil vi gerne høre lidt om hva i er kommet frem til.
Hensikten med kabler er jo ikke prisen, men funksjon. Har den god skjerming, og balansert XLR i tillegg, har du en fordømt god signalkabel i alle fall. Det er jo litt dumt at man ikke trenger å betale skjorta for en meget god kabel, men fornuftig konstruerte kabler med tilstrekkelig skjerming koster faktisk ikke all verden.Takk for svar - men kabler til 400 NOK var ikke helt det jeg hadde i tankene her Men - en bildtest hadde kanskje både vært skummelt og gøy ?
Hehe. Jeg husker da vi som nybakte korpsmusikanter sammenlignet instrumentene våre (ja nå må dere ikke misforstå). "Du har bare De Luxe, du, mens jeg har Suuper De Luxe, jeg."Jeg var innom min lokale 4Sound i går for å kjøpe gitarstrenger, en øvingsforsterker til hyttebruk og noen kabler. Jeg fant Supreme High End Pro XLR signalkabel til kr 169 for en meter. De skryter av de beste materialer, dvs oksygenfritt kobber og sølvloddinger. Det er ikke bare High End, men High End Pro også. Et par sånne vil koste kr 338. Om det ikke er dyrt nok, så har de også Klotz til kr 260 for en meter. Den skryter hverken av kobberkvalitet eller sølvloddinger, men da bikker vi ihvertfall over kr 500 for et stereopar om det skulle låte bedre av den grunn.
Kontrollspørsmål: Omtrent hvor mange meter sånn kabel har musikken på CD'ene våre gått gjennom før den havnet hos oss?
Jeg var innom min lokale 4Sound i går for å kjøpe gitarstrenger, en øvingsforsterker til hyttebruk og noen kabler. Jeg fant Supreme High End Pro XLR signalkabel til kr 169 for en meter. De skryter av de beste materialer, dvs oksygenfritt kobber og sølvloddinger. Det er ikke bare High End, men High End Pro også. Et par sånne vil koste kr 338. Om det ikke er dyrt nok, så har de også Klotz til kr 260 for en meter. Den skryter hverken av kobberkvalitet eller sølvloddinger, men da bikker vi ihvertfall over kr 500 for et stereopar om det skulle låte bedre av den grunn.
Kontrollspørsmål: Omtrent hvor mange meter sånn kabel har musikken på CD'ene våre gått gjennom før den havnet hos oss?
Hehehe. .. Jeg må jo bare teste den Klotz kabelen. "Billig" moro. Gledelig hvis den gjør jobben. God trening for øret.Jeg var innom min lokale 4Sound i går for å kjøpe gitarstrenger, en øvingsforsterker til hyttebruk og noen kabler. Jeg fant Supreme High End Pro XLR signalkabel til kr 169 for en meter. De skryter av de beste materialer, dvs oksygenfritt kobber og sølvloddinger. Det er ikke bare High End, men High End Pro også. Et par sånne vil koste kr 338. Om det ikke er dyrt nok, så har de også Klotz til kr 260 for en meter. Den skryter hverken av kobberkvalitet eller sølvloddinger, men da bikker vi ihvertfall over kr 500 for et stereopar om det skulle låte bedre av den grunn.
Kontrollspørsmål: Omtrent hvor mange meter sånn kabel har musikken på CD'ene våre gått gjennom før den havnet hos oss?[/QUOT
Takk for tips Asbjørn. Skal testes ut. Bor selv i gangavstand til min lokale 4sound sjappe.
Har lagt igjen noen tusen der gitt.
B
Vet ikke om jeg støtter alle disse hypotesene, men sistnevnte var absolutt interessant!Meget interessant dette - jeg må nesten prøve å bench-marke disse billige vidunder-kablene opp mot Frey2.
Uansett pris - så synes jeg uansett at det tidvis kan være store forskjeller på kabler - og det er fra et psykologisk perspektiv interessant å forstå hvorfor det er så mye debatt rundt den egentlige og praktiske effekten på dette.
Noen forslag og ideer:
- Noen anlegg avslører ikke forskjellene. Dette er langt ifra nødvendigvis kvalitet og pris, men hvor mye "egenlyd" i komponentene som ikke er så avhengig av at kablene er fra øverste hylle.
- Jeg vil likevel mene at de fleste anlegg vi leser om her vil og kan avsløre forskjeller. Utfordringen er riktignok at dette ikke er enorme forskjeller som i bytte av høyttaler, forsterker eller DAC, men justeringer - tidvis betydelig justeringer - men likevel.
- Slike justeringer kan høres umiddelbart i en A/B test, men det er ikke nødvendigvis enkelt å avsløre dette hvis det har gått 1 dag eller flere timer mellom man lyttet på alt A og alt B. Med andre ord - når ditt egen anlegget er rigget med klasse-A kabler i butikken, er det ikke nødvendigvis enkelt å fortelle forskjellen mellom din hjemmelyd og butikk-anlegget.
- Et annet punkt kan være hvordan man lytter. JEg kan sitte å lytte etter lydbilde og detaljer, men da bruker jeg en litt annen del av hjernen enn når jeg sitter tilbake og nyter musikken. Da kan jeg drømme meg litt bort og bruker i større grad høyre hjernehalvdel. Forskjellig utstyr kan tilfredsstile disse hjernehalvdelene på forskjellig vis. Det er derfor, vil jeg mene, at hifi-butikker pusher imponerende "wow" lyd i butikkene, men ofte blir denne lyden for krevende og masende i lyttestolen hjemme over tid.
Noen tanker.
Syntes det var greit å støtte opp med noe on topic da mesteparten har vært veldig interessant, men ikke helt on til enhver tid. Det er startet en tråd om musikk og data, så da kan vi jo gå tilbake til xlr-kabler her. 8)Litt artig at vi på side 17 er tilbake til rådene som ble gitt tidlig i tråden. Riktignok etter mange interessante digresjoner.
Jeg tror det er sterkt undervurdert at vi kanskje lytter på forskjellige måter i ulike sammenhenger.
Du har absolut et point her.Jeg tror det er sterkt undervurdert at vi kanskje lytter på forskjellige måter i ulike sammenhenger.
For å ta meg selv som eksempel. Måtene jeg lytter på når jeg sammenlikner lyd (A/B-tester o.l.) er ganske forskjellig fra måtene jeg lytter når jeg nyter musikk. Når jeg sammenlikner lyd synes jeg også det er veldig vanskelig å lytte på samme måte etter de samme tingene fra tilfelle til tilfelle - jeg lytter mer til lydene enn til musikken. Når jeg nyter musikken så preges også lyttingen i veldig stor grad av hvordan jeg kobler til progresjonen i musikken.
mvh
KJ
Tror du misforstå mig lidt, det jeg siger er at man skal høre lyde! i stedet for musik, de lyde kan sagtens være instrumenter eller dagligdags ting som Hi-rex nævner, men uminipuleret så man har en chance for at vide hvordan det skal lyde.Enig med kortvarig. Det er vanskelig å bruke et musikkspor til kritisk vurdering av sånt som klangbalanse og tidlige refleksjoner. Vi vet for lite om hvordan det opptaket skal høres ut, og har bare et svakt minne om hvordan det hørtes ut på et annet anlegg. Da blir det lett at vi justerer for å få det opptaket til å låte "bra", hva det nå enn måtte bety. Jeg finner ut mye mer om styrker og svakheter i anlegget ved å kjøre et enkelt frekvenssveip eller en LEDR-test. Spesielt den siste er ganske nådeløs.
Hvis man skal bruke musikkspor som testspor bør man vite eksakt hva man lytter etter og gjøre det i en rask A/B-setting. F eks å bytte frem og tilbake mellom to kildekomponenter med matchet volum for å lytte etter forvrengning.
Hvis jeg skal sammenligne visuelle inntrykk, f eks fargeprøver for å matche maling til tapet eller gardiner, har jeg ikke en snøballs sjans i helsike til å treffe riktig hvis jeg stirrer lenge på veggen hjemme, kjører til fargehandelen og stirrer lenge på malingsprøvene der. Det hjelper ikke om jeg bruker enda mer tid på å stirre hvert av stedene. Belysningen kan være forskjellig og mitt visuelle minne om eksakte fargenyanser er ikke perfekt. For å kunne treffe riktig må jeg ta med meg fargeprøvene hjem og legge dem ved siden av det som skal matches. Da ser jeg dem i samme belysning og kan flytte blikket frem og tilbake mellom feltene for å være sikker på om det er likt eller ulikt. Jeg forstår ikke dette med at inntrykket av fargeprøve B skulle forstyrres av minnet om at man nettopp så på fargeprøve A, eller på tapeten for den del.Personlig foretrekker jeg, at bruge musik stykker ( CD, Filer) som jeg har lyttet på i en årrekkke, på mange forskellige anlegs konbinationer.
Endvidere mener jeg, at det ikke er den rigtige metode at lytte på de samme i hurtige A/B test skift. Grunden til dette er, at når du lytter i hurtige skift frem og tilbage bliver der liggende de rester av forrige lytte økter i minne i hjernen din. Dette gør hjernen din forviret og gør det svært for denne at udskille forskellene.
Og før i griner jer ihjel, bør i tenke på at det samme sker med synet dit. vis du har set på en ting lagrer hjernen din bildedet synet skabte i mindet i hjernen din.
Denne vil først endre sig efter at der eventuel sker en bevægelse i det skabte ladrede bilde i hjernen.
Derfor reagere synet dit altid på bevægelse.
Tror at både synet og hørelsen reagere/ benytter samme system for registrering, tolkning, lagring. ect.
I tillegg til bananflue-syndromet, er jeg også plaget av værhane-syndromet.Way to go. Selv har jeg kortidsminne som en bananflue og dette du beskriver Asbjørn er eneste farbare vei. Bare dagsformen ALENE gir grunn for store variasjoner i sansinntrykk, og min dagsform kan skifte utrolig fort. I enkelte tilfelle kanskje på sekunder.
Det største problemet med denne minne-effekten er knyttet til persepsjon vs måledata (og da snakker jeg ikke bare om ABX).Hvis jeg skal sammenligne visuelle inntrykk, f eks fargeprøver for å matche maling til tapet eller gardiner, har jeg ikke en snøballs sjans i helsike til å treffe riktig hvis jeg stirrer lenge på veggen hjemme, kjører til fargehandelen og stirrer lenge på malingsprøvene der. Det hjelper ikke om jeg bruker enda mer tid på å stirre hvert av stedene. Belysningen kan være forskjellig og mitt visuelle minne om eksakte fargenyanser er ikke perfekt. For å kunne treffe riktig må jeg ta med meg fargeprøvene hjem og legge dem ved siden av det som skal matches. Da ser jeg dem i samme belysning og kan flytte blikket frem og tilbake mellom feltene for å være sikker på om det er likt eller ulikt. Jeg forstår ikke dette med at inntrykket av fargeprøve B skulle forstyrres av minnet om at man nettopp så på fargeprøve A, eller på tapeten for den del.Personlig foretrekker jeg, at bruge musik stykker ( CD, Filer) som jeg har lyttet på i en årrekkke, på mange forskellige anlegs konbinationer.
Endvidere mener jeg, at det ikke er den rigtige metode at lytte på de samme i hurtige A/B test skift. Grunden til dette er, at når du lytter i hurtige skift frem og tilbage bliver der liggende de rester av forrige lytte økter i minne i hjernen din. Dette gør hjernen din forviret og gør det svært for denne at udskille forskellene.
Og før i griner jer ihjel, bør i tenke på at det samme sker med synet dit. vis du har set på en ting lagrer hjernen din bildedet synet skabte i mindet i hjernen din.
Denne vil først endre sig efter at der eventuel sker en bevægelse i det skabte ladrede bilde i hjernen.
Derfor reagere synet dit altid på bevægelse.
Tror at både synet og hørelsen reagere/ benytter samme system for registrering, tolkning, lagring. ect.
Tilsvarende metode for lyd ville være å koble opp alternative løsninger slik at man kan skifte mellom alternativene med fjernkontrollen. Da vil man kunne sammenligne "side ved side", uten å måtte forsøke å huske lyd over lengre tid. Det kan selvsagt være praktiske utfordringer med å skape en slik testsituasjon, men det er når jeg har gjort dette at jeg føler meg helt sikker på hva som låter likt og hva som låter forskjellig. Lydminne er notorisk upålitelig.
Ja, og det låter aldeles fortreffelig?Klotz 1 meter er innkjøpt. Klar for testing. Jeg måtte bare! Trengte kabler til en H6 okke som, og da var veien kort. 8)
Jeg fatter ikke helt hvordan du nogen gange tænker, og om det skyldes manglende erfaring med hi-fi, og hi-fi's måde at opfører sig på, eller hvad.Hvis jeg skal sammenligne visuelle inntrykk, f eks fargeprøver for å matche maling til tapet eller gardiner, har jeg ikke en snøballs sjans i helsike til å treffe riktig hvis jeg stirrer lenge på veggen hjemme, kjører til fargehandelen og stirrer lenge på malingsprøvene der. Det hjelper ikke om jeg bruker enda mer tid på å stirre hvert av stedene. Belysningen kan være forskjellig og mitt visuelle minne om eksakte fargenyanser er ikke perfekt. For å kunne treffe riktig må jeg ta med meg fargeprøvene hjem og legge dem ved siden av det som skal matches. Da ser jeg dem i samme belysning og kan flytte blikket frem og tilbake mellom feltene for å være sikker på om det er likt eller ulikt. Jeg forstår ikke dette med at inntrykket av fargeprøve B skulle forstyrres av minnet om at man nettopp så på fargeprøve A, eller på tapeten for den del.Personlig foretrekker jeg, at bruge musik stykker ( CD, Filer) som jeg har lyttet på i en årrekkke, på mange forskellige anlegs konbinationer.
Endvidere mener jeg, at det ikke er den rigtige metode at lytte på de samme i hurtige A/B test skift. Grunden til dette er, at når du lytter i hurtige skift frem og tilbage bliver der liggende de rester av forrige lytte økter i minne i hjernen din. Dette gør hjernen din forviret og gør det svært for denne at udskille forskellene.
Og før i griner jer ihjel, bør i tenke på at det samme sker med synet dit. vis du har set på en ting lagrer hjernen din bildedet synet skabte i mindet i hjernen din.
Denne vil først endre sig efter at der eventuel sker en bevægelse i det skabte ladrede bilde i hjernen.
Derfor reagere synet dit altid på bevægelse.
Tror at både synet og hørelsen reagere/ benytter samme system for registrering, tolkning, lagring. ect.
Tilsvarende metode for lyd ville være å koble opp alternative løsninger slik at man kan skifte mellom alternativene med fjernkontrollen. Da vil man kunne sammenligne "side ved side", uten å måtte forsøke å huske lyd over lengre tid. Det kan selvsagt være praktiske utfordringer med å skape en slik testsituasjon, men det er når jeg har gjort dette at jeg føler meg helt sikker på hva som låter likt og hva som låter forskjellig. Lydminne er notorisk upålitelig.
Sjekkes i aften. 8)Ja, og det låter aldeles fortreffelig?Klotz 1 meter er innkjøpt. Klar for testing. Jeg måtte bare! Trengte kabler til en H6 okke som, og da var veien kort. 8)