osc
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 10.09.2004
- Innlegg
- 718
- Antall liker
- 396
Ja ikke sant? Det er selvfølgelig godt å få slike ting bekreftet av erfarne ringrever!Det Asbjørn sier om digital transport er helt riktig.
Ja ikke sant? Det er selvfølgelig godt å få slike ting bekreftet av erfarne ringrever!Det Asbjørn sier om digital transport er helt riktig.
Jeg deler i teorien dette synet - men skal prøvelåne. Jeg var like skeptisk til signal og høyttalerkabler før.Ja ikke sant? Det er selvifølgelig godt å få slike ting bekreftet av erfarne ringrever!Det Asbjørn sier om digital transport er helt riktig.
Jeg bruger JRiver som streamer og det kan ikke hamle op med et godt Drev hos mig. Der er helt anderledes liv i musikken over et godt drev. Mit drev er fra Projekt og prisen ligger på 8500 d.kr. + bedre strømforsyning til en 3000 d.kr.Ikke enig. Jeg har kvittet meg med alt av mekaniske CD-transporter for lenge siden. Du kan kjøpe streamere til moderat pris som utklasser grisedyre CD-transporter. En streamer har ingen bevegelige elektromekaniske deler. Det er mye enklere å lage en slik med klokkepresisjon på pico- eller femtosekundnivå enn å gjøre det samme med en mekanisk transport. Vi snakker ocelot vs brontosaurus her.kansje det er tid for riktig cd transport? de gode er vesentlig bedre enn billige streamere som sqb for exampel
Eneste problem med en streamer som Squeezebox Touch er at den har gått ut av produksjon. Fenomenal ytelse til småpenger. Hvis du tror at prislapp og lydkvalitet henger spesielt godt sammen har du ennå mye å lære...
Det er godt vi har tilgang til nøytral digital lyd, for jeg antar at mastertape og vinyl ville drive deg til vanvidd!Det er vel helt rett det Asbjørn sier og selvfølge litt vanskelig å svelge for alle dere som har blitt vant til farget lyd og hyggelig forvrengning. For oss som ennå har åpne øreganger er dette helt unødvendig.Håper du ikke tror på dette selv! (selv om jeg har mine tvil)..... eller så forventer du at den skal tilføre samme eufoniske jitter og støy som den gamle CD-transporten. Det vil den jo ikke gjøre.
Hehe, om så, hvorfor ikke bare laste ned vinylmiksen?Ikke si det til noen, men når jeg spiller vinyl A/D-konverterer jeg signalet til 24 bits/96 kHz og prosesserer det digitalt med delefiltering og det hele før jeg D/A-konverterer det i seks kanaler og sender hver kanal til en dedikert monoblokk effektforsterker. Det er ingen passive komponenter etter effektforsterkerne, bare kobberkabel loddet rett på hvert høyttalerelement. Jeg synes ikke det låter så aller verst, jeg.
Det gå så bra, har faktisk hørt mastertape og vinyl spille helt ok ved enkelte anledningerDet er godt vi har tilgang til nøytral digital lyd, for jeg antar at mastertape og vinyl ville drive deg til vanvidd!Det er vel helt rett det Asbjørn sier og selvfølge litt vanskelig å svelge for alle dere som har blitt vant til farget lyd og hyggelig forvrengning. For oss som ennå har åpne øreganger er dette helt unødvendig.Håper du ikke tror på dette selv! (selv om jeg har mine tvil)..... eller så forventer du at den skal tilføre samme eufoniske jitter og støy som den gamle CD-transporten. Det vil den jo ikke gjøre.
Jeg er så inderlig glad for at det finnes så utrolig mye god musikk som ble produsert og utgitt i steinalderenNår jeg leste litt i ett diskusjonsforum for musikere forsto jeg det slik att de fleste innspillinger/produksjopner/mixer foregikk digitalt og att det ble konvertert til analog for vinyl nåfortiden. Var tilbake i eldre steinalder de hadde mest analogt materiale som ble konvertert til digitalt.
Er det noen grunn til å tro at det er bedre enn et Philips CD-Pro (som visstnok også var utviklet av samme underleverandør)? De argumenterer med evnen til å spille CD-ROMs med MP3-filer, ikke state of the art ytelser: Optical Storage | StreamUnlimitedDette drev syntes jeg, man skal prøve at låne i en butik og så sammenligne med sin streaming. Det er bedre end Oppo 105 D også.
Endnu bedre med en direkte strømforsyning i stedet for den Switz mode der følger med.
Jeg skal have fundet et godt strømkabel dertil? Jeg vil prøve i den kommende uge med et WireWorld net kabel. Jeg kan vende tilbage med en sammenligning af strømkabel skift.
Vis vedlegget 326120
Projekt RS CD Box. Et fremragende drev.
Vis vedlegget 326123
Projekt Power Box Uni 1-way. 10.000 uf
Den fås også som 4-way med 4 x 10.000 uf.
Måske man skulle sammenligne op imod streaming?
Hehe, om så, hvorfor ikke bare laste ned vinylmiksen?Ikke si det til noen, men når jeg spiller vinyl A/D-konverterer jeg signalet til 24 bits/96 kHz og prosesserer det digitalt med delefiltering og det hele før jeg D/A-konverterer det i seks kanaler og sender hver kanal til en dedikert monoblokk effektforsterker. Det er ingen passive komponenter etter effektforsterkerne, bare kobberkabel loddet rett på hvert høyttalerelement. Jeg synes ikke det låter så aller verst, jeg.
Det aller viktigste er vel at du synes det er bedre og at du synes det er invistering vell verd.. Ikke så viktig hva vi andre mener, tror eller synesAlt er like bra har blitt mantraet her inne de siste par årene. Merkelig da at min dCS danker ut alt annet jeg har lyttet til. Mon tro hvilke råd man da skal lytte til? De som mener at det ikke finnes forskjeller, eller sine egne ører. Veldig enkelt, i grunn.
Det har nok litt med preferanser å gjøre. Når jeg var 15 og kjøpte mine første klipsch høyttalere, var dette det råeste i hele verden. Det kunne umulig bli bedre enn da var nå.... Jeg tok feilHar altid undret mig over at det udstyr folk selv har stående altid er helt fantastisk godt, jeg har aldrig købt noget som var godt, det har alt sammen været lige til at lukke op i skide i lydmæssigt.
Vil du dermed sige at du mener det sidste man har indkøbt er lig med ens aktuelle præference, interessant, og jeg tror faktisk der er en del sandhed i dette, og at det også er årsag til mange diskussioners forløb her på Sentralen .Det har nok litt med preferanser å gjøre. Når jeg var 15 og kjøpte mine første klipsch høyttalere, var dette det råeste i hele verden. Det kunne umulig bli bedre enn da var nå.... Jeg tok feilHar altid undret mig over at det udstyr folk selv har stående altid er helt fantastisk godt, jeg har aldrig købt noget som var godt, det har alt sammen været lige til at lukke op i skide i lydmæssigt.
Jeg sier ikke dette for å trolle, men hvorfor finnes denne oppfatningen i HiFi? Dersom jeg hadde påstått at mine bildeutskrifter hadde blitt skarpere og mer fargemettet når jeg brukte en bedre USB kabel, så vil alle riste på hodet å si at jeg er tullete. Ikke sant?nei, nei og en gang til nei...Alle tilstrekkelig gode digitale kilder låter helt likt. Seriøst
Jeg sier ikke dette for å trolle, men hvorfor finnes denne oppfatningen i HiFi? Dersom jeg hadde påstått at mine bildeutskrifter hadde blitt skarpere og mer fargemettet når jeg brukte en bedre USB kabel, så vil alle riste på hodet å si at jeg er tullete. Ikke sant?nei, nei og en gang til nei...Alle tilstrekkelig gode digitale kilder låter helt likt. Seriøst
Overføringen av digital lyd er som kjent digital, hvor gyldige verdier er kun 1 og 0. Og all informasjon overføres helt uten feil. Digital audio (spdif, toslink, aes/ebu) har er feilsjekk-bit som forteller om dataene i sampelen du har mottat er riktig eller ikke. Dersom den mottar feil bits, vil den droppe dataene helt og holdent. Så poenget mitt er: digitale bitfeil manifesterer seg som rimelig grelle artefakter i lydbildet (popping, klikk, støy, during). Digitalfeil kan ikke tilegnes egenskaper som åpnere lydbilde, klarere lyd, bedre bass osv. Det ligger på analogsiden i DAC eller etterpå. Digital audio har så gode marginer i overføringen, at man kan så godt som alltid anta at dataene oversendes mottas eksakt likt som de sendes. Asbjørns forsøk på å lage en degradert digitalkabel viser akkurat dette.
Så har digital audio et par belyste svakheter i forhold til klokkeoverføring, som kan under visse betingelser lage hørbar/målbar artefakter i lydbildet. Men som Asbjørn påpeker, dagens DACer og digital audio mottagere er så godt som intolerante for jitter. I gamle dager var motoren på rotasjonen av CD-platen også kilden for klokken på digital audio, og der kunne det forekomme en god del jitter. Men i dag er alle kilder digitale (også CD-spillere) og styres av krystaller med stor nøyaktighet.
Men Asbjørn (og andre) har vel argumentert for at forskjellene nettopp ikke er reelle?
Det siste er eksakt hva som skjer med Philips CD-PRO-drevet i en EMC-1UP. Den digitale utgangen på en EMS-1UP er bare hentet rett fra drevet uten noen bufring eller reklokking. Klokkekrystallen sitter på samme kretskort som styringen av motor og laser. Det oppstår små endringer i spenning på kortet ettersom drivverket drar mer eller mindre strøm i øyeblikket, noe som igjen påvirker klokkefrekvensen og skaper hørbart jitter på utgangen i større mengder enn hva min DEQX HDP3 var i stand til å absorbere. Netto resultat: Hørbar "hardhet i mellomtonen" og litt redusert tredimensjonalitet i lydbildet når denne brukes som digital CD-transport, sammenlignet med en streamer til 1/4 av prisen.Så har digital audio et par belyste svakheter i forhold til klokkeoverføring, som kan under visse betingelser lage hørbar/målbar artefakter i lydbildet. Men som Asbjørn påpeker, dagens DACer og digital audio mottagere er så godt som intolerante for jitter. I gamle dager var motoren på rotasjonen av CD-platen også kilden for klokken på digital audio, og der kunne det forekomme en god del jitter. Men i dag er alle kilder digitale (også CD-spillere) og styres av krystaller med stor nøyaktighet.
Joda man kan lytte så mye man vil, og resultatene er veldig individuelle. Jeg hører ingen forskjell på CD-spiller kontra Streamer som digital kilde, eller ymse digitalkabler - noen til og med langt utenfor spec for SP/DIF. I mine ører er digitale kilder enten fungerende, eller ikke fungerende. Men det kan hende det er fordi jeg har en DAC som er mer eller mindre ufølsom for jitter, eller at signalet reklokkes tre ganger og rebuffres minst 5 ganger i oppsettet mitt...Man kan argumentere så mye man vil, men når man setter inn et annet drivverk og lyden forandres mye, f.eks settes nytt drivverk inn fordi man skal rense laseren på det andre, og man ikke har tenkt over om det vil være forskjeller så plutselig skjer det ting, da kan man argumentere og vise regnestykker og målinger opp i mente for meg, ørene har allerede avgjort
Men Asbjørn (og andre) har vel argumentert for at forskjellene nettopp ikke er reelle?
Skulle du ikke bare flette næbbet, hvis du ikke har andet at bidrage medNå bør vel tråden snart stenges , da man er kommet laaaaaaaaaang utenfor tema ...
Fordelen med digital overføring, er at overføringen ikke påvirkes av linære komponenter i signalbanen. Passive komponenter, kabel, mm. er alle linære komponenter. Man kan klare å degradere signalet slik at man får introdusert digitalfeil, men da har man egne deteksjonsmekanismer i signalet for å oppdage slike feil. Ergo kan ikke dette være årsaken til hørbar forskjell.Der er nogle passive komponenter omkring spdif koblingen, udskiftning af disse er noget af det som kan giver de større lydforskelle i et anlæg (besynderligt indrømmet), og spdif-kablet gør naturligvis også en forskel.
Det er mærkeligt at i nogle anlæg kan dette høres meget tydeligt, selv om der er reclocket og jeg skal komme efter dig , mens i andre anlæg høres det åbenbart overhovedet ikke , i de anlæg høres typisk heller ikke kabelskift inklusiv spdif og andre passive komponent udskiftninger.
Der er tre muligheder enten sker der absolut intet og hele lydforskellen er generet af fantasien/hjernespin hos nogle, eller også kan nogle hører lydforskellene , og andre kan ikke.
Eller også ligger forskellen i selve anlægget, nogle anlæg giver lydforskelle, og andre gør ikke, og er dette godt eller skidt?.
Min erfaringen er at folk stort set hører de samme ting, men måske prioriterer forskelligt, hvis de er i samme rum og hører på samme anlæg.
På overfladen har du bestemt ret , jeg er selv tekniker og kende ikke de nøjagtige sammenhænge, men kan bare konstaterer at der er lydforskelle.Fordelen med digital overføring, er at overføringen ikke påvirkes av linære komponenter i signalbanen. Passive komponenter, kabel, mm. er alle linære komponenter. Man kan klare å degradere signalet slik at man får introdusert digitalfeil, men da har man egne deteksjonsmekanismer i signalet for å oppdage slike feil. Ergo kan ikke dette være årsaken til hørbar forskjell.Der er nogle passive komponenter omkring spdif koblingen, udskiftning af disse er noget af det som kan giver de større lydforskelle i et anlæg (besynderligt indrømmet), og spdif-kablet gør naturligvis også en forskel.
Det er mærkeligt at i nogle anlæg kan dette høres meget tydeligt, selv om der er reclocket og jeg skal komme efter dig , mens i andre anlæg høres det åbenbart overhovedet ikke , i de anlæg høres typisk heller ikke kabelskift inklusiv spdif og andre passive komponent udskiftninger.
Der er tre muligheder enten sker der absolut intet og hele lydforskellen er generet af fantasien/hjernespin hos nogle, eller også kan nogle hører lydforskellene , og andre kan ikke.
Eller også ligger forskellen i selve anlægget, nogle anlæg giver lydforskelle, og andre gør ikke, og er dette godt eller skidt?.
Min erfaringen er at folk stort set hører de samme ting, men måske prioriterer forskelligt, hvis de er i samme rum og hører på samme anlæg.
At du gidder . RørebelleSkulle du ikke bare flette næbbet, hvis du ikke har andet at bidrage medNå bør vel tråden snart stenges , da man er kommet laaaaaaaaaang utenfor tema ...
I lige måde.At du gidder . RørebelleSkulle du ikke bare flette næbbet, hvis du ikke har andet at bidrage medNå bør vel tråden snart stenges , da man er kommet laaaaaaaaaang utenfor tema ...
Det får vel være opp til trådstarter å bedømme. Dette ble en interessant tråd nettopp fordi trådstarter var åpen for innspill utenfor det snevre temaet fra åpningsinnlegget, så lenge det var velmente og relevante forsøk på å hjelpe trådstarter med å få best mulig lyd ut av anlegget. Den rene trollingen kunne vi godt være foruten, men det er kanskje ikke nødvendig å bidra til å kjøre en ellers interessant tråd i grøften.Nå bør vel tråden snart stenges , da man er kommet laaaaaaaaaang utenfor tema ...
Det er nettopp der S/PDIF og AES/EBU har en innebygget svakhet ved at signalene for 0 og 1 ikke er symmetriske. Tilstrekkelig hard båndbreddebegrensning i kabelen vil forskyve alle 0 relativt til alle 1 med noen nanosekunder, og der har man plutselig datakorrelert jitter. Men en båndbredde på 8-10 MHz holder i massevis for at dette ikke er noe problem, og så dårlig kabel finnes ikke lenger. En meterlang alminnelig videocoax er ca 100000 ganger bedre enn god nok, og selv en kapasitiv analog signalkabel med helt feil impedans er mer enn god nok. Hvis det ikke var slik, hadde vi ikke kunnet bruke antikke RCA-kontakter på S/PDIF-overføringer og likevel få akseptable resultater.Jitter er en variasjon i signalets klokke over tid, og det er denne variasjonen som kan opphav til hørbare effekter. Men for at passive komponenter eller kabel skal kunne gi økt eller redusert jitter, må komponentene i signalbanen være ulinære (f.eks. dioder eller transistorer) eller endre egenskaper over tid og det er noe man normalt ikke har i kabler. I alle tilfeller vil denne ulinæriteten være deterministisk når man får transisjoner fra 0->1 og 1->0 og dermed har den ikke variasjonen som trengs for å gjøre dette hørbart.