Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.760
    Statusen, og derved betalingsviljen, vil snart være borte. Det er ikke lenge før brukt Tesla er så billig at lagerassistent Olsen nedi gaten har råd til å kjøpe en.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.482
    Antall liker
    41.198
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Statusen, og derved betalingsviljen, vil snart være borte. Det er ikke lenge før brukt Tesla er så billig at lagerassistent Olsen nedi gaten har råd til å kjøpe en.
    Da får han en sjuhelsikes bil for pengene sine. Jeg har hatt to Amerika-besøk i sommer. Det ene besøket hadde en P85D selv, det andre fikk hakeslipp. Internasjonalt vil lagerassistent Olsen fortsatt være i celebert selskap. Og snart kommer Model 3.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Modell 3, blir ikke det en "billigbil"?
    Er vel strengt tatt ikke en billigbil dersom prisen begynner på ca. 330k i Norge uten avgifter? Fra rundt $35.000 sies det.

    Artig at Tesla har funnet en måte å øke batterikapasiteten på. Klarer de 5% en del år på rad, så begynner det å monne. Spesielt nettopp for en bil som Model 3.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Er vel strengt tatt ikke en billigbil dersom prisen begynner på ca. 330k i Norge uten avgifter? Fra rundt $35.000 sies det.

    Artig at Tesla har funnet en måte å øke batterikapasiteten på. Klarer de 5% en del år på rad, så begynner det å monne. Spesielt nettopp for en bil som Model 3.
    35.000 USD (som jeg antar er før taxes som alle priser fra USA) og før noe ekstrautstyr tilsvarer ca 37.000 EUR inkl mva i Tyskland. Får ganske mye bil for i underkant av 40k EUR utenfor norsk avgiftssystem før man begynner å krysse av på utstyrlisten.

    Men i Norge blir det selvsagt svært lukrativt - særlig om ingen andre har kommet frem til en elbil med anstendig kjørelengde og tilgang til Det Mest Geniale Ladesystemet innen den tid.

    I takt med bedre ladeinfrastruktur synker dog viktigheten av rekkevidde. For min egen del er det stort sett helt irrelevant om bilen kan kjøre ca 40 eller 100 mil på en lading og for en veldig stor andel av bileiere er rekkevidde kun et faktisk problem på svært få av årets 365 dager. Så lavere pris på batteribanker som gir reelt 20-25 mil kjørelengde er etter min mening mye viktigere enn å få biler med lengre rekkevidde enn hva Model S har i dag. Det krever dog en mentalitetsendring hos bilisitene, og den sitter muligens ganske langt inne.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rekkevidde i det daglige er jo ikke noe problem. Når man skal på tur er det viktig. Ikke nødvendigvis fordi man lader batteriet fullt hver gang man stopper, men fordi man slipper det med stort batteri. Har man 100 km igjen på måleren og vil ha fullt batteri tar det over en time på superladere. Lader man til 3/4 slipper man gjerne med 20-30 mins. Så har man en bil med lite batteri ... ja så tvinges man gjerne til å lade fullt opp hver gang og da blir det mye dødtid på tur. Spesielt når man kjører motorvei som spiser strøm.

    Så har man en bil med 20-25 mils rekkevidde så er den kun anvendelig til lokalkjøring, uansett om man har teoretisk kapasitet til å nå ladepunkter.

    For de fleste vil det da være likegyldig om en bil har 15 eller 25 mils rekkevidde.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Ja, for lengre turer må kapasiteten være stor nok til ad ladedeekvensen er akseptabel. Med Model S må man stoppe etter tre-fire timer med norske fartsgrenser, det synest jeg er akseptabelt. Så ser egentlig ikke det helt store poenget med enda større batteri. Selvsagt kjekt på Autobahn men der er jeg jo aldri
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, for lengre turer må kapasiteten være stor nok til ad ladedeekvensen er akseptabel. Med Model S må man stoppe etter tre-fire timer med norske fartsgrenser, det synest jeg er akseptabelt. Så ser egentlig ikke det helt store poenget med enda større batteri. Selvsagt kjekt på Autobahn men der er jeg jo aldri
    Tja.. 85 kWh er egentlig passelig for bilen, så jeg savner ikke større batteri nå. Det fungerer greit på tur, men jeg ville ikke hatt noe mindre heller, selv om ladepunktene lå tettere. Med mindre det utvikles batterier som lades mye hurtigere. En lettere bil vil jo også kunne klare seg med mindre batteri... og mindre batteri gjør bilen lettere osv.

    Målet slik jeg ser det med elbil er at den skal kunne fungere som eneste bil, og jeg håper modell 3 vil bli en slik bil. Det er jo også ting som tyder på at Nissan vil komme med en bil som dobler dagens rekkevidde. Først når rekkevidden og ladehastigheten når 'kritisk masse' vil vi kunne se for oss en total overgang til elektriske biler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men i Norge blir det selvsagt svært lukrativt - særlig om ingen andre har kommet frem til en elbil med anstendig kjørelengde og tilgang til Det Mest Geniale Ladesystemet innen den tid.
    Det har nok kommet. Alt tyder på at Nissan har en bil med dobbel rekkevidde av Leaf en god stund før Model 3 er tilgjengelig. Og ville ikke overraske meg om andre merker kommer rundt samme tid. Nå er Leaf en mindre bil enn Model 3, men det ville være rart om de ikke kommer med større elbiler når de har klart å doble kapasiteten.

    I takt med bedre ladeinfrastruktur synker dog viktigheten av rekkevidde. For min egen del er det stort sett helt irrelevant om bilen kan kjøre ca 40 eller 100 mil på en lading og for en veldig stor andel av bileiere er rekkevidde kun et faktisk problem på svært få av årets 365 dager. Så lavere pris på batteribanker som gir reelt 20-25 mil kjørelengde er etter min mening mye viktigere enn å få biler med lengre rekkevidde enn hva Model S har i dag. Det krever dog en mentalitetsendring hos bilisitene, og den sitter muligens ganske langt inne.
    Tror ikke man skal undervurdere vaner og komfort. Er man vant til å kjøre langt uten å fylle drivstoff, så tar man dette med seg også når man vurderer elbil. Selv om man strengt tatt kan klare seg med mindre, så er tvilsomt at slike vaner lar seg endre lett.

    Bedre rekkevidde på elbiler er helt essensielt IMO dersom nye markeder skal nås.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jeg er mer på at om folk ikke skjønner bedre så før de ha det så godt... Om noen vil humpe rundt i en landcruiser-traktor fordi båten skal på vannet og opp av vannet en gang om året så kan de bare ha det så godt. Ditto om man kjøper bil basert på å optimalt dekke et behov som finnes et par uker i året og knapt nok da. Med rekkevidden til en Tesla krever det minimalt med planlegging, og planleggingen består stort sett i å plugge inne bilen dagen før man skal langt. Og glemmer man det lar det seg igså løse ganske greit, i alle fall på østlandet. Bor man i Finnmark ser det nok annerledes ut.

    Etter å ha kjørt elektrisk noen måneder fremstår bensin- eller dieselbil som en noget merkelig ting for persontransport.

    Nå skal der dog sies jeg har tilgang på tilhengerbil om jeg trenger det. Har dog ikke lånt den på fire måneder, og den befinner seg stv minutter unna.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.482
    Antall liker
    41.198
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig at større rekkevidde enn Model S vil være et bra argument i reklamen, men det behøves virkelig ikke. En 85-kWh Model S har så stor rekkevidde at det ikke lenger er noe problem ved skandinaviske hastigheter i noenlunde bebygde strøk. Friheten til å kjøre hvor lenge som helst uten noensinne å fylle drivstoff skal heller ikke undervurderes. Bilen er jo fulltanket hver morgen.

    Derimot hadde det vært fenomenalt med en bil som hadde samme rekkevidde til halve prisen. Det er egentlig bare en annen side av samme sak, ettersom det underliggende er batteripris pr kWh.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De færreste kan ta seg rå til en Model S. Jeg tenker rekkevidde i forhold til rimeligere elbiler også. Der er den absolutt en begrensning. Handler som nevnt om vaner og angsten for at det kan bli for lite ved lengre turer. Selv om man kan planlegge ladingen underveis, så er det vanskelig å få folk på de tankene dersom man har opplevd noe helt annet hele livet. Hadde vært helt annerledes dersom man startet med en elbil og la seg vaner utifra det.

    Men også med Model S så vil det være en del som ikke kjøper p.g.a. rekkevidden alene. Og det kan jeg forsåvidt forstå dersom man kjører ofte langt. Det er kort og godt bedre dersom man kan lade enda sjeldnere og kjøre lengre. Det må jo f.eks være fint og slippe i det hele tatt og legge opp ruten etter hvor det finnes hurtigladere?

    Og betydelig bedre rekkevidde enn selv Model S kommer helt sikkert. Det vil også åpne opp for batteri til tungtransport.

    Kan nevne et konkret eksempel når det gjelder dette med rekkevidde. Har en bekjent av meg som er i 60 årene. Han og konen skulle forleden bytte ut bil nr. 2. Den bruker de utelukkende som bybil til småkjøring. Jeg prøvde å overtale de å kjøpe en elbil. De prøvde bl.a. Nissan Leaf. Når de så hvor fort pilen på batterikapasiteten gikk nedover slo de det fra seg med gang. Selv om de hadde fint klart seg med rekkevidden til Leaf til dette bruket og med lading utelukkende hjemme, så er det noe med både vaner og frykten for at det skal bli stress. De endte opp med å kjøpe en Toyota hybrid (ikke ladbar).

    Jeg tror ikke de er alene. Mange tenker tilsvarende og orker ikke tanken på at man hele tiden må passe på tilstrekkelig kapasitet og lading.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.963
    Og derfor er biler som Model S viktige.
    En bil som mange har lyst på og som viser at det fungerer.
    Det er jo dette som gjør det mulig for dem å utvikle en billigere bil, med at vi kjøper denne til overpris.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg må kondolere til min fetter i Nordtrøndelag som solgte sin BMW kjøpte seg en Tesla Model S 70D :(
    Etter å hatt den nye bilen i tre uker, ville ikke den lade. Tesla kom å hentet den og leverte den i Drammen! for reparasjon.
    Nå kjører han en Skoda leiebil :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Ja, når en Telsa klikker har det nyhetsverdi. Not so much når en annen bil streiker. En survey på oppetider på hurtigladere ville nok avsløre at Tesla vinner hands down. Problemet med de andre er høyst reelt siden folk med andre biler er mye mer avhengige av å få lade.

    Men klart, en elbil som ikke lader er relativt useless.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor har de sendt den på skade/karosseriverksted hvis den ikke vil lade?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor har de sendt den på skade/karosseriverksted hvis den ikke vil lade?
    Vet ikke om de har sendt den på skade/karosseriverksted, men vet i alle fall at den ble sendt til Drammen pga tekniske feil.
    Hvor fikser man elektriske feil på Tesla?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.963
    Noen burde vel sagt fra til lastebilsjåføren at han skulle stoppet i Trondheim...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    898
    Så elektronikken streiket. Omtrent hva ville skjedd med en bensinbil som ble truffet av et lynnedslag mens den holdt på å fylle tanken, mon tro?
    Poenget er vel at batteribiler i 50-80% tiden henger på et system som er sårbart på overspenninger og transienter. En bensinbil står 99,9% av tiden uten tilsvarende forbindelser.

    På videoen vet man ikke sikkert om lynet traff bilen eller ladestasjonen.

    Uansett er man vel maks uheldig.
    130' for batteripakka til VW Up:
    Elbil fikk strømsjokk i tordenvær - Elbil - VG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Om noen teller på knappene for å bestille en Model S så er det angivelig varslet prisøkning innen ukes tid i følge noen som har blitt kontaktet av Tesla ang en reservasjon de har. Med det relativt store prisdiffernsialet mellom prisene i USA og i Norge så svirrer forsåvidt dette ryktet ganske ofte. Omregnet til Norge opererer Tesla med en dollarkurs ca midt på 7-tallet, mens en dollar nå faktisk koster godt over 8 kroner. Nå blir nok en eventull justering betydelig mindre siden de har sagt at de godtar lavere marginer utenfor USA pga den sterke dollaren om dagen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Saksopplysning: Norge er mer enn Oslo!
    Vel, 80% av befolkningen bor i tettbygde, urbane miljøer - der puster de også nitrogendioksid og får luftveissykdommer. Oslo og Bergen har 880.000 innbyggere, og de har forferdelig dårlig luft i store perioder av året. Så dårlig at den tar livet av folk. Etterhvert er det i ferd med å gå opp for oss at det er veldig, veldig dumt å ha tusener av biler som spyr eksos ut i luften vi puster. Det er så dumt at om den løsningen ble foreslått i dag, ville vi ledd over hvor dum den er.

    Nå har vi alternativer, og de vil komme på banen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    En svært stor andel av landets innbyggere bor i eller rundt Oslo. Selv om man ikke bor i selve Oslo vil muligheten for kjøreforbud inn til Oslo sentrum nok påvirke beslutningen for hvilken bil man kjøper. Dieselbilsalget har allerede begynt å falle betraktelig.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.420
    Antall liker
    1.258
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og jeg vurdere sterkt å bytte Outback'n i en i3 - Det hadde dere ikke trodd ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nytt stunt fra Tesla. Mest kanskje som en finger i trynet på Texas og andre stater som forbyr direktesalg utenom uavhengige forhandlere. Vervekampanje!

    Fikk denne i postkassen i dag:

    Word of mouth har alltid vært en viktig del av hvordan salget av Tesla har vokst. Når jeg møter Tesla-eiere, nevner de ofte hvor mange andre de har overbevist om å kjøpe bilen.
    Som du kanskje allerede vet betaler ikke Tesla for reklame, sponsorat eller produktplassering. Vi kunne kanskje solgt flere biler ved å gjøre det, men jeg liker ikke ideen om å lure folk til å kjøpe et produkt på falske premisser. Dersom du ser noen berømte mennesker som kjører Model S, er det fordi de genuint liker bilen. Dersom du ser bilen i en film, eller et TV show, er det på grunn av at produksjonen genuint liker bilen.
    Bortsett fra word of mouth selges bilene våre også gjennom våre egne butikker. De vil alltid være viktige for å la folk sjekke ut våre nye modeller, og kunne spørre våre produktspesialister detaljerte spørsmål. Men, det å åpne og drive butikker er ganske dyrt. I våre evalueringer av Tesla sine kostnader av salg, fant vi at det koster oss rundt $2.000 å selge en bil igjennom butikken, litt mer i noen regioner og litt mindre i andre.
    Begge måtene å nå nye potensielle kunder på er viktige, men dersom vi kan forsterke word of mouth effekten trenger vi ikke åpne like mange nye butikker i fremtiden. Vi skal derfor gjøre et eksperiment. Det ligner på kundevekst-programmet jeg jobbet med i Paypal/X.com tilbake i 1999. Det som fungerte for Paypal behøver ikke å fungere for Tesla, men det er verdt å prøve ut ettersom nettoresultatet vil være å senke kostnadene på $2.000 per solgte bil, og gi oss muligheten til å gi dette til kundene.
    Dersom noen kjøper en Model S gjennom din link # mellom nå og til og med 31. Oktober, får de 10.000NOK trukket fra kjøpsprisen og du får 10.000NOK i kreditt på din Teslakonto. Det kan brukes til fremtidige bilkjøp, servicekostnader eller tilbehør. For å begrense eksperimentet litt kan hver Tesla-eier få maksimalt 10 rabatter på 10.000NOK.
    For å gjøre det litt mer moro, er der også noe som ikke kan kjøpes for penger. Dersom 5 av dine venner kjøper en Model S mottar du og en gjest en invitasjon til en guidet tour på vår Tesla Gigafactory i Nevada - verdens største fabrikk - samt en invitasjon til åpningsfesten. Dette vil bli helt fantastisk. Dersom du når 10 ordre vil du få rettigheten til å kjøpe en Model X Founder Series, med alt ekstrautstyr inkludert i grunnprisen (verdi ca. $25.000) - denne bilen er ikke tilgjengelig for kjøp ellers. Den første personen som når 10 vil få hele bilen gratis.
    Elon

    ...

    Nå er Teslaene ca 80.000kr dyrere i USA enn i Norge, grunnet valluttasvingninger, og det er varslet et snarlig prishopp.

    Så hvis noen er i tenkeboksen og på vei, så er dette et godt tidspunkt å bestille på. Få en link av noen du kjenner med en Tesla så får du 10.000 i avslag. :)

    ...

    Kom igjen folk, 4-5 stykker bare så har jeg en gratis Ludicrous oppgradering :)


     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Nå er det knapt noen av kjøperene av Telsa Model S som bedriver "noen minutter med hardkjøring". Selv har jeg fått bilen effektbegrenset et par ganger, og det er fordi batterikapasiteten har nærmet seg bunnen, dvs typisk kort tid før planlagte ladestopp på langtur. Markedsføringen med 700HK er ganske sleip, men folk ser også ut til å glemme at selv om Model S P85D faktisk hadde hatt 700HK, dvs dersom batteriet kunne levere så mye effekt, så ville den kun ha det ved en - 1- hastighet siden den kun har ett gir. En "vanlig" bil med 6-trinns girkasse leverer makseffekten ved 6 ulike hastigheter, men alltid ved samme RPM på motoren. Overraskende mange som later til å tro at makseffekt er noe som er tilgjengelig hele tiden.

    Ellers bærer ganske mye av innvendingene mot Model S preg av totalt irrelevante ting - som hovrdan den gjør det på bane sammenlignet med andre biler med tilsvarende motoreffekt. For det første er det spektakulært irrelevant siden det ikke er en sportsbil, den er ikke bygget for bane og 99.99% av kjøperene kommer aldri til å kjøre den på bane. Jeg tipper en anstendig andel av de argeste kritikerene er nettroll i 20-årene som aldri har kjørt på en bane selv og aldri en gang har sittet i bilene de sammenligner med.

    Ang ytelsen, så er det også ganske stor forskjell på teori og praksis. Dersom man kjører og trenger maks effekt tilgjengelig, så vil man med en vanlig bil måtte gire (eller ta kickdown med automatgir), vente på at motoren kommer til sitt optimale turtall og så kan ting begynne å skje. Men en elektrisk drivlinje er reaksjonen momentan, eneste som trengs er å trykke klampen i bånn, så er dreiemomentet umiddelbart tilgjengelig. Så i en faktisk kjøresituasjon vil aksellerasjonen til en bil som Model S være veldig mye raskere enn det aller meste. Not so much i høye hastigheter siden dreiemomentet har avtatt betraktelig da. Kjøreegenskapene i svinger og ved sportslig kjøring begrenses nødvendigvis av grunnleggende fysikk siden bilen veier godt over 2 tonn og er stor. Lavt tyngdepunkt hjelper dog ganske mye, men vekten kommer man uansett ikke unna.

    Sjåfører flest (meg selv inkludert) har ikke spesielt gode kjøreferdigheter. For å utnytte Model S sitt one-trick-wonder (aksellerasjon) trengs ingen ferdigheter utover å klare å trykke høyrefoten hardt på gasspedalen. Så i en reell kjøresituasjon for så godt som alle sjåfører er aksellerasjonen til Model S relativt sett mye bedre enn hva databladene skulle indikere. Ref den Videoen fra USA hvor han som kjører Corvetten(?) ikke en gang klarer å komme seg av startstreken. Hva en skikkelig, skikkelig dyktig sjåfør klarer er stort sett irrelevant siden de fleste ikke innehar spesielt gode kjøreferdigheter for sportsbiler.

    Uansett om den faktiske 0-100-tiden til P85D er 3.2, 3.3, 3.4 eller 3.5 sekunder så vil enhver eier klare å benytte seg av det. Alt som trengs er et (tørt) veistrekke, noenlunde oppladet batteri og et kraftig trykk på gassen. For en bil som krever giring, launch kontroll osv tipper jeg de færreste vil klare å makse ut potensialet.

    Typisk kurve for spenning, strøm, effekt og dreiemoment for en elektrisk motor:
    elmotor.jpg
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.776
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    ^700hk kan sikkert diskuteres men dreiemoment på den gode siden av 1kNM er merkbart og at tilgjengelig moment er realiserbart momentant gir en sportslig opplevelse som de fleste bensinbiler ikke kan matche

    Maks moment og maks effekt er sjelden på samme turtall og for bensinbiler ligger begge deler ganske høyt, maks effekt ligger gjerne så høyt at man sjelden utnytter det.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Markedsføringen med 700HK er ganske sleip, men folk ser også ut til å glemme at selv om Model S P85D faktisk hadde hatt 700HK, dvs dersom batteriet kunne levere så mye effekt, så ville den kun ha det ved en - 1- hastighet siden den kun har ett gir. En "vanlig" bil med 6-trinns girkasse leverer makseffekten ved 6 ulike hastigheter, men alltid ved samme RPM på motoren. Overraskende mange som later til å tro at makseffekt er noe som er tilgjengelig hele tiden.
    Makseffekt er selvfølgelig ikke tilgjengelig hele tiden, selv er jeg opptatt av gjennomsnittseffekt i turtallsområde man akselerer i. Det er helt feil at en fossilmotor kun lever maks effekt på et turtall. Skal opplyse deg :)
    På alle turbomotorer kan man programmere en flat momentkurve og en flat makseffekt over et større turtallsregister. Eks:

    [h=2]Mercedes-Benz S 65 AMG: Nøkkeldata[/h]
    Effekt630 hk v/4.800-5.400 o/min.
    Dreiemoment1.000 Nm ved 2.300-4.300 o/min.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Tja, hestekrefter er gitt som dreiemoment*RPM / 5252 (se https://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#Calculating_power) så hovrdan det skal holdes konstant over et intervall for dreiemoment og omreninger/min har jeg litt vanskelig for å se... dersom dreiemomentet er konstant vil hestekreftene øke med økende turtall. Dersom effekten er konstant vil dreiemomentet variere.

    (disclaimer: mekanikken min er svært rusten...)

    Edit: Ok, nå tror jeg at jeg skjønner hva du mener siden maks effekt og maks dreiemoment er ved ulike turtall..
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tja, hestekrefter er gitt som dreiemoment*RPM / 5252 (se https://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#Calculating_power) så hovrdan det skal holdes konstant over et intervall for dreiemoment og omreninger/min har jeg litt vanskelig for å se... dersom dreiemomentet er konstant vil hestekreftene øke med økende turtall. Dersom effekten er konstant vil dreiemomentet variere.

    (disclaimer: mekanikken min er svært rusten...)

    Edit: Ok, nå tror jeg at jeg skjønner hva du mener siden maks effekt og maks dreiemoment er ved ulike turtall..
    :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.482
    Antall liker
    41.198
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla Model S gir også konstant dreiemoment opp til ca 60 km/t og konstant effekt derfra til ca 120 km/t. Utvekslingen er konstant, så veihastighet er mer informativt enn turtall, men overgangen fra konstant moment til konstant effekt er ved ca 7000 rpm på motoren.

    ModelS.png

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Ellers har jo den Merca du tar data fra ca samme vekt som P85D, høyere faktisk effekt - faktisk kanskje så mye som 100hk mer, men likevel betydelig tregere aksellerasjon i "lave" hastigheter (0-100 på 4.4 sek). Fra 100-200 er den helt sikkert en god del kjappere.

    P85D har høyere dreiemoment, spesielt fra stillestående, samt 4WD noe som hjelper mye på å komme opp i fart fra lav hastighet/stillestående.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ellers har jo den Merca du tar data fra ca samme vekt som P85D, høyere faktisk effekt - faktisk kanskje så mye som 100hk mer, men likevel betydelig tregere aksellerasjon i "lave" hastigheter (0-100 på 4.4 sek). Fra 100-200 er den helt sikkert en god del kjappere.

    P85D har høyere dreiemoment, spesielt fra stillestående, samt 4WD noe som hjelper mye på å komme opp i fart fra lav hastighet/stillestående.
    Den er sikkert litt kjappere fra 270 km/t til 300 også.. Denne er bygd for autobanen og ikke for lyskryssrace.
    Grunnen til at S 65 AMG har treg 0-100 aks er at den har bakhjulsdrift og det er helt umulig å få ned all effekten med kun to drivhjul.
    Eksempel har lillebroren Mercedes S 63 AMG med firehjulsdrift bedre 0-100 aks, 4.0 sek, med lavere effekt (585 hestekrefter) og mindre moment (900Nm)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Eksempel har lillebroren Mercedes S 63 AMG med firehjulsdrift bedre 0-100 aks, 4.0 sek, med lavere effekt (585 hestekrefter) og mindre moment (900Nm)
    ...som fortsatt er betydelig tregere enn TMS P85D til tross for høyst sannsynlig flere hestekrefter i S63AMG og noe lavere vekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn