Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 20.201
- Antall liker
- 10.760
Statusen, og derved betalingsviljen, vil snart være borte. Det er ikke lenge før brukt Tesla er så billig at lagerassistent Olsen nedi gaten har råd til å kjøpe en.
Da får han en sjuhelsikes bil for pengene sine. Jeg har hatt to Amerika-besøk i sommer. Det ene besøket hadde en P85D selv, det andre fikk hakeslipp. Internasjonalt vil lagerassistent Olsen fortsatt være i celebert selskap. Og snart kommer Model 3.Statusen, og derved betalingsviljen, vil snart være borte. Det er ikke lenge før brukt Tesla er så billig at lagerassistent Olsen nedi gaten har råd til å kjøpe en.
Er vel strengt tatt ikke en billigbil dersom prisen begynner på ca. 330k i Norge uten avgifter? Fra rundt $35.000 sies det.Modell 3, blir ikke det en "billigbil"?
Mener du å si at nabokona mi ikke har silisiumpupper?Silicon = silisium.
Silicone = silikon.
35.000 USD (som jeg antar er før taxes som alle priser fra USA) og før noe ekstrautstyr tilsvarer ca 37.000 EUR inkl mva i Tyskland. Får ganske mye bil for i underkant av 40k EUR utenfor norsk avgiftssystem før man begynner å krysse av på utstyrlisten.Er vel strengt tatt ikke en billigbil dersom prisen begynner på ca. 330k i Norge uten avgifter? Fra rundt $35.000 sies det.
Artig at Tesla har funnet en måte å øke batterikapasiteten på. Klarer de 5% en del år på rad, så begynner det å monne. Spesielt nettopp for en bil som Model 3.
Tja.. 85 kWh er egentlig passelig for bilen, så jeg savner ikke større batteri nå. Det fungerer greit på tur, men jeg ville ikke hatt noe mindre heller, selv om ladepunktene lå tettere. Med mindre det utvikles batterier som lades mye hurtigere. En lettere bil vil jo også kunne klare seg med mindre batteri... og mindre batteri gjør bilen lettere osv.Ja, for lengre turer må kapasiteten være stor nok til ad ladedeekvensen er akseptabel. Med Model S må man stoppe etter tre-fire timer med norske fartsgrenser, det synest jeg er akseptabelt. Så ser egentlig ikke det helt store poenget med enda større batteri. Selvsagt kjekt på Autobahn men der er jeg jo aldri
Det har nok kommet. Alt tyder på at Nissan har en bil med dobbel rekkevidde av Leaf en god stund før Model 3 er tilgjengelig. Og ville ikke overraske meg om andre merker kommer rundt samme tid. Nå er Leaf en mindre bil enn Model 3, men det ville være rart om de ikke kommer med større elbiler når de har klart å doble kapasiteten.Men i Norge blir det selvsagt svært lukrativt - særlig om ingen andre har kommet frem til en elbil med anstendig kjørelengde og tilgang til Det Mest Geniale Ladesystemet innen den tid.
Tror ikke man skal undervurdere vaner og komfort. Er man vant til å kjøre langt uten å fylle drivstoff, så tar man dette med seg også når man vurderer elbil. Selv om man strengt tatt kan klare seg med mindre, så er tvilsomt at slike vaner lar seg endre lett.I takt med bedre ladeinfrastruktur synker dog viktigheten av rekkevidde. For min egen del er det stort sett helt irrelevant om bilen kan kjøre ca 40 eller 100 mil på en lading og for en veldig stor andel av bileiere er rekkevidde kun et faktisk problem på svært få av årets 365 dager. Så lavere pris på batteribanker som gir reelt 20-25 mil kjørelengde er etter min mening mye viktigere enn å få biler med lengre rekkevidde enn hva Model S har i dag. Det krever dog en mentalitetsendring hos bilisitene, og den sitter muligens ganske langt inne.
Vet ikke om de har sendt den på skade/karosseriverksted, men vet i alle fall at den ble sendt til Drammen pga tekniske feil.Hvorfor har de sendt den på skade/karosseriverksted hvis den ikke vil lade?
130' for batteripakka til VW Up:Poenget er vel at batteribiler i 50-80% tiden henger på et system som er sårbart på overspenninger og transienter. En bensinbil står 99,9% av tiden uten tilsvarende forbindelser.Så elektronikken streiket. Omtrent hva ville skjedd med en bensinbil som ble truffet av et lynnedslag mens den holdt på å fylle tanken, mon tro?Elektrisk bil kan ha sine ulemper også.
Tesla Model S truffet av lynet: Slik går det - Dinside
På videoen vet man ikke sikkert om lynet traff bilen eller ladestasjonen.
Uansett er man vel maks uheldig.
Vel, 80% av befolkningen bor i tettbygde, urbane miljøer - der puster de også nitrogendioksid og får luftveissykdommer. Oslo og Bergen har 880.000 innbyggere, og de har forferdelig dårlig luft i store perioder av året. Så dårlig at den tar livet av folk. Etterhvert er det i ferd med å gå opp for oss at det er veldig, veldig dumt å ha tusener av biler som spyr eksos ut i luften vi puster. Det er så dumt at om den løsningen ble foreslått i dag, ville vi ledd over hvor dum den er.Saksopplysning: Norge er mer enn Oslo!
Makseffekt er selvfølgelig ikke tilgjengelig hele tiden, selv er jeg opptatt av gjennomsnittseffekt i turtallsområde man akselerer i. Det er helt feil at en fossilmotor kun lever maks effekt på et turtall. Skal opplyse degMarkedsføringen med 700HK er ganske sleip, men folk ser også ut til å glemme at selv om Model S P85D faktisk hadde hatt 700HK, dvs dersom batteriet kunne levere så mye effekt, så ville den kun ha det ved en - 1- hastighet siden den kun har ett gir. En "vanlig" bil med 6-trinns girkasse leverer makseffekten ved 6 ulike hastigheter, men alltid ved samme RPM på motoren. Overraskende mange som later til å tro at makseffekt er noe som er tilgjengelig hele tiden.
Effekt | 630 hk v/4.800-5.400 o/min. |
Dreiemoment | 1.000 Nm ved 2.300-4.300 o/min. |
Tja, hestekrefter er gitt som dreiemoment*RPM / 5252 (se https://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#Calculating_power) så hovrdan det skal holdes konstant over et intervall for dreiemoment og omreninger/min har jeg litt vanskelig for å se... dersom dreiemomentet er konstant vil hestekreftene øke med økende turtall. Dersom effekten er konstant vil dreiemomentet variere.
(disclaimer: mekanikken min er svært rusten...)
Edit: Ok, nå tror jeg at jeg skjønner hva du mener siden maks effekt og maks dreiemoment er ved ulike turtall..
Den er sikkert litt kjappere fra 270 km/t til 300 også.. Denne er bygd for autobanen og ikke for lyskryssrace.Ellers har jo den Merca du tar data fra ca samme vekt som P85D, høyere faktisk effekt - faktisk kanskje så mye som 100hk mer, men likevel betydelig tregere aksellerasjon i "lave" hastigheter (0-100 på 4.4 sek). Fra 100-200 er den helt sikkert en god del kjappere.
P85D har høyere dreiemoment, spesielt fra stillestående, samt 4WD noe som hjelper mye på å komme opp i fart fra lav hastighet/stillestående.
...som fortsatt er betydelig tregere enn TMS P85D til tross for høyst sannsynlig flere hestekrefter i S63AMG og noe lavere vekt.Eksempel har lillebroren Mercedes S 63 AMG med firehjulsdrift bedre 0-100 aks, 4.0 sek, med lavere effekt (585 hestekrefter) og mindre moment (900Nm)