Fordi det er nesten umulig å ta de store, så skal vi heller ikke ta de små…
Hvorfor skulle det være umulig?
Det handler om vilje og prioritering. Har ingenting med at det ikke er mulig. Og nettopp i en eventuell prioritering at debatten ligger.
Hvor vanskelig kan det være, da? Vi ser jo at når det gjelder langt mer teknologisk avanserte produkter som mobiltelefoner og laptops er journalistene grundige, kompetente og kritiske. Det er ikke grenser for hvor teknisk kompetente de testerne gir inntrykk av å være. Et dårlig produkt filleristes. Jeg husker ennå overskriften "Pass the cranberry sauce, this one's a turkey" om et produkt fra ingen mindre enn Microsoft. Det samme gjelder minst like dyre produkter som biler og båter. Det er lite som tyder på at de store drakene som Ford og Toyota behandles noe mildere enn småtassene.
Men så snart prislappen på et
lydprodukt kommer over et visst nivå skal det fjeskes for de merkeligste krabater og jattes med de mest hårreisende påstander, alt sammen sauset inn i blomstrende språk. Det holder ikke for media å dekke seg bak at de ikke har kompetanse til å ettergå påstandene. Hvis man ikke har den nødvendige kompetansen selv, så får heller journalisten være ærlig nok til å innrømme det og forhøre seg med fagfolk. Det er et et helt utmerket lydmiljø på NTNU, og tekniske høyskoler i Sverige og Danmark er minst like gode. Eller det går an å spørre lydteknikere som selv har produsert vellydende plater om deres syn på om de aktuelle dingsene vil forbedre avspillingskvaliteten så mye som det hevdes. Man skulle tro at lydprodusenten var nokså nærliggende som referanse på hvordan produktet er tenkt avspilt.
Jeg forstår ikke helt hvorfor det blir slik, spesielt ikke i blader som Lyd & Bilde som vender seg til et mye bredere publikum enn den rene high-end-markedet. Man skulle tro at de får annonseinntekter fra en såpass bred gruppe annonsører at de kan blåse i om noen av dem blir sure og truer med å trekke annonser. Integriteten må være mer verdifull enn som så. Det er mer sannsynlig at det blir slik fordi journalister og redaktører tror at det er denslags svada kundesegmentet vil lese, og/eller at de selv blir såpass blendet av markedsføringspåstandene fra leverandøren og den astronomiske prislappen at de tror det er slik det skal være.
Men jeg forstår det likevel ikke, for jeg ville trodd at det må være mye morsommere for en journalist å blåse litt kald luft på en tynnkledd keiser enn å oppføre seg som om man nettopp har blitt betrodd vervet som tredje nattpottebærer for solkongen i Versailles. I denne bransjen er mange keisere omtrent like tynnkledde som vår venn Maxwell/LaO, selv om de kanskje ikke danser like mye på bordet. Tiden er overmoden for at noen begynner å si ting som de er.