Virker spennende disse.De er ferdig utviklet, det er slike som står i demorommet her nå.Ser jo meget bra ut dette.
Er dette høyttalere som du holder på å utvikle eller ?
Forhåpentligvis blir det snart mulig å få kjøpt dem også.
Centerhøyttaleren med beskrivelse og spesifikasjoner:Virker spennende disse.De er ferdig utviklet, det er slike som står i demorommet her nå.Ser jo meget bra ut dette.
Er dette høyttalere som du holder på å utvikle eller ?
Forhåpentligvis blir det snart mulig å få kjøpt dem også.
Har du mer specs og ca prisklasse på disse ?
Ja, alle høyttalere av den nye generasjonen er beregnet for separat subwoofer/bassystem.Så tanken er at også frontene med to 8 tommere skal/bør deles av mot sub ?
Ja, dette er veldig viktig.Flott at du setter fokus på dette at det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom partikkelhastighet og lydtrykk Kvålsvoll og at to liktmålte lydtrykk ikke nødvendigvis oppleves likt.
tusen hjertlig takk skal du ha, du er grei, og guiden er såpass detaljert at det skal la seg gjøre tror jeg.Jeg har laget en beskrivelse for de på data-bass, jeg kan sende den til deg.fremgangsmåte for hvordan måler man partikkelhastigheten med rew slik du har gjort her?
Hvis du får det til, så gir det mye interessant informasjon om lyden i rommet ditt.
Ok ,skjønner.Ja, alle høyttalere av den nye generasjonen er beregnet for separat subwoofer/bassystem.Så tanken er at også frontene med to 8 tommere skal/bør deles av mot sub ?
Men F1 virker uten subwoofer også, den ruller ikke av før ved 60hz, og slagkraftig og dynamisk bass fra 60hz og oppover kan virke det også.
I praksis inne i et rom så vil en gjerne ende opp med et system som har greit nivå fra 40hz og oppover, og da er ganske mye av normal musikk godt dekt.
Med et kalibrert og rett oppsatt bassystem så blir opplevelsen en helt annen.
Stortrommer og digre pauker får vekt og pondus, mye bedre og mer nyansert snert oppover i midbassen, det begynner å låte mer som fysiske instrumenter i stedet for musikk fra to små høyttalere.
Det er en versjon av disse som står oppsatt nå.Ok ,skjønner.Ja, alle høyttalere av den nye generasjonen er beregnet for separat subwoofer/bassystem.Så tanken er at også frontene med to 8 tommere skal/bør deles av mot sub ?
Men F1 virker uten subwoofer også, den ruller ikke av før ved 60hz, og slagkraftig og dynamisk bass fra 60hz og oppover kan virke det også.
I praksis inne i et rom så vil en gjerne ende opp med et system som har greit nivå fra 40hz og oppover, og da er ganske mye av normal musikk godt dekt.
Med et kalibrert og rett oppsatt bassystem så blir opplevelsen en helt annen.
Stortrommer og digre pauker får vekt og pondus, mye bedre og mer nyansert snert oppover i midbassen, det begynner å låte mer som fysiske instrumenter i stedet for musikk fra to små høyttalere.
Ja har man snert og futt og samtidig en lettspilt høyttaler , så er kan det bli mye moro selv om man ikke får med den aller dypeste bassen.
Men er enig i at et bra integrert subsystem er med på å løfte det hele enda noen hakk.
Hva er LxHxB i cm på disse frontene da?
Og disse har du muligheter for å kjøre demo av nå fremover ?
De målene passer meg utmerketDet er en versjon av disse som står oppsatt nå.Ok ,skjønner.Ja, alle høyttalere av den nye generasjonen er beregnet for separat subwoofer/bassystem.Så tanken er at også frontene med to 8 tommere skal/bør deles av mot sub ?
Men F1 virker uten subwoofer også, den ruller ikke av før ved 60hz, og slagkraftig og dynamisk bass fra 60hz og oppover kan virke det også.
I praksis inne i et rom så vil en gjerne ende opp med et system som har greit nivå fra 40hz og oppover, og da er ganske mye av normal musikk godt dekt.
Med et kalibrert og rett oppsatt bassystem så blir opplevelsen en helt annen.
Stortrommer og digre pauker får vekt og pondus, mye bedre og mer nyansert snert oppover i midbassen, det begynner å låte mer som fysiske instrumenter i stedet for musikk fra to små høyttalere.
Ja har man snert og futt og samtidig en lettspilt høyttaler , så er kan det bli mye moro selv om man ikke får med den aller dypeste bassen.
Men er enig i at et bra integrert subsystem er med på å løfte det hele enda noen hakk.
Hva er LxHxB i cm på disse frontene da?
Og disse har du muligheter for å kjøre demo av nå fremover ?
Hvis det blir satt opp andre hovedhøyttalere så blir det likevel mulig å høre disse, enten i et annet rom, eller ved å bytte tilbake.
b/h/d 284mm / 1086mm / 331mm.
Det passer alltid med demo og lydprat, så det må vi få til...
De målene passer meg utmerket
Vi har snakket om å ha oss en tur til Ålesund i høst , og blir det noe av så skal du ikke se bort fra at jeg stikker innom en tur hvis det skulle passe
Her ligger mye av forklaringen for hvorfor forskjellige høyttalere har forskjellig lyd... høyttalere som er "svartere" enn tidligere (mindre energilagring/etterslep)
Ting må jo være noenlunde på stell, hvis for eksempel frekvensresponsen er som utsikten fra toppen av Midien i Chamonix så låter det deretter.Det er ingen nødvendighet med supergode målinger, men du verden og det hjelper på helhetsinntrykket. Måler det mye "ut å kjøre" låter det gjerne likedan.
Det er det....
I dag har jeg to subber som romkorreksjonen tar seg av, men tror der er mer å hente.
Mener å huske du la ut en kompresjonsmåling nettopp, og den viste både kapasitet og veldig jevn respons ned til lavt nok.Jeg kan ihvertfall skrive under på at det er ytterst vanskelig å få til fantastisk lyd uten subwoofere, selvom jeg selvsagt mener at jeg har klart dette noenlunde selv ved hjelp av akustiske tiltak i massiv skala. Det hadde nok vært betydelig enklere med hjelp av et optimalt integrert bassystem.
Med REW har du mulighet til å se hva som foregår, og det åpner seg helt andre muligheter for å få til ting.Takk for et godt og utfyllende svar Kvålsvoll.
Skal titte på hva du skriver i linken du la ut her. Jeg er i startgropa på kalibrering med rew, og skjønner jo det er et svært nyttig verktøylinje søken på godlyden. Det fungerer brukbart hjemme nå, men som sagt vet jeg at det kan bli bedre.
Er dette like viktig i hele frekvensområdet?Her ligger mye av forklaringen for hvorfor forskjellige høyttalere har forskjellig lyd... høyttalere som er "svartere" enn tidligere (mindre energilagring/etterslep)
Så lav bevegelig masse som mulig i forhold til luften som skal beveges gir et bedre utgangspunkt allerede før en begynner å prøve å reparere dette med demping av membraner og kundeavtale med glava.
Ha-ha, du skulle bare visst hvor mye jeg spiller musikk i forhold til mengden "nødvendige målinger for å komme på plass"Ting må jo være noenlunde på stell, hvis for eksempel frekvensresponsen er som utsikten fra toppen av Midien i Chamonix så låter det deretter.Det er ingen nødvendighet med supergode målinger, men du verden og det hjelper på helhetsinntrykket. Måler det mye "ut å kjøre" låter det gjerne likedan.
Men når er det bra nok, ett sted må en jo sette grensen og heller sette på noe musikk.
Det er også viktig å se på det totale bildet, og ikke fokusere for mye på enkeltstående parametere.
En IR/ETC, med analyse av hva som skjer nedover i frekvens, gir informasjon om refleksjoner og decay.
Her er det ikke nødvendigvis slik at en kan bestemme enkle grenseverdier som fx "<-20dB etter 5ms" og anta at da er det så bra som det kan bli.
Både retning og frekvensrespons for refleksjoner og decay har betydning.
Jepp! Også er det faktisk gøy i tillegg. Bare synd at stasen står i stua, og tid er noe jeg har lite av som småbarnsfar da andre hensyn kommer førstMed REW har du mulighet til å se hva som foregår, og det åpner seg helt andre muligheter for å få til ting.Takk for et godt og utfyllende svar Kvålsvoll.
Skal titte på hva du skriver i linken du la ut her. Jeg er i startgropa på kalibrering med rew, og skjønner jo det er et svært nyttig verktøylinje søken på godlyden. Det fungerer brukbart hjemme nå, men som sagt vet jeg at det kan bli bedre.
Det krever litt å sette seg inn i ting, men for en som har interesse og hifi som hobby så kan jo det i seg selv være spennende.
Det er slik det er...
Kvålsvoll might think differently...... men jeg har en følelse av at han er relativt enig.
Det er i hvertfall viktig å ha noenlunde samme karakteren over hele frekvensområdet, for å få en homogen gjengivelse....
Er dette like viktig i hele frekvensområdet?
Eksakt hvilke parametere som er viktig og hvilke kriterier som gjelder kan variere, å velge drivere kun etter mangetstørrelse og membranvekt blir for snevert.
Et ekspempel er F1 fronthøyttaleren sammen med Compact horn subwooferene.
Jeg har kjørt samme subwoofere med andre høyttalere, men det passer ikke like godt sammen når alt over 100hz får en annen karakter.
En F1 har lf drivere valgt ut for å få best mulig dynamikk og slagkraft fra nedre mellomtone og opp, og over denne så matcher hornladet bånd bra til denne dynamiske, livlige og åpne karakteren.
I bunnen med hornene som har drivere med relativt kort slaglengde og saftig motor så blir det mye samme karakteren over lyden - dynamisk og kraftfullt.
Dette er et interessant og aktuelt tema.Ha-ha, du skulle bare visst hvor mye jeg spiller musikk i forhold til mengden "nødvendige målinger for å komme på plass"Ting må jo være noenlunde på stell, hvis for eksempel frekvensresponsen er som utsikten fra toppen av Midien i Chamonix så låter det deretter.Det er ingen nødvendighet med supergode målinger, men du verden og det hjelper på helhetsinntrykket. Måler det mye "ut å kjøre" låter det gjerne likedan.
Men når er det bra nok, ett sted må en jo sette grensen og heller sette på noe musikk.
Det er også viktig å se på det totale bildet, og ikke fokusere for mye på enkeltstående parametere.
En IR/ETC, med analyse av hva som skjer nedover i frekvens, gir informasjon om refleksjoner og decay.
Her er det ikke nødvendigvis slik at en kan bestemme enkle grenseverdier som fx "<-20dB etter 5ms" og anta at da er det så bra som det kan bli.
Både retning og frekvensrespons for refleksjoner og decay har betydning.
Ellers er jeg enig med deg, det er totalbilde som utgjør sluttresultatet.
I mitt hode og mine ører er det helt klart at det er om og gjøre å få ned førsterefleksjonene så mye som mulig.
Mitt mål for en stund tilbake var -40db etter puls på en IR måling - det har jeg ikke klart, men er ganske nærme
Har vært i gode rom, der AtleT har hatt en finger med i spillet, og der har de bevisst prøvd å skape gode refleksjoner bakfra. Dette funker som bare det for noen, men er plagsomt for meg. Rett og slett forstyrrende elementer.
Dette er en av de siste IR målingene før jeg pakket sammen anlegget.
Har lagt på noen streker som indikerer -35db og 5,10,15 ms
Vis vedlegget 337933
Ja. Men har du noe bud på hvordan dette kan forstås teoretisk i en mer fullstendig betraktning og hvilke målinger som kan brukes til å beskrive status med et gitt anlegg i et visst rom?Det er slik det er...
Kvålsvoll might think differently...... men jeg har en følelse av at han er relativt enig.
Diger magnet, lett membran, svære kasser, høy effektivitet.
Det blir aldri i nærheten av å ligne det samme med sløve drivere i en liten boks som tynes altfor langt ned i frekvens.
Med enkle teoretiske betraktninger kan en komme til den feilaktige konklusjonen at så lenge det er kapasitet nok til lydtrykket og frekvensresponsen er den samme, så må det låte likt.
Det er her praktiske observasjoner kommer inn i bildet - en skjønner fort at her er det noe som mangler i en slik forenklet teoretisk betraktning.
Før Nd-magneter ble populære, og omtrent alle brukte ferrit, kunne en måle diameteren på magneten....
Ja. Men har du noe bud på hvordan dette kan forstås teoretisk i en mer fullstendig betraktning og hvilke målinger som kan brukes til å beskrive status med et gitt anlegg i et visst rom?
For min del trillet det ned en pollett da jeg innså at alle variablene i Thiele-Small-formelen for effektivitet er sånt som fremheves av en eller fler guruer som viktige for dynamikk. Membranareal, motorstyrke, bevegelig masse, seriemotstand - alt. Men jeg forstår likevel ikke hvorfor det blir slik.
Enig også i det du skriver om tidlige refleksjoner. Jeg ville også lagt til kasseresonanser. Lagret energi i en plateresonans som stråler ut fra kassen i en eller annen retning lenge etter at signalet har stoppet kan umulig være bra.
Når du nevner "hullet" i en ETC så synes jeg det er vanskelig å få til i et lite rom. Det beste jeg klare er å holde nivået jevnt et lite stykke.Dette er et interessant og aktuelt tema.Ha-ha, du skulle bare visst hvor mye jeg spiller musikk i forhold til mengden "nødvendige målinger for å komme på plass"Ting må jo være noenlunde på stell, hvis for eksempel frekvensresponsen er som utsikten fra toppen av Midien i Chamonix så låter det deretter.Det er ingen nødvendighet med supergode målinger, men du verden og det hjelper på helhetsinntrykket. Måler det mye "ut å kjøre" låter det gjerne likedan.
Men når er det bra nok, ett sted må en jo sette grensen og heller sette på noe musikk.
Det er også viktig å se på det totale bildet, og ikke fokusere for mye på enkeltstående parametere.
En IR/ETC, med analyse av hva som skjer nedover i frekvens, gir informasjon om refleksjoner og decay.
Her er det ikke nødvendigvis slik at en kan bestemme enkle grenseverdier som fx "<-20dB etter 5ms" og anta at da er det så bra som det kan bli.
Både retning og frekvensrespons for refleksjoner og decay har betydning.
Ellers er jeg enig med deg, det er totalbilde som utgjør sluttresultatet.
I mitt hode og mine ører er det helt klart at det er om og gjøre å få ned førsterefleksjonene så mye som mulig.
Mitt mål for en stund tilbake var -40db etter puls på en IR måling - det har jeg ikke klart, men er ganske nærme
Har vært i gode rom, der AtleT har hatt en finger med i spillet, og der har de bevisst prøvd å skape gode refleksjoner bakfra. Dette funker som bare det for noen, men er plagsomt for meg. Rett og slett forstyrrende elementer.
Dette er en av de siste IR målingene før jeg pakket sammen anlegget.
Har lagt på noen streker som indikerer -35db og 5,10,15 ms
Vis vedlegget 337933
Når jeg sier at en må ha litt refleksjoner, så mener jeg at en må unngå å overdempe rommet, spesielt ved høye frekvenser, veldig lett å ende opp med et rom med ujevn decay hvis en demper for mye med tynne plater og gardiner og tepper.
Tidlige refleksjoner fra høyttalerene mener jeg er skadelig, de må dempes eller reduseres på annet vis.
Hvor langt ned i nivå en må før det ikke blir noen hørbar forbedring lenger, det vet jeg ikke.
Min erfaring så langt er jo lavere nivå på refleksjoner jo bedre, -25dB er bedre enn -20dB, -30dB er bedre enn -25dB, og dette kan høres.
Større klarhet, mere detaljer og mer av instrumenters naturlige klang opplever jeg med reduksjon av refleksjonsnivået.
For ekspempel den fjerningen av refleksjon fra hjørner bak beskrevet tildligere her, jeg opplever endringen som bare positiv.
Det blir ikke for lite "romklang", tvert i mot så låter det mere naturlig fordi romklangen fra opptaket blir mere dominerende.
Å få til et "hull" fra t=0 og et stykke fremover i tid, som er så dypt som mulig, og så deretter tillate refleksjoner på et lavere nivå lenger utover i tid, skulle kunne gi illusjonen av et stort rom.
Problemet er å greie å få til disse sene refleksjonene med jevn spektral fordeling og jevn tidsmessig distribusjon, og samtidig ha dette hullet først.
Å la være å dempe bakveggen er katastrofe for slike høyttalere som jeg lager, med gammeldagse hifi-høyttalere så er spredningmønsteret helt annerledes, og demping av sidevegger og tak og gulv blir viktigere.
Ser det er litt diskusjon om dette rundt omkring, så fx en tråd på avsforum nå.
Fordi O Toole har sagt at tidlige refleksjoner er bra, så har noen fått ideen at demping av tidlige refleksjoner er feil, det har gått av moten nå.
Så ser jeg Ethan Winer prøver å fortelle at demping av refleksjoner er bra, han viser til hvorfor det er slik, han inviterer folk til å komme hjem til seg for å høre dette.
Jeg har i hvertfall vanskelig for å se at tidlige refleksjoner, eller refleksjoner av noen slags art forsåvidt, skal gi bedre taleforståelighet eller mer detaljer.
Ved reproduksjon av lyd så vil alle refleksjoner bli en slags støy som maskerer og farger og endrer lyden.