Det drejer jo netop om at få lyden så direkte ind i øregangene som muligt (hovedtelefon er idealet) således at hjernen kan skabe det optagede lydbillede i "3 D firkanten bag og omkring højtalerne, Når det lykkes perfekt så kan hjernen simpelthen ikke lade være med at lave et perfekt lydbilled, hvad angår rum størrelses forhold osv, og ja man skal kigger ind i et andet rum. og stereo er et egoistsystem for en. Og højtalerne skal vinkles hældes og drejes direkte imod øerne.Elektronikken kan ikke gjøre stort med at en vanlig kassehøyttaler er rundtstrålende i bassen og retningsbestemt i diskanten. Man kommer ikke rundt det problemet så lenge man bruker en tradisjonell kasse med alle elementer på en flat baffel foran. Der må det kraftigere skyts til. Dipoler er en måte å løse det på, men jeg er litt fascinert av kardioider. F eks disse: ME 800K. Selv setter jeg en 12" foran og en bak, fasevender signalet til den bak og forsinker det med et millisekund eller så. Det kvalifiserer kanskje som 100 % forvrengning det også?
Problemet er som du siger at bas er rundtstrålende , hvor meget det betyder det ved jeg ikke, men det er ikke alt afgørende mener jeg.
jeg selv bruger bruger dead/live end og har derudover "simuleret/lavet" en uendelig baffel og som forsøger at suger alt som ikke komme direkte fra højtalerenhederne således at lyden kommer så direkte som muligt til ørerene fra et "sort hul".
Kardoid bas lyder interessant, hvis det virkelig virker (hvad jeg godt kunne være i tvivl om ) , og hvis det kan laves uden for mange bivirkninger.
Men bas er som vand det finde sgu vej alle vegne og rundt om ,op over, igennem , til siden osv.
Så den eneste løsning er at prøve at lukke den inde med en LEDE supleret med "simuleret" uendelig baffel. eller ren uendelig baffel.
Men kort og godt drejer det sig om at den perfekte lyd afleveres så direkte ind i øregangene som muligt , og så er den ikke længere, lyden skal ikke smides bagud , op ad, ud til siderne , eller ud af underlige resonans huller osv.
Og hvad angår elektronik's betydning for bl.a, perspektiv er det mere end tydeligt at du overhovedet ikke aner hvad du taler om.
Sist redigert: