I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    4.656
    Atle,

    Hvis du router all dypbassen til de store høyttalerne kan du bruke samme target på alle (hvis du vil)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.230
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Spennende tråd!

    Jeg brukte tidligere USB link til min Aurora, men synes mixer applikasjonen er så rotet og dårlig, at jeg faktisk har kjøpt meg AES16e. Mixeren som følger med her er mye bedre, også tror jeg også at ting som for eksempel latency blir mye bedre - nå spiller ikke det så stor rolle, men like fullt....

    Mvh
    OMF
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ser bra ut. Tipper det høres bra ut også?
    Har du kun lyttet til klassisk/kammer musikk, eller andre sjangere også?
    Hva med studio innspillinger?
    Jevnt over bedre, men får ikke den lettflytende lyden som jeg har ukorrigert. Trenger en bedre måling tror jeg. Må jo ha noe å jobbe med. Kan ikke være for enkelt.
    Eksprimenterer litt med partial korreksjon i ekstrakanalene i dag.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Atle,

    Hvis du router all dypbassen til de store høyttalerne kan du bruke samme target på alle (hvis du vil)
    Takk! Bare prøver litt forskjellig.
    Mens jeg har deg her. Får en slags "svuppe" lyd på basstromma noen ganger. Vet du hva jeg har gjort feil da?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hei!

    Spennende tråd!

    Jeg brukte tidligere USB link til min Aurora, men synes mixer applikasjonen er så rotet og dårlig, at jeg faktisk har kjøpt meg AES16e. Mixeren som følger med her er mye bedre, også tror jeg også at ting som for eksempel latency blir mye bedre - nå spiller ikke det så stor rolle, men like fullt....

    Mvh
    OMF
    Hei OMF!

    Vet du hvor mye latency det er snakk om i USB versjonen? Etter dagen i går kan jeg ikke si meg annet enn enig at Mixeren er litt tung å få helt taket på, men den er veldig stabil og fin og lett på bruke de viktigste funksjonene.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hei!

    Spennende tråd!

    Jeg brukte tidligere USB link til min Aurora, men synes mixer applikasjonen er så rotet og dårlig, at jeg faktisk har kjøpt meg AES16e. Mixeren som følger med her er mye bedre, også tror jeg også at ting som for eksempel latency blir mye bedre - nå spiller ikke det så stor rolle, men like fullt....

    Mvh
    OMF
    Hei OMF!

    Vet du hvor mye latency det er snakk om i USB versjonen? Etter dagen i går kan jeg ikke si meg annet enn enig at Mixeren er litt tung å få helt taket på, men den er veldig stabil og fin og lett på bruke de viktigste funksjonene.
    Er enig i at det mixer panelet du holdt på med i går så vanvittig mye mer knotete ut enn mixer funksjonen til AES16. Slik ser den ut til sammenligning:

    lynx mixer.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ja, men så var det inputen i Audiolense som var det egentlige problemet. Tror jeg prøvde input 12345689. Får håpe jeg lærte noe.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Virker som om Sluket er mest opptatt av vafler i dag. :D
    Sluket lurer i sivet og holder øye med stikkpillene deres...:cool: Make no mistake...

    Vis vedlegget 340599

    Gratis vafler til den som kjenner sin musikkhistorie og vet hvilken LP dette coverutsnittet er tatt fra!!
    Kommer gjerne å hører på musikk hos deg med vafler :)

    Har mulighet neste uke og annen hver uke fremover, når passer det best for deg Sluket?

    Er det ikke Billy Cobham ‎med A Funky Thide Of Sings?
    Ikke jukset? Kjørt foto gjennom Recognize e.l.? :rolleyes:
    Når noen ønsker at jeg skal løse en oppgave uten å definere hvordan eller kommer med noen begrensninger på hvordan oppgaven skal løses, velger jeg den mest effektive og sikre metoden. Er det juks å være smart? Mener du det kommer jeg gjerne med nystekte vafler til deg! Syns at lata er Cobham - A Funky Thide Of Sings var rå og energisk. Hører på musikk mellom fire og åtte timer hver dag og en gang i blant opplever jeg noen virkelige godbiter, som denne skiva. Har dessverre ikke den same musikalske livserfaringen som de som har lyttet på musikk +20 år mer enn meg, men setter ekstremt mye pris på å lære av andre og er god til å lære.
    Kjørte ikke bildet gjennom Recognize e.l, men brukte mobilen min (Cat S50 Android) like før jeg skulle sove. Det tok meg undrer tre sekunder å finne svaret og to tastetrykk :) Deler gjerne mine kunnskaper:

    Fra Androidmobil:
    1. Trykk på bildet i ca et sekund.
    2. Trykk på så på "Søk etter dette bildet i Google"

    Man kan også gjøre det samme fra en pc, ved å venstreklikke på bildet og så velge "Søk etter dette bildet i Google"
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.491
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Atle,

    Hvis du router all dypbassen til de store høyttalerne kan du bruke samme target på alle (hvis du vil)
    Takk! Bare prøver litt forskjellig.
    Mens jeg har deg her. Får en slags "svuppe" lyd på basstromma noen ganger. Vet du hva jeg har gjort feil da?
    Jeg har opplevd "svuppelyder" fra basstromma enkelte ganger når jeg leker med targets og innstillinger i correctionprosedure.
    Er ikke det pre ringing/pre ekko vi hører da? Oppleves nesten som lyden spiller baklengs.
    Har fått det mest ved tukling med linear fase targets, så jeg holder meg til minimum fase targets. Har av og til opplevd pre-ekko på minimumfase også, men sjelden.
    Det finnes jo innstillinger for bekjempelse av pre ekko i AL, men dette er ukjent terreng for meg.
    B
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Litt usikker på om du har rett i det at det er preringing vi hører. Da burde det dukke opp på impulsgrafen. I følge Bernt kan man ikke få preringing ved minimumsfasetarget.
    Jeg tror det har en sammenheng med målekvalitet og da hørbar friksjon under målingen, men er ikke sikker. Det pleier å løse seg med en ny måling, men tenkte jeg kunne spørre Bernt siden jeg var i modus. :)

    Bruker også foresten nesten utelukkende minimumsfasetarget, men fordi jeg synes det totalt sett lyder best. Smart å implementere FIR filter på den måten at fase følger frekvens og ikke bare er rett.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.230
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Spennende tråd!

    Jeg brukte tidligere USB link til min Aurora, men synes mixer applikasjonen er så rotet og dårlig, at jeg faktisk har kjøpt meg AES16e. Mixeren som følger med her er mye bedre, også tror jeg også at ting som for eksempel latency blir mye bedre - nå spiller ikke det så stor rolle, men like fullt....

    Mvh
    OMF
    Hei OMF!

    Vet du hvor mye latency det er snakk om i USB versjonen? Etter dagen i går kan jeg ikke si meg annet enn enig at Mixeren er litt tung å få helt taket på, men den er veldig stabil og fin og lett på bruke de viktigste funksjonene.
    Det vet jeg ikke...og Latency er jo ikke noe problem så lenge du ikke skal kjøre noe parallelt. Men hvis du skal streame Netflix på storskjerm og kjøre lyden gjennom, VDM driveren til Jriver så blir det aktuellt. (For avspilling av film i Jriver har du mulighet til å justere lipsync i JRiver. Mens plug in til Netflix ble fjernet for en tid tilbake)

    Og på det mer følelsesmessig plan - så tror jeg kanskje det er mindre Jitter også med AES enn USB. Men det er vel mer feelings!


    Mvh
    OMF
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Får prøve litt. En buffer på 250 i 44Khz sample rate gir ikke mer enn 6 ms latency ser det ut til og så da vil nok det ikke være noe problem med lip sync.
    Latency på AL blir det verre med. :D

    Kjøpte USB for å ha det mest mulig kompatibelt, men ser jeg en mulighet for å gå over til AES så tror jeg det er færre issues der ja. Høres kan det sikkert også, men litt av dette prosjektet var å gå fra mikroforskjeller til makroforskjeller, så i forhold til hva jeg har hørt denne uka, så tror jeg det skal gå helt fint med USB.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    4.656
    Atle,

    Hvis du router all dypbassen til de store høyttalerne kan du bruke samme target på alle (hvis du vil)
    Takk! Bare prøver litt forskjellig.
    Mens jeg har deg her. Får en slags "svuppe" lyd på basstromma noen ganger. Vet du hva jeg har gjort feil da?
    Da har du fått hørbar preringing, tror jeg. Det trenger ikke være at du har gjort noe feil, men det kan være nødvendig med andre TTD settinger. Kanskje et skikkelig kort tidsvindu i bassen...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk!
    Det ble helt borte med kortere vindu. Har kunnet ha veldig lange vinduer ved samme plassering tidligere, så det er nok noe å gå på målingen.

    I dag har jeg gjort noen justeringer og jeg er i den syvende himmel. Dette har blitt en kjempeoppgradering. Endelig har jeg fått min Kammersal!! :) Her skal det lukte harpiks, messing og skinn.
    Akkurat nå føles dette ut som endestasjonen. Det har jeg aldri tenkt før, men er ikke mer naiv enn at jeg skjønner det kommer flere ting. Det skal jo skje ting med Respons blant annet og ny effektforsterker skal inn.

    Har forresten fått testet Hypex Ncore grundig mot Gryphon. Si ifra hvis noen er interessert i en utfyllende rapport.

    I dag blir det mye lytting.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Takk!
    Det ble helt borte med kortere vindu. Har kunnet ha veldig lange vinduer ved samme plassering tidligere, så det er nok noe å gå på målingen.

    I dag har jeg gjort noen justeringer og jeg er i den syvende himmel. Dette har blitt en kjempeoppgradering. Endelig har jeg fått min Kammersal!! :) Her skal det lukte harpiks, messing og skinn.
    Akkurat nå føles dette ut som endestasjonen. Det har jeg aldri tenkt før, men er ikke mer naiv enn at jeg skjønner det kommer flere ting. Det skal jo skje ting med Respons blant annet og ny effektforsterker skal inn.

    Har forresten fått testet Hypex Ncore grundig mot Gryphon. Si ifra hvis noen er interessert i en utfyllende rapport.

    I dag blir det mye lytting.
    Så synd... i mål, liksom. :( Jaja.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Takk!
    Det ble helt borte med kortere vindu. Har kunnet ha veldig lange vinduer ved samme plassering tidligere, så det er nok noe å gå på målingen.

    I dag har jeg gjort noen justeringer og jeg er i den syvende himmel. Dette har blitt en kjempeoppgradering. Endelig har jeg fått min Kammersal!! :) Her skal det lukte harpiks, messing og skinn.
    Akkurat nå føles dette ut som endestasjonen. Det har jeg aldri tenkt før, men er ikke mer naiv enn at jeg skjønner det kommer flere ting. Det skal jo skje ting med Respons blant annet og ny effektforsterker skal inn.

    Har forresten fått testet Hypex Ncore grundig mot Gryphon. Si ifra hvis noen er interessert i en utfyllende rapport.

    I dag blir det mye lytting.
    Så synd... i mål, liksom. :( Jaja.
    Er man gal nok kommer man aldri i mål. Veien er målet?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Veien har nok aldri vært målet mitt med anlegget, skulle gjerne latt lydinteressen fly sin egen vei og bare konsentrere meg om musikken og fordype meg i noe annet. Men som Vidarje var inne på, så kommer nok det aldri til å skje, men selve anlegget får nok pause en stund.

    Har mange lydprosjekter på andre arenaer som ligger å venter på meg som sikkert kommer til å dryppe litt inspirasjon på anlegget også...

    Men aller først må jeg klare å integrere dette rotet så kona, mor og svigermor blir fornøyd og unngår utslett hver gang de tar en tur i stua. :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Veldig artig å lese at dette ser ut til å bli en innertier Atle (jeg hadde troen på deg:)) Håper ikke fruen i huset ikke trodde dette bare var et eksperiment. Du får prøve å overbevise om at dette er kammersalen light og at alternativet er noe helt annet:)
    Jeg tror vi har det felles at musikken er målet og ikke veien (kanskje jeg ikke er audiofil, men musikkofil):).
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    ...
    I dag blir det mye lytting.
    Det er et godt tegn på at ting begynner å komme på plass.

    Håper du tar deg tid til å hvile ørene innimellom slik at du kan skrive enda mere om lyden, å lese lytteinntrykk er alltid interessant og underholdende.
    Takk Kvålsvoll, jeg lar ikke en slik oppfordring gå fra meg, så her kommer litt fredagsrør i musikkrus på slutten av en fin fredag. :)


    Lyden oppleves litt som en smaksforsterker på klassisk musikk. Nyanseforskjeller blir større, de musikalske detaljene, klangvariasjonene, opptaksromsakustikken kommer tydligere frem og varierer i større grad enn tidligere på ulike innspillinger. Det er veldig fasinerende hvor mye informasjon om opptaksrommet som ligger på opptaket, men som nesten aldri kommer frem. Noen plater lyder til forveksling ganske likt slik ekte instrumenter lyder i et rom. Synes det kan sammenlignes litt som å ta på seg 3D briller på en film der 3D er gjort bra.

    Klassisk musikk har opprinnelig overvekt av energi i toppregisteret. Dette er vanskelig å få frem uten at lyden blir hard eller tynn. På vanlig stereo har jeg balansert på en knivegg med å ha riktig timbre og riktig dynamikk. Oftest vil en korrekt timbrekvalitet oppleves uten trøkk, mens når trøkket er på plass går det utover den transparente timbren. Samtidig som å gjengi bassenvelopment fra opptaksrommet nesten er umulig å reprodusere. (Det har jeg kun hørt et par SLOBS få til) Likevel vil ikke rundstrålende instrumenter ha riktig klang på de dynamiske høyttalere jeg har hørt på grunn av spredningsmønsteret hvis ikke opptaket er ekstremt godt eller rommet er spesielt tilpasset.
    Er rom jeg gjerne skulle hørt klassisk musikk i stereo er Knut Vadseth sin stue.
    Før har musikken mistet engasjementet når jeg spiller lavt. Nå er det nesten omvendt fordi rommet mitt som er ganske nakent tåler begrenset med lyd oppover før akustikken tar over, men spiller man svakt får man hele dynamikkspekteret og den fysiske følelsen er der hele veien. Lyttevolumet ligger som regel under referansevolumet man mikser på.
    Detaljer er det, men mer i de proporsjonene man er vant til i akustiske settinger enn på stereoanlegg. Klangfarger fremfor klikkelyder.

    I akustisk musikk kan man ikke skille instrumentene fra rommet. Tenker ofte på hvor forskjellig trompeten min lyder i ulike rom og hvor mye jeg egentlig tilpasser meg rommet når jeg spiller. I gode rom som konsertsaler eller kirker opplever man at rommet virkelig hjelper på å forsterke uttrykket og man kan spille på lag med det.

    Det er litt det samme jeg har ønsket å få til med anlegget. I stedet for å fjerne rommet spiller anlegget på lag med det for å forsterke musikken for å få en liknende envelopment som i et stort rom uten å sløre til for mye. Jeg er ikke i stand til å høre hvilket rom ting er spilt inn i her som jeg opplevde at man kunne på enkelte opptak hos Stig Erik Tangen, så det ligger naturligvis et slør der.

    Låter best på piano, blås, slagverk og generell klang. Dårligst på strykere og dybde i lydbildet.

    Det var et lite sammendrag i midt i nyforelskelsen i nytt anlegg. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Veldig artig å lese at dette ser ut til å bli en innertier Atle (jeg hadde troen på deg:)) Håper ikke fruen i huset ikke trodde dette bare var et eksperiment. Du får prøve å overbevise om at dette er kammersalen light og at alternativet er noe helt annet:)
    Jeg tror vi har det felles at musikken er målet og ikke veien (kanskje jeg ikke er audiofil, men musikkofil):).
    Takk Vidar! Skjønte at du hadde trua. :)

    Fruen har vært med i dialog siden kjellerommet lukket seg og har tro på at det skal bli levelig. Hun vet jo at det står et halvt tonn glava og 12 bassfeller i kjelleren og har skjønt hva diffusorer er for noe og hva det koster for stuevennlige Svanåvinger. Ikke veldig vanskelig å overtale henne til å kjøpe 4 høyttalere i stedet, som forresten skal få en liten ansiktsløft (evt maskering hvis man vil). :D
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Lyden oppleves litt som en smaksforsterker på klassisk musikk. Nyanseforskjeller blir større, de musikalske detaljene, klangvariasjonene, opptaksromsakustikken kommer tydligere frem og varierer i større grad enn tidligere på ulike innspillinger.
    ..
    Med din metode så tolker jeg det slik som at målet, og det du har oppnådd, er å gjenskape konsertlokalet på en slik måte at det blir som å sitte i salen.
    Med kun 2 kanaler i front så går jo ikke dette, men med noe prosessering og høyttalere er det mulig å få til mye rart, det har jo surround for film allerede vist i mange år.

    For alt annet enn klassisk musikk så opplever jeg vel egentlig ikke at 2 kanaler er begrensende, men en konsert i for eksempel en kirke blir tamt hvis en har virkeligheten friskt i minnet - i kirken kommer det så mye lyd bakfra og fra rommet, som rett og slett ikke er der når 2 kanaler prøver å gjengi dette.
    Rommet kan godt bli stort både i bredde og dybde - fremover, men det blir aldri i nærheten som å være i et stort rom med mye og lang etterklang, det blir som å koble på et digert rom fra omtrent der høyttalene starter og fremover, mens alt bakover fremdeles er det lille rommet en ser når en snur seg.

    Siden dette er laget med prosessor som kan justeres eller rett og slett skrus av når en skal høre Panda Dub så er det jo aldri noe problem at det blir feil og for mye romklang på den typen musikk, i forhold til hvis en prøver å orden dette med passiv akustikk.

    For meg er det viktig at instrumenter og lyder inntar en slags fysisk størrelse inne i rommet, slik som den figuren jeg postet i tråden min viser.
    Har du noen tanker om hvordan dette arter seg i forhold til oppsettet ditt?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Diablo vs Ncore

    Her kommer noen lytteinntrykk og subjektive meninger om to forsterkere.


    Hypex Ncore 400

    Core.jpg


    ncore-hookup-2.jpg




    Og sjefen sjøl Gryphon Diablo.

    Diablo-3.jpg


    open2.jpg



    Testet disse to mot hverandre for noen år siden, men pga en preamp som ikke holdt mål (egentlig mangel på preamp overhodet) så ble det ikke noe ordentlig sammenligning.

    Ncore er jo svært omdiskutert i mange kretser. Karakteristikkene strekker seg fra verdens beste til søppel.
    Diablo har vært et eventyr for Gryphon. Har solgt som varmt hvetebrød og er blitt en klassiker.

    For meg er forsterkeren viktig for godlyden. Jeg er allergisk for forsterkere som "trekker" seg og lite er bedre enn å høre på et anlegg der forsterkerene har full kontroll. Dessverre er det sjeldent å høre på vanlige hifianlegg.
    Den ideelle forsterker for meg skal helst ikke ha noen signatur. Et ord jeg ofte bruker som beskrivelse av god lyd og musikk er at det skal lyde "intuitivt". Man vet aner ikke hva som venter rundt neste sving. Ny plate ny lyd.

    Selv om Gryphon er et luksusmerke synes jeg de med siste generesjon har fått til veldig levende og intuitivt lydbilde som oser av kraft og kontroll. Samtidig som de alltid har et stort lydbilde med kullsvart bakgrunn. Hadde aldri kjøpt en forsterker til 100K hvis den ikke bød på noe helt eget (i mine ører;)). Tyngdepunktet i dynamikken ligger rundt basstromma. De større Gryphon rapporteres å flytte det enda lenger ned. Pondus er vel rette beskrivelsen.

    Ncore har et litt lysere lydbilde. Førsteinntrykket er alltid at tyngdepunktet ligger litt høyere og har en tørrere signatur med et litt mindre lydbilde i forhold til Gryphon. Men hver gang synes jeg at den forsvinner etter kort tid. Kan ikke forklare det, men vanlige forsterkerissues bare forsvinner og lyttetrettheten er ikkeeksisterende. Tilbake står et intuitivt lydbilde.
    Det er mange som spør meg om komponentanbefalinger i musikkmiljøet og da har jeg de siste årene anbefalt Ncore til alle.

    Derfor var det veldig spennende å teste skikkelig i eget anlegg. Denne gangen tok jeg meg tiden til å måle Audiolense med Ncore inne i kjeden og tilpasse klangbalansen med småjusteringer i targetkurve i Audiolense.

    Det morsomme var at da jeg forsøkte å koble ut Burmesterpreampen og koblet rett i Dac hørte jeg ikke forskjell, så da kjørte jeg videre kun med Dac og volumjustering i JRiver.

    Sluttresultatet er egentlig ganske likt inntrykket totalt sett. Diablo har mer kraft når de store trommene slår hardt, men har et lite slør rundt 1-3Khz i forhold til Ncore, men har til gjengjeld en litt glattere topp som gjør seg spesielt på gode studioproduksjoner.
    Når det gjelder lyttetretthet så vinner Ncore og det er minst like interessant å lytte til musikk gjennom den. Dypbass er faktisk bedre på Ncore, spesielt på svakt volum. Selv på veldig svake volum høres dypbassen klart og tydelig, det gjør man ikke med Diablo.
    Snickers Is skrev litt om klasse AB forsterkere og bassreflekskonstruksjoner en gang. Har ikke lest det noen andre steder så jeg vet ikke om det er tilfelle, men når jeg hører hva Ncore gjør med bassreflekskonstruksjoner rundt omkring tror jeg hvert eneste ord. Tror klasse AB forstkerere kjemper litt i motvind mot bassrefleks.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/67329-bassrefleks-vs-lukket-kasse.html#post1529739

    For meg er det nærmest dødt løp mellom disse to forsterkerene og det var et lite kompromiss å bytte, men tror for folk flest Diablo tar en knepen seier og hvis høyttaleren hadde vært lukket kasse hadde kanskje forskjellene vært større.

    Modulen jeg testet med var en Ncore 400, det er også venteforsterkeren som jeg låner av EHED Morten mens han holder på med flytting. Når han har kommet vel på plass i nytt drømmehus kommer nye og større greier inn i racket..... :cool:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Moro med dine inntrykk av Ncore 400, og jeg ser du venter på tjenester fra EHED.......... Det gjør jeg også. så du får stille deg bak i køen;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lytteinntrykk og subjektive meninger:) Du burde skaffe deg ekstrajobb som skribent! Jeg skulle gjerne byttet ut mine forsterkere med Ncore, men jeg tror det blir litt for mye styr:(
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    ..
    Lyden oppleves litt som en smaksforsterker på klassisk musikk. Nyanseforskjeller blir større, de musikalske detaljene, klangvariasjonene, opptaksromsakustikken kommer tydligere frem og varierer i større grad enn tidligere på ulike innspillinger.
    ..
    Med din metode så tolker jeg det slik som at målet, og det du har oppnådd, er å gjenskape konsertlokalet på en slik måte at det blir som å sitte i salen.
    Med kun 2 kanaler i front så går jo ikke dette, men med noe prosessering og høyttalere er det mulig å få til mye rart, det har jo surround for film allerede vist i mange år.

    For alt annet enn klassisk musikk så opplever jeg vel egentlig ikke at 2 kanaler er begrensende, men en konsert i for eksempel en kirke blir tamt hvis en har virkeligheten friskt i minnet - i kirken kommer det så mye lyd bakfra og fra rommet, som rett og slett ikke er der når 2 kanaler prøver å gjengi dette.
    Rommet kan godt bli stort både i bredde og dybde - fremover, men det blir aldri i nærheten som å være i et stort rom med mye og lang etterklang, det blir som å koble på et digert rom fra omtrent der høyttalene starter og fremover, mens alt bakover fremdeles er det lille rommet en ser når en snur seg.

    Siden dette er laget med prosessor som kan justeres eller rett og slett skrus av når en skal høre Panda Dub så er det jo aldri noe problem at det blir feil og for mye romklang på den typen musikk, i forhold til hvis en prøver å orden dette med passiv akustikk.

    For meg er det viktig at instrumenter og lyder inntar en slags fysisk størrelse inne i rommet, slik som den figuren jeg postet i tråden min viser.
    Har du noen tanker om hvordan dette arter seg i forhold til oppsettet ditt?
    Takk for spørsmål! Moro å skrive litt om lyd. :)
    Jeg hører mer levende musikk i store rom enn jeg får lyttet på anlegget så referansen blir deretter.

    Ideen er egentlig bare å fjerne noen av begrensninger som ligger i å spille av en akustisk virkelighet med riktig klang med to kanaler foran i rommet. At man plasserer seg mer i salen er en morsom bieffekt. De fleste klassiske opptak er tatt opp med mikrofoner som er rundtstrålere eller kardiode blandet med nærmikking. Opptaksrommet finnes der i stor grad (bortsett fra i bassen, men det er en annen historie), men forsvinner i avspillingen i 99% av stereoanlegg. Jeg trodde tidligere at det var lytterommet som maskerte opptaksrommet, men fant ut at i grove trekk ligger den største begrensningen i spredningskarakterestikken to høyttalere må ha og at mindre skyldes maskerende lytteromsakustikk og kvalitet på komponenter.
    Flerkanalsopptak og film gjør jo som du skriver det samme som dette bare med en universel prossesering.


    Er enig i at studiopptak er en annen greie. Lydbildet er skapt og fungerer kjempegodt for to kanaler, men jeg opplever at det er litt å hente der i forhold til det jeg kan kalle 3dimensjonal klang med en gang det finnes akustikk i opptaksrommet. Kjører en helt annen prosessering her for studioopptak med en targetkurve basert mer på X-kurven. Virker som mange mikser er mikset med en X-kurve kalibrering uten at jeg har fått det bekreftet.

    Mitt system arter seg nok temmelig likt den tegningen i tråden din hvor instrumentene står i rommet. Veldig treffende illustrasjon. På grunn av manglende akustikktiltak her i stua så vokser og minsker størrelsen på lydbildet med volumendringer, men det skal jeg klare å leve med. :)
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Virker som mange mikser er mikset med en X-kurve kalibrering uten at jeg har fått det bekreftet.
    X-kurve med 16 eller er det 20dB fall i diskanten fins bare i filmverdenen.
    Det siste paperet til Toole har en del gode kommentarer til denne.

    En kurve med noe fall nedover med økende frekvens, og gjerne litt til øverst i toppen, er noe annet.
    Slik blir det ofte med normale, gode høyttalere i greie rom - slik som et studio.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    4.656
    Takk!
    Det ble helt borte med kortere vindu. Har kunnet ha veldig lange vinduer ved samme plassering tidligere, så det er nok noe å gå på målingen.

    I dag har jeg gjort noen justeringer og jeg er i den syvende himmel. Dette har blitt en kjempeoppgradering. Endelig har jeg fått min Kammersal!! :) Her skal det lukte harpiks, messing og skinn.
    Akkurat nå føles dette ut som endestasjonen. Det har jeg aldri tenkt før, men er ikke mer naiv enn at jeg skjønner det kommer flere ting. Det skal jo skje ting med Respons blant annet og ny effektforsterker skal inn.

    Har forresten fått testet Hypex Ncore grundig mot Gryphon. Si ifra hvis noen er interessert i en utfyllende rapport.

    I dag blir det mye lytting.
    Jeg er interresert i utfyllende rapport. Er fortsatt fornøyd med lyden fra ICE, så jeg har nok noe å gå på :D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    ..
    Virker som mange mikser er mikset med en X-kurve kalibrering uten at jeg har fått det bekreftet.
    X-kurve med 16 eller er det 20dB fall i diskanten fins bare i filmverdenen.
    Det siste paperet til Toole har en del gode kommentarer til denne.

    En kurve med noe fall nedover med økende frekvens, og gjerne litt til øverst i toppen, er noe annet.
    Slik blir det ofte med normale, gode høyttalere i greie rom - slik som et studio.
    Har ikke lest siste paperet til Toole, men lest en del av paperene hans om temaet han har skrevet fra 80 tallet og oppover, har lest en del av kritikerene også. Underholdende utvikling egentlig.

    Må lære meg å være mer presis, men det jeg mener er at jeg har en klarere knekk på target ved 2Khz på studioinnspillinger og kraftigere avrulling enn naturlig. Mye løste seg med studiolyden min når jeg turte å knekke tidligere enn høyttalerene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Moro med dine inntrykk av Ncore 400, og jeg ser du venter på tjenester fra EHED.......... Det gjør jeg også. så du får stille deg bak i køen;)
    He he, du er på EHED-kjøret du og ja... Ikke noe ville gledet meg mer enn å la deg deg få lyd så fort som mulig. Stakkars mann. Så om jeg må vente litt ekstra så er det verdt det. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk for lytteinntrykk og subjektive meninger:) Du burde skaffe deg ekstrajobb som skribent! Jeg skulle gjerne byttet ut mine forsterkere med Ncore, men jeg tror det blir litt for mye styr:(
    Takk Vidar! Tror jeg skal holde meg langt unna skribentjobbing gitt. Har veldig respekt for den jobben de gjør produkt etter produkt år etter år med stadig fornyet språkdrakt.
    Tipper det er en fordel med medfølgende forsterkere jeg.:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk!
    Det ble helt borte med kortere vindu. Har kunnet ha veldig lange vinduer ved samme plassering tidligere, så det er nok noe å gå på målingen.

    I dag har jeg gjort noen justeringer og jeg er i den syvende himmel. Dette har blitt en kjempeoppgradering. Endelig har jeg fått min Kammersal!! :) Her skal det lukte harpiks, messing og skinn.
    Akkurat nå føles dette ut som endestasjonen. Det har jeg aldri tenkt før, men er ikke mer naiv enn at jeg skjønner det kommer flere ting. Det skal jo skje ting med Respons blant annet og ny effektforsterker skal inn.

    Har forresten fått testet Hypex Ncore grundig mot Gryphon. Si ifra hvis noen er interessert i en utfyllende rapport.

    I dag blir det mye lytting.
    Jeg er interresert i utfyllende rapport. Er fortsatt fornøyd med lyden fra ICE, så jeg har nok noe å gå på :D
    Nei, vet du meg hva!? ICE!? Det kan umulig låte bra... :D He he, nei tror du kan ta livet helt med ro jeg. Er spent på høyttalerprosjektet ditt da. Kanskje jeg plinger på om ikke så lenge. Skal på tur Vestover om ikke lenge....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    4.656
    Jeg er skeptisk til Toole sine arbeider. Har ikke sett at han har studert hva som foregår i lytteposisjon i noen av sine papers. Har heller ikke sett han ta for seg hva som skjer i tidsdimensjonen i musikken. Begge deler er viktig for å forstå betydningen av power respons, og det er en såpass alvorlig svakhet at jeg synes det han skriver blir lite relevant.

    Jeg synes det er svakt vitenskapelig at han ikke tar inn arbeider som har en annen innfallsvinkel enn den han selv alltid har hatt - og enda svakere når dette slipper gjennom i peer review prosesser. Slike lettvintheter gjør at verden beveger seg sidelengs når det kunne gått framover.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg er skeptisk til Toole sine arbeider. Har ikke sett at han har studert hva som foregår i lytteposisjon i noen av sine papers. Har heller ikke sett han ta for seg hva som skjer i tidsdimensjonen i musikken. Begge deler er viktig for å forstå betydningen av power respons, og det er en såpass alvorlig svakhet at jeg synes det han skriver blir lite relevant.

    Jeg synes det er svakt vitenskapelig at han ikke tar inn arbeider som har en annen innfallsvinkel enn den han selv alltid har hatt - og enda svakere når dette slipper gjennom i peer review prosesser. Slike lettvintheter gjør at verden beveger seg sidelengs når det kunne gått framover.
    Nå har du mye mye bedre forutsetninger til å bedømme dette enn meg selvfølgelig, men jeg kan nesten ikke være mer enig, men jeg synes han nærmer seg. :cool:
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Har selv kommet på et musikalsk nivå der jeg er svært fornøyd med lyden, så jeg skjønner hvordan den følelsen er. Lyttetretthet er ikke et tema :)
    Syns det er rått at du går nye veier AtleT og enda bedre at du opplever lyden som enda mer tilpasset hva du liker.

    Kan du lage en tegning over rom, lytte posisjon og høyttalerplassering med de nye JBLene?

    @Sluket, feiger du ut med vaflene i konkurransen svarte riktig på?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bx, son du sikkert vet er det dessverre ikke noen garanti for kvalitet med peer review prosessen. Vi har mange ganger fått veldig sprikende tilbakemeldinger på artikler. En tilbakemelding kan være av typen, "originalt arbeid, kun små justeringer nødvendig" mens en annen reviewer mener det uoriginalt og ikke egnet for publisering før en mengde nye forsøk blir gjort. Det hjelper også å ha et kjent navn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn