I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Funksjonaliteten ligger vel i flerkanals lydkort + JRiver om jeg har forstått riktig?
    Jeg mangler vel kun et par monitorer før jeg kan begynne å eksperimentere som deg AtleT?

ottone, om du har lydkort og JRiver på plass kan du vel teste ut med "løse" høyttalere først?
    ....eller jeg misforstår jeg?
    B
    Ja, du trenger bare et par kanaler til ja. Har ikke du to Dynaudio liggende eller har du solgt?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har fått mange timer i sweetspot i dag og lytteroen har senket seg. Har sammenlignet litt med Respons alene og det er egentlig forsvinnende liten forskjell når nivåene er matchet. Så liten at man egentlig ikke hører det før det har gått litt tid. Er ganske konservativt satt opp. To kanals oppleves mindre interessant over tid, mens flerkanals omvendt. Lyttetrettheten etter 8 timer musikk er ikkeeksisterende. Headroomet har tydelig økt og anlegget komprimerer merkbart mindre når det skjer ting. :)

God natt!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.113
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Herlig, AtleT. Jeg forstår deg.
    Har du erfaring med JRiver og multikanal på Mac?
    Ser ut som Mac støtter dette.
    Håpet hos meg er at jeg kan kjøre JRiver eller tilsvarende på Macbook og få 5 kanaler ut på HDMI.
    Kan knapt vente med å gå igang og teste

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, jeg bruker JRiver på Mac, men vil ikke anbefale det for annet enn testing. Mac versjonen mangler praktiske funksjoner som filmavspilling og mulighet til å streame gjennom JRiver.
    Prøvde å google litt, men tør ikke si om HDMI vil fungere med Mac.

Jeg elsker fleksibiliteten dette gir. Har to vidt forskjellige lydbilder når jeg spiller klassisk og studiomusikk. Og ønsker jeg litt mer eller mindre "rom" så hever jeg og senker bakkanelene med to kjappe bevegelser på musa. Dette er sånn Atle har villet ha det lenge.... :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.331
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei, jeg bruker JRiver på Mac, men vil ikke anbefale det for annet enn testing. Mac versjonen mangler praktiske funksjoner som filmavspilling og mulighet til å streame gjennom JRiver.

Jeg elsker fleksibiliteten dette gir. Har to vidt forskjellige lydbilder når jeg spiller klassisk og studiomusikk. Og ønsker jeg litt mer eller mindre "rom" så hever jeg og senker bakkanelene med to kjappe bevegelser på musa. Dette er sånn Atle har villet ha det lenge.... :)
    Sorry, men kunne ikke dy meg....;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

He he, jeg så den da jeg skrev, men tenkte den ville gå upåaktet hen! :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    I dag har jeg hatt fri fra jobb, barn og kone. Tenkte jeg skulle fyre opp Audiolense, men med nytt lydkort skulle det vise seg å bli vanskeligere enn ventet.
    Etter flere timer klarte jeg ikke å få routet målemikksignalet inn til Audiolense. Det er frustrerende når du vet at løsningen bare er noen få knappetrykk unna.
    Thohaug, hvis du er innom tråden. Du har hatt Aurora lenge. Hjelp!

Ellers har jeg kost meg foran anlegget. Det beste er at anlegget er muligens at anlegget er blitt mer altetende, det er blitt mindre kvalitetsforskjell mellom innspillingene (klassiske altså), mens de dårlige har blitt mye mer lyttevennlige. Kvalitetsforskjellen mellom orkestrene er blitt større. :cool:

Jeg har glemt Gryphon og Auralic og koser meg med Lynx, JBL og Hypex. Dette har blitt en rendyrket Atle-anlegg.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har du sjekket at du har de nyeste driverne? Bruker du lynx aes kort i tillegg? Auroraen vil ikke endre samplingrate automatisk har jeg lagt merke til. Så om audiolense kjører inn 48khz f.eks og lynxen står på 44.1 så kan det bli mye krøll der. Om du kjører lynxkort i maskinen ville jeg satt det som clock master. Gjør ting lettere. Husk også på å velge riktig på RECORD inne på lynxmiksern.

EDIT: har ikke testet å kjøre audiolense igjennom enda. Gidder ikke teste det før jeg skal tukle med delefilter til ombygging av høyttalersystemet mitt.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk! :)
    Har USB kort, ikke AES. Har de nyeste driverne på Macen, men WindowsPCen finner de ikke. Fant en gammel driver som fungerer og tror ikke det er problemet.
    Tror problemet rett og slett routingen.

Har record på Analog in 1-8 og Digital in 9-16

Bruker kanal 1-6 på Source A til Lslot in (usb) og kanal 8 til Analog in.
    Derfra er jeg rett og slett ganske usikker på hvor jeg skal fange opp miksignalet og route det videre.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ventet at Sluket kom først med en kommentar:)

He he, jeg så den da jeg skrev, men tenkte den ville gå upåaktet hen! :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Og du har sjekket at auroraen står på at den skal kjøre ADC på signalet og ikke bare analog-analog?
    Du får ikke bare til å velge record inn 8 eller noe slikt? har du et bilde du kan sende meg av hva du kan velge i audiolense?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Og du har sjekket at auroraen står på at den skal kjøre ADC på signalet og ikke bare analog-analog?
    Du får ikke bare til å velge record inn 8 eller noe slikt? har du et bilde du kan sende meg av hva du kan velge i audiolense?
    Jobber med saken:)
    Hadde vært veldig hyggelig om sampleraten var problemet.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt å se du har kommet til en havn du trives i Atle. Selv overstiger dette min intr og kunnskap, men jeg er dessto mer glad for at det finnes ulike tilnærminger. At en kan få mer lyd ut av flere høyttalere og derav skape en økt dimensjon av tilstedeværelse er jeg med på. Men innser og at jeg er puritaner og vil ha det gjengitt innen de vante parametre. Når en ser at du får det til med det du gjør ansporer det en selv til å lykkes så godt en kan i det sporet en følger. Og ferden din videre ser jeg som absolutt intr å følge.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Virker som om Sluket er mest opptatt av vafler i dag. :D
    Sluket lurer i sivet og holder øye med stikkpillene deres...:cool: Make no mistake...

ftos.jpg

Gratis vafler til den som kjenner sin musikkhistorie og vet hvilken LP dette coverutsnittet er tatt fra!!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Prtsc ville seg ikke, så ble nødt til å ta bilder med tlf. Håper du får noe ut av det. Det hjalp ikke med å bytte samplerate.

Det jeg ikke har klart for meg er hvor analog inn egentlig skal routes. Source A eller B?

Aurora3.jpg

Aurora2.jpg

audiolense2.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det er ikke at du kjører både input og output på samme asio stream? Kanskje du burde prøve å bruke f.eks asio4all til mik og asio lynx til playback?

Inne på Analog I/O Står den lille "L"'en over hver channel for listen? Går det an å endre til record eller noe slikt? Ser ikke noe umiddelbart galt her, selvom grensesnittet er relativt ulikt mitt eget.

På digital I/O så kan du prøve å endre den kanalen du måler med til Listen eller record. F.eks der det står A7 for analog 7, så kan du prøve å trykke der og se om det kommer opp noe "record" eller noe slikt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Godt å se du har kommet til en havn du trives i Atle. Selv overstiger dette min intr og kunnskap, men jeg er dessto mer glad for at det finnes ulike tilnærminger. At en kan få mer lyd ut av flere høyttalere og derav skape en økt dimensjon av tilstedeværelse er jeg med på. Men innser og at jeg er puritaner og vil ha det gjengitt innen de vante parametre. Når en ser at du får det til med det du gjør ansporer det en selv til å lykkes så godt en kan i det sporet en følger. Og ferden din videre ser jeg som absolutt intr å følge.
    Takk HC! Dette er ikke noen universalløsning akkurat, men er et godt bilde av hvordan jeg kan og vil ha det i dag. Synes det var en morsom utfordring å bare simulere lydfelt i et nakent rom uten akustikktiltak for så å velge utstyr utifra det. Responsen ble med denne runden også.

Blir spennende å følge deg også. Spent på hva du holder på med i det skjulte. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det er ikke at du kjører både input og output på samme asio stream? Kanskje du burde prøve å bruke f.eks asio4all til mik og asio lynx til playback?

Inne på Analog I/O Står den lille "L"'en over hver channel for listen? Går det an å endre til record eller noe slikt? Ser ikke noe umiddelbart galt her, selvom grensesnittet er relativt ulikt mitt eget.

På digital I/O så kan du prøve å endre den kanalen du måler med til Listen eller record. F.eks der det står A7 for analog 7, så kan du prøve å trykke der og se om det kommer opp noe "record" eller noe slikt.
    Takk! Sjekker det. :)
    Den "L" en over analog fungerer. Får lyd i høyttalerene ut.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Sluket lurer i sivet og holder øye med stikkpillene deres...:cool: Make no mistake...

Vis vedlegget 340599

Gratis vafler til den som kjenner sin musikkhistorie og vet hvilken LP dette coverutsnittet er tatt fra!!
    Ai ai... Pokker... Den ser kjent ut, men ikke noe jeg har tror jeg.
    Må satse på vafler hos BB i stedet....

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det musikeren i deg som har trigget denne løsningen du nå jobber med, Atle ? Tenker da på at du som utøvende musiker sitter og spiller med kollegaer både foran og bak deg. Blir litt sånn som Lindberg jobber med opptakene sine. En er på en måte hensatt i orkesteret og ikke på en plass foran i konsertsalen.

En hyggelig bi-effekt er jo den følelsen av tilstedeværelse en slik løsning du jobber mot nå gir. Skjønner godt greia for å si det sånn. Følger spent med...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.656

Han skal nok kjøre ut og inn på samme Audio device. Asio4All er en hybrid mellom Asio og en god gammel(dags) windows driver.

Atle,
    Det spørs om dette har noe med Audiolense å gjøre. Først må du få bekreftet at mikrofonsignalet får det til å lyse grønt i en inngang. Så må du finne ut hvilken inngang det er. Det skal være en analog inngang. På mitt LynxTwo kort er det ikke nødvendig med noen som helst form for routing. Lyden sendes direkte til analoge utganger og tas inn over en analog inngang. Mulig det er annerledes med Aurora, men jeg tipper det er ca det samme.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er det musikeren i deg som har trigget denne løsningen du nå jobber med, Atle ? Tenker da på at du som utøvende musiker sitter og spiller med kollegaer både foran og bak deg. Blir litt sånn som Lindberg jobber med opptakene sine. En er på en måte hensatt i orkesteret og ikke på en plass foran i konsertsalen.

En hyggelig bi-effekt er jo den følelsen av tilstedeværelse en slik løsning du jobber mot nå gir. Skjønner godt greia for å si det sånn. Følger spent med...
    Takk for hyggelig melding! :)

Det blir ikke som å sitte midt i orkesteret. Mikser det slik at jeg sitter i konsertsalen, men med et klarere rom rundt. Litt som surround gjør med rominformasjonen på film. Dialogen er i front, men rommet kretser rundt. En morsom effekt er at det føles som å gå bakover i salen når jeg setter meg bak i rommet.

Det som har trigget løsningen er bare research omkring akustikk og psykoakustikk i ulike former, men også styrker og svakheter med akustiske lydopptak.
    Har min egen analyse av hvorfor Slukoteket låter så bra som det gjør og kom frem til at hvis jeg skulle få frem dybden i klangkvaliteten som ligger i opptaket på samme måte i mitt rom måtte jeg gjøre det som dette. Mitt fokus har vært 80hz og oppover.

Hadde ikke hørt noe liknende forsøk før så jeg var litt spent om teorien skulle fungere i praksis. Har ikke fått Audiolense med på laget enda og da kan det være jeg får ut litt mer, men er veldig fornøyd som det låter nå.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Han skal nok kjøre ut og inn på samme Audio device. Asio4All er en hybrid mellom Asio og en god gammel(dags) windows driver.

Atle,
    Det spørs om dette har noe med Audiolense å gjøre. Først må du få bekreftet at mikrofonsignalet får det til å lyse grønt i en inngang. Så må du finne ut hvilken inngang det er. Det skal være en analog inngang. På mitt LynxTwo kort er det ikke nødvendig med noen som helst form for routing. Lyden sendes direkte til analoge utganger og tas inn over en analog inngang. Mulig det er annerledes med Aurora, men jeg tipper det er ca det samme.
    Takk!
    For mikrofonen inn på analog inngang 8, men derfra er det stopp. Det skal videre til en digital inn skal det ikke?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Rettelse. Mikrofonen er på analog inngang 8 og analog utgang 8, men får den ikke videre inn i Audiolense.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje et veldig dumt forslag, men er JRiver i gang når du pøver å måle med Al? Hvis det er mulig på mac, ville jeg slått av autostart av JR og startet macen på nytt. Dette har du sikker prøvd allerede for flere timer siden:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Akkurat nå prøver jeg alt Vidar! Har holdt på med dette store deler av dagen. Søkt internettet tomt for hjelp med Lynx Aurora uten helt å forstå hva jeg gjør galt.
    Har skrudd av alle andre opplikasjoner ja. Har sikkert oversett noe fundamentalt enkelt... Pinlig...

Tror jommen jeg restarter en gang til....

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Vis vedlegget 340599

Kommer gjerne å hører på musikk hos deg med vafler :)

Har mulighet neste uke og annen hver uke fremover, når passer det best for deg Sluket?

Er det ikke Billy Cobham ‎med A Funky Thide Of Sings?

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvis jeg trykker der kommer det opp: Analog input, digital input eller Lslot in (usb).

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.656

Atle,
    Takk!
    For mikrofonen inn på analog inngang 8, men derfra er det stopp. Det skal videre til en digital inn skal det ikke?
    Den skal ikke til en digital inngang. Du trenger ikke gjøre noe routing i Aurora. Jeg tipper at analog inngang 8 er inngang 7 i Audiolense. Enten er det 7 eller 7 pluss antall digitale innganger på Aurora. På kortet mitt kommer de analoge inngangene først, og siden jeg har to av sorten, er det 0 og 1 i Audiolense.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk!
    Tror ikke jeg har prøvd 7 eller 15, så da er det enda håp! :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23

Vis vedlegget 340599

Kommer gjerne å hører på musikk hos deg med vafler :)

Har mulighet neste uke og annen hver uke fremover, når passer det best for deg Sluket?

Er det ikke Billy Cobham ‎med A Funky Thide Of Sings?
    Ikke jukset? Kjørt foto gjennom Recognize e.l.? :rolleyes:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Da fikk jeg lyden til målemikken. BX tipset om det magiske tallet input 7 i Audiolense og da blei det lyd gitt.
    Takk for alle som forsøkte å hjelpe! :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe med tallet 7, man kan bli religiøs av mindre:)
    Blir spennende å lese om fortsettelsen! Nå kan du vel også simulere ulike konsertsaler med å endre target på "effektkanalene"

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Blir spennende å lese om inntrykk av flerkanalsoppsettet med Audiolense i kjeden.

.....pokker, skulle ønske jeg hadde midler til 4 nye monitorer nå :p

B

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Gjorde en grovmåling i full fart, stilte ikke på noe bassrouting eller noe.

6.0 rett gjennom.

Jeg sier ikke mer enn: Oi....

Dette blir morsommere enn jeg hadde forestilt meg. I går trodde jeg ikke at jeg kom til å bruke Audiolense....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Nå er bassrouting og annet fikset opp i. Bortsett fra lydkortproblemene i går gikk jo dette veldig greit.

Her kommer de to eneste målingene som kommer av prosjektet.
    Simulert frekvensrespons og impuls.

Flerkanals stereo.jpg
    Flerkanals impuls.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser bra ut. Tipper det høres bra ut også?
    Har du kun lyttet til klassisk/kammer musikk, eller andre sjangere også?
    Hva med studio innspillinger?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn