Jaså, jeg skal ha skylda for dette og nå - enda det ikke er et eneste horn i sikte, ikke så mye som et skarve rundstykke en gang!He he, det var det da... 8 kg høyttalere er jo bare leketøy å regne, men som assistenter så kommer de ikke til å stå å se på.
Du har sikkert skjønt at det var du som satt i gang dette her? Great gate of Kiev... Trenger jeg si mer?
Nå har jeg kjøpt inn lydkort for ørten kanaler som jeg kan bruke til digital deling. Nå blir det lettere å koble på både det ene og det andre. Huff og gru!![]()
Som man reder ligger manJaså, jeg skal ha skylda for dette og nå - enda det ikke er et eneste horn i sikte, ikke så mye som et skarve rundstykke en gang!He he, det var det da... 8 kg høyttalere er jo bare leketøy å regne, men som assistenter så kommer de ikke til å stå å se på.
Du har sikkert skjønt at det var du som satt i gang dette her? Great gate of Kiev... Trenger jeg si mer?
Nå har jeg kjøpt inn lydkort for ørten kanaler som jeg kan bruke til digital deling. Nå blir det lettere å koble på både det ene og det andre. Huff og gru!![]()
Venter litt med bilder, lar det hele synke litt. Har de bare plassert nærme veggen så de får så mye hjelp i bassen som mulig og de uungålige kanseleringene og forsterkninger fra frontvegg og sidevegg kommer i andre frekvensområder enn på Responsene. Så står høyttalerene bak hodet en mellomting av fronter og Respons igjen. Likner litt "multiple subwoofer"prinsippet (hvertfall hva målet angår)Tar du noen bilder av oppsettet også ? Med ulike plasseringer. Følger det du skriver nøye Atle, og suger til meg kunnskapen som en god karamell![]()
Diablo var en ekstremt bredbåndet forsterker så jeg turte rett og slett ikke bruke proffverktøy på den. En av grunnene til at manøvreringen mot proff har tatt tid, men synes Lynx ligner litt på egenskapene til Ncore forsterkeren. De bare forsvinner i lydbildet. Veldig bra!Låter ypperlig den dacen der! Eller den låter som den ikke er der i det hele tatt, akkurat slik jeg liker det!
Mannskapet med M/S Trompet takker og hilser God Helg tilbake!
Sluket som skips-reder
https://www.youtube.com/watch?v=FbB9ZH6aD5c
Vis vedlegget 339497
God apetitt og god helg!
Så gøy!Flott, AtleT!
Jeg følger med, og inspireres.
Kan du forklare hva den omvendte polariteten på bakkanalene gjør, altså hvorfor, og hvilken hørbar effekt dette har?
(mulig du har nevnt det men jeg får ikke alltid med meg alt)
Akkurat det stemmer ikke med min kunnskap. En flate med positiv refleksjonskoeffisient reflekterer en bølge med samme polaritet. Videoen viser også det.I teorien skifter lyd polaritet når den reflekteres i en vegg. Når man skal simulere en refleksjon som en forlengelse av direktelyden så vil det være en god ide å snu polariteten..............Flott, AtleT!
Jeg følger med, og inspireres.
Kan du forklare hva den omvendte polariteten på bakkanalene gjør, altså hvorfor, og hvilken hørbar effekt dette har?
(mulig du har nevnt det men jeg får ikke alltid med meg alt)
Dette er veldig interessant og spennende. Håper du syns det er greit med noen spørsmål fra "uinnvidde".....................I et lite rom vil man derimot rett under direktelyd ha et slags kvasi diffust lydbilde fordi lydbølgens fasestruktur blir smadret av veggene etter kort tid. Ved å forsinke sidekanaler og bakkanaler tilfører man enklere bølgestrukturer som likner mer på et stort rom samtidig som at vendt polaritet gjør at lydbølgene ikke oppleves som direktelyd. De sene refleksjonene vil også bidra til at de sene refleksjonene i større grad vil oppleves som et diffust lydfelt som likner mer på et stort rom..........
Det er det jeg ikke har. Høyttalere er det rikelig av.Funksjonaliteten ligger vel i flerkanals lydkort + JRiver om jeg har forstått riktig?
.....
ottone, om du har lydkort og JRiver på plass kan du vel teste ut med "løse" høyttalere først?
...
B
Spørsmål er det beste Ottone, så kan jeg være sikker på at jeg ikke skriver for døve ører.Dette er veldig interessant og spennende. Håper du syns det er greit med noen spørsmål fra "uinnvidde".....................I et lite rom vil man derimot rett under direktelyd ha et slags kvasi diffust lydbilde fordi lydbølgens fasestruktur blir smadret av veggene etter kort tid. Ved å forsinke sidekanaler og bakkanaler tilfører man enklere bølgestrukturer som likner mer på et stort rom samtidig som at vendt polaritet gjør at lydbølgene ikke oppleves som direktelyd. De sene refleksjonene vil også bidra til at de sene refleksjonene i større grad vil oppleves som et diffust lydfelt som likner mer på et stort rom..........
Er det sånn å forstå at JRiver kan prosessere i flere kanaler, med fase og tidsforskyvning, men du må ha flerkanals lydkort for å få det ut?
Eller ligger funksjonaliteten i lydkortet?
Jeg driver og leker meg med tanker/planer om en enkel kringlyd-løsning, og har god mulighet for innbyggingshøyttalere. Problemet med det er at det er håpløst å teste og prøve seg fram.