I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Nå begynner det å bli virkelig spennende her - ikke umulig at man må ta en tur og høre på dette når det er oppe og går!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk Morten!
    Må innrømme at det er litt artig at det skjer litt nytt på anleggsfronten.
    Jeg sender bud når ting er kommet på stell.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jøsses! Litt av et prosjekt du legger opp til, Atle. Med den bakrunnen du har, og så mye research du åpenbart har under vesten, blir dette veldig spennende å følge. Særlig fordi det du sikter mot er rimelig langt fra min foretrukne "brand of problem solving" :)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk skal du ha Impulse! :)
    Blir nok en stund før lytteroen inntreffer her er jeg redd, men det er bare å brette opp armene i en intensiv periode for forhåpentligvis å kunne lene meg tilbake å smile. Vi får se om jeg løser problemer eller bare innfører nye. Hårfin balanse det der...

Er et billig forsøk. Jeg trengte noen monitorer for å ha med meg ut i feltet, så om det ikke skulle fungere har jeg "sløst" bort 5-6 tusen på to ekstra monitorer jeg mulig må kvitte meg med. Mye moro for de pengene.
    Prioriteringen ligger fortsatt på Responshøyttalerene som skal få et lite ansiktsløft etterhvert. :cool:

Spilte i Nordstrand kirke for første gang etter oppussingen i går. Har du vært der enda? Klassiske musikk har fått førstepri når det kommer til akustikken. En ordentlig konsertkirke, med en lysere etterklang enn de fleste andre kirker. Overgangen fra det gamle bygget til det nye har blitt utrolig fint estetisk.
    Kanskje et fremtidig lokale for Kammermusikkfestivalen? Var mye akustikk å musisere på der. Opptur faktisk.

nordstrand kirke.jpg

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Da har jeg gitt JBL ene fått smake AtleT sin egne syretest av høyttalere. Prøver å bli kjent med de. Finne ut hva de kan og ikke kan. Konklusjonen er at de kan stort sett ingenting bortsett fra å spille med fin klangbalanse. Nå er det jo akkurat det jeg trenger de til så det var flaks. Ironisk nok er det det vanskeligste av alle parametre de fungerer best på, solo klaver.
    Ut av esken fungerer de ikke rett inntil bakveggen. Virker som om det kommer en del høyfrekvent lyder ut av bassrefleksporten så når den står for tett på blir bokslyden sterkere. Hadde regnet med litt tweaking på de, så det er ikke noe problem tror jeg.

Er 11 år siden sist jeg kjøpte nye høyttalere så det var litt moro. Tror flaggskipet LSR 308 er bygget på er en sikker Respons killer, men den koster til gjengjeld ikke 2.700,-.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvorfor

To JBLer har funnet sin plass her i kveld så i morgen åpner jeg de to andre. Fungerer mer eller mindre som jeg hadde håpet at de skulle gjøre og er lettet over det.

I tilfelle noen lurer og ikke forstår helt hva jeg skal med disse høyttalerene så skal de fungere som akustikk i rommet. Kan dele noen av grunnene. Noen har kanskje lest litt i tråden jeg skriver om akustikk http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/79412-atles-lille-akustikkhja-rne.html . Der nevner jeg Sound strength som er et parameter som er viktig for hvordan vi opplever lyd. Det viser seg at vi stiller volumet på anlegget først og fremst etter styrken på etterklangen i rommet og ikke etter direktelyden.
    I et dempet rom vil man måtte spille høyere på høyttalerene for å oppnå samme opplevde volum som i et mer udempet rom.

Er det noe jeg har lært meg siden jeg begynte med hifi så er det at headroom er viktig. Mellomtoner og domediskanter har en krevende oppgave. Så krevende at de rett og slett ikke helt strekker til oppleves det som. De skal gjengi utrolig komplekse lydbilder med et stort dynamisk spekter.
    Fire høyttalere ekstra som står så svakt på at de nesten ikke høres, men bare smelter inn vil bidra med mye mer lyd i rommet, så kan hovedhøyttalerene spille svakere og renere. Hvis hovedhøyttalerene komprimerer dynamikken i ved store utslag vil også de fire andre høyttalerene hjelpe til med å gi den peaktoppen. Anlegget mitt får nå over 3 ganger så mye membranareal i mellomtone diskant som tidligere og råvarene blir litt mindre viktige enn tidligere.

En annen grunn er at man fritt kan stille delay hvor langt etter de ekstra høyttalerene skal spille etter direktelyden. Med dette kan man overstyre rommets refleksjoner og skape illusjonen av større rom. Se på rundstrålende høyttalere og dipoler hvor refleksjoner fra frontvegg kommer litt forsinket etter direktelyden og skaper et større lydbilde. Noen dynamiske høyttalere har en ekstra diskant som stråler bak for samme effekt.

Refleksjoner fra bakveggen har veldig mye å si for opplevelsen av bredde og dybde av lydbildet. Her kan de ekstra høyttalerene simulere et større rom.

De ekstra høyttalerene vil også skape flere refleksjoner som igjen vil skape et mer diffus etterklang som dermer likner mer et stort konsertlokale.

To høyttalere har ofte akustiske utfordringer i mellombassen i et lite rom og skape mange hull i frekvensgangen, men mesteparten av dette skjer ikke før etter tonestarten har lagt seg. Da vil de ekstra høyttalerene bidra til å fylle igjen disse hullene hvis delay er satt opp riktig. Refleksjoner innenfor et gitt tidsområde kan også gi opplevelse av mer dynamikk. En velkjent teknikk i rektangulære konsertsaler.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    He he, det var det da... 8 kg høyttalere er jo bare leketøy å regne, men som assistenter så kommer de ikke til å stå å se på. :)
    Du har sikkert skjønt at det var du som satt i gang dette her? Great gate of Kiev... Trenger jeg si mer?
    Nå har jeg kjøpt inn lydkort for ørten kanaler som jeg kan bruke til digital deling. Nå blir det lettere å koble på både det ene og det andre. Huff og gru!:cool:

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Her har det skjedd en del atle t dette skal jeg følge med videre på , deg har jeg lært en del av for og si det på den måten innen akustikk verdenen :)
    Og gratulerer med salget av forsterkeren :)
    Imagine

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk begge to! :)

Legger ut bilder når det er noe å vise frem. Nå står høyttalerene på type kjøkkenstoler.

Nå har jeg koblet til 4 kanaler og forsøker å mikse. Veldig moro! Selv om det låter langt fra korrekt enda så lever musikken på en annen måte enn når jeg slår av bakkanalene.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    I dag har jeg fått lyttet noen timer på musikk på morgningen og nå på kvelden. Kun med 4 JBL høyttalere. Frontene står helt inntil frontveggen på siden av tv og bakhøyttalerene står helt inntil bakveggen. Ganske langt unna optimal plassering. Har eksprimentert med delay, nivå og polaritet på bakkanaler. Delay kan deles inn i tre hakk: cirka 10millisekunder, 20 ms og fra 50-100ms. Kler litt ulike typer musikk. Kutter bakkanalene ganske bratt under 200hz.
    Ba kona lukke øynene da jeg spilte en av orgelplatene til Kåre Nordstoga hvorpå hun sa. Oi, jeg sitter inni kirken jo, kult!

Får slutte å tulle nå og sende bud på venteforsterker til Responsene skal det bli saker. Tipper det ikke blir stort dårligere når jeg får med Respons og Audiolense med på leken. :D

Er forresten fornøyd med lydkortet jeg kjøpte. Det har fungert veldig stabilt og fint og gjør svært lite ute av seg. Valget på lydkort ble egentlig veldig enkelt, det var i realiteten ikke andre alternativer. Har ønsket meg Lynx Hilo veldig lenge, men jeg trenger jo flere kanaler, derfor ble det et Lynx Aurora lydkort i stedet. Spesielt pent er det ikke, men skal gjemme det bort.

LYNX-AURORA16-2.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24
    He he, det var det da... 8 kg høyttalere er jo bare leketøy å regne, men som assistenter så kommer de ikke til å stå å se på. :)
    Du har sikkert skjønt at det var du som satt i gang dette her? Great gate of Kiev... Trenger jeg si mer?
    Nå har jeg kjøpt inn lydkort for ørten kanaler som jeg kan bruke til digital deling. Nå blir det lettere å koble på både det ene og det andre. Huff og gru!:cool:
    Jaså, jeg skal ha skylda for dette og nå - enda det ikke er et eneste horn i sikte, ikke så mye som et skarve rundstykke en gang!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tar du noen bilder av oppsettet også ? Med ulike plasseringer. Følger det du skriver nøye Atle, og suger til meg kunnskapen som en god karamell :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Låter ypperlig den dacen der! Eller den låter som den ikke er der i det hele tatt, akkurat slik jeg liker det!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jaså, jeg skal ha skylda for dette og nå - enda det ikke er et eneste horn i sikte, ikke så mye som et skarve rundstykke en gang!
    Som man reder ligger man :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tar du noen bilder av oppsettet også ? Med ulike plasseringer. Følger det du skriver nøye Atle, og suger til meg kunnskapen som en god karamell :)
    Venter litt med bilder, lar det hele synke litt. Har de bare plassert nærme veggen så de får så mye hjelp i bassen som mulig og de uungålige kanseleringene og forsterkninger fra frontvegg og sidevegg kommer i andre frekvensområder enn på Responsene. Så står høyttalerene bak hodet en mellomting av fronter og Respons igjen. Likner litt "multiple subwoofer"prinsippet (hvertfall hva målet angår)
    Prøver å bli kjent med hvordan de oppfører seg på ulike volum så jeg finner ut hva jeg skal korrigere i AL senere.
    Når det gjelder breddeplasseringen vil jeg ha frontene så tett på hverandre og så nært midten som mulig, så det blir helt inntil sidene på tven. Skulle hatt mindre tv.
    Prøver å oppnå en så ren bølgeform som mulig i slagverksområdet som har med faseforholdet mellom trykkbølge og partikkelhastighet å gjøre.
    Men generelt sett så er dette mye lettere å plassere en to kanaler stereo. Volumog faseforholdet mellom fronter og bakkanaler utgjør mye større forskjeller enn høyttalerplasseringen.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Låter ypperlig den dacen der! Eller den låter som den ikke er der i det hele tatt, akkurat slik jeg liker det!
    Diablo var en ekstremt bredbåndet forsterker så jeg turte rett og slett ikke bruke proffverktøy på den. En av grunnene til at manøvreringen mot proff har tatt tid, men synes Lynx ligner litt på egenskapene til Ncore forsterkeren. De bare forsvinner i lydbildet. Veldig bra!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24
    BTW Atle - har du spilt/hørt noen spille i Mortensrud kirke? Meget interessant arkitektur der.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Enig. Veldig artig og tøff arkitektur der. Morsomt at de har fått til å bygge rundt fjellknausene så de stikker opp av gulvet. Har visst hatt litt fuktproblemer der, men det er verdt det har jeg inntrykk av.
    Har ikke vært så ofte innom der, men et tosifra antall har det nok blitt. Litt hard akustikk har jeg inntrykk av der jeg står og spiller, men har ikke hørt noen andre spille desserre så det kan jo være noe helt annet i salen.

Mortensrud Kirke.png

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.217
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Döpte båda barnen där, arkitekturen var väl den bidragande faktorn till det. De fuktskadorna kom inte för sånn cirka tre år sedan? Storebror på 2 år den gången hann inte hela vägen till toaletten mitt under ceremonin nämligen ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24
    Stemmer Cross, husker at den var delvis dekket av presenning i en periode inntil i fjor. tror det var noe med veggene.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Og der satt den! Har jobbet litt med studioinnspillinger i dag som har vært det dårligste kortet mitt i stua til nå, men også det jeg vært mest i tvil om kom til å fungere med bakkanaler. Klassisk musikk er faktisk mye mer takknemlig.

Har mutet alle kanalene mens jeg har jobbet med en og en kanal i dag og nå går foten som aldri før. Skal til byen for å kjøpe meg tyrollerkostyme nå og det er vanskelig å rive seg vekk. Har et romproblem som ligger i veggene her på ca 70hz som synger skikkelig, men når Audiolense kommer på banen kommer denne til å forsvinne som dugg for solen.

Innstillingene er slik:
    -Bakkanalene spiller i mono og når lytteposisjon samtidig som frontene.
    -Bakkanalene ligger 20 db under. Spiller knapt.
    -Omvendt polaritet av fronter.

Skikkelig opptur når det swinger som nå.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Helgen gikk fort og det fine været har gjort det at anlegget har fått stått mer i fred enn beregnet, men nå har venteforsterkeren kommet på plass og det er lyd i mine kjære Respons. Nå mangler det bare en kabel inn i lydkortet så er det klart for Audiolense. Responsene gav et skikkelig løft. Dette er moro!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24
    La oss håpe dette helsikes finværet snart er over så en kan komme i gang med hifien igjen!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Prosjekt flerkanals stereo konkludert vellykket.

Lot finvær være finvær i dag. Hadde en liten kammermusikkøving på morgenen og dro rett hjem.

Merker fort at jeg jobber i medvind med dette flerkanalsprosjektet. Det er lett å få det til å låte bra i forhold til ren stereo. Har jobbet med klassisk og akustisk musikk i dag.
    Låter veldig fint og egentlig akkurat slik jeg hadde sett det for meg og håpet det skulle bli. Har ikke koblet inn Audiolense, men det tar jeg når det kommer.

Konfigurasjonen jeg spiller på er

JBL: Frontplassert senter på sidene av tv som direktelyd.
    Respons: Sideplassert forsinket 16 og 14 millisekunder +5.5 db over JBL front.
    JBL: Bak. Bred stereoplassering. Mono. Umvendt polaritet. Forsinket 45 og 50 ms. - 10db under JBL front

Det jeg oppnår i forhold til min vanlige stereokonfigurasjon med Respons er:
    -en instrumentklang som oppleves riktig 3D effekt med større variasjon mellom instrumentene.
    -et fast, men sløret stereobilde
    -større dynamiske forskjeller
    -mer uanstrengt lydbilde.
    -Musikken flyter friere.
    -Hvis opptaket har mye tillagt klang oppleves det mer som å sitte i opptaksrommet. Kirke eller konsertsal.
    -Eldre og tilsynelatende dårligere opptak får nytt liv.
    -Større klangvariasjoner mellom innspillingene.
    -Mer trøkk når det trøkkes.
    -Låter mer levende ved svakt volum.
    -Bedre, dypere og tørrere bassgjengivelse
    -Lyden oppleves mer fysisk i alle registre.

Må la det gå noen dager for å la det synke, men akkurat nå føles det som at jeg ikke har hatt bedre lyd før og hvertfall ikke et mer uanstrengt lydbilde. I forhold til bøttekottet har jeg mistet en del mikrodetaljer, men fått fler makrodetaljer. Kanskje Audiolense vil trylle frem mikrodetaljer.

Nå skal jeg bare nyte ferien og komme en lur ide om hvordan integrere kaoset med en vanlig stue. :cool:

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.370
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott, AtleT!
    Jeg følger med, og inspireres.

Kan du forklare hva den omvendte polariteten på bakkanalene gjør, altså hvorfor, og hvilken hørbar effekt dette har?
    (mulig du har nevnt det men jeg får ikke alltid med meg alt)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Flott, AtleT!

Kan du forklare hva den omvendte polariteten på bakkanalene gjør, altså hvorfor, og hvilken hørbar effekt dette har?
    Så gøy! :)

I teorien skifter lyd polaritet når den reflekteres i en vegg. Når man skal simulere en refleksjon som en forlengelse av direktelyden så vil det være en god ide å snu polariteten. Kan også unngå utfasinger i tidlig lydens første perioder. Det er bare å trykke inn en knapp i JRiver så det er lett å sammenligne med og uten. Uten å snu polariteten oppleves lyden bakfra mer som om den er direktelyd snarere enn reflektert lyd og mister litt av klangdybden. Opplever det som at vi skiller lyden mer fra direktelyden og kjøper illusjonen.
    Har forresten snudd polariteten på Responsen også. En morsom bieffekt er å sette seg helt ved bakveggen ved siden av bakhøyttalerene. Veldig tett på å sitte langt bak i en sal midt i etterklangen.

Har testet ut alle innstillinger med ørene selvfølgelig, men det stemmer overraskende godt med simuleringene jeg har tenkt ut på forhånd.

Denne fant jeg i går da jeg lette etter visualiseringer som kan forklare konseptet. Litt morsom.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.370
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott, AtleT!

I teorien skifter lyd polaritet når den reflekteres i en vegg. Når man skal simulere en refleksjon som en forlengelse av direktelyden så vil det være en god ide å snu polariteten..............
    Akkurat det stemmer ikke med min kunnskap. En flate med positiv refleksjonskoeffisient reflekterer en bølge med samme polaritet. Videoen viser også det.
    Men det er litt derfor jeg syns det er spennende hvorfor dette har en positiv lydmessig effekt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk, det stemmer det! :)

Når det gjelder bakkanalebe blir det motsatte lydbildet blir ingen forsinkelse og kun høyre og venstre. På spesielt klassisk musikk får man da en inni hodet lyd. Når jeg legger de til som monokanaler så forsvinner dette litt. I teorien skal monokanaler ha ulik polaritet så de ikke faser ut hverandre, men som bakkanaler beholder jeg de med samme polaritet, men med en liten forsinkelse dem i mellom dem i stedet.
    Jo mer jeg senker volumet på bakkanalene jo lenger frem flytter lydbildet seg, men fortsatt oppleves lydbildet litt for konkret og tett til at jeg tror på lydbildet.
    Det er først når jeg endrer polaritet at lyden begynner å puste og likne mer på lyd i et rom.

Mitt mål var å skape et mer komplekst men samtidig enklere lydbilde samtidig. Ved at lyden med ulik polaritet holder et høyere lydnivå og enklere bølgestruktur enn den samme kompleksistet i et lite rom ellers vil ha. Var det forståelig?

I et stort rom vil man i større grad ha tre lag med lyd: direktelyd, tidlig reflektert lyd og diffust lydbilde. I et lite rom vil man derimot rett under direktelyd ha et slags kvasi diffust lydbilde fordi lydbølgens fasestruktur blir smadret av veggene etter kort tid. Ved å forsinke sidekanaler og bakkanaler tilfører man enklere bølgestrukturer som likner mer på et stort rom samtidig som at vendt polaritet gjør at lydbølgene ikke oppleves som direktelyd. De sene refleksjonene vil også bidra til at de sene refleksjonene i større grad vil oppleves som et diffust lydfelt som likner mer på et stort rom.

I mitt hode vel og merke. ;):D:)

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.370
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .....................I et lite rom vil man derimot rett under direktelyd ha et slags kvasi diffust lydbilde fordi lydbølgens fasestruktur blir smadret av veggene etter kort tid. Ved å forsinke sidekanaler og bakkanaler tilfører man enklere bølgestrukturer som likner mer på et stort rom samtidig som at vendt polaritet gjør at lydbølgene ikke oppleves som direktelyd. De sene refleksjonene vil også bidra til at de sene refleksjonene i større grad vil oppleves som et diffust lydfelt som likner mer på et stort rom..........
    Dette er veldig interessant og spennende. Håper du syns det er greit med noen spørsmål fra "uinnvidde"
    Er det sånn å forstå at JRiver kan prosessere i flere kanaler, med fase og tidsforskyvning, men du må ha flerkanals lydkort for å få det ut?
    Eller ligger funksjonaliteten i lydkortet?

Jeg driver og leker meg med tanker/planer om en enkel kringlyd-løsning, og har god mulighet for innbyggingshøyttalere. Problemet med det er at det er håpløst å teste og prøve seg fram.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Funksjonaliteten ligger vel i flerkanals lydkort + JRiver om jeg har forstått riktig?
    Jeg mangler vel kun et par monitorer før jeg kan begynne å eksperimentere som deg AtleT?

ottone, om du har lydkort og JRiver på plass kan du vel teste ut med "løse" høyttalere først?
    ....eller jeg misforstår jeg?
    B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.370
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Funksjonaliteten ligger vel i flerkanals lydkort + JRiver om jeg har forstått riktig?
    .....
    ottone, om du har lydkort og JRiver på plass kan du vel teste ut med "løse" høyttalere først?
    ...
    B
    Det er det jeg ikke har. Høyttalere er det rikelig av.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    .....................I et lite rom vil man derimot rett under direktelyd ha et slags kvasi diffust lydbilde fordi lydbølgens fasestruktur blir smadret av veggene etter kort tid. Ved å forsinke sidekanaler og bakkanaler tilfører man enklere bølgestrukturer som likner mer på et stort rom samtidig som at vendt polaritet gjør at lydbølgene ikke oppleves som direktelyd. De sene refleksjonene vil også bidra til at de sene refleksjonene i større grad vil oppleves som et diffust lydfelt som likner mer på et stort rom..........
    Dette er veldig interessant og spennende. Håper du syns det er greit med noen spørsmål fra "uinnvidde"
    Er det sånn å forstå at JRiver kan prosessere i flere kanaler, med fase og tidsforskyvning, men du må ha flerkanals lydkort for å få det ut?
    Eller ligger funksjonaliteten i lydkortet?

Jeg driver og leker meg med tanker/planer om en enkel kringlyd-løsning, og har god mulighet for innbyggingshøyttalere. Problemet med det er at det er håpløst å teste og prøve seg fram.
    Spørsmål er det beste Ottone, så kan jeg være sikker på at jeg ikke skriver for døve ører.

Funksjonaliteten ligger i JRiver eller annen software. Virker stabilt nok til å kunne anbefale det, bare små hangups når man gjør for mange nye innstillinger. Jeg kommer sannsynligvis til å kjøre det på "Avid Pro tools" etterhvert. JRiver har ikke mulighet til å sende ut signal til mer enn en enhet, så du trenger flerkanals lydkort ja. Man kan jo bruke recievere også, men da må man forsikre seg om at de har de nødvendige funksjonene. Ville nok styrt unna det.

Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg kjørt innbyggingshøyttalere jeg og. Har kjøpt 16 kanaler så jeg har litt og vokse på. :)

Menylinja i JRiver heter DSP studio og det er hovedsakelig inne på menyen Parametric EQ jeg koser meg. Selv med ørene på stilk så kan jeg ikke høre noen degradering av lyden når jeg legger inn funksjoner. Koster ca 500,- tror jeg.

Parametric EQ.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn