..
Det ser jo ut som vi hører det samme og graden av opplevd forbedring kommer naturlig an på lyttepreferanser og hvordan lyd man har fra før.
..
Det er dette som er tingen her.
Med 2 kanaler kan en aldri få realistisk gjengivelse av et stort rom med mye etterklang.
Ved å bruke dedikerte lydkilder for å gjenskape dette rommet, kan opplevelsen bli veldig forskjellig, og etter min mening mere likt for eksempel det å være i en kirke.
Meningen min er nok litt farget av det faktum at jeg faktisk har vært i en kirke.
Det er mye og kraftige refleksjoner og gjenklang, og det kommer veldig mye lyd bakfra.
Referansen for hifi er som regel musikk gjengitt via 2 (små..) høyttalere i små rom, og dette gjenspeiler seg i utviklingen innen hifi, spesielt dette med realistisk lyd er fraværende - for klassisk så mangler rom, for alt annet så er det flatt og manko på dynamikk.
Et forsøk på å gjenskape rom slik som dette blir derfor feil for mange, både lydmessig og fordi det ikke passer inn i en etablert modell for hvordan et stereoanlegg skal være.
Selv har jeg i senere tid (før Atlet sitt eksperiment) funnet at noen klassiske produksjoner med fordel kan spilles med oppmix, fordi rom og realisme oppleves som bedre - det låter rett og slett mindre som høyttalere og mere som musikere og konsertlokale inni rommet mitt.
Dere må skjønne at det satt veldig, veldig langt inne bare å prøve noe slikt, for en gammel audioentusiast.
Men opplevelsen av noen L2 mulitkanalproduksjoner gjorde at jeg til slutt tok sjansen - dra for alle gardiner først slik at ingen ser, og så prøve.
Nå i dag, etter eksperimentet med Atlet-metoden, så har jeg prøvd ut forskjellige settings for oppmix, og sannelig så tror jeg dette er brukelig for klassisk, på veldig mange innspillinger.
Med rette settings så fungerer vel opppmix bedre enn mitt eksperiment med Atlet-metoden, dette tror jeg kan skyldes to ting - det ene er at oppmix prosesserer signalet på en bestemt måte for å dra ut rom info og sende det bakover til rett plass, det andre er at jeg kan bruke settings som ikke ødelegger scenen i front fordi det egentlig ikke er noe behov for å endre på noe der.
Jeg mener ikke at det er noe galt med å foretrekke 2 kanaler, presentasjonen er annerledes, og kan opplevels som mere presis og detaljert.
Hvis en foretrekker dette, så er det aldri feil, poenget er jo å ha en lyd som er slik at det gir en god opplevelse, og det kan være forskjellig fra person til person.
Jeg vil gå så langt som å påstå at hvis en ikke liker barokk i kirkeakustikk med mye gjenklang, så kan jo nettopp det å spille den hjemme uten denne romklangen være noe som gjør opplevelsen mye bedre.
Oppsettet jeg har brukt er det som står i Den Moderate Kinoen, 7.1 + bassystem.
Siden alt av hardvare står der allerede, så koster det lite utover tiden det tar å høre på musikken å prøve ut slike ting her.