Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Nå er det ikke VW som eier bilene etter at de er solgt så hver kunde bestemmer jo selv hva han ønsker å gjøre videre.
    Nå har ikke jeg noen VW men hvis jeg hadde hatt det hadde jeg ikke brydd meg, problemet gjelder jo bare for hysteriske amerikanere og et lite utvalg med minst like hysteriske Bergensere og Osloborgere.
    Ikke sant. Er det ikke enda slik at det kun er noe fjas i softwaren som er problemet? Bilene vil jo slippe ut akkurat det samme etter en oppdatering? Eller har det kommet frem noe nytt de siste ukene?

    Sist jeg fulgte med så skulle man bytte ut motorene, bilene, Wolfsburg, sjefene, Merkel, Tyskland, hele EU med noe annet.

    Med mindre man skal teste bilen for utslipp en gang i uka så hadde jeg også gitt faen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med mindre man skal teste bilen for utslipp en gang i uka så hadde jeg også gitt faen.
    Det er ikke ukentlig testing som er problemet, det er typegodkjenning for biler som ikke har fått fjernet jukseprogramvaren. Når det er sagt, dieselbiler har ingen ting i bytrafikk å gjøre, det har stadig flere byer i mellom Europa forstått. I Tyskland, Østerrike og flere andre land innføres begrensninger på kjøring i bykjernen med diesel i stadig flere byer. Og dette har ingen ting med VW skandalen å gjøre.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Er klar over det men det blir mye støy av denne detaljen, kan en ikke bare oppdatere dette programmet ved neste service? Ser ikke helt poenget med alt fuzzet og at folk må rase til Møller i h... fart. Bilen slipper ut akkurat det samme etterpå.

    Utslipp av diesel eksos i byene er en helt annen diskusjon, riktig det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bilen slipper ut akkurat det samme etterpå.
    Det er for så vidt riktig at dersom det bare er de kodelinjene som fjernes så skjer ingen ting annet enn at bilen feiler på typegodkjenningstesten og dessuten havner i en annen avgiftsklasse, men at realitetene i daglig drift er de samme.

    Så de virkelig interessante spørsmålene er:

    - er det bare juksesnutten som fjernes/endres?
    - hva skjer fra myndighetshold dersom dette er tilfelle?

    Å tro at vi har sett det siste til dette tror jeg egentlig er ganske naivt, selv om det selvsagt er sterke krefter som ikke ønsker at VW skal kubbe overende.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Men det er jo morsomt at alle plutselig har glemt at CO2 fremdeles finnes og er den aller værste synderen.
    Det allermeste slippes ut fra olje og gassutvinning, og annen industri.
    Bortsett fra selve driften av en elbil, er ikke fotavtrykket dens spesielt klimavennlig.
    NOx er hauset opp som værsting fordi konsentrasjonen er relativt stor der det bor flest folk og trafikkkonsentrasjonen er aller størst.

    Vanlig eksos teller liksom ikke noe lenger............

    Lett og glemme når man kjører batteribil ???
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Bilen slipper ut akkurat det samme etterpå.
    Det er for så vidt riktig at dersom det bare er de kodelinjene som fjernes så skjer ingen ting annet enn at bilen feiler på typegodkjenningstesten og dessuten havner i en annen avgiftsklasse, men at realitetene i daglig drift er de samme.

    Så de virkelig interessante spørsmålene er:

    - er det bare juksesnutten som fjernes/endres?
    - hva skjer fra myndighetshold dersom dette er tilfelle?

    Å tro at vi har sett det siste til dette tror jeg egentlig er ganske naivt, selv om det selvsagt er sterke krefter som ikke ønsker at VW skal kubbe overende.
    Kanskje, men likevel kun spekulasjoner. Vi kan jo diskutere det når det eventuelt dukker opp.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.706
    Antall liker
    11.065
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke ukentlig testing som er problemet, det er typegodkjenning for biler som ikke har fått fjernet jukseprogramvaren. Når det er sagt, dieselbiler har ingen ting i bytrafikk å gjøre, det har stadig flere byer i mellom Europa forstått. I Tyskland, Østerrike og flere andre land innføres begrensninger på kjøring i bykjernen med diesel i stadig flere byer. Og dette har ingen ting med VW skandalen å gjøre.
    Er det endringer på dette på gang? I Tyskland får du grønn miljøbrikke (og kan kjøre inn i de aller fleste store byer unntatt noen i Ruhr-området) hvis dieselbilen din er registrert første gang i 2001 eller senere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke ukentlig testing som er problemet, det er typegodkjenning for biler som ikke har fått fjernet jukseprogramvaren. Når det er sagt, dieselbiler har ingen ting i bytrafikk å gjøre, det har stadig flere byer i mellom Europa forstått. I Tyskland, Østerrike og flere andre land innføres begrensninger på kjøring i bykjernen med diesel i stadig flere byer. Og dette har ingen ting med VW skandalen å gjøre.
    Er det endringer på dette på gang? I Tyskland får du grønn miljøbrikke (og kan kjøre inn i de aller fleste store byer unntatt noen i Ruhr-området) hvis dieselbilen din er registrert første gang i 2001 eller senere.
    Trodde det var gule brikker for all diesel og rød for eldre? Leste reglene i vår engang, og mener at noen i denne tråden la inn en link til regelverket i en tidligere post, men husker ikke....

    Edit; Link her: http://www.environmental-badge.co.uk/en/environmental-badge.html

    Hvilke krav som stilles i de enkelte byer besluttes vel lokalt, men grønne soner kommer du ikke inn i med gul plakett.

    Lista over byer med regulering er lang: http://www.environmental-badge.co.uk/en/env-zones.html
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    EURO I or

    Pre-EURO I
    Before
    1 Jan. 1997
    Before
    1 Oct. 1996
    None
    Euro II
    From 1 Jan. 1997
    to 31 Dec. 2000
    From 1 Oct. 1996
    to 30 Sept. 2001
    Red
    Euro III
    From 1 Jan. 2001
    to 31 Dec. 2005
    From 1 Oct. 2001
    to 30 Sept. 2006
    Yellow
    Euro IV
    From 1 Jan. 2006
    From 1 Jan. 2006
    Green

    Den første kolonnen er personbiler, den andre lastebiler.

    Alle bensinbiler med katalysator (etter 1993) er grønne. Eldre bensinbiler enn det får ikke plakett. Så Saaben din er helt på grensa. :rolleyes:
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Flere hardware-inngrep påkrevd på ca halvparten av bilene VW må sette i stand, for å innfri utslippskrav, inkl å bytte ut drivstofftank. VW vurderer å akseptere å refundere kjøpsbeløp til kunder som ikke vil ha tilbake bilene etter inngrepene.

    VW scandal: 3.6m European vehicles need major changes | Business | The Guardian

    (Ellers forstår jeg av kommentarer tidligere i tråden at det ikke har gått for en del hva det betyr når en personbil slipper ut opp til 40 ganger mer enn oppgitt nivå.)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Tror folk skjønner jeg. Men ikke alle skjønner den gjentagende støyen, den største utfordringen i denne saken etterhvert er logistikken....Men det går nok over tenker jeg.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror folk skjønner jeg. Men ikke alle skjønner den gjentagende støyen, den største utfordringen i denne saken etterhvert er logistikken....Men det går nok over tenker jeg.
    Hvis tråden er så uinteressant.. hvorfor henger du i den da?
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Tror folk skjønner jeg. Men ikke alle skjønner den gjentagende støyen, den største utfordringen i denne saken etterhvert er logistikken....Men det går nok over tenker jeg.
    Hvis tråden er så uinteressant.. hvorfor henger du i den da?
    Har ikke sagt den er uinteressant men henger rundt omkring i nærheten sånn i tilfelle det blir progress. Man vet aldri.:)
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VW kunder er som Tesla kunder; kjøper ikke bilen verken på grunn av utslipp eller på grunn av mangel på det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    I USA gjør de det. Er tree-Huggers som kjører diesel der. Ditto med elbiler regner jeg med. I Norge er det økonomien og incentiver som driver.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    295
    Men det er jo morsomt at alle plutselig har glemt at CO2 fremdeles finnes og er den aller værste synderen.
    Det allermeste slippes ut fra olje og gassutvinning, og annen industri.
    Bortsett fra selve driften av en elbil, er ikke fotavtrykket dens spesielt klimavennlig.
    NOx er hauset opp som værsting fordi konsentrasjonen er relativt stor der det bor flest folk og trafikkkonsentrasjonen er aller størst.

    Vanlig eksos teller liksom ikke noe lenger............

    Lett og glemme når man kjører batteribil ???
    NOX er vel ikke det eneste problemet hvis man insisterer på å leve i maurtuelignende omgivelser?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Da har "Den Gule Langhalede" vært i Oslo et par dager og så langt er det helt klart at min Superb ikke er rammet av dette tullet!;)
    Fruens Oktavia er rammet men det vil ikke plage oss da det er en leasingbil. De gjør ikke noe med den før vi leverer den tilbake i august.

    Så nå kjører Spiralis rundt i Oslo med en flette ny Superb og priser seg lykkelig over at jeg ikke bor i denne maurtua! ;)

    Vi har også vært på besøk hos Insignia og tittet på biler der. Jaguar XJ var slett ikke så ille som fryktet, men den store og veldig positive overraskelsen var Jaguar XF Sportbrake. Den har brått dukket opp som et alternativ til Skoda Oktavia Scout for fruen!! Det er en meget lekker stasjonsvogn med god plass. Vi var heldige og fikk en sniktitt før den nye modellen presenteres på torsdag førstkommende. Utgående modell selges med en meget hyggelig rabatt på ca 150K. Men jeg tror likevel at vi eventuelt venter på den nye modellen i stasjonsvognutgave. Den er helt klart bedre plassmessig.

    Det store sjokket var likevel to ganske så nye Range Rovere med diesel v8 motor, kjørt ca 6K kilometer og eierne ville bytte dem inn! Her var det mye, veldig mye bil for pengene
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.220
    Antall liker
    5.210
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Nå er det ikke VW som eier bilene etter at de er solgt så hver kunde bestemmer jo selv hva han ønsker å gjøre videre.
    Nå har ikke jeg noen VW men hvis jeg hadde hatt det hadde jeg ikke brydd meg, problemet gjelder jo bare for hysteriske amerikanere og et lite utvalg med minst like hysteriske Bergensere og Osloborgere.
    Luftproblemene i Bergen er faktisk svært reelle enten du bryr deg eller ikke, og de som tar sjansen på å kjøre VWer uten typegodkjenning kan nok risikere å få seg en skikkelig overraskelse. Det er vel rimelig sannsynlig at biler som ikke er oppgradert vil miste typegodkjenningen.
    Tviler på at en typegodkjennelse kan trekkes tilbake. Størsteparten av norske biler er på utsiden av dagens krav.
    Noen tusen VW spiller ingen rolle. Like lite som musepiss i havet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.539
    Antall liker
    41.322
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Typegodkjennelsen kan trekkes tilbake. Paragraf 3.13 i kjøretøyforskriften.

    Nå ser det ut som om VW kommer med en såpass kraftfull tilbakekallingsplan at det neppe vil skje, men det vil bli interessant å se hvilke konsekvenser dette vil få for bileiere som nekter å få bilen "utbedret". Da skal Vegdirektoratet "treffe de nødvendige tiltak", står det i forskriften.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Sitter nok byråkrater og vurderer tiltak i disse dager, alt etter hva utfallet blir.
    Kan bli vanskelig å få betalt neste års veiavgift om bilen ikke er utbedret i henhold til innkalling - tilsvarende like vanskelig å få den registrert igjen etter avskilting. Gjør jo litt med gjensalgsverdien.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan vel like gjerne hogge disse bilene opp til spiker med en gang.. Dette er en nasjonal krise som påkrever tiltak i stil med dette.. Den store frykten for fremtiden kan ikke underdrives , her må det tiltak til. VW er den største juksemaker og miljøsynder i det siste 50 år. Så her KAN det skje mye. Grøss og gru..
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.539
    Antall liker
    41.322
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VW er den største juksemaker og miljøsynder i det siste 50 år.
    Jeg skal ikke motsi deg på det punktet, selv om du åpenbart mente det ironisk. Jeg har vanskelig for å finne en tilsvarende svindel for å komme rundt miljøkrav.

    Det som formodentlig vil "redde" VW i denne omgangen er at det direkte jukset ser ut til å være begrenset til én motorserie for å møte de nordamerikanske kravene på en billig måte. For resten av produktene kan de forsvare seg med at "alle andre gjør det også". Hvis det stopper med den ene motorserien vil jeg tro at VW greier å ro dette i land, men med et antall skrammer i lakken. Hvis det derimot viser seg at VW har gjort det samme også i andre motorserier, f eks for å få sertifisert dagens Euro 6-motorer, vil nok arbeidsledigheten i Wolfsburg-regionen stige markant.

    På lengre sikt vil den viktigste konsekvensen være innføring av nye testprosedyrer for utslipp i EU og et nytt avgiftssystem for biler i Norge. Det siste skulle vært lagt frem i statsbudsjettet denne uken, men på grunn av VW-jukset ble det bare en indeksjustering av avgiftene denne gangen og en ny runde på hvordan dette skal beregnes. Det blir krevende å drive lobbyvirksomhet for å se gjennom fingrene med dieselutslipp etter dette.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    VW er den største juksemaker og miljøsynder i det siste 50 år.
    Jeg skal ikke motsi deg på det punktet, selv om du åpenbart mente det ironisk. Jeg har vanskelig for å finne en tilsvarende svindel for å komme rundt miljøkrav.

    Det som formodentlig vil "redde" VW i denne omgangen er at det direkte jukset ser ut til å være begrenset til én motorserie for å møte de nordamerikanske kravene på en billig måte. For resten av produktene kan de forsvare seg med at "alle andre gjør det også". Hvis det stopper med den ene motorserien vil jeg tro at VW greier å ro dette i land, men med et antall skrammer i lakken. Hvis det derimot viser seg at VW har gjort det samme også i andre motorserier, f eks for å få sertifisert dagens Euro 6-motorer, vil nok arbeidsledigheten i Wolfsburg-regionen stige markant.

    På lengre sikt vil den viktigste konsekvensen være innføring av nye testprosedyrer for utslipp i EU og et nytt avgiftssystem for biler i Norge. Det siste skulle vært lagt frem i statsbudsjettet denne uken, men på grunn av VW-jukset ble det bare en indeksjustering av avgiftene denne gangen og en ny runde på hvordan dette skal beregnes. Det blir krevende å drive lobbyvirksomhet for å se gjennom fingrene med dieselutslipp etter dette.
    Du trenger vel ikke dra lenger enn langs hele kysten av Norge.
    Utslipp fra laksemerdene er godt kjent, og det jukses med rapporter fra hele bransjen. Sjukt dårlig mat er det også.

    I Norge kommer du unna med alt hvis den økonomiske konsekvensen blir stor nok.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser ikke vitsen med å rapportere rømt laks da det er vanlig med laks på 2-3kg med slitasje fra merder her i M&R.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.556
    Antall liker
    3.509
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    ..vil jeg tro at VW greier å ro dette i land...
    Ingen tvil om at lokomotivet Folkevogn drar dette i land.

    Nå har jeg pratet med en del VW eiere i den siste tiden - alle som en smiler og trekker på skuldrene. Har inntrykk av at de som har kjøpt diesel blåser i om de mister litt effekt. Effekt, fart og moro har liksom ikke vært det primære når de kjøpte (diesel)bil. Og det virker som de fleste vil kjøpe VW igjen....

    Riper i lakken - helt klart. Men lakk fikser man da lett...
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Et lite svosj, en svart sky, det river kanskje litt i nesa og borte er'n.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.539
    Antall liker
    41.322
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Flere bilmerker rammes, og Bloomberg har meldt at EPA har funnet flere defeat-program i VW-modeller.

    - Toppen av isfjellet - DN.no
    Forskjellen er at det der ikke ser ut til å være rene fuskeprogrammer, men mer den generelle "optimeringen" av motorer for testsyklusen som "alle" gjør. Vanskelig å ta ett enkelt firma på det, annet enn ved å lage en mer realistisk testsyklus litt brennfort og ved å lovfeste (som i USA) om at utslippene på vei skal tilsvare utslippene i testsyklusen. Da er vi mer over i det politiske etterspillet i EU enn konsekvensene for VW som firma. Det blir dyrt for VW før alt er sagt og gjort, men hvis det ikke dukker opp mer nå bør dette være innenfor det VW har økonomi til å tåle.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flere bilmerker rammes, og Bloomberg har meldt at EPA har funnet flere defeat-program i VW-modeller.

    - Toppen av isfjellet - DN.no
    Forskjellen er at det der ikke ser ut til å være rene fuskeprogrammer, men mer den generelle "optimeringen" av motorer for testsyklusen som "alle" gjør. Vanskelig å ta ett enkelt firma på det, annet enn ved å lage en mer realistisk testsyklus litt brennfort og ved å lovfeste (som i USA) om at utslippene på vei skal tilsvare utslippene i testsyklusen. Da er vi mer over i det politiske etterspillet i EU enn konsekvensene for VW som firma. Det blir dyrt for VW før alt er sagt og gjort, men hvis det ikke dukker opp mer nå bør dette være innenfor det VW har økonomi til å tåle.
    Blabla USA, blabla , regler i USA, blabla "myndighetene kan tenkes..blabla....Ikke nok med at Norge er mestere i å tilegne seg og implementere regler fra EU... Hvorfor skal vi da bry oss med reglene i USA ? Hvis "alle" gjør dette så er det vel testsyklusen som evt må endres..? Og so what ? Amerikansk motorteknologi ved Cummins diesel og Chevrolet er neppe de som passerer noen test. Det blir liksom så korttenkt og jæ masete når ting KAN skje, MULIGENS kan skje, VIL skje ( uten at noe er sagt ifra myndigheter) osv osv...Det tyter rett og slett skadefryd og galle ifra enkelte som har investert i forvokste Mazda'er som går fort rett frem og derav bygger testosteron..Men som knapt ellers har noe med autofile følelser utom det å suge på incentiv-karamellen..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.539
    Antall liker
    41.322
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du skal ikke undervurdere hvor sofistikerte moderne Cummins-diesler har blitt. Hvis du ser på websidene for Cummins Engines vil du knapt finne motorene bak alle bildene av grønne trær og miljøprat. Cummins har til og med gjort "Emissions Solutions" til et eget virksomhetsområde og selger renseteknologi til andre produsenter. Hvor tror du alle andre kjøper sine urea-eksosbehandlingsanlegg? (http://cumminsemissionsolutions.com/ces/index.jsp)

    The Times They Are A'Changin'...
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du skal ikke undervurdere hvor sofistikerte moderne Cummins-diesler har blitt. Hvis du ser på websidene for Cummins Engines vil du knapt finne motorene bak alle bildene av grønne trær og miljøprat. Cummins har til og med gjort "Emissions Solutions" til et eget virksomhetsområde og selger renseteknologi til andre produsenter. Hvor tror du alle andre kjøper sine urea-eksosbehandlingsanlegg? (Cummins Emission Solutions)

    The Times They Are A'Changin'...
    Jada, Cummins har vært i vinden før de..Og Volvo..Må få lagt ned alle disse "svina", tror du ikke det Asbjørn ? EN bil til alle = TESLA...Nyttekjøretøyer får ikke kjøre i by i det hele tatt...Og så feirer vi det med litt sånn "utenlandsk gress"- som bare må legaliserers her til lands..Vi satser på MDG for der er bruken allerede i gang.. 8)

    How The EPA Won $1 Billion From Diesel Cheaters Long Before VW
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.457
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Du skal ikke undervurdere hvor sofistikerte moderne Cummins-diesler har blitt. Hvis du ser på websidene for Cummins Engines vil du knapt finne motorene bak alle bildene av grønne trær og miljøprat. Cummins har til og med gjort "Emissions Solutions" til et eget virksomhetsområde og selger renseteknologi til andre produsenter. Hvor tror du alle andre kjøper sine urea-eksosbehandlingsanlegg? (Cummins Emission Solutions)

    The Times They Are A'Changin'...
    Jada, Cummins har vært i vinden før de..Og Volvo..Må få lagt ned alle disse "svina", tror du ikke det Asbjørn ? EN bil til alle = TESLA...Nyttekjøretøyer får ikke kjøre i by i det hele tatt...Og så feirer vi det med litt sånn "utenlandsk gress"- som bare må legaliserers her til lands..Vi satser på MDG for der er bruken allerede i gang.. 8)

    How The EPA Won $1 Billion From Diesel Cheaters Long Before VW
    Ta det helt med ro HCS i morgen skal du få bli med en Audi eier som ikke kjører diesel. Og som glatt parkerer en elektrisk jappe bil:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Denne tråden burde vel vert,gjjjesp,,,,Biler? Att dere gidder.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn