^ Trøsten får være at det å bli tatt er så sinnsykt dårlig business at man neppe setter seg i den situasjonen to ganger. Det som virket smart som en billig løsning på et vanskelig teknisk problem har kostet aksjonærene 40 % av selskapsverdien, koster 6,5 milliarder Euro (minst) på årsresultatet (adios profitten), og har kostet flere ledere jobben. Det var hverken billig eller smart. VW vil oppføre seg som nyfrelste miljøaktivister fra nå av. Som Cummins og andre før dem.
At VW nå blør er vi nok enige om. Likedan at enkeltmennesker i VW nok har hatt bedre dager.
Jeg er mer ute etter samfunnene vi lever i, og hva som kan utløse slike handlinger som VW nå har gjort. Vi kan anta at både det operative personellet og leder(ne) i VW som har gjort dette ikke er idioter. Videre at noen i VW har gjort en risikovurdering. Skjuler folk seg i den uansvarligheten som kan ligge i «kollektivet»? Likedan etikk – er det noe som «alle andre» skal drive med?
Så kan man bedrive litt sannsynlighetsregning; når VW kan gjøre dette, hva er sannsynligheten for at andre store og mindre aktører – ingen bransje ekskludert – kan gjøre noe liknende? Hvor omfattende er denne mangelen på etikk?
La oss ta matvarebransjen og tilsetningsstoffer, og snarveier for at maten skal bli billigere. Stikkord: tilsetningsstoffer som kan være giftige, ulovlig bruk av sprøytemidler, dyrevelferd osv osv….. Eller metodene til tobakksindustrien! Det skjer mye på kloden vår som får VW sin software til å blekne (da sikter jeg til konsekvenser for oss mennesker).
Strengt tatt snakker vi her om utfordringer som er meget omfattende, og som utfordrer også oss som forbrukere, og hvordan vi «optimaliserer» våre egne valg mht. forbruk. Dette siste gjenspeiles også i noe av debatten i denne tråden.
Dette temaet er stort. Derfor er diskusjonen om det VW har gjort mest sannsynlig bare en konkret og liten del av en diskusjon som vi i våre samfunn – ikke minst politisk – egentlig ikke ønsker å ta. Kun idealistene tar ballen..