Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.419
    Antall liker
    1.967
    I stand corrected.
    De havnet i godt selskap kan en si...
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Dette med MAN.. Begynner egentlig å lure på hvor mye svindel og bedrag det er ute der.... I en verden hvor profitt og markedsmakt er blitt det enste som betyr noe. Og for nasjoner der økonomisk vekst er - politisk sett - gitt topp prioritet. Og korrupsjon er et internasjonalt problem. Og de store internasjonale konserner sin makt (over politikken..).
    Dette blir mye, men kan sette VW sine handlinger i et perspektiv - de 1000 neste episoder følger..???
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.532
    Antall liker
    41.307
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Trøsten får være at det å bli tatt er så sinnsykt dårlig business at man neppe setter seg i den situasjonen to ganger. Det som virket smart som en billig løsning på et vanskelig teknisk problem har kostet aksjonærene 40 % av selskapsverdien, koster 6,5 milliarder Euro (minst) på årsresultatet (adios profitten), og har kostet flere ledere jobben. Det var hverken billig eller smart. VW vil oppføre seg som nyfrelste miljøaktivister fra nå av. Som Cummins og andre før dem.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med tanke på at gas flare rate i midtøsten er 30 BCM (billion) så blir MAN og VW kun en liten fis. Skulle ønske det ble større fokus på helhet med tanke på miljøpolitikk fremfor symbolpolitikk.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    10.761
    Dette med MAN.. Begynner egentlig å lure på hvor mye svindel og bedrag det er ute der.... I en verden hvor profitt og markedsmakt er blitt det enste som betyr noe. Og for nasjoner der økonomisk vekst er - politisk sett - gitt topp prioritet. Og korrupsjon er et internasjonalt problem. Og de store internasjonale konserner sin makt (over politikken..).
    Dette blir mye, men kan sette VW sine handlinger i et perspektiv - de 1000 neste episoder følger..???
    Svindel og bedrag overalt. Stikkord; hestelasagne.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    ^ Trøsten får være at det å bli tatt er så sinnsykt dårlig business at man neppe setter seg i den situasjonen to ganger. Det som virket smart som en billig løsning på et vanskelig teknisk problem har kostet aksjonærene 40 % av selskapsverdien, koster 6,5 milliarder Euro (minst) på årsresultatet (adios profitten), og har kostet flere ledere jobben. Det var hverken billig eller smart. VW vil oppføre seg som nyfrelste miljøaktivister fra nå av. Som Cummins og andre før dem.
    At VW nå blør er vi nok enige om. Likedan at enkeltmennesker i VW nok har hatt bedre dager.

    Jeg er mer ute etter samfunnene vi lever i, og hva som kan utløse slike handlinger som VW nå har gjort. Vi kan anta at både det operative personellet og leder(ne) i VW som har gjort dette ikke er idioter. Videre at noen i VW har gjort en risikovurdering. Skjuler folk seg i den uansvarligheten som kan ligge i «kollektivet»? Likedan etikk – er det noe som «alle andre» skal drive med?

    Så kan man bedrive litt sannsynlighetsregning; når VW kan gjøre dette, hva er sannsynligheten for at andre store og mindre aktører – ingen bransje ekskludert – kan gjøre noe liknende? Hvor omfattende er denne mangelen på etikk?
    La oss ta matvarebransjen og tilsetningsstoffer, og snarveier for at maten skal bli billigere. Stikkord: tilsetningsstoffer som kan være giftige, ulovlig bruk av sprøytemidler, dyrevelferd osv osv….. Eller metodene til tobakksindustrien! Det skjer mye på kloden vår som får VW sin software til å blekne (da sikter jeg til konsekvenser for oss mennesker).

    Strengt tatt snakker vi her om utfordringer som er meget omfattende, og som utfordrer også oss som forbrukere, og hvordan vi «optimaliserer» våre egne valg mht. forbruk. Dette siste gjenspeiles også i noe av debatten i denne tråden.

    Dette temaet er stort. Derfor er diskusjonen om det VW har gjort mest sannsynlig bare en konkret og liten del av en diskusjon som vi i våre samfunn – ikke minst politisk – egentlig ikke ønsker å ta. Kun idealistene tar ballen..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Med tanke på at gas flare rate i midtøsten er 30 BCM (billion) så blir MAN og VW kun en liten fis. Skulle ønske det ble større fokus på helhet med tanke på miljøpolitikk fremfor symbolpolitikk.
    Bare en måte å løse det problemet på..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.532
    Antall liker
    41.307
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dårlige nyheter for VW, men ikke overraskende. Kredittverdigheten har blitt nedgradert. Ikke i moralsk forargelse over jukset, men fordi dette viser dårlig selskapsstyring og manglende kontrollsystemer, dvs en risiko for kreditorenes penger. Dette er ikke "kan muligens bli" nedgradert, men har faktisk blitt nedgradert:
    S&P Downgrades Volkswagen’s Credit Rating - WSJ
    Finansieringskostnadene vil øke tilsvarende. Hvilke konsekvenser dette eventuelt har for korthuset VW Finance vil vise seg ganske fort.

    Dette er derimot fortsatt i "kan skje" kategorien:
    Volkswagen kan bli tvunget til å gi tilbake milliardlån - Bil - E24
    VW skal likevel ha en ekstremt god forklaring for å vri seg unna den muligheten. De har tross alt fått subsidierte lån for å utvikle rene dieselmotorer, men det var for vanskelig for dem, så de jukset i stedet. Noen som ser en eneste god grunn til at ikke EIB skal kreve tilbake den delen av lånet som gjaldt fuskemotorene?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    10.761
    Motorene var da vitterlig rene nok med jukseprogrammet, juksemotorene ble jo godkjent. Problemet for VW var/er at de vil ha både høy effekt og rene motorer uten å lage fysisk store motorer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Selv ikke ned jukseprogram "påslått" hele tiden vil ikke utslippene ved vanlig kjøring matche utslippene i testsyklusen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.532
    Antall liker
    41.307
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Motorene var da vitterlig rene nok med jukseprogrammet, juksemotorene ble jo godkjent. Problemet for VW var/er at de vil ha både høy effekt og rene motorer uten å lage fysisk store motorer.
    ...og uten at det koster noe. Hadde VW brukt AdBlue-teknologien fra Daimler som opprinnelig planlagt ville det ikke vært noe problem. Men den kostet penger, og dessuten var den ikke oppfunnet i Wolfsburg, så den ville ikke Winterkorn bruke. Vekk med den. Her skulle man greie det selv og erobre verden med egenutviklet dieselteknologi. Først ble Winterkorn konsernsjef på grunn av suksessen med "Clean diesel", så fikk han sparken for jukset. Men han fikk med seg godt med penger da han til slutt føk på hodet ut. :rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.250
    Antall liker
    14.804
    Men han visste selvsagt ingen ting.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Facinerende mye inside informasjon man får med seg her inne på HFS!
    Det er som om noen skulle sittet i VW styre...
    Blir moro å se hva det neste er!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo ikke akkurat kvinneguiden eller mammaforum. Her er det jo faktisk et lass med svært oppegående og teknisk interesserte ingeniører, mekanikere, økonomer og industriarbeidere som til sammen naturlig nok sitter på masse relevant faginformasjon.

    (selv er jeg nok i kategorien generell synser, og er sikkert mer kvalifisert til å poste "hjelpsomme" innlegg på barnimagen.no. Men det er en helt annen sak)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Men han visste selvsagt ingen ting.
    Winterkorn er under etterforskning. Man gjør ikke hva han påstår at han ikke gjorde uten at det får konsekvenser.

    Ellers en fin kommentar på moderne industriledelse. Sørg for at du får en kjempelønn, fantastisk bonus, utrolig sluttpakke -- når det går galt, visste du naturligvis ikke noe om hva som foregikk i virksomheten, og rusler ut døren med over en halv milliard kroner. Skulle tro at det var nettopp i krisetider man skulle gjøre seg fortjent til de fantastiske lønnsbetingelsene, men neida: det er da man går!

    https://www.washingtonpost.com/news...wagen-ceos-exit-package-could-top-67-million/
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.532
    Antall liker
    41.307
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Facinerende mye inside informasjon man får med seg her inne på HFS!
    Det er som om noen skulle sittet i VW styre...
    Blir moro å se hva det neste er!
    Les linkene oppover i tråden. Spesielt Süd-Deutsche Zeitung ser ut til å ha gode kilder:
    VW-Abgas-Skandal - Höllenmaschine EA 189 - Auto & Mobil - Süddeutsche.de
    Abgas-Skandal - VW manipulierte wohl auch in Europa - Auto & Mobil - Süddeutsche.de

    Mitt innlegg, om det var det du refererte til, var bare et kort sammendrag av artikkelen om "die Höllenmaschine EA 189".

    Edit: Tre til, høyst lesverdige:
    Die Verteidigungstrategie bricht zusammen
    Wie teuer der Abgas-Skandal für VW wird
    Angst und Arroganz

    Dagens tyske glose: Betrügereien.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    VW Ser i krystallkulen ...

    Ikke overraskende betyr det en omlegging av dieselstrategien. De skal nå kun tilby dieselmotorer med katalysatorer og AdBlue-teknologi i Europa og Nord-Amerika, og dette skal gjøres «så fort som mulig», og at de kun skal bruke den best tilgjengelige teknologien på markedet.

    Situasjonen ser også ut til å fremskynde deres satsing på elbiler. De skal utvikle dagens elektriske drivverk slik at de skal bli i stand til å kjøre mellom 25 og 30 mil per lading. Drivverket skal konstrueres slik at det er tilpasset en rekke av deres modeller. Både personbiler og lettere nyttekjøretøy.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.532
    Antall liker
    41.307
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.554
    Antall liker
    3.506
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Må flire litt...

    Er i Danmark på jobb - VW er en snakkis her også. Men VW eiere bare smiler og vil kjøpe igjen. VW managment har kanskje den samme følelsen og er komfortable...
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.045
    Antall liker
    300
    Sted
    Tranby
    Forbruket i test modus er høyere og akselerasjonen er litt langsommere.
    Kundene har jo fått en bedre bil, enn det som er oppgitt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Uffda;

    økt forbruk på 0,03l/mil; dvs 3000,- ekstra i drivstoffutgifter over 100.000km? Eller 600,- i året?

    Akselerasjonen fra 0-100 øker med 0,5sek? For en bil solgt som en familiebil fri for insane-knapper?

    Jeg tror ingen kommer til å bry seg. Og jeg tror mer og mer VW har tatt en kalkulert risiko.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.250
    Antall liker
    14.804
    Jeg tror ingen kommer til å bry seg. Og jeg tror mer og mer VW har tatt en kalkulert risiko.
    Selvsagt har de tatt en kalkulert risiko. De gjorde de for å komme seg inn på det amerikanske markedet hvor markedsandelen deres er lav, og mye lavere enn den til den argeste konkurrenten (Toyota).

    I Europa var det ikke så nøye siden testsyklusene her uansett er relativt meningsløse.

    Kalkuleringen var dårlig. Kostnadene i USA kommer til å bli enormt mye større enn hva de har tjent på å selge bilene der.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    KIA, Hyundai MPG class settlement saken som ikke er helt ulik endte til slutt med bare 100M USD for 1.2 millioner kjøretøy.

    Men VW saken er tydeligvis mest alvorlig for EV folket.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Ja helt enig; hvis det er riktig at "besparelsen" med jukseprogrammet er som beskrevet over, er det en veldig dyr og meningsløs risiko de har tatt. De har jo jukset med parametre kjøperne av bilene ikke bryr seg om.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Men som de kommer til å late som om de bryr seg veldig om hvis de ser at det er penger å tjene på det.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    I USA kan VW bare ta en Tesla og bruke one feet rollout, så er akselerasjonsdiskusjonen lagt død. Den marginale drivstofføkningen koster noen få bucks over there. Case closed.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.250
    Antall liker
    14.804
    Enn så lenge så er det eierene, dvs aksjonærene, i Volkswagen som har mest grunn til å bry seg. Markedsverdien er opp ca 30% fra bunnen, men fortsatt ned noe over 20% fra dagen før jukset ble kjent. Nå skal det ikke undervurderes hvor viktig selve usikkerheten i hva dette kommer til å koste på kort og lang sikt er en betydelig komponent i verdifallet, så hva enden på den soga blir vet ingen. Enn så lenge har saken i alle fall radert bort mange milliarder Euro av markedsverdien til selskapet. Det kan bli mye mer, det kan bli mye mindre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.250
    Antall liker
    14.804
    I USA kan VW bare ta en Tesla og bruke one feet rollout, så er akselerasjonsdiskusjonen lagt død. Den marginale drivstofføkningen koster noen få bucks over there. Case closed.
    Du må gjerne tro at denne saken i USA handler om aksellerasjonstider og drivstofforbruk. Men det gjør den ikke.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Hadde jeg hatt pengene tilgjengelig, ville jeg benyttet muligheten for å kjøpe sikre aksjer som man vet vil stige 20-40% innen 1-2år. Samme tankegang Asbjørn brukte på finansiere sine Teslaer i 2008.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.250
    Antall liker
    14.804
    Dersom du vet at de vil stige 20-40% så er det jo bare å låne i vei for å finansiere det. Det er jo sikker inntekt.

    Med den tankegangen der vil jeg anbefale å holde deg langt unna aksjer i alle fall. Det finnes ikke noen aksje man vet vil stige 20-40% innen 1-2 år. Om det er Volkswagen du tenker på så minner jeg om at verdien av selskapet fallt mye mer før dieseljukset ble kjent enn etterpå. Verdien toppet i februar/mars 2015 på ca 240 EUR pr. askje. Dagen før dieselsaken sprakk kostet den 168 Euro - en nedgang på 30%. Nå koster den ca 130 Euro, eller ca 22% mindre enn før dieselsaken sprakk.

    I tillegg minner jeg om at VW handles i EUR, mens dine midler er i NOK, så du får valutakursrisikoen på toppen. Om kronen skulle finne på å styrke seg tilbake til lave på 8-tallet så kan du tape 10-15% der (og motsatt om kronen skulle svekke seg enda mer mot EUR).

    En garantert investering i NOK for privatpersoner har en avkastning på ca 2% i året. Det er hva du får på en høyrentekonto for inntil 2 mio så det er garantert av staten.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    I USA kan VW bare ta en Tesla og bruke one feet rollout, så er akselerasjonsdiskusjonen lagt død. Den marginale drivstofføkningen koster noen få bucks over there. Case closed.
    Du må gjerne tro at denne saken i USA handler om aksellerasjonstider og drivstofforbruk. Men det gjør den ikke.
    Bunner den ikke ut til det; jfr Asbjørns link? EA189 passerer alle tester i USA med jukseprogram? VW ville bare at bilene skulle yte litt ekstra utover det, uforståelig nok.

    Så i perioden bilene har rullet på veiene, har de brukt mindre diesel og sluppet ut mindre klimagasser. Men mere NOx. Dermed er det duket for bot for dette, og for i hele tatt anvendt jukseprogramvare.

    Krever du penger fra Tesla pga feilaktig oppgitt effekt og høyere akselarasjonstid? Vil du returnere batteribilen? Niks; og det samme vil gjelde majoriteten av EA189 eierne tror jeg.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Vi får spørre hvor raskt Asbjørn gjorde penger på børsen;

    image.png
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Altså de som kjøpte VW aksjer for 2 uker siden kan idag innkassere 25% fortjeneste. Lønner seg som regel å gå mot saueflokken; slik Asbjørn gjorde i 2008.

    image.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.250
    Antall liker
    14.804
    Dersom du ønker å gå mot saueflokken så finnes det et lass av aksjer som har fallt svært mye i verdi men som ikke har steget voldsomt ennå. Oljeservice er en næring det da anbefales å se på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.532
    Antall liker
    41.307
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi får spørre hvor raskt Asbjørn gjorde penger på børsen;
    Det får du gjerne, men du har svaret i den grafen. Jeg er trønder og har en tidskonstant på noen år. Daytrading er definitivt ikke for meg. Men da alle krakknissene kaklet som verst i 2008-9 følte jeg meg trygg nok til å makse ut boligkreditten og kjøpe diverse aksjer og fond med begge hender, uten egentlig å ha noen særlig formening om det ville ta tre år eller fem år før det ble lønnsomt. Deretter har jeg solgt ut litt i porsjoner når jeg har trengt kontanter, enten det har vært til bil, båt, oppussing eller annen moro. Akkurat nå står hovedindeksen i 609, men den var nede i 180-190 tidlig i 2009. So far, so good.

    På den tidshorisonten er en produsent av dieselbiler noe av det siste jeg ville investert penger i nå. Generelt er store situasjonsbestemte veddemål i enkeltselskaper gambling, desto verre hvis det er lånefinansiert, og vi har ennå ikke sett alle konsekvensene for VW og andre fossilbilprodusenter. Motsykliske veddemål i produsenter av damplokomotiver, mekaniske regnemaskiner, filmkameraer eller ikke-smarte mobiltelefoner har tidligere vist seg å ikke være noen god vei til rikdom.

    Hadde jeg hatt pengene tilgjengelig, ville jeg benyttet muligheten for å kjøpe sikre aksjer som man vet vil stige 20-40% innen 1-2år.
    Hvilke aksjer er det? Å se i bakspeilet er lett, å spå om fremtiden er betydelig verre.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn