Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man trenger sjeldent å lete lenge for å finne noen som kan konfigurere den etter eget ønske. Etter at garantitiden har gått ut er det fritt frem.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Det at "ting" programmeres til å "jukse" er jo ikke noe nytt. Det er en god bit tid siden vi diskuterte printere her inne. Printere som presenterer "feilmeldinger" fordi produsenten synes det er på tide at man kjøper en ny printer etter en satt tid.

    Det blir nok ikke lenge før den første bilen blir avslørt i tilsvarende juks.

    pondus bilmek..png

    "Styringsenheten til flenseknuten er gåen og en ny koster nesten like mye som en ny bil" Verden vil bedras!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det at "ting" programmeres til å "jukse" er jo ikke noe nytt. Det er en god bit tid siden vi diskuterte printere her inne. Printere som presenterer "feilmeldinger" fordi produsenten synes det er på tide at man kjøper en ny printer etter en satt tid.

    Det blir nok ikke lenge før den første bilen blir avslørt i tilsvarende juks.

    Vis vedlegget 343721

    "Styringsenheten til flenseknuten er gåen og en ny koster nesten like mye som en ny bil" Verden vil bedras!
    Det er bilde 2 i denne tegneserien som er virkelig interessant.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Mens vi venter på utfallet. Forøvrig så jeg at VW hadde en dobbeltside med unnskyldning og oppklaring i dagens DN. Kanskje også i andre aviser? Skal nok mer til enn noen annonser, når bilene slipper ut opp til 40 ganger mer enn de skal.

    Mens byen kveles
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kan ikke si at jeg føler meg kvalt, men jeg bor da også utenfor byen.

    VW har vel blant annet fremhevet at jukset skyldes enkeltpersoner. Er dette en god strategi?? Etter mitt skjønn ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Selvsagt har ledelsen visst om dette. Noe annet er utenkelig. At de har hatt problemer med å nå amerikansk standard på utslippstall må de ha visst siden det var en stor del av strategien. At de så fikk det til må ha vært velkjent. Også hvorfor.

    Jeg har null tro på at den avgådde toppsjefen ikke visste dette. Han kommer fra et teknisk miljø og har rykte for å være svært opptatt av detaljer. Dette er ikke en uvesentlig detalj, men en sak som er sentral i VWs strategi for USA.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er det EGENTLIG noen som kjører biler med forbrenningsmotor som bryr seg om bilen slipper ut Fox,Nox eller Hobby?
    Jeg personlig gir faen i om det renner tjære ut av eksosanlegget når mitt personlige utslipp er som humlepiss i stillehavet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Neppe, men du illustrerer fint hvorfor folks adferd må endres gjennom incentiver eller å gjøre det ene dyrere enn det andre. Å appellere til folks moral funker ikke. Å gjøre det (enda mer) svindyrt å kjøre diesel eller bensin er mye mer effektivt. Der ligger Norge langt fremme.

    Om bensin og ufarget diesel ble for eksempel tre ganger så dyrt ville enda flere gitt blanke i at de ikke kan kjøre 99 mil uten å pisse. Jeg tror så skjer, men ikke på en god stund. Det er i det hele få gode grunner til at personbiler skal ha en forbrenningsmotor. Nytte- og godstrafikk er delvis en annen historie.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Neppe, men du illustrerer fint hvorfor folks adferd må endres gjennom incentiver eller å gjøre det ene dyrere enn det andre. Å appellere til folks moral funker ikke. Å gjøre det (enda mer) svindyrt å kjøre diesel eller bensin er mye mer effektivt. Der ligger Norge langt fremme.

    Om bensin og ufarget diesel ble for eksempel tre ganger så dyrt ville enda flere gitt blanke i at de ikke kan kjøre 99 mil uten å pisse. Jeg tror så skjer, men ikke på en god stund. Det er i det hele få gode grunner til at personbiler skal ha en forbrenningsmotor. Nytte- og godstrafikk er delvis en annen historie.
    du illustrerer fint hva det å kjøre el bil gjør med folks tankegang. Greien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.
    Hvis vi tar eksempler så kan jeg kjøre utslippsfritt i 3 år pr ku som har gått med hvis noen velger skinnseter i sin Tesla da kyr forurenser helt extremt med metanutslipp. Løsning: Tesla må begynne å tenke miljø og slutte med skinnseter!
    Tesla må slutte å frakte biler til Norge med båt da den turen forurenser vesentlig mer enn turen min bil som kom fra Tyskland.
    Det ville ikke forundre meg om jeg kan kjøre ett par år bekymringsløst til..

    Dere som kjører sleder på over 2 tonn med breie dekk forurenser vesentlig mer med produksjon av flyvestøv ( du husker det sikker siden det var "in" å skrive om i media en stund )

    ergo: tenk globalt. Norge er en liten fis på kartet og vi er enda mindre som enkeltindivider. Å kjøre Tesla gjør ingen til Messias.
    Det må koste det 3dobbelte å bestille bil fra Usa og skinninteriør bør koste det 4 doble..
    Du vet slike incentiver..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skal man tenke miljø bør man konvertere fra 4 til 2 hjul.
    Momsfritak på el-sykler, få posten over fra bil til el-scooter med tilhenger, vekk med mc-avgifter, mulighet for skattefradrag på tråsykkel tilsvarende det de har UK.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har tenkt litt på mulighetene for å lage biler på f.ex 4-5 ulike fabrikker spredt utover kontinentet. Bilene lages av resirkulert kompositt, men blir ikke ferdigstilte/limt sammen før de kommer frem til landet de skal kjøre i. Frakten blir gjort pr tog og da som byggesett. Drivline o.l blir montert lokalt.
    Biler kjøpt f.ex i usa, blir produsert av deler laget i usa, Asia også.
    Bilene skal drives av en kombinasjon av hydrogen/plasma og batteri.
    Da blir det mulig å se litt på gevinsten av miljøvennlighet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.761
    ergo: tenk globalt. Norge er en liten fis på kartet og vi er enda mindre som enkeltindivider. Å kjøre Tesla gjør ingen til Messias.
    Det må koste det 3dobbelte å bestille bil fra Usa og skinninteriør bør koste det 4 doble..
    Du vet slike incentiver..

    Skal man tenke miljø må man begynne med seg selv. "Det gjør ikke noe at jeg hiver søppel ut i naturen, andre hiver så mye mer"
    Desverre så må det svi litt i lommeboken før folk flest skjønner at forsøpling ikke er bra.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Greien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.
    Dette er helt forskjellige problemstillinger. Lokalt er det helseskadelige og giftige utslipp, som NOx som er problemet. Det at folk blir syke av forurensing fra forbrenningsmotorer. Det er et lokalt problem som krever lokal fokusering. Det er dette som er hovedårsaken til at det er nødvendig å hindre forurensende biler å kjøre inn i byene.

    Når det kommer til globale utslipp så snakker vi først og fremst om drivhusgasser som co2. Her er det viktig å se på problemene i en mye større skala. Transport er bare en del av problemet. Men alt i alt handler det hele om om å gå over til fornybare energikilder på så mange områder som overhodet mulig, og så fort det lar seg gjennomføre. Vannkraft, vindkraft og solkraft.

    Transport er i seg selv ikke et problem hvis transporten er utslippsfri, ikke produksjon heller når den også baserer seg på ren energi.

    Det er ikke noen annen måte å løse dette på. Vi må slutte å brenne olje, gass og kull.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.761
    Skal vi produsere eksempelvis stål, sement og glass så må vi akseptere CO2-utslipp.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg for min del har sluttet å drikke brus. Masse CO2 i det.

    Jeg har dessuten sluttet å fly. Alt for mye forurensning. Skal jeg på ferie til Costa del Sol, gjør jeg det via nettbilder og snakker det lokale språket via Skype. Tilsvarende Skyper jeg med venner, bruker Hi-Fi sentralen til å kommunisere Hi-Fi i stedet for å bile til Horten, og leser avisen kun på nett for ikke å forurense med papir. Jobben har jeg nesten droppet å dra til fordi bussen bruker fossilt brensel, og jeg forbrenner selv for mye energi på å gå til banen. All transport på hytta skje via seilbrett, og hytta varmes ikke opp annet enn via sola som skinner inn gjennom vinduene.

    Neste generasjon bør slutte å få barn - eldreomsorgen kan benytte roboter som går på solenergi.


    Hvis alle gjør som jeg vil, vil jorda etter hvert bli kvitt disse plagsomme menneskene som stort sett har vært en tragedie.


    Skal vi høre Hi-Fi, kan vi forresten synge og spille selv. Har lært meg å spille på seljefløyte, og det låter passe jævlig.


    Er det noe jeg irriterer meg over, så er de disse idiotene (gjerne vestkantkvinner i 40-årene) som stemmer på de grønne, for deretter å dra på shoppinghelg i New York. Kjenner noen slike......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.542
    Antall liker
    41.323
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Greien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.
    Det var vel omtrent slik våre kjære politikere tenkte da de valgte å favorisere ("subsidiere"?) dieselbiler for noen år siden. Lavere CO2-utslipp - flotte greier. Men astmatikere og gamle folk dør av de lokale bivirkningene. Vi puster jo stort sett inn den lokale luften. Mens byen kveles
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Greien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.
    Det var vel omtrent slik våre kjære politikere tenkte da de valgte å favorisere ("subsidiere"?) dieselbiler for noen år siden. Lavere CO2-utslipp - flotte greier. Men astmatikere og gamle folk dør av de lokale bivirkningene. Vi puster jo stort sett inn den lokale luften. Mens byen kveles
    det hjelper lite å hjelpe bykjernen når verden dør?

    når vi prater om forurensing i storbyen ( noe vi ikke har ) så tenker jeg på bla Bangkok. DA prater vi luftforurensing i storbyen.
    At noen nyser i ny og ne i Oslo..huff av meg..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Neppe, men du illustrerer fint hvorfor folks adferd må endres gjennom incentiver eller å gjøre det ene dyrere enn det andre. Å appellere til folks moral funker ikke. Å gjøre det (enda mer) svindyrt å kjøre diesel eller bensin er mye mer effektivt. Der ligger Norge langt fremme.

    Om bensin og ufarget diesel ble for eksempel tre ganger så dyrt ville enda flere gitt blanke i at de ikke kan kjøre 99 mil uten å pisse. Jeg tror så skjer, men ikke på en god stund. Det er i det hele få gode grunner til at personbiler skal ha en forbrenningsmotor. Nytte- og godstrafikk er delvis en annen historie.
    du illustrerer fint hva det å kjøre el bil gjør med folks tankegang. Greien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.
    Hvis vi tar eksempler så kan jeg kjøre utslippsfritt i 3 år pr ku som har gått med hvis noen velger skinnseter i sin Tesla da kyr forurenser helt extremt med metanutslipp. Løsning: Tesla må begynne å tenke miljø og slutte med skinnseter!
    Tesla må slutte å frakte biler til Norge med båt da den turen forurenser vesentlig mer enn turen min bil som kom fra Tyskland.
    Det ville ikke forundre meg om jeg kan kjøre ett par år bekymringsløst til..

    Dere som kjører sleder på over 2 tonn med breie dekk forurenser vesentlig mer med produksjon av flyvestøv ( du husker det sikker siden det var "in" å skrive om i media en stund )

    ergo: tenk globalt. Norge er en liten fis på kartet og vi er enda mindre som enkeltindivider. Å kjøre Tesla gjør ingen til Messias.
    Det må koste det 3dobbelte å bestille bil fra Usa og skinninteriør bør koste det 4 doble..
    Du vet slike incentiver..
    Først av alt: Det finnes vel knapt kyr som blir avlet for skinnproduksjon, de blir avlet for mat (kjøtt og melk). Skinn blir da et biprodukt, men utover det skjønner jeg poenget ditt.
    Transport med skip er en særdeles energieffektiv måte å transportere varer på. Mye mer så enn å sende noe på trailer.
    Svevestøv osv kommer stort sett kun fra tungtrafikk, privatbiler er knapt en fis i havet i den sammenheng. 2 tonn er mer enn 1.5 tonn, men det er uansett så lite sammenlignet med busser og vogntog at det blir helt uvesentlig. I Norge står tungtrafikk for alle praktiske formål for ALL veislitasje.

    Den teknologiske fordelen elbiler har er at de kan drives av fornybar energi. I Norge gjør de også det, men det tilhører foreløbig unntakene. En fossilmotor må, som navnet indikerer, gå på fossile brennstoffer.

    Transport utgjør faktisk en temmelig stor andel av utslippene, og det er en av tingene som er enklest å gjøre noe med siden det stort sett kun krever at man kjører en annen type bil, nemlig en som i hovedsak går på alternativ energi. Sånn sett er elbiler/hybridbiler fine saker.

    Det fine med elbilincentivene i Norge er at det ikke spiller noen praktisk rolle på hvilket ideologisk grunnlag man kjører en på - resultatet er det samme uansett om man har en fjong ide om å redde verden (jeg har ikke det) eller om man benytter seg av en gunstig økonomisk ordning (svært viktig grunntil at jeg har kjøpt en).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra dagens nyhetsbrev fra Geelmuyden Kiese (hvor jeg i en kort periode for noen år siden jobbet):

    "Og hva med Volkswagen-konsernet? Kan de overleve hvis de også blir dømt for å ha svindlet nasjonalstater for milliarder av avgiftskroner? Forrige uke ble det kjent at Volkswagen tilbakekaller totalt 8,5 millioner biler i Europa.
    Jeg sier med Churchill: – This is not the end. This is not even the beginning of the end. It is only the end of the beginning."

    Verdt å merke seg er også flg kommentar:

    "Helgens annonsestunt i landets største aviser bidrar heller ikke til å gjenvinne kundenes tillit. Å hevde at Volkswagen avdekket diesel-jukset er å vri på sannheten. Å kalle det «uregelmessigheter i programvare» er også provoserende, spesielt siden Volkswagen bevisst har tuklet med programvaren. Jeg spør om Møller har forstått alvoret i situasjonen?"
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Har VW svindlet nasjonalstater for milliarder av avgiftskroner? Meg bekjent er det ikke veldig mange land som har en avgiftsmodell ala den norske hvor utslipp er en stor komponent i avgiftsgrunnlaget. Videre er det, selv i Norge, først og fremst CO2-bidraget som utløser avgifter. NOx veier på langt nær like tungt og er også av relativt ny dato.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi får se når bilene er "rekalibrert". Jeg aner ikke, og poenget er vel kanskje at det er det heller ikke mange andre som gjør, muligens også inkludert konsernet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.542
    Antall liker
    41.323
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke vanskelig å regne seg frem til avgiftsunndragelse i størrelsesorden en milliard i bare i Norge, hvis vi legger til grunn den observerte forskjellen mellom hva bilene slipper ut når de tror de testes og hva de slipper ut når de tror de ikke testes. Det er 22 NOK pr mg pr km. På EU-nivå er det nok mer snakk om direkte subsidieutbetalinger, f eks disse billige lånene for å utvikle "rene" dieselmotorer, og at bilene rent faktisk ikke oppfyller kravene i normen. USA er enda mer binære og styrer dette gjennom grenser og kvoter pr produsent heller enn i avgiftssystemet.

    Det er mange byråkrater og politikere som har grunn til å være forbannet og vil se seg om etter hvilke maktmidler de har hjemmel til å bruke.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Det er mange byråkrater og politikere som har grunn til å være forbannet og vil se seg om etter hvilke maktmidler de har hjemmel til å bruke.
    Litt OT; hva med raseriet og maktmidlene til oss velgere når politikerne ikke leverer, juger, omgås sannheten osv.?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Regnet med den ja, men det hjelper jo ikke uansett, det er like ille over hele fjæla og når DIN merkesak kommer opp så blir den tradet bort mot noe annet som er viktigere for partiet der og da...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Fra dagens nyhetsbrev fra Geelmuyden Kiese (hvor jeg i en kort periode for noen år siden jobbet):

    "Og hva med Volkswagen-konsernet? Kan de overleve hvis de også blir dømt for å ha svindlet nasjonalstater for milliarder av avgiftskroner? Forrige uke ble det kjent at Volkswagen tilbakekaller totalt 8,5 millioner biler i Europa.
    Jeg sier med Churchill: – This is not the end. This is not even the beginning of the end. It is only the end of the beginning."

    Verdt å merke seg er også flg kommentar:

    "Helgens annonsestunt i landets største aviser bidrar heller ikke til å gjenvinne kundenes tillit. Å hevde at Volkswagen avdekket diesel-jukset er å vri på sannheten. Å kalle det «uregelmessigheter i programvare» er også provoserende, spesielt siden Volkswagen bevisst har tuklet med programvaren. Jeg spør om Møller har forstått alvoret i situasjonen?"
    Geelmuyden Kiese er ikke i lommen på Vw konserten tydeligvis..
    De hadde vel aldri rettet pekefingeren slik ellers.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja, Hans Geelmuyden pleier å være ganske frittalende om dårlig informasjonsarbied uansett, og de har nok et poeng her.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Tja, Hans Geelmuyden pleier å være ganske frittalende om dårlig informasjonsarbied uansett, og de har nok et poeng her.
    Det er en grei måte å pisse på de som gjør den aktuelle jobben som G.K gjerne ville hatt for Vw konsernet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Problemet behøver ikke være for stort.

    For min bil som har en slik motor er det ingenting som må gjøres da den er gammel nok til at det ikke var satt opp krav til NOX utslipp i Norge da den ble registrert. Saken ble utløst av tester i California som har krav til avgasser som er vanvittig mye strengere enn det de er hos oss.

    Det er i alle fall det Møller sier til meg.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Når kom NOx-kravene i Norge?
    Har også et eksemplar av denne 2,0TDI motoren...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Man kan begynne å gjette på hva som vil skje med bompengene for dieselbiler: Oslo får flere bomstasjoner - osloby

    Det er jo naturlig å prise inn den lokale forurensningen gjennom bompenger, mens den globale CO2-forurensningen naturlig følger drivstofforbruket og kan prislegges der.
    Kanskje Oslo bør satse der det virkelig gjelder?

    Cruiseskip forurenser oslolufta - NRK �stlandssendingen - Lokale nyheter, TV og radio
    Sånn som dette, mener du?

    KRAV OM LANDSTRØM - Varsler landstrøm til cruiseskip
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det må settes krav om landstrøm også til de store cruiseskipene og ikke bare de med fast kaiplass.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.542
    Antall liker
    41.323
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det bør jo ikke være så vanskelig å få til. Det virker bare dumt når skipene ligger der og durer på tomgang. Det trengs en betydelig infrastrukturinvestering, men deretter kan man stille krav om at skipene må benyttes seg av landstrøm for å få lov til å anløpe. Det gjør man tydeligvis andre steder. Dette er kanskje ikke all verdens andel av de samlede utslippene (22 % av 9 % = 2 %, og skipene anløper på sommeren når man er godt under grenseverdiene), men med støtte i et EU-direktiv burde det være gjennomførbart.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det må da bli vesentlig lavere forurensing i Oslo hvis infrastrukturen hadde vært slik at de som ikke skulle inn til sentrum, men videre på E6 ikke hadde trengt å stått å stampe i den samme rushen, men fått anledning til å ligge i en jevn flyt.
    Tomgangskjøring og rushtrafikken må nødt til å være den største forurensingskilden?

    Jeg personlig kjører aldri min egen bil inn i gryten. Jeg parkerer på Ikea og tar gratisbussen inn ( hvis jeg på død og liv må inn i den drittbyen )
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det må da bli vesentlig lavere forurensing i Oslo hvis infrastrukturen hadde vært slik at de som ikke skulle inn til sentrum, men videre på E6 ikke hadde trengt å stått å stampe i den samme rushen, men fått anledning til å ligge i en jevn flyt.
    Tomgangskjøring og rushtrafikken må nødt til å være den største forurensingskilden?

    Jeg personlig kjører aldri min egen bil inn i gryten. Jeg parkerer på Ikea og tar gratisbussen inn ( hvis jeg på død og liv må inn i den drittbyen )
    Drittby? Oppvokst ved Bislett. Hva hadde Fred Anton Maier vært uten Bislett?

    Jan Erik---hvor er du?????'
    (Et rop i mørket)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kaller det drittby av helt personlige grunner. Etter x antall turer inn til sykehuset på Montebello. X antall spaserturer inn til Vigelandsparken og inn til Oslo på perm og panikkangstanfall i Oslo sentrum så har Oslo by blitt en drittby.
    Mer info en nødvendig, men men..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn