..
Engasjementet er klart mer kunnskapsbasert enn det var på den tiden. Det er bra.
..
Jeg tror internett med informasjonsutveksling har mye å si for utviklingen her.
Går an å plukke opp ting som andre finner ut av, og en trenger ikke mange vekttall i elektroakustikk for å prøve ut ting selv.
Jeg har prøvd å få tak på mere eksakt hva du oppnår med ditt nye oppsett, og hvorfor det blir slik du ønsker.
Det som er interessant her er at referansen for hva du vil oppnå er live musikk, men også minst ett annet oppsett som du opplever greier dette rett, og dette var ikke multikanal - slik har jeg forstått det fra innleggene i tråden her.
Som jeg skrev tidligere har jeg prøvd ut noe som var ment å skulle ligne, men siden oppsettet og rom er såpass forskjellig så tviler jeg på at det jeg hørte her er representativt.
Jeg opplever det mere som om det kommer an på smak og behag, mens oppsettet ditt nå beskrives som et bedre lydbilde.
Takk for tankene!
Ja, internett har betydd enormt. Spørsmålet som etterhvert reiser seg er om det kan bli for mye "internettkunnskap", men det er en helt annen diskusjon.
Jeg skjønner at du ikke helt får taket på flerkanalsstereo, har litt problemer med det selv, men det settes pris på at du prøver. Du har oppfattet meg rett. Jeg opplever dette som en forbedring når det kommer til formidling av akustiske instrumenter og mest sannsynlig formidling av opptaksrom. Når det kommer til studiomusikk går det mer over til å handle om smak.
Tror svaret ligger i de akustiske forbedringene man kan oppleve med et flerkanals filmspor som jeg tror man kan oppleve med et isolert pistolskudd som er panorert i front og forsinket i bakkanaler. Man mister vanligvis mye av opplevelsen når en spiller av det samme uten bakkanaler. Har man levende nok rom og høyttalere som er direktive nok tror jeg man kan få til samme effekten hvis man spiller høyt nok.
Det ligger i ordet at akustisk musikk og instrumenter og andre akustiske hendelser skal kommunisere med rommet.
Jeg opplever også at strålingsimpedansen er essensiell i frekvensområdet fra 100hz og oppover når man skal gjengi instrumenter som fra naturens side sprer lyden ulikt. Ikke kun i direktelyden, men også hvordan faseforholdet på refleksjoner de lydbølgene skaper i rommet. Ved to stereokilder er dette oftest låst, men ved flere kilder med ulik plassering kan man få variasjon på strålingsimpedansen fra frekvens til frekvens og dermed forvirre hjernen nok til å tro på et lydbilde med for eksempel en tromme og en fiolin som vil ha veldig ulik strålingsimpedanse. Dette oppfatter jeg blir bedre og gir et mer variert refleksjonsmønster med flere kanaler.
Fysisk opplevelse av lyd er spennende og jeg oppfatter at vi er ganske samstemte der fra før. Har du sittet på et tog noen gang og opplevd at toget gir risting og vibrasjoner. Så skrur man på noise cancelling på hodetelefoner og mye av den fysiske opplevelsen forsvinner. Det er rett og slett lyden gjennom ørene som gir denne fysiske opplevelsen.
I konsertsalakustikk har man begynt å utarbeide et kvalitativt måleparameter for konsertsaler som heter engagement. Dette handler om både det man i lytteromsakustikken omtaler (litt banalt kanskje) som omsluttende lydbilde (styring av tidlige refleksjoner), men aller viktigst, opplevelse av hørbarhet og fasekorrekthet mellom overtonene mellom 800-4000hz. Dette er handler direkte om sammenheng mellom direktelyd, tidlige refleksjoner og combfiltering (etterklang) som igjen er knyttet opp til strålingimpedanse. Ved volumjustering mellom frontkanalene og forsinket direktelyd bakfra kan man justere forholdet direktelyd/combfilter som gir bedre engagement. Dette vil jo kun fungere i et ganske levende rom.
Her kommer Audiolense inn og høyttalerkorrigerer fasekorrekthet i det frekvensområdet.
Jeg tror mesteparten av min opplevelse av forbedring ligger i parameteret engagement. Dette kan man også få til bedre i ren stereo, men fordrer hornhøyttalere i stor størrelse kombinert med diolbaserte basser. Når det kommer til rene audiofile parametre som renhet, holografi og det jeg kaller for "plukkedetaljer" (anslag på streng, eller andre nærmikkingsdetaljer) så tror jeg det skjer en liten degradering her ved flere kanaler.