Da er cremonaene oppe og går. Altfor tidlig å si noe. Blir spennende å se hvordan det går.PS Fortell hvordan det går. Jeg holder nok en knapp på Harbeth, men vi får vente i spenthet.
Det du skriver, bekrefter vel egentlig kun den gamle påstanden om at matching er alfa og omega innen hi-fi.Etter å ha brukt cremonaene noen dager på en rega Brio r jeg hadde i systemet en stund kan jeg med hånden på hjertet si at de fikk grisebank av de små boksene fra England. Flatt og livløst.
Koblet opp devialeten i går og det ble noe helt annet. Viser bare at harbeth er en veldig takknemlig last for forsterkerne og at AS har det meste av sine ord i behold mtp forsterkeri.
Er nesten litt fristet til å si at det er en konstruksjonsfeil når høyttalere krever en kraftstasjon for å blomstre. I hvertfall kan det føles slik hvis man har en god forsterker uten store strømreserver.
Mulig du er inne på noe. Det skal sies at Harbethene også blomstrer med devialeten, mens cremonaene var direkte dårlige med regaen. Harbeth + rega til 40000 totalt kunne jeg vel egentlig nesten fint levd med. Rega + cremona til mye mer kunne jeg ikke hatt over lengre tid.Det du skriver, bekrefter vel egentlig kun den gamle påstanden om at matching er alfa og omega innen hi-fi.Etter å ha brukt cremonaene noen dager på en rega Brio r jeg hadde i systemet en stund kan jeg med hånden på hjertet si at de fikk grisebank av de små boksene fra England. Flatt og livløst.
Koblet opp devialeten i går og det ble noe helt annet. Viser bare at harbeth er en veldig takknemlig last for forsterkerne og at AS har det meste av sine ord i behold mtp forsterkeri.
Er nesten litt fristet til å si at det er en konstruksjonsfeil når høyttalere krever en kraftstasjon for å blomstre. I hvertfall kan det føles slik hvis man har en god forsterker uten store strømreserver.
Men det er også riktig at tradisjonelt oppbygde høyttalere som Harbeth og Spendor ikke er særlig kresne - det er visstnok også nettopp bygget slik at de skal kunne drives av de aller fleste forsterkere. Om dette setter begrensninger i ytelsen generelt, dvs at en mer kresen høyttaler vil kunne ha mer inne forutsatt at den får riktig matching, vet jeg for lite om til å kunne ha noen mening.
De spiller musikk!Sikkert spennende høytalere Harbeth SLH5 Super, men fra Stereophiles review synes jeg bildene innvendig ikke ligner grisen..hva gjør denne så spesiell og hvorfor?
Plus benytter Radial 2 mellomtone/bass element og derav også et litt annet delefilter. Ellers er de identiske med forrige modell.Hva er forskjellen på gamle Harbet SHL5 kontra SHL5 plus?
Uten å kommentere det med kost direkte, vil jeg si at det faktisk er en del grunner til at høyttalere som f.eks. Harbeth og enkelte Spendor låter spesielt. Mine tanker om temaet kan du se her.Sikkert spennende høytalere Harbeth SLH5 Super, men fra Stereophiles review synes jeg bildene innvendig ikke ligner grisen..hva gjør denne så spesiell og hvorfor? Er det spesielle delefiltre, elementer, da jeg synes det ser ut som et rimelig billig diy bygg til noen hundrelapper. Hva utgjør kosten til denne høytaleren?
Bra innlegg på bloggen din!Uten å kommentere det med kost direkte, vil jeg si at det faktisk er en del grunner til at høyttalere som f.eks. Harbeth og enkelte Spendor låter spesielt. Mine tanker om temaet kan du se her.Sikkert spennende høytalere Harbeth SLH5 Super, men fra Stereophiles review synes jeg bildene innvendig ikke ligner grisen..hva gjør denne så spesiell og hvorfor? Er det spesielle delefiltre, elementer, da jeg synes det ser ut som et rimelig billig diy bygg til noen hundrelapper. Hva utgjør kosten til denne høytaleren?
Nå er rett nok Harbeth Super HL5 treveis, og dermed litt utenfor det jeg forsøker å sette fingeren på, men gamle, britiske konstruksjoner har ofte noe svært så levende ved seg...
Mvh
Håkon Rognlien
I det hørbare området for oss gamlis'er er SHL5 i praksis en to-veis den ogsåNå er rett nok Harbeth Super HL5 treveis, og dermed litt utenfor det jeg forsøker å sette fingeren på, men gamle, britiske konstruksjoner har ofte noe svært så levende ved seg...
Mvh
Håkon Rognlien
Godt poeng. Dermed er det fullt mulig at også den Harbeth'en faller innenfor den typen høyttalere jeg snakker om.I det hørbare området for oss gamlis'er er SHL5 i praksis en to-veis den ogsåNå er rett nok Harbeth Super HL5 treveis, og dermed litt utenfor det jeg forsøker å sette fingeren på, men gamle, britiske konstruksjoner har ofte noe svært så levende ved seg...
Mvh
Håkon Rognlien
Sitat Alan Shaw fra Harbeth User Group:
"The supertweeter augments the main tweeter above about 15kHz up to beyond 20kHz and there is no electrical crossover to the super tweeter from the main tweeter. The supertweeter is driven from a crossover section which ensures that it only handles the very highest frequencies."
Den høres veldig to-veis ut for meg også.I det hørbare området for oss gamlis'er er SHL5 i praksis en to-veis den ogsåNå er rett nok Harbeth Super HL5 treveis, og dermed litt utenfor det jeg forsøker å sette fingeren på, men gamle, britiske konstruksjoner har ofte noe svært så levende ved seg...
Mvh
Håkon Rognlien
Sitat Alan Shaw fra Harbeth User Group:
"The supertweeter augments the main tweeter above about 15kHz up to beyond 20kHz and there is no electrical crossover to the super tweeter from the main tweeter. The supertweeter is driven from a crossover section which ensures that it only handles the very highest frequencies."
Fantastiske høyttalere!! Gratulerer så mye. Shl5 er magiske musikkformidlere.Melder meg inn.
Hadde egentlig bestemt meg for å ikke gå tilbake til tradisjonelle bassreflex konstruksjoner, men der tok jeg feil gitt
de siste årene har byttetrangen vært som en sykdom her i huset, følte på en måte jeg kom et skritt nærmere gøytaleren med fulltoner, horn og dipoler en kjedelige klassiske "kister".
Jeg tror forsåvidt det fortsatt, men som et supplement er Harbet et førstevalg på visse typer musikk.
Jeg kjenner eierglede fra første stund, det oser kvalitet, selv ved embaleringen skjønner du lunta.
Det er embalering selv Posten Norge ikke klarer å knuse innholdet i, det sier vel det meste.
Finish i treverk og høytalerkasse er i ypperste klasse, polert/gull navn og typbetegnelse , messingskruer gjør det hele meget lekkert og sexy.
Da jeg er klar til første lytt forbereder jeg meg egentlig på en skuffelse,det blir jeg ikke, det blir faktisk en real opptur.
Det første som slår meg, eller letterer sagt sjokker er den behagelige og flotte "acustiske" klangen kassene lager, aldri har jeg hørt en klassisk gitar låte så flott- det er vanskelig å forklare,
vokaler - kvinnevokaler , det låter så behagelig naturlig- de juger ikke de som heroisk prøver å fortelle hvor "musikalsk" Harbeth det låter.
Jeg finner flere styrker i monitorene, dårlige innspillinger som før låt for jævlig kan jeg nå faktisk lytte til, det låter ikke like skarpt / piggtråd- det er på en måte rundere i kantene så en orker lytte.
Jeg synes det er rart, for en kvinnevokal virker f.eks ikke avrundet,det låter derimot sylskarpt i positiv forstand som en slipt diamant.
kanskje har jeg truffet med valg forsterker, kjører en vintage Accuphase E 202
Den bidrar kanskje til å få kassene til å danse og klinge rett.
Det er ikke en alrounder i mine øyne, men det finnes jo ikke uansett,ikke ungdommenes førstevalg, føler de trives best på moderate volumer- det er den enkle, rene og akustiske musikkformen de formidler best.
Harbet er en opptur, faktisk den største på mange år for min del.
nå gleder jeg meg bare til at julen ringes inn sammen med Harbeth, kor, julesalmer og sølvguttene skal virkelig låte godt i år.
Vis vedlegget 349364 Vis vedlegget 349365 Vis vedlegget 349366 Vis vedlegget 349363 Vis vedlegget 349367
Trygt hjemme fra ferieGratulerer! Harbeth og Accuphase er neppe feil.
Og hyggelig å høre at Fry under er kommet hjem igjen.