De ulike Harbethmodellenes lydsignatur og henvisning til FAQ
Hei Stover.
Du kan finne en fantastisk høyttaler til ditt bruk blant Harbeths modeller. Merk at de har litt forskjellige lydsignaturer, så hør før du kjøper. Felles for alle er at den kritiske mellomtonen låter mer naturlig enn (etter min mening: alle) andre høyttalere. Lykke til med ditt valg.
Jeg har hørt alle nåværende Harbeths med unntak av den nye toppmodellen m40.2, 4 av dem har jeg hørt hjemme i egen stue. Den som jeg faktisk er mest fornøyd med er min egen C7ES3. Den har en morsom øvre-/mellombass med punch og naturlig nedre mellomtone som gjør at f.eks stemmer og piano låter som i virkeligheten. Den minste (P3ESR) låter ganske likt som C7, men med mindre bass. M30.1 låter kanskje litt mer raffinert enn C7 og med bedre diskant, men den blir litt for sped i bassen (mindre kabinett), og bør nok ha følge av en sub eller to. Shl5 (forrige versjon uten Pluss) er den siste av de fire jeg har hørt hjemme. Den låter for det meste naturlig og behagelig, men litt tammere og mer tilbakelent enn de andre, og ett frekvensområde som stikker seg ut (tror rundt 5-10 kHz) slik at musikken får et "glitterstøv" over seg (tenk fe-støv i Disneyfilm) som jeg ikke setter pris på. Alle opplever dem ikke slik.
Jeg har hørt plussversjonen i ukjent rom med ukjent elektronikk (rør). Tror jeg kunne likt den bedre enn den forrige modellen, for den hadde tøffere bass og ikke noe frekvensområde som stakk seg ut i toppen. Men vet ikke nok til å mene noe sikkert om den. Har hørt M40.1 tre ganger, for det er toppmodellen (nå erstattet av m40.2) som jeg har hatt veldig lyst på. To tilfeller med rør og en med klasse D, alt ukjent for meg og ukjente rom i forskjellige størrelser. De låter fantastisk, men jeg ble for bekymret for om de kunne ha for mye bass for min mellomstore stue. Har derfor ikke turt å gå for dem. De nye M40.2 skal visstnok være enklere å integrere i mindre rom, men har altså ikke hørt dem. Gleder meg til å få hørt dem ved en anledning.
Om stands så mener Harbeth at de skal være stabile og at diskantelementet skal være i ørehøyde. Når det gjelder forsterker og kilde så er Harbeths holdning at rimelig utstyr fra seriøse produsenter er godt nok. Forsterker skal være tilstrekkelig kraftig, og helst dobbelt så kraftig som anbefalt minimum (25-50w på Harbeths modeller). Alle modellene har relativt snille impedansekurver (typisk ikke under 6 ohm), så de er i praksis lite krevende. Jeg synes mine C7ES3 låter fortreffelig med alt-ett-boksen Arcam Solo Movie (2x50w).
Les mer om disse spørsmålene og andre på Harbeths FAQ og brukerforum:
Harbeth UK - High quality loudspeakers made in England