Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    Hvis pris ikke var en faktor tror jeg fremdeles at M40.2, eller M40.1 er de høyttalerne jeg mest kunne ha tenkt meg. På den annen side er også M30.1 fabelaktige, så behovet er der vel egentlig ikke..

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg hører hvordan HLS5 spiller, kan jeg bare tenke meg hvordan 40.1 eller 40.2 kan låte i et stort nok rom..sikkert utrolig, eierfølelsen ikke minst med de beistene

M

medlem215396

Gjest
    Har solgt egne høyttalere og jakter nye designer. Tråden er nå lest, fra perm til perm og entusiasmen er imponerende, der ildsjelen og etterhvert importøren Hagto går foran. Flotte greier alle sammen. Takk for mye interessant lesning rundt Harbeth. Jeg er vesentlig klokere.

Jeg har merket meg noen saker:
    - For mitt rom (27m2) og sannsynligvis mine preferanser også, er 5+ en høyttaler jeg nok skal se nærmere på.
    Noen i Trøndelag som har denne?

- Det er mange flotte bilder av Harbeth høyttalere, men også mange småbord, stoler og krakker under dem.
    Helt utrolig spør du meg. Personlig appellerer stativene til Fosse (40.1) mest til meg, visuellt.

- Tråden har et voldsomt fokus på forsterkere og tilnærmet ingen fokus på kilde. Mine erfaringer er at riktig underlag og en god kilde, er essensiellt for hva som kommer ut til høyttalerne.

Mvh S

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    De ulike Harbethmodellenes lydsignatur og henvisning til FAQ

Hei Stover.

Du kan finne en fantastisk høyttaler til ditt bruk blant Harbeths modeller. Merk at de har litt forskjellige lydsignaturer, så hør før du kjøper. Felles for alle er at den kritiske mellomtonen låter mer naturlig enn (etter min mening: alle) andre høyttalere. Lykke til med ditt valg.

Jeg har hørt alle nåværende Harbeths med unntak av den nye toppmodellen m40.2, 4 av dem har jeg hørt hjemme i egen stue. Den som jeg faktisk er mest fornøyd med er min egen C7ES3. Den har en morsom øvre-/mellombass med punch og naturlig nedre mellomtone som gjør at f.eks stemmer og piano låter som i virkeligheten. Den minste (P3ESR) låter ganske likt som C7, men med mindre bass. M30.1 låter kanskje litt mer raffinert enn C7 og med bedre diskant, men den blir litt for sped i bassen (mindre kabinett), og bør nok ha følge av en sub eller to. Shl5 (forrige versjon uten Pluss) er den siste av de fire jeg har hørt hjemme. Den låter for det meste naturlig og behagelig, men litt tammere og mer tilbakelent enn de andre, og ett frekvensområde som stikker seg ut (tror rundt 5-10 kHz) slik at musikken får et "glitterstøv" over seg (tenk fe-støv i Disneyfilm) som jeg ikke setter pris på. Alle opplever dem ikke slik.

Jeg har hørt plussversjonen i ukjent rom med ukjent elektronikk (rør). Tror jeg kunne likt den bedre enn den forrige modellen, for den hadde tøffere bass og ikke noe frekvensområde som stakk seg ut i toppen. Men vet ikke nok til å mene noe sikkert om den. Har hørt M40.1 tre ganger, for det er toppmodellen (nå erstattet av m40.2) som jeg har hatt veldig lyst på. To tilfeller med rør og en med klasse D, alt ukjent for meg og ukjente rom i forskjellige størrelser. De låter fantastisk, men jeg ble for bekymret for om de kunne ha for mye bass for min mellomstore stue. Har derfor ikke turt å gå for dem. De nye M40.2 skal visstnok være enklere å integrere i mindre rom, men har altså ikke hørt dem. Gleder meg til å få hørt dem ved en anledning.

Om stands så mener Harbeth at de skal være stabile og at diskantelementet skal være i ørehøyde. Når det gjelder forsterker og kilde så er Harbeths holdning at rimelig utstyr fra seriøse produsenter er godt nok. Forsterker skal være tilstrekkelig kraftig, og helst dobbelt så kraftig som anbefalt minimum (25-50w på Harbeths modeller). Alle modellene har relativt snille impedansekurver (typisk ikke under 6 ohm), så de er i praksis lite krevende. Jeg synes mine C7ES3 låter fortreffelig med alt-ett-boksen Arcam Solo Movie (2x50w).

Les mer om disse spørsmålene og andre på Harbeths FAQ og brukerforum: Harbeth UK - High quality loudspeakers made in England

Sist redigert:
    M

medlem215396

Gjest
    Hei oes
    Takk for at du tar deg tid og gir en veldig god beskrivelse av de ulike modellene. Skal forsøke å ta meg den nødvendige tiden denne gangen.

Mvh

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Bra oppsummering oes, uten at jeg er spesielt enig i at SHL-5 er tammere mer laidback og med noe stjernestøv i toppen ;)
    Men det er jo din oppfatning noe du også understreker.
    Har hørt alle unntatt 40 serien og liker original SHL-5 bedre enn de mindre modellene. Skal prøve å få lånt de nye +'ene av Aktøren og sammenligne de direkte etterhvert. Min oppfatning er at de mindre modellene mister litt skala ift 5'er modellene og i mitt >30m2 rom blir de nok også litt slanke i bassen.
    Men alt dette er selvfølgelig smak og behag og delvis også resultat av matching av øvrig utstyr så man bør låne og høre selv.
    Er det noen forhandlere i ditt distrikt Stover?

• Liker
    Reaksjoner: oes

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Enig i det oes skriver om shl5 og glitterstøvet;).Spilte flott i begynnelsen men ble etter en tid for fuzzy i toppen for min del iallefall.solgt til en her på sentralen.Har c7es3 (på lån ikke tils.) og liker den bedre (særdeles bra). Arcam a32 forsterker:)har også et par sonus stativhøyt.ettellerannet men,nei nei hehe..Mulig jeg kjøper ett par nye c7 får se.

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Poenget mitt med beskrivelsene mine var å få frem at det er forskjeller på tross av likhetene. Hensikten er at folk ikke skal tro at det er automatikk i at en større modell er som den mindre, bare med mer bass og evne til å spille høyere. Det er nyanseforskjeller. Noen liker den ene og noen liker den andre. Slik er det mellom M30.1 og C7ES3, mellom SHL5 og C7ES3, mellom SHL5 med og uten Pluss (den nyeste vs den forrige), osv. Om man hører om 1 erfaring kan man bli villedet til å tro at det finnes 1 fasit, men det er smak og behag. Mange Harbethfolk er gjestfrie, så skulle være gode muligheter for en lytt

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Mulig å høre et par modeller hos meg. Mangler riktig nok stativer til C7ES3, de står på benk, men vi skal i hvert fall få til lyd.

M

medlem215396

Gjest
    Dersom det er meg du sikter til, så takker jeg for vennligheten. Vil i så fall benytte meg av muligheten, uansett utfall.

Mvh :)

Mulig å høre et par modeller hos meg. Mangler riktig nok stativer til C7ES3, de står på benk, men vi skal i hvert fall få til lyd.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Er det noen forhandlere i ditt distrikt Stover?
    Kjenner ikke til forhandler i Trøndelag. Skal ha et raid Sør- eller Vestover på nyåret en gang.
    Hagto.... nå vet du hva trøndere ønsker seg til jul :)
    Jobbes det med å skaffe forhandler i norges midtpunkt?
    Har ikke jobbet med det nei. Har forespørsler fra en del forhandlere om å selge Harbeth, men ingen av dem fra Trøndelag og omegn.
    Til nå har jeg sagt nei og ment vi har vært nok forhandlere til kundekretsen i Norge. Dette må jeg kanskje revurdere.
    Noen forslag til forhandlere i Norges midtpunkt? hvis ikke i tråden så på pm....

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    Er vel ingen i Oslo? Nærmeste er vel Drammen og Horten? Tror en hovedstadsforhandler hadde vært en god idé, såfremt de ikke for det meste er opptatt av å pushe egenimporterte produkter. Har inntrykk av at mye av det som jeg synes er spennende selges/føres utenfor Oslo, uten at jeg har full oversikt.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Wow dette er jo kanonbillig hvis det virkelig er en Organic Master Suppe.Dette er det vel ingen som biter på:confused:
    Synd at Harbet navnet blir blandet inn i denne organiske suppa.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Hva kan formålet med annonsen være? Kan jo umulig vere håp om å få solgt noe til den prisen...Må jo vere lettere å selge sand i Sahara.

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Har sett denne høyttaleren i virkeligheten, den er godt brukt og har noen skjønnhets feil i fineren.
    Den inneholder HELDIGVIS ikke noe av det hokus pokus greiene Maxwell påstår.
    Vil anslå verdien til MAX 15000,- på en god dag.

Maxwell har nok en agenda med og legge ut denne annonsen, det kan være misunnelse eller hevn hvem vet, trist er det uansett.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.601
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wow dette er jo kanonbillig hvis det virkelig er en Organic Master Suppe.Dette er det vel ingen som biter på:confused:
    Synd at Harbet navnet blir blandet inn i denne organiske suppa.
    Auda. Man kunne tro det var glippet en null på prisen.
    Det er vel nok om en av hundre biter på sånt. Kanskje til og med går fornøyd hjem med en betydelig rabatt.

Her kan det være greit å slå fast at Harbeth og importør Hagto ikke støtter Maxwell sine modifikasjoner, det har de gjort klart her tidligere.
    Sånn sett har ikke dette med Harbeth å gjøre i det hele tatt.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.450
    Sted
    Smurfeland
    Maxwell har nok en agenda med og legge ut denne annonsen, det kan være misunnelse eller hevn hvem vet, trist er det uansett.
    Det kan også være helt andre ting som ligger bak disse annonsene fulle av nonsens. Personlige problemer f.eks. Det kan være et slags rop om hjelp fra noen som kanskje ikke har det veldig bra.

Man kan prate med fastlegen sin og bli henvist videre hvis man trenger hjelp og ikke vet hvor man skal spørre. Det viktigste er at man får hjelp.

No joke.

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    Det kan også være helt andre ting som ligger bak disse annonsene fulle av nonsens. Personlige problemer f.eks. Det kan være et slags rop om hjelp fra noen som kanskje ikke har det veldig bra.

Man kan prate med fastlegen sin og bli henvist videre hvis man trenger hjelp og ikke vet hvor man skal spørre. Det viktigste er at man får hjelp.

No joke.
    Tror nok dette ikke er altfor langt unna sannheten. Ser ikke poenget med å slenge med leppa her. Det er i grunn bare trist, og jeg håper rådet ditt følges.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.352
    Torget vurderinger
    75
    Den vil trives i et enda større lytterom i tillegg til å bli mer lettdrevet og gå betylig Dypere i Bassen med en helt annen Dimensjon i Sammenhengen av det totale Lyd-Bilde

trolldom og magi
    :eek:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Takk, denne tror jeg også jeg blir fornøyd med.
    Veldig lett og få til og spille bra :)

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer! Har ikke hørt c7es3 selv, men mitt inntrykk er at de kanskje er det "beste" allrounderne Harbeth har, som skal passe i en vanlig stue.

Kan jeg spørre hvor du bestilte Skylan fra? Synes det er en rimelig heftig pris på disse, og det meste av andre stativ også for den saks skyld.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Takk,
    Jeg bestillte direkte fra Skylan, prisen ble 597€ inkl frakt, så kommer norsk moms oppå dette, så relativt dyrt.
    Liker bedre utseende på denne type stativer kontra open frame, og så har jeg muligheten til og tune lyden litt allt etter hva jeg fyller dem med. Tror jeg leste på Harbeth forum at de brukte kattesand med godt resultat.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.155
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har du fortsatt Carbon puckene jeg bestilte for deg for noen år siden til å ha mellom stativ og høyttalere?

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis E.I.A. Her kommer du til å få servert masse herlig musikk. En høyttaler det er lett å bli glad i, og som vokser over tid og bedre utstyr.
    Ønsker alle Harbeth eiere og musikk nytere en riktig god jul.

Mvh
    gs

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Grattis E.I.A. Her kommer du til å få servert masse herlig musikk. En høyttaler det er lett å bli glad i, og som vokser over tid og bedre utstyr.
    Ønsker alle Harbeth eiere og musikk nytere en riktig god jul.

Mvh
    gs
    Takk:)
    Hadde de en kort periode for flere år siden, og har alltid hatt lyst til og kjøpe de igjen.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ser flott ut E.I.A. Gratulerer. Håper å få ett sett Harbeth i hus selv i løpet av 2016. Trodde C7ES3 skulle se mindre ut. Flotte stativer også :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn