I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Godt å bli påminnet at vi vanlige ikke utøvende har et handikap når det kommer til å dedikere de "riktige" detaljene.
    Men du klare ikke ta fra meg gleden med å lete etter det jeg mene passer mine preferanser, som på ingen måte kan samelignes med dine, men som til gjengjeld er de eneste jeg kjenner:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ikke en sjanse med fullskala med dette oppsettet. Høyttalerene sprer så bredt at rommet tar over.
    Ekstrahøyttalerene ruller av naturlig. Forsøkte å kutte de tidligere, men opplevde kun ulemper med det.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Med andre ord, no free lunch her heller :cool:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Godt å bli påminnet at vi vanlige ikke utøvende har et handikap når det kommer til å dedikere de "riktige" detaljene.
    Men du klare ikke ta fra meg gleden med å lete etter det jeg mene passer mine preferanser, som på ingen måte kan samelignes med dine, men som til gjengjeld er de eneste jeg kjenner:)
    Hva som er de riktige detaljene varierer fra stilart til stilart i mine øyne. Tenkte som vanlig først og fremst på akustisk musikk når jeg skrev det.
    Jeg prøver kun å skape entusiasme rundt lyd med trådene mine, så hvis jeg tar fra noen gleden med skribleriene så får jeg heller legge inn årene.
    Når det gjelder oppsettet ditt så er jo det noe av det beste jeg har hørt, så preferansene liker hvertfall jeg godt.

    Noe helt annet, holdt OHFC forestillinger i Konserthuset på lørdag også? Jobbet og spilte konsert i storsalen der hele lørdagen, men hadde jeg visst hva som foregikk i lille sal så hadde det vært relativt enkelt å sneket seg til en lytt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Godt å bli påminnet at vi vanlige ikke utøvende har et handikap når det kommer til å dedikere de "riktige" detaljene.
    Men du klare ikke ta fra meg gleden med å lete etter det jeg mene passer mine preferanser, som på ingen måte kan samelignes med dine, men som til gjengjeld er de eneste jeg kjenner:)
    Hva som er de riktige detaljene varierer fra stilart til stilart i mine øyne. Tenkte som vanlig først og fremst på akustisk musikk når jeg skrev det.
    Jeg prøver kun å skape entusiasme rundt lyd med trådene mine, så hvis jeg tar fra noen gleden med skribleriene så får jeg heller legge inn årene.
    Når det gjelder oppsettet ditt så er jo det noe av det beste jeg har hørt, så preferansene liker hvertfall jeg godt.

    Noe helt annet, holdt OHFC forestillinger i Konserthuset på lørdag også? Jobbet og spilte konsert i storsalen der hele lørdagen, men hadde jeg visst hva som foregikk i lille sal så hadde det vært relativt enkelt å sneket seg til en lytt.
    Entusiasme er bra og utprøving av litt nye ting er spennende. Bare litt kameratslig erting, er jo blitt over 50 og er en stabukk som ikke viker en tomme for hva jeg tror på.
    De holdt på hele lørdagen også - synd du ikke fikk med deg det
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Å tro på seg selv er en av de viktigste forutsetningene for å lykkes i min bok, så du har nok et poeng der. Viktig er det også å respektere de som har en annen tro.
    I musikkverden er det relativt mange sterke autoriteter vil jeg si og nærmest ingen spiller likt, men det er ikke sjelden at vokse/oppgående professorer predikerer at sin metode og måte å tenke på er den eneste riktige.

    Jeg koser virkelig meg foran anlegget og har virkelig "kommet hjem", men jeg er også helt sikker på at dette ikke noen gang kommer til å bli din greie.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.436
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nyheten om den nye fløytisten ble lagt merke til her, ja.
    Det blir vel til at jeg kikker litt nøyere ned fra balkongen i tiden framover.
    Vidar Austvik, solofløytist gjennom mange år, er litt for ung til å bli pensjonist, men mulig han stepper ned i rekkene. Han er en av de mest respekterte og markante av gamlekara i SSO.
    Tenker vi får ta oss et glass i baren i pausen ikveld, snoke og sludre litt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.436
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den unge fløytisten Ingrid er forøvrig lillesøster til den eminente jazzsaksofonisten Marius Neset.
    Ser ut som resten av familien kan lire av seg noen låter også. Tungt belastet fra barnsben av.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nyheten om den nye fløytisten ble lagt merke til her, ja.
    Det blir vel til at jeg kikker litt nøyere ned fra balkongen i tiden framover.
    Vidar Austvik, solofløytist gjennom mange år, er litt for ung til å bli pensjonist, men mulig han stepper ned i rekkene. Han er en av de mest respekterte og markante av gamlekara i SSO.
    Tenker vi får ta oss et glass i baren i pausen ikveld, snoke og sludre litt.
    Kos deg på konsert!
    Har inntrykk av at det ofte er en god løsning at den gamle soloblåseren trapper ned og gir plass til nye krefter. På den måten får man støttet og integrert den nye i orkesterkulturen og ideelt sett beskyttet litt i en overgang. Problemet er at det sjelden skjer frivillig og da kan det slå andre veien.
    Antakelig veldig store sko å fylle rent personlig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Den unge fløytisten Ingrid er forøvrig lillesøster til den eminente jazzsaksofonisten Marius Neset.
    Ser ut som resten av familien kan lire av seg noen låter også. Tungt belastet fra barnsben av.
    Glemte å svare på denne. Marius er en flink og hyggelig fyr. Har vært heldig og jobbet med han noen ganger.
    Tror nesten man må være arvelig belastet hvis man skal få fart i karrieren så tidlig som Ingrid har gjort. Konkurransen på fløyte er faktisk det instrumentet konkurransen er hardest (med trompet på en klar 2 plass), 23 år er veldig ungt. Godt gjort av både Ingrid, men også orkesteret som tar sjansen. Tipper de vinner på det på lang sikt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Så var det helg igjen. Har vært syk og hjemme fra jobb i noen dager nå og ligget på sofaen med anlegget rullende hele dagen.

    Har reflektert litt over MS Trompet sin nye retning. Synes egentlig at det er litt rart at et anlegg som er så GALT på alle måter kan være det jeg synes låter bra og engasjerende. Ikke kan man lese seg til det heller.
    Synes også det er litt rart at "Flerkanalsstereo explained" gikk så ubemerket hen etter flere hundre visninger. Hadde nesten regnet med litt storm jeg... Tolker det positivt. Den som tier samtykker eller noe slikt. Har nylig lest tråden om Gaia høyttalerene og det har helt klart skjedd mye positivt med HFS siden den gang. Engasjementet er klart mer kunnskapsbasert enn det var på den tiden. Det er bra.

    Må skryte litt av Lynx. Jeg spilt PC basert nå i flere år og alltid slitt litt med hikking. Spesielt i oppstart har systemet vært litt mindre stabilt enn jeg har likt. Etter at Lynx kom i hus har jeg hatt null problemer. Kan være proffbransjen har noen ess i ermet når det kommer til stabil pcavspilling rett og slett.

    Ellers så klør det i fingrene etter å kjøpe ny musikk! Er det noen av klassisk elskerene som frekventerer tråden som har noen blodhete tips om nyutgivelser man bare må ha. Så Gramophone kåret Claudio Abbados siste konsert med Lucern FO og Bruckner 9 til årets album, så den er på blokka, men vil gjerne ha flere. Fyr løs med hete tips. Kammersalen har åpnet og trenger frisk blod. :)

    Bruckner 9.jpg



    God helg!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nå har det vært litt for mye hifi her en stund. Det får vi gjøre noe med...

    Det er tid for ny James Bond film. For oss trompetnerder (og faktisk for hardbarka James Bondfans) er det litt spesielt siden det er første filmen supertrompetisten Derec Watkins ikke spiller. Han har spilt en feature trompetrolle på soundtracket i alle filmene helt siden han var 17 år. Han og døde av kreft i 2013. Trompetnerd som jeg er har jeg ofte litt vanskelig for å fokusere på actionscenene på kino pga trompetspillet. Nå blir det veldig spennende å se om de har funnet en god erstatter eller om lydbildet faktisk endrer seg. Vi krysser fingre.


    Vi tåler vel en reprise.... Posta den et par ganger nå.



     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Engasjementet er klart mer kunnskapsbasert enn det var på den tiden. Det er bra.
    ..
    Jeg tror internett med informasjonsutveksling har mye å si for utviklingen her.
    Går an å plukke opp ting som andre finner ut av, og en trenger ikke mange vekttall i elektroakustikk for å prøve ut ting selv.

    Jeg har prøvd å få tak på mere eksakt hva du oppnår med ditt nye oppsett, og hvorfor det blir slik du ønsker.
    Det som er interessant her er at referansen for hva du vil oppnå er live musikk, men også minst ett annet oppsett som du opplever greier dette rett, og dette var ikke multikanal - slik har jeg forstått det fra innleggene i tråden her.

    Som jeg skrev tidligere har jeg prøvd ut noe som var ment å skulle ligne, men siden oppsettet og rom er såpass forskjellig så tviler jeg på at det jeg hørte her er representativt.

    Jeg opplever det mere som om det kommer an på smak og behag, mens oppsettet ditt nå beskrives som et bedre lydbilde.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    ..
    Engasjementet er klart mer kunnskapsbasert enn det var på den tiden. Det er bra.
    ..
    Jeg tror internett med informasjonsutveksling har mye å si for utviklingen her.
    Går an å plukke opp ting som andre finner ut av, og en trenger ikke mange vekttall i elektroakustikk for å prøve ut ting selv.

    Jeg har prøvd å få tak på mere eksakt hva du oppnår med ditt nye oppsett, og hvorfor det blir slik du ønsker.
    Det som er interessant her er at referansen for hva du vil oppnå er live musikk, men også minst ett annet oppsett som du opplever greier dette rett, og dette var ikke multikanal - slik har jeg forstått det fra innleggene i tråden her.

    Som jeg skrev tidligere har jeg prøvd ut noe som var ment å skulle ligne, men siden oppsettet og rom er såpass forskjellig så tviler jeg på at det jeg hørte her er representativt.

    Jeg opplever det mere som om det kommer an på smak og behag, mens oppsettet ditt nå beskrives som et bedre lydbilde.
    Takk for tankene! :)

    Ja, internett har betydd enormt. Spørsmålet som etterhvert reiser seg er om det kan bli for mye "internettkunnskap", men det er en helt annen diskusjon.

    Jeg skjønner at du ikke helt får taket på flerkanalsstereo, har litt problemer med det selv, men det settes pris på at du prøver. Du har oppfattet meg rett. Jeg opplever dette som en forbedring når det kommer til formidling av akustiske instrumenter og mest sannsynlig formidling av opptaksrom. Når det kommer til studiomusikk går det mer over til å handle om smak.

    Tror svaret ligger i de akustiske forbedringene man kan oppleve med et flerkanals filmspor som jeg tror man kan oppleve med et isolert pistolskudd som er panorert i front og forsinket i bakkanaler. Man mister vanligvis mye av opplevelsen når en spiller av det samme uten bakkanaler. Har man levende nok rom og høyttalere som er direktive nok tror jeg man kan få til samme effekten hvis man spiller høyt nok.
    Det ligger i ordet at akustisk musikk og instrumenter og andre akustiske hendelser skal kommunisere med rommet.

    Jeg opplever også at strålingsimpedansen er essensiell i frekvensområdet fra 100hz og oppover når man skal gjengi instrumenter som fra naturens side sprer lyden ulikt. Ikke kun i direktelyden, men også hvordan faseforholdet på refleksjoner de lydbølgene skaper i rommet. Ved to stereokilder er dette oftest låst, men ved flere kilder med ulik plassering kan man få variasjon på strålingsimpedansen fra frekvens til frekvens og dermed forvirre hjernen nok til å tro på et lydbilde med for eksempel en tromme og en fiolin som vil ha veldig ulik strålingsimpedanse. Dette oppfatter jeg blir bedre og gir et mer variert refleksjonsmønster med flere kanaler.

    Fysisk opplevelse av lyd er spennende og jeg oppfatter at vi er ganske samstemte der fra før. Har du sittet på et tog noen gang og opplevd at toget gir risting og vibrasjoner. Så skrur man på noise cancelling på hodetelefoner og mye av den fysiske opplevelsen forsvinner. Det er rett og slett lyden gjennom ørene som gir denne fysiske opplevelsen.
    I konsertsalakustikk har man begynt å utarbeide et kvalitativt måleparameter for konsertsaler som heter engagement. Dette handler om både det man i lytteromsakustikken omtaler (litt banalt kanskje) som omsluttende lydbilde (styring av tidlige refleksjoner), men aller viktigst, opplevelse av hørbarhet og fasekorrekthet mellom overtonene mellom 800-4000hz. Dette er handler direkte om sammenheng mellom direktelyd, tidlige refleksjoner og combfiltering (etterklang) som igjen er knyttet opp til strålingimpedanse. Ved volumjustering mellom frontkanalene og forsinket direktelyd bakfra kan man justere forholdet direktelyd/combfilter som gir bedre engagement. Dette vil jo kun fungere i et ganske levende rom.

    Her kommer Audiolense inn og høyttalerkorrigerer fasekorrekthet i det frekvensområdet.

    Jeg tror mesteparten av min opplevelse av forbedring ligger i parameteret engagement. Dette kan man også få til bedre i ren stereo, men fordrer hornhøyttalere i stor størrelse kombinert med diolbaserte basser. Når det kommer til rene audiofile parametre som renhet, holografi og det jeg kaller for "plukkedetaljer" (anslag på streng, eller andre nærmikkingsdetaljer) så tror jeg det skjer en liten degradering her ved flere kanaler.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Har man levende nok rom og høyttalere som er direktive nok tror jeg man kan få til samme effekten hvis man spiller høyt nok.
    ..
    Nettopp.
    Og jeg tror heller ikke det behøves så veldig levende rom heller, når ting er gjort rett.
    Et lydanlegg for reproduksjon skal ha god lyd og gi en flott opplevelse også på veldig lavt lydvolum, men det blir noe helt annet i forhold til realisme og engasjement når en drar opp volumet.
    Problemet er at dette får du ikke i et system kjøpt i en butikk.


    ..
    Når det kommer til rene audiofile parametre som renhet, holografi og det jeg kaller for "plukkedetaljer" (anslag på streng, eller andre nærmikkingsdetaljer) så tror jeg det skjer en liten degradering her ved flere kanaler.
    Tenkt på at mye av dette faktisk er ulyder som de har prøver å minimere når de gjør en produksjon?
    Sjelden man sitter med nasen inni fiolinen på konsert..

    Her er det også et par observasjoner som er relevante i forhold til valgt lydnivå - når volumet økes, så fremstår alle disse nyanserte detaljene plutselig som helt tydelige og klare lyder.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    ..
    Har man levende nok rom og høyttalere som er direktive nok tror jeg man kan få til samme effekten hvis man spiller høyt nok.
    ..
    Nettopp.
    Og jeg tror heller ikke det behøves så veldig levende rom heller, når ting er gjort rett.
    Et lydanlegg for reproduksjon skal ha god lyd og gi en flott opplevelse også på veldig lavt lydvolum, men det blir noe helt annet i forhold til realisme og engasjement når en drar opp volumet.
    Problemet er at dette får du ikke i et system kjøpt i en butikk.
    Enig, men det krever refleksjonsstyring. Har hjulpet folk med å få til liknende effekter i lytterom med to kanaler. Det går, men det føles som man jobber litt i motvind.

    Så er det litt morsomt at man kan ut noe av de kvalitetene som systemer du tenker på bare ved å legge til noen ekstra kanaler.


    ..
    Når det kommer til rene audiofile parametre som renhet, holografi og det jeg kaller for "plukkedetaljer" (anslag på streng, eller andre nærmikkingsdetaljer) så tror jeg det skjer en liten degradering her ved flere kanaler.
    Tenkt på at mye av dette faktisk er ulyder som de har prøver å minimere når de gjør en produksjon?
    Sjelden man sitter med nasen inni fiolinen på konsert..

    Her er det også et par observasjoner som er relevante i forhold til valgt lydnivå - når volumet økes, så fremstår alle disse nyanserte detaljene plutselig som helt tydelige og klare lyder.[/QUOTE]
    Stemmer nok det, hvertfall hvis produsenten er bevisst på hvordan instrumenter skal lyde. Selv føler jeg meg ganske blank på hvordan elgitar skal mikses i de ulike genrene og innhenter hjelp på det, så siden de fleste lydfolk har bakgrunn fra forsterket musikk skal jeg ikke uttale meg for strengt. ;)
    Utstyr eller innspillinger som forsterker disse lydene har aldri fenget her naturlig nok.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.436
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ja dette er gode nyheter! Synes platebutikken i bokhandelen på Eldorado er god, men det er kjempegode nyheter med en sånn type butikk.
    Støtte forresten på innehaveren av Aktiv klassisk på et bruktmarked i går. Veldig hyggelig gjensyn. Han hadde saumfart vinylen og funnet gull. Han var raus og tilbydde meg den ene. Han mente det var musikk som var midt i blinken for meg. Hyggelig mann.
    Det er trist å ikke ha nærkontakt med plateguruene lenger....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Bevar Forsvarets musikk

    Nå skal jeg for en gang skyld være litt seriøs her.

    Forsvarssjefen har foreslått en sentralisering av forsvarets musikk. Det betyr at dagens forsvarskorps skal kuttes ned til 100 mann og sentraliseres i Oslo.
    Forsvarets musikk består av korps i Oslo, Horten, Bergen, Trondheim og Harstad på mellom 28-38 heltidsansatte musikere. Disse korpsene gjør store og små oppdrag i innland og utland hele året. Fra små grupper til hele korps både militære og sivile oppdrag. De er allsidige og behersker både klassisk, pop og jazz.
    Forsvarets stabsmusikkorps har akkurat vært i Ungarn og spilt for fulle hus og vill jubel i flotte konsertsaler. Stabsmusikken ble blant annet nominert til Grammy med 2L i 2013. Det musikalske nivået er så høyt vi kan få i Norge.

    Det viktigste med Forsvarets musikk foruten å bygge bro mellom forsvaret og det norske samfunnet synes jeg er å videreføre kulturarv. Jeg som selv er kulturarbeider ser hvor viktig det er med viderføring av kulturelle verdier i mindre lokalsamfunn. Den geografiske plasseringen til korpsene og det store nedslagsområdet sikrer dette. Her bidrar forsvarets musikk med mer enn man kan tenke seg. Det er for eksempel utenkelig at det nye Stormen konserthus i Bodø hadde blitt noe av uten korpset i Harstad. Harstadkorpset er kjempeviktig for hele den nordlige landsdelen.

    På "fritida" jobber de fleste musikerene med musikkopplæring ved lokale kulturskoler eller korps, arrangerer egne festivaler og bidrar med generell kulturkompetanse i nærmiljøet og holder hjulene i gang.
    De fleste tenker at Forsvarets musikk kun holder hjulene i gang i korpsmiljøet, men jeg skal love at man kommer til å merke ringvirkinger langt utenfor korpsmiljøene hvis de blir sentralisert i Oslo. Katastrofe for kompetansen i norsk kultur vil jeg si og konsekvensene kommer til å bli betydelige.

    Penger: dette handler om penger. Forsvaret vil ikke bruke 0.3 prosent av budsjettet sitt på musikk. Ved å sentralisere må det bygges nye konsertlokaler og de 100 skal serve militæroppdrag i hele landet. Noe som betyr fly og reising lengre avstander enn tidliere. Summene denne sentraliseringen kommer til å koste er enorme og det vil ta mange år (mener det er over 20 år) før Forsvaret faktisk vil begynne å spare penger på denne omleggingen.

    Jeg vil be deg som leser denne tråden og som er glad i norsk musikk og kultur skrive under dette oppropet for å bevare Forsvarets musikk.

    Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands - Opprop.net
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Flott flott, takk karer!

    Synes dette støttebrevet treffer spikeren på hode. Ikke hvem som helst som er avsender heller. :)


    Til Forsvarsdepartementet
    ved statsråd Ine Marie Eriksen Søreide
    Kulturdepartementet
    ved statsråd Thorild Widvey



    BEVAR FORSVARETS MUSIKK
    Et samlet musikkmiljø oppfordrer politisk ledelse til å opprettholde Forsvarets musikk på dagens nivå, og bygge ut korpsene i tråd med tidligere anbefalinger i Stortingsmelding 33 (2008-2009) Kultur å forsvare.
    Forsvarsmusikken som kulturinstitusjon er altfor betydningsfull til at den kan reduseres til et rent forsvarspolitisk spørsmål.
    Vi legger følgende til grunn for vår oppfordring:

    • Forsvarskorpsene utfører et betydelig arbeid som Konsertkorps, på festivaler og festspill, nasjonalt og internasjonalt, på minnestunder, i medaljeseremonier, begravelser og stortingsåpning, på eldreinstitusjoner, i barnehager og skoler. De holder et profesjonelt nivå, der medlemmene har årelang utøvende musikkutdanning. Korpsene holder i dag samlet ca. 700 konserter pr. år. Med ett sentralisert korps, med antall årsverk begrenset oppad til 100, vil produksjonen bli drastisk redusert. Samtidig vil reisekostnadene kunne bli langt større enn i dag dersom ett korps skal ivareta oppdrag rundt i hele landet. Mesteparten av forsvarskorpsenes virksomhet foregår i dag utenfor hovedstaden.

    • Dagens kulturpolitiske plattform løfter fram desentralisering som viktig begrep, samt vedlikehold av nasjonale kulturinstitusjoner. Forsvarssjefens forslag om nedbemanning av Forsvarsmusikken og samlokalisering av musikkvirksomheten i ett korps er på kollisjonskurs med dette. Forsvarets Musikk er en av landets eldste og viktigste kulturinstitusjoner.

    • Forsvarskorpsenes kunstneriske virksomhet har stor betydning for det profesjonelle, lokale musikklivet. En marginalisering av korpsene vil f.eks. ramme symfoniorkestrenes virke, som Trondheim Symfoniorkester, Bergen Filharmoniske Orkester og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, der de leier inn profesjonelle musikere fra Forsvarets korps ved store oppsettinger; en fleksibel og velfungerende løsning.

    • Forsvarskorpsene har i sine respektive regioner stor samfunnsmessig nytte, bl. a. som bærebjelke for andre kulturaktiviteter. De utfører en rekke oppgaver som lærere for barn og unge. De ivaretar et omfattende instruktørarbeid og er involvert i teateroppsetninger, korprosjekter og drift av barne- og ungdomskorps.

    Ca. 70.000 spiller i amatørkorps her i landet. For disse bidrar Forsvarsmusikken til nivåheving, som forbilder, mentorer og dirigenter. Forsvarsmusikken har et tett samarbeid med kulturskolene, der talentfull ungdom får være solister med korpset. Å møte profesjonelle rollemodeller betyr mye for den kunstneriske utviklingen hos unge talenter.

    • Forsvarets fem korps er av stor betydning for musikkutdanningskjeden i Norge. De er viktige arbeidsplasser for utøvende musikere som utdannes ved Norges musikkhøgskole og universitetene (UiT, NTNU, UiB, UiS, UiA). Forsvarsmusikken er også sentral praksisarena underveis i utdanningen. Flere av medlemmene har bistillinger ved studiestedene. En nedbemanning vil ha alvorlige ringvirkninger for rekruttering til utdanningsinstitusjonene og kvaliteten på studiemiljøene.

    Undertegnede oppfordrer politisk ledelse til å sette i gang en prosess for opprettholdelse og styrking av Forsvarets musikk som profilert kulturinstitusjon i Norge, i et langtidsperspektiv.

    Trondheim 23. oktober 2015


    Zafer Özgen
    PhD, Prodekan for utdanning Det kunstfaglige fakultet
    UiT Norges arktiske universitet sign.

    Jørgen Langdalen Instituttleder
    NTNU, Institutt for musikk sign.

    Professor Frode Thorsen Instituttleder
    Griegakademiet – Institutt for musikk,
    Universitetet i Bergen sign.


    Peter Tornquist Rektor
    Norges musikkhøgskole sign.

    Stephan Barratt-Due Rektor og kunstnerisk leder Barratt Due musikkinstitutt sign.

    Dag Jostein Nordaker Instituttleder Universitetet i Stavanger
    Institutt for musikk og dans sign.


    Birte Myhrstad Instituttleder Universitetet i Agder Fakultet for kunstfag

    Institutt for musikk, klassisk og musikkpedagogikk
    sign.

    Tor Lægreid direktør
    Nordnorsk Opera og Symfoniorkester Arctic Philharmonic sign.

    Stefan Sköld Direktør
    Kilden Teater- og konserthus avd. Kristiansand Symfoniorkester
    sign.



    Bernt Bauge Administrerende direktør
    Bergen Filharmoniske Orkester sign.

    Ingrid Røynesdal Administrerende direktør Oslo-Filharmonien
    sign.

    Rolf Lennart Stensø Orkestersjef Kringkastingsorkesteret sign.


    Håvard Vegge Orksteradministrator
    Den Norske Opera & Ballett sign.

    Anders Beyer Festspilldirektør
    Bergen International Festival sign.

    Arve Tellefsen Æresdoktor ved NTNU sign.

    Roar Leinan Direktør
    Trondheim Symfoniorkester sign.

    Astri Pestalozzi Forbundsleder
    Jan Ola Amundsen Daglig leder NASOL
    sign.

    Trude Marit Risnes Administrerende direktør Stavanger Symfoniorkester sign.

    Maria Utsi Direktør
    Festspillene i Nord-Norge sign.

    Petter Myhr Direktør Olavsfestdagene sign.

    http://www.scenekunst.no
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Fant gull på Youtube. Horna til kongen sjøl. Synd opptaket er kort og at lyden er litt dårlig, men for noen folk. Sannsynligvis leser de nærmest notene for første gang.


    Ha hatt en vidunderlig helg med mye legobygging, turer i skogen og fremframføring av blanke toner. Håper dere har hatt det likedan.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Mitt "nye" anlegg fortsetter å vise frem nye innspillinger i ny (og mer interessant) drakt. Det er alltid et mål for meg at "oppgraderinger" skal gi en større bredde av innspillinger som er lytteverdige. Når jeg en sjelden gang er på besøk i HifiOslo sin storstue blir jeg alltid fortalt at motsatt er tilfelle slik at et bedre anlegg skal kle av dårlige innspillinger. Riktig for de, feil for meg. :cool:

    Mahler symfoni nr 5 er en klassiker som finnes i mange versjoner. Spilte Boulez med Wiener phil i dag. En litt middelmådig innspilling skal man tro omtalen på nettet. Det låter så flott at jeg rett og slett ikke klarer å slå av. Er ikke sikker på om den er spilt inn i Musikverein, men etterklangen er så søt og rund at det er en fryd å lytte til. Wiener philharmonicer har noen ess i ermet med et veldig klanglig særpreg. Da passer det ekstra godt at godeste Boulez gjør de helt transparent og gjennomsiktig. Skulle bare lytte en liten stund og legge meg tidlig, men nå sitter jeg her fortsatt og klarer ikke å slå av.

    Mahler 5.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Den så jeg ikke - synd, som gammel onafonist så vokste jeg opp med Thingnæs, han var titt & ofte å se på tv. God musiker og arrangør også.


    Noen som vet om det sendes i reprise?
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Den så jeg ikke - synd, som gammel onafonist så vokste jeg opp med Thingnæs, han var titt & ofte å se på tv. God musiker og arrangør også.
    Fantastisk fyr på alle måter rett og slett. Programmet byr på mye god musikk og gjensyn med gamle helter og opptak. Nei, dette var deilig tv. Måtte tørke noen tårer faktisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn