Absolutt. De var jo smarte nok til å lure systemet i mange år. Jeg synes det er vanskelig å nekte for at juksinatoren de la inn var skikkelig smart.Skoda - Simply clever
Ja, for hver ny avsløring blir det vanskeligere å bli tatt alvorlig for VW. At såpass mange toppledere fant seg annet å gjøre kort etter første avsløring sier sitt om hvorvidt dette var kjent i toppskiktet. Men de kunne ikke legge alle kortene på bordet fra dag 1, da ville aksjene vært i dass og pen exit blitt umulig. De ville blitt eskortert ut i håndjern.Ja, men det var for en uke siden. Nå eskalerer VW-saken såpass ut av kontroll etter at det ble "oppdaget" fusk med bensinbilene også at tyske myndigheter vil innføre strakstiltak og begynner å teste bilene umiddelbart.
Til alle som måtte mene at tyske myndigheter vil redde konsernet VW/VAG for enhver pris. Hvorfor det? Bilproduksjon på slike volum er jævlig dyrt, forbrenningsmotorer er til skade for klima og miljø, industrien er avhengig av subsidier og letthendt regulering - og alternative kjøretøy er i ferd med å bli de foretrukne. Å holde liv i en skadeskutt dinosaur vil etterhvert fortone seg som et dårlig valg. Heller plukke det som kan brukes til mer tidsriktige løsninger, og la resten dø.
Merket er Kaputt, og verre skal det bli.
750 000 ansatte. Tyske (del)stat som medeier. Største kunde til en rekke større tyske selskaper. En konkurs vil berøre millioner av arbeidsplasser når ringvirkningene taes med.Til alle som måtte mene at tyske myndigheter vil redde konsernet VW/VAG for enhver pris. Hvorfor det? Bilproduksjon på slike volum er jævlig dyrt, forbrenningsmotorer er til skade for klima og miljø, industrien er avhengig av subsidier og letthendt regulering - og alternative kjøretøy er i ferd med å bli de foretrukne. Å holde liv i en skadeskutt dinosaur vil etterhvert fortone seg som et dårlig valg. Heller plukke det som kan brukes til mer tidsriktige løsninger, og la resten dø.
Merket er Kaputt, og verre skal det bli.
Jepp, tror jeg også. Mange som mener noe om fremtiden til VW - kun spekulasjoner...750 000 ansatte. Tyske (del)stat som medeier. Største kunde til en rekke større tyske selskaper. En konkurs vil berøre millioner av arbeidsplasser når ringvirkningene taes med.Til alle som måtte mene at tyske myndigheter vil redde konsernet VW/VAG for enhver pris. Hvorfor det? Bilproduksjon på slike volum er jævlig dyrt, forbrenningsmotorer er til skade for klima og miljø, industrien er avhengig av subsidier og letthendt regulering - og alternative kjøretøy er i ferd med å bli de foretrukne. Å holde liv i en skadeskutt dinosaur vil etterhvert fortone seg som et dårlig valg. Heller plukke det som kan brukes til mer tidsriktige løsninger, og la resten dø.
Merket er Kaputt, og verre skal det bli.
Noen dinosaur er de ikke. De er langt om ikke lengst framme på alteernative drivkilder også, selv om du ikke har sett dem på veien ennå (nye Phaeton kommer som helelektrisk bla).
Om ett år er alt glemt og aksjene er på vei opp....
Ja, analytikere er jo de som "(full)treffer" hele tiden...^Analytikere i ledende utenlandske investeringsselskap melder at de har sluttet å prøve å forstå hva det er VW holder på med. Eneste forklaring må være at man har besluttet å begå selskapsmessig selvmord.
Derfor er din optimisme strålende å observere og gleder dypt! Også i Wolfsburg!
Tja, det var ingen som så for seg at giganter som Enron, World Com eller Lehman Brothers kunne gå konk heller, men de gjorde de til slutt. Ikke at jeg med det tror at VW går konk, men at et selskap er stort, har/hadde store inntekter osv osv er ingen garanti for at det er lønnsomt eller liv laga på sikt.Aksjen har gått opp 1,75% i dag og hvis man ser på historikken er de nå nede på 2012 nvå, er ingen grunn til å tro at kursen skal svekke seg ytterligere.
Siden tyske pensjonsfond var blant dem som gikk ut tidlig, før skandalen brast, kan muligens en forklaring være at de ble tipset om at helvete var på vei for VAG. Vårt eget pensjonsfond, derimot, fikk ikke slike tips.Tja, det var ingen som så for seg at giganter som Enron, World Com eller Lehman Brothers kunne gå konk heller, men de gjorde de til slutt. Ikke at jeg med det tror at VW går konk, men at et selskap er stort, har/hadde store inntekter osv osv er ingen garanti for at det er lønnsomt eller liv laga på sikt.Aksjen har gått opp 1,75% i dag og hvis man ser på historikken er de nå nede på 2012 nvå, er ingen grunn til å tro at kursen skal svekke seg ytterligere.
Hvordan forklarer du eksempelvis fallet fra 240 Euro/aksje (toppen i 2015 og til 165 (kursen før dieseljukset ble kjent) ? DAX-indexen (den viktigste aksjeindeksen i Tyskland) fallt kun 10% i det tidsrommet men WV fallt ca 25%. Det er ikke mye her i verden som er sikkert, og i alle fall ikke aksjekursen på enkeltselskaper.
Men de derimot kan jo sikkert få et fargerikt etikkdiplom for ikke å ha gitt noen en grunn til å tipse dem om slike forhold.Siden tyske pensjonsfond var blant dem som gikk ut tidlig, før skandalen brast, kan muligens en forklaring være at de ble tipset om at helvete var på vei for VAG. Vårt eget pensjonsfond, derimot, fikk ikke slike tips.
Kritisk? Bare påpeker at mange fremsetter rablende morsomme dommedagsteorier om hva som skjer med VW. Stort sett graut.Morsomt å være kritisk til kritikere for at de bare spekulerer og synser om VW's fremtid når man faktisk gjør akkurat det samme selv.
Vis vedlegget 346890
Og apologetene vært komplett på jordet. Men det er fornøyelig støy.
Elektriske biler vil bli det totalt dominerende inne får år. Det er absolutt ingen grunn til at de ikke skulle bli det. Fordelene med disse er så totale at det å kjøre noen som er drevet av eksosproduserende lapskaus er som et damplokomotiv i dag. Alle dagens fordeler med dette vil forsvinne.Her er han helt på høyde med f.eks Jay Leno.. som også mener bensinbiler blir rekreasjon i helgene
Vi får nå seElektriske biler vil bli det totalt dominerende inne får år. Det er absolutt ingen grunn til at de ikke skulle bli det. Fordelene med disse er så totale at det å kjøre noen som er drevet av eksosproduserende lapskaus er som et damplokomotiv i dag. Alle dagens fordeler med dette vil forsvinne.Her er han helt på høyde med f.eks Jay Leno.. som også mener bensinbiler blir rekreasjon i helgene
Forbrenningsbiler vil bil veteranbiler. Herlige nostalgiske objekter som man kan kjøre på en søndag og vise frem på store treff på parkeringsplassen ved store kjøpesente en og annen dag de holder stengt.
Fornuftig valg, kvalitet tvers igjennom.Ble en e-golf på meg idagsom bil nr 2
Må jeg skuffe drit i garasjen hvis jeg har en vanlig bil om 20 år? Kommer plutselig bilen til å stå i garasjen å spise høy og Gulrøtter?Og apologetene vært komplett på jordet. Men det er fornøyelig støy. Litt syvende far i huset.
En av utfordringene VW står overfor. Det er tungt å snu skuta når du satset alt for å bli verdens største bilprodusent i antall solgte biler, om markedet er på vei et annet sted. Spørs om det tar så mye som tyve år.
Vis vedlegget 346906
IDDRI sine prognoser er stigende behov for fossilt drivstoff frem til 2030. Store selskaper som BP og Shell har lignende prognoser.Og apologetene vært komplett på jordet. Men det er fornøyelig støy. Litt syvende far i huset.
En av utfordringene VW står overfor. Det er tungt å snu skuta når du satset alt for å bli verdens største bilprodusent i antall solgte biler, om markedet er på vei et annet sted. Spørs om det tar så mye som tyve år.
Vis vedlegget 346906
Og så spørs det da om Tesla blir like gamle som en hest....IDDRI sine prognoser er stigende behov for fossilt drivstoff frem til 2030. Store selskaper som BP og Shell har lignende prognoser.Og apologetene vært komplett på jordet. Men det er fornøyelig støy. Litt syvende far i huset.
En av utfordringene VW står overfor. Det er tungt å snu skuta når du satset alt for å bli verdens største bilprodusent i antall solgte biler, om markedet er på vei et annet sted. Spørs om det tar så mye som tyve år.
Vis vedlegget 346906
Denne tråden startet vel egentlig med bakgrunn i at VW/VAG jukset med motorene fordi de ikke klarte å holde NOx-utslippene nede.Jeg har sett at noen har touchet innom hvorfor det ble jukset i denne tråden, men ikke sett annet enn dissing av VAG for å jukse. Hvem er det egentlig som jukser og hvorfor?
Min oppfatning er at POLITIKERNE igjen bør få skylda, for å skape en opinion som hentyder at biltrafikk er verdens værste synder, og er alene om å ødelegge det miljøet vi er avhengig av for å leve. PISSPREIK!
Det er helt andre miljøsyndere på banen som gjør bilismen til en tankestrek i det hele. Men for all del tro på det den som vil.
Fakta er at POLITIKERNE ikke vet filla om hvordan tingene henger sammen, de blir kun fortalt av embetsverket hva de skal si, og gjør det ukritisk, og uvitende.
Det er muligens heller slik at de vedtatte normene for utslipp fra nye kjøretøy,(EURO6 2014)er for strenge i forhold til hva man kan få til på fornuftig vis med dagens teknologi, og dermed må ingeniørene igjen levere det umulige (og jukse littegrann), istedet for å ta den tid som er nødvendig for å utvikle en bærekraftig løsning, som er ekte miljøvennlig, og som tåler dagens lys. Man kan jo snu problematikken på hodet og spørre om at når det er slik at regelverket gjør innbyggerne i et land, eller som her, brukerne av en tilgjengelig teknologi, til miljøsyndere og forbrytere - er det da brukerne, eller regelverket det er noe galt med???
VAG har mer spesifikt jukset for å oppfylle kravene for dieselbiler i USA som er mye strengere enn i Europa. I Europa er testene såpass meningsløse at det ikke er nødvendig å jukse for å klare de. For øvrig er (privat)bilisme en relativt stor utslippskilde og også en det er mulig å gjøre en del med uten å kuke det til altfor mye. Eller for å si det på en annen måte: Det er mye enklere for Norge å få folk over på elbiler / hybridbiler / fossilbiler med mindre utslipp enn hva det er å slutte å lete etter olje offshore.Jeg har sett at noen har touchet innom hvorfor det ble jukset i denne tråden, men ikke sett annet enn dissing av VAG for å jukse. Hvem er det egentlig som jukser og hvorfor?
Min oppfatning er at POLITIKERNE igjen bør få skylda, for å skape en opinion som hentyder at biltrafikk er verdens værste synder, og er alene om å ødelegge det miljøet vi er avhengig av for å leve. PISSPREIK!
Det er helt andre miljøsyndere på banen som gjør bilismen til en tankestrek i det hele. Men for all del tro på det den som vil.
Fakta er at POLITIKERNE ikke vet filla om hvordan tingene henger sammen, de blir kun fortalt av embetsverket hva de skal si, og gjør det ukritisk, og uvitende.
Det er muligens heller slik at de vedtatte normene for utslipp fra nye kjøretøy,(EURO6 2014)er for strenge i forhold til hva man kan få til på fornuftig vis med dagens teknologi, og dermed må ingeniørene igjen levere det umulige (og jukse littegrann), istedet for å ta den tid som er nødvendig for å utvikle en bærekraftig løsning, som er ekte miljøvennlig, og som tåler dagens lys. Man kan jo snu problematikken på hodet og spørre om at når det er slik at regelverket gjør innbyggerne i et land, eller som her, brukerne av en tilgjengelig teknologi, til miljøsyndere og forbrytere - er det da brukerne, eller regelverket det er noe galt med???