Men at en elev står for en undervisning satt i system har jeg aldri hørt om, håper ikke det er så mange tilfeller av det rundt om.
Det er nok heldigvis svært uvanlig, og ikke minst vanskelig å gjennomføre med tanke på andre elevers innstilling til at en medelev skal lære dem noe, jeg hadde strengt tatt ingen respekt eller autoritet oppi det hele, men det gikk overraskende bra, mitt teoretiske grunnlag viste seg og holde ganske akkurat. Fikk et opplegg vi skulle igjennom med en avsluttende prøve og jeg fikk halt de aller fleste gjennom det, og jeg lærte mye pedagogikk og la opp undervisningen for å treffe alle punkter i læringsutbyttet. Var det noe jeg innså også, var det at det var svært mye ikke-faglig som man skulle ta hensyn til hele tiden. Bare på de to ukene var det alle mulige aktiviteter klassen skulle være med på som ikke var fagrelatert. Læreren jeg hadde det året var også helt fersk som lærer, kom fra næringslivet og trengte kanskje en pause midtveis, hvem vet.
Jeg gikk på den videregående skolen hvor man måtte ha de beste karakterene for å komme inn, men det hjelper lite når de svakeste kommer inn på særskilt grunnlag allikevel, undervisningen gikk altfor langsomt og 6'erne kom på løpende bånd uten at jeg trengte å løfte en finger, utenom å gjøre de enkle tingene jeg fikk beskjed om. Først det andre året før jeg gikk ut i lære, så fikk jeg anledning til å spesifisere mine egne prosjekter som var mer krevende og morsommere fra resten av klassen, det var veldig moro!
Da jeg hadde gått noen år i lære, ble jeg kalt inn på skolen for å motivere elevene, det var visst en liten krise på gang, som hadde eskalert voldsomt i løpet av to år. Hadde jeg ikke før åpnet munnen i auditoriet, så rekker en elev opp hånden og spør om når de fikk gå hjem. Når man i tillegg får spørsmål som er totalt ikke-relaterende til hva denne lille seansen skulle inneholde, tydelig kun for å gjøre meg til latter, så var det egentlig allerede tapt før jeg kom skikkelig igang. Det uroer meg at de aller fleste i den gruppa ikke viste noen form for entusiasme for å lære noe, de var der mest for at foreldrene kan skryte av dem til sine venner og nære familie om at poden er flink og går på skolen. Videregående bør absolutt formes litt mer likt høgskoler, der er det vinn eller forsvinn. Jeg avslutter min ingeniørutdannelse til våren, og fra å være ca. 120 studenter i kullet, er vi nå nede i rett under 60 stykk, helt fra starten av kunne man ganske enkelt peke ut enkeltpersoner og konkludere med at han/hun ikke vil kunne klare det.
Det må en snu-opperasjon til, og noen upopulære avgjørelser må tas, det må settes krav.