Politikk, religion og samfunn Skal skole virkelig være slik?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.590
Antall liker
10.859
Sted
Trondheim
Absolutt - det er ikke alt man kan slå opp. Som i alle andre saker er det en skala mellom to ytterpunkter. Den polske/tsjekkiske skolen fokuserer for mye på faktainnlæring, mens den norske for mye den andre veien. Det ideelle ligger nok et sted imellom dette.
Jeg er ingen tilhenger av det ekstremt demokratiske norske skolen der elevene har flere rettigheter enn plikter, og alt skal være så morsomt og man skal leke seg gjennom skoledagen. Hvis du i skolen lærer at alt skal være morsomt og kunne læres gjennom lek, hva gjør du den dagen du møter noe som er vanskelig/kjedelig/ikke er morsomt, men som du likevel må lære?

Man må lære/huske en del fakta. Hvor skal man ellers begynne å nøste hvis man skal gjennomføre et resonnement?
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
870
Antall liker
1.112
Gikk selv på elektro på videregående. Jeg kom ut derfra med toppkarakterer, men hva hadde jeg egentlig lært? Da min far gikk ut av videregående på elektro, så kunne han en farge-tv "ut og inn" blant annet. Jeg kunne skru sammen et ringeanlegg, et porttelefonanlegg, et knippe El.installasjoner(i hovedsak med ulike brytere), enkle motorstyringer og noe PLS. På elektronikkbiten bygde man en forsterker, et byggesett med bruksanvisning, gjorde det hjemme..! Satt litt på spissen, veldig grunnleggende ting har gitt meg en fordel i videre utdannelse, ingen tvil om det. Det var ingen som strøyk i et eneste fag de årene jeg gikk på vgs, men samtlige kom på skolen, satt opp laptopen og spilte dataspill stort sett hele dagen. Jeg kunne nok helt klart lært mer, men når man er to stykk i klassen som vil lære mye mer, så blir det vanskelig. Året etter ble jeg satt inn i en mye mindre klasse, fikk min egen krok og et stort rom ved siden av. Der fikk jeg utfolde meg fritt. Ble ferdig med pensum til jul det året, så læreren tok ferie, så underviste jeg klassen i to uker.. Sier vel mest om nivået det undervises i, at jeg kunne i det hele tatt evne til å undervise? Først når jeg ble satt inn i en mindre klasse, så ble også jeg tatt hensyn til.

Har en far som har jobbet hardt i alle år, på sine gamle dager ønsket han seg inn i læreryrket innenfor videregående. Sa opp lederstilling og gikk inn i stillingen med en masse iver og lyst. Han sa opp innenfor prøvetiden. Ting var ikke helt som det var da han gikk på skolen. Han var mer en reservepappa enn lærer.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
I Norge tar "alle" videregående og da må jo nivået legges slik at "alle" kan gjennomføre. Nå er det ganske mange år siden jeg gikk ut av gymnaset, og det har neppe blitt bedre med tiden, men en ganske så stor andel av de jeg gikk på skole sammen med hadde lite til intet å gjøre på et universitet, men dit skulle de stort sett uansett. Det er jo gøy å være student og med en broket forsamling fag med begrenset sammenheng og enda mindre plan bak fagvalgene så er veien som regel kort til en jobb som konsulent på et offentlig kontor eller et annet sted hvor utdannelsen har svært begrenset relevans, men man fikk i det minste vært student noen år.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Har en far som har jobbet hardt i alle år, på sine gamle dager ønsket han seg inn i læreryrket innenfor videregående. Sa opp lederstilling og gikk inn i stillingen med en masse iver og lyst. Han sa opp innenfor prøvetiden. Ting var ikke helt som det var da han gikk på skolen. Han var mer en reservepappa enn lærer.
Dette kan jeg si meg enig med din far i.

Den generelle læreplan står meget sterkt sammen med opplæringsloven, noe som er veldig bra etter min mening. Og som vi i Norge bør være stolte over å ha. Det er når elever som har vansker av ulike kategorier skal trumfes igjennom et ordinært skoleløp med ordinere elever at vi har et problem.

Når to til tre elever som alene ville vært utfordrende nok med en til en undervisning, skal under alle omstendigheter igjennom et helt ordinært løp uten noen form for tiltak og ekstra ressurser, er det lett å se at det er i bestefall utfordrende.

Hvem går dette utover? Jo, først og fremst de flinke elevene som kunne blitt supre. For alle har krav til tilpasset opplæring, men i en gruppe blir det automatisk de svake som faktisk får tilpasset opplæringen, for man skal da ikke ha sluttere på videregående skole, alle skal med og da må nivået tilpasses slik at ingen slutter eller stryker/får ikke vurdert. Og da blir det ofte slik som du opplevede i din skolegang, ikke nok utfordringer og interessante oppgaver, læring opphører.

Men at en elev står for en undervisning satt i system har jeg aldri hørt om, håper ikke det er så mange tilfeller av det rundt om.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
870
Antall liker
1.112
Men at en elev står for en undervisning satt i system har jeg aldri hørt om, håper ikke det er så mange tilfeller av det rundt om.
Det er nok heldigvis svært uvanlig, og ikke minst vanskelig å gjennomføre med tanke på andre elevers innstilling til at en medelev skal lære dem noe, jeg hadde strengt tatt ingen respekt eller autoritet oppi det hele, men det gikk overraskende bra, mitt teoretiske grunnlag viste seg og holde ganske akkurat. Fikk et opplegg vi skulle igjennom med en avsluttende prøve og jeg fikk halt de aller fleste gjennom det, og jeg lærte mye pedagogikk og la opp undervisningen for å treffe alle punkter i læringsutbyttet. Var det noe jeg innså også, var det at det var svært mye ikke-faglig som man skulle ta hensyn til hele tiden. Bare på de to ukene var det alle mulige aktiviteter klassen skulle være med på som ikke var fagrelatert. Læreren jeg hadde det året var også helt fersk som lærer, kom fra næringslivet og trengte kanskje en pause midtveis, hvem vet.

Jeg gikk på den videregående skolen hvor man måtte ha de beste karakterene for å komme inn, men det hjelper lite når de svakeste kommer inn på særskilt grunnlag allikevel, undervisningen gikk altfor langsomt og 6'erne kom på løpende bånd uten at jeg trengte å løfte en finger, utenom å gjøre de enkle tingene jeg fikk beskjed om. Først det andre året før jeg gikk ut i lære, så fikk jeg anledning til å spesifisere mine egne prosjekter som var mer krevende og morsommere fra resten av klassen, det var veldig moro!

Da jeg hadde gått noen år i lære, ble jeg kalt inn på skolen for å motivere elevene, det var visst en liten krise på gang, som hadde eskalert voldsomt i løpet av to år. Hadde jeg ikke før åpnet munnen i auditoriet, så rekker en elev opp hånden og spør om når de fikk gå hjem. Når man i tillegg får spørsmål som er totalt ikke-relaterende til hva denne lille seansen skulle inneholde, tydelig kun for å gjøre meg til latter, så var det egentlig allerede tapt før jeg kom skikkelig igang. Det uroer meg at de aller fleste i den gruppa ikke viste noen form for entusiasme for å lære noe, de var der mest for at foreldrene kan skryte av dem til sine venner og nære familie om at poden er flink og går på skolen. Videregående bør absolutt formes litt mer likt høgskoler, der er det vinn eller forsvinn. Jeg avslutter min ingeniørutdannelse til våren, og fra å være ca. 120 studenter i kullet, er vi nå nede i rett under 60 stykk, helt fra starten av kunne man ganske enkelt peke ut enkeltpersoner og konkludere med at han/hun ikke vil kunne klare det.

Det må en snu-opperasjon til, og noen upopulære avgjørelser må tas, det må settes krav.
 
Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
870
Antall liker
1.112
Dette kan jeg si meg enig med din far i.
En kommentar til det, jeg kom i snakk med noen som hadde gått i klassen hans, uten at de visste hvem jeg var, så spurte jeg litt om hva de synes om opplegget han la opp. Det var tydelig at min far "krevde for mye" av dem, og at da han kom inn i undervisningen så ble alt så overveldende, reaksjonen ble å boikotte prøver og lage mest mulig bråk, rett og slett å ikke oppføre seg som en 17-18 åring burde. Det er som kjent ikke lov å hive elever ut av klassen når det strengt tatt behøves, min fars metode var å flytte resten av klassen til klasserommet ved siden av og la bråkmakeren sitte igjen i det tomme klasserommet. Det hjalp til en viss grad.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.088
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Dette må vel kommenteres, vel..For min egen del så jeg at mesteparten av mine medelever hadde store problemer med språkfag på skolen. Det- og samfunnsorienterte fag var min store styrke, så jeg fungerte- ubeskjedent nok- som assistent til læreren både i engelsk og tysk. Men å boikotte prøver- det gjorde vi aldri. Det jeg helst skulle sett er at barna har MINST ETT OBLIGATORISK fremmedspråk fra første klasse. Og systemet kunne godt vært slik det var for tjue år siden. Ro er en av nøklene for å lære.
 
Topp Bunn