8
8x12_TOM
Gjest
Ja, veldig bra med masse "lekkasje" i bassen
Man øker den akustiske impedansen til en vegg som er massiv ved å lime gips på betong.
Hva slags vegg hadde du Atle, hvilken materialetype og tykkelse?
Grunnen til at gips utenpå bindinsgverk absorberer bass er fordi plata vibrerer og det er et porøst absorberende materiale i veggen, limer man rett på betong så er det noe annet.
sitat AtleT:Green glue demper vibrasjon, brukes hovedsaklig for lydisolering, forbedret lydisolering er ikke det samme som bedre akustikk, som regel oppstår flere akustiske problemer i et rom når det lydisoleres, spesielt i bassområdet.Greenglue fungerer finfint til å gjøre veggene mer massive. Kanskje litt dyrt for Bergfinn i denne omgang?
Man øker den akustiske impedansen til en vegg som er massiv ved å lime gips på betong.
Hva slags vegg hadde du Atle, hvilken materialetype og tykkelse?
Grunnen til at gips utenpå bindinsgverk absorberer bass er fordi plata vibrerer og det er et porøst absorberende materiale i veggen, limer man rett på betong så er det noe annet.
sitat AtleT:Green glue demper vibrasjon, brukes hovedsaklig for lydisolering, forbedret lydisolering er ikke det samme som bedre akustikk, som regel oppstår flere akustiske problemer i et rom når det lydisoleres, spesielt i bassområdet.Greenglue fungerer finfint til å gjøre veggene mer massive. Kanskje litt dyrt for Bergfinn i denne omgang?
Om man øker den akustiske impedansen eller ikke ved å lime en gipsplate på veggen er en interessant problemstilling. Jeg tror tvert i mot at i praksis man senker den akustiske impedansen på betongveggen ved å feste gips til den fordi de to materialene har så ulike egenskaper og derfor øke elastisiteten på overflaten lyden treffer, men man vil øke den akustiske impedansen på gipsplaten ved å feste den til betongveggen.
Alle materialer absorberer ved ressonansfrekvens, men Q blir nokså smal. Ved å ha et hulrom med absorberende materiale vil du oppnå to ting. Lavere ressonansfrekvens på gipsplaten og brede ut Q.
En gipsplate limt på veggen vil sannsynligvis ha en lav nok ressonansfrekvens til gi hørbar effekt under 100hz. Ressonansfrekvensen vil nok bli lavest ved å lime den fordi da vil stivheten bli minst og elastisiteten størst. De færreste betongvegger er helt plane og rette og man vil få varierende kontakt med betongen og ulik ressonansfrekvens. En slik løsning vil selvfølgeligvis ikke være like effektiv som en bassfelle pr m2, men siden vegger og tak dekker mange m2 opplevdes rommet mitt helt ulikt før og etter.
Greenglue fungerer i følge nettsiden mest som absorberende mellom lagene, derfor vil det ha både effekt inne i rommet og utenpå. Greenglue vil også brede ut Q rundt ressonansfrekvens.
Vis vedlegget 353628
Senker man akustisk impedans for betongveggen så blir det dårligere lydisolasjon.Om man øker den akustiske impedansen eller ikke ved å lime en gipsplate på veggen er en interessant problemstilling. Jeg tror tvert i mot at i praksis man senker den akustiske impedansen på betongveggen ved å feste gips til den fordi de to materialene har så ulike egenskaper og derfor øke elastisiteten på overflaten lyden treffer
He he, jeg har hvertfall ikke ment at det gir fullgod akustisk kontroll ved å lime opp et lag med gips på betongvegg.Står ingenting om at lydbølgene som blir absorbert ellers ville blitt reflektert tilbake til rom fra vegg.
Rart at green glue ikke annonserer at man kan forbedre akustikken i bassområdet i et rom med betongvegger ved kun å feste et lag gips med green glue, veldig kjent problematikk og kjempestort marked.
Senker man akustisk impedans for betongveggen så blir det dårligere lydisolasjon.Om man øker den akustiske impedansen eller ikke ved å lime en gipsplate på veggen er en interessant problemstilling. Jeg tror tvert i mot at i praksis man senker den akustiske impedansen på betongveggen ved å feste gips til den fordi de to materialene har så ulike egenskaper og derfor øke elastisiteten på overflaten lyden treffer
Når vi diskuterer disse parametrene så er det ganske mange ting som spiller inn, skal ikke si jeg har full oversikt, det er også refraksjon som potensielt kan ha en påvirkning, fint om en akustiker stikker hodet innom
Blir fort eksperimentering som krever mye tid og en del penger og det er mye arbeid å gipse to flater i en stue, spesielt overgangene ved lister/mot tak.
Ser ikke at ressonansfrekvenser er tatt med her. Høyere tetthet materialet har jo lavere ressonansfrekvens, mens høyere stivhet gir høyere frekvens. Dette vil si at det kan være forskjell på ressonansfrekvensen på gipsplaten avhengig av hvor mange skruer den er festet med eller om den er limt.Link med absorbsjons-koeffisient for ulike materialer, betong i brukt i boligblokker tilsvarer normalt "dense concrete", betong kan ha ulik densitet/porøsitet/intern demping.
Sound Absorption Coefficients
Poenget mitt med å feste gipsplater på veggen var jo nettop å dempe uønskede vibrasjoner/resonanser, ikke demping av bassen. Der vil jeg bruke bassfeller som f.eks. Modex. Jeg tror vibrasjonene i veggene forsterker rom modene jeg har her. Mulig jeg tar feil, men jeg har lyst å forsøke likevel.He he, jeg har hvertfall ikke ment at det gir fullgod akustisk kontroll ved å lime opp et lag med gips på betongvegg.Står ingenting om at lydbølgene som blir absorbert ellers ville blitt reflektert tilbake til rom fra vegg.
Rart at green glue ikke annonserer at man kan forbedre akustikken i bassområdet i et rom med betongvegger ved kun å feste et lag gips med green glue, veldig kjent problematikk og kjempestort marked.
Senker man akustisk impedans for betongveggen så blir det dårligere lydisolasjon.Om man øker den akustiske impedansen eller ikke ved å lime en gipsplate på veggen er en interessant problemstilling. Jeg tror tvert i mot at i praksis man senker den akustiske impedansen på betongveggen ved å feste gips til den fordi de to materialene har så ulike egenskaper og derfor øke elastisiteten på overflaten lyden treffer
Når vi diskuterer disse parametrene så er det ganske mange ting som spiller inn, skal ikke si jeg har full oversikt, det er også refraksjon som potensielt kan ha en påvirkning, fint om en akustiker stikker hodet innom
Blir fort eksperimentering som krever mye tid og en del penger og det er mye arbeid å gipse to flater i en stue, spesielt overgangene ved lister/mot tak.
Tror markedet greenglue og mye av akustikkbransjen hendvender seg til er til studioer og kinoer som bygger rom fra grunnen eller har behov for god akustisk kontroll. De fleste vet at betongrom byr på problemer.
For hifientusiaster finnes det masse små knep som kan få rommene til å lyde bedre.
Det jeg mener er at utgangspunktet for lyden faktisk kan bli en god del bedre kun ved å montere opp et lag med gips, men det er langt derfra til anakoisk kontroll selvfølgelig.
Man får ikke dårligere lydisolasjon gjennom betongveggen selv om lyden ikke reflekteres like kraftig på den pålimte gipsplata.
Da kan du tenke deg hva som skjer hvis du skal ha absorbenter som virker langt ned i frekvens. At det kreves dramatisk mye mer av forsterkere og høyttalere ved høye lydtrykk, er noe man må forholde seg til. Selv har jeg høyttalere som skal tåle 400 watt, og et par subwoofere på hver side for å hjelpe til. For de heftigste musikkstykkene på helt realistiske lydtrykk, er ikke det jeg har godt nok for lydtrykk over 108-110 dB. Jeg sitter dog ganske nære høyttalerne, og det tjener jeg noen dB på. Med EQ og rombidrag i bassen, synes jeg at det er ganske dugelig slik det står nå.En ting som slår meg etter å ha dempet moderat med ca 4,5 m2 på veggene er at dette stjeler mye headroom og SPL fra anlegget.
Dette irriterer meg litt, ikke så mye.
Jeg har brukbart med effekt (1,5 Kw) men svært begrenset membran areal. 1 stk. 9" i sub.
Og to 7" og to 1" tweerere i monitorene, men får likevel dratt på ganske bra.
Har ennå ikke fått den gule SPL lampa på monitorene til lyse, men den grønne clipping lampa begynner å blinke tidligere enn før.
No free lunch med andre ord.
B
Har forstått at det stjeler litt, men ikke at det skulle være så ille. Dette aspektet er nesten litt underkommunisert. Uansett, jeg kommer til å følge planen med skikkelig akustiske tiltak i hjemmekinoen når den står klar. Evaluering om jeg trenger nytt utstyr får komme i etterkant når jeg har fått testet.Mine høyttalere klarer rundt 115db helt ned med all dempingen min. Uten dempingen klarte jeg fint 125db. Så du taper fort 6-10db med et par skikkelige bassfeller. Dette er 4stk 15 tommere med følsomhet på rundt 100db
Skjønner, da ble jeg litt beroliget igjen Har litt sub kapasitet allerede så det kan være det holder.Det er jo uansett i bunn dette problemet forekommer. Det er jo bare å supplere med flere subber dersom man skulle føle behov for det. Oppover i frekvens har man gjerne nok kapasitet uansett sålenge frontene blir avlastet nedover.
Pleier ikke å tulle. Jeg snakker om bassområdet. Har sett på en del målinger nå og det er vanskelig å finne noe mer tap enn 0,5 dB. Unntakene er når en smal dip øker, men det kan gå begge veier med tiltak.Nå må du tulle? Ikke mer enn 1db?
Mulig skruer har noe å si.Ser ikke at ressonansfrekvenser er tatt med her. Høyere tetthet materialet har jo lavere ressonansfrekvens, mens høyere stivhet gir høyere frekvens. Dette vil si at det kan være forskjell på ressonansfrekvensen på gipsplaten avhengig av hvor mange skruer den er festet med eller om den er limt.Link med absorbsjons-koeffisient for ulike materialer, betong i brukt i boligblokker tilsvarer normalt "dense concrete", betong kan ha ulik densitet/porøsitet/intern demping.
Sound Absorption Coefficients
Takk for svar Henrik!Mulig skruer har noe å si.Ser ikke at ressonansfrekvenser er tatt med her. Høyere tetthet materialet har jo lavere ressonansfrekvens, mens høyere stivhet gir høyere frekvens. Dette vil si at det kan være forskjell på ressonansfrekvensen på gipsplaten avhengig av hvor mange skruer den er festet med eller om den er limt.Link med absorbsjons-koeffisient for ulike materialer, betong i brukt i boligblokker tilsvarer normalt "dense concrete", betong kan ha ulik densitet/porøsitet/intern demping.
Sound Absorption Coefficients
Noe som gjør veldig stor forskjell er stender/bjelkeslag avstand, større avstand=lavere frekvens.
Når det gjelder betong så er det nok ofte stor forskjell på takflaten og sidevegger, etasjeskiller kan gjerne være hulldekke, og vegger massiv betong.
Du nevnte tidligere at green glue øker massen til veggen, for at man skal øke massen til en vegg med et nytt materiale slik at resonans frekvensen skal gå ned så må limet være "fast" f.eks epoxy (de to veggelementene kobles til en enhet), green glue er elastisk, selv om man bruker skruer i tillegg til green glue så fungerer det annerledes.
Nedenfor en link med fra Green glue, de beskriver at lyd som ellers vill gått ut gjennom veggen blir absorbert.
Entertainment | Green Glue
Sier ikke at dette ikke kan fungere, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon som støtter opp under en generell tommelfingerregel for bruk av gips utenpå betongvegger for å forbedre akustikken i rom (med eller uten green glue imellom).
Hvis dette mot formodning fungerer på generelt grunnlag, at gipsplata vibrerer og friksjonen som følge av den "grønne tyggegummien" mot betongvegg absorberer/jevner ut bassresponsen i rommet, da bøjer jeg meg i hatten, da har du funnet den "hellige gral".
p.s green glue brukes i mange andre settinger en studio/kino, jeg har selv lydisolert et kunstatelier som var nabo med en frisørsalong med greenglue/gips.
Ser at bergfinn skriver at veggen trolig ikke er betong, så deler av diskusjonen blir litt på siden.
dB er ikke en lineær skala. En reduksjon eller heving på f.eks. 3 dB er mye. Dramatisk var kanskje et sterkt ord, men at omfattende akustiske tiltak kan ha stor innvirkning både på opplevd og reelt lydtrykk er helt sikkert. I mange tilfeller kan en heving på 3 dB kreve en 2-300 watt ekstra. Det er slikt som hornfolket ler av...Stjeler virkelig akustikk tiltak så mye at det kreves "dramatisk mye mer av forsterkere og høyttalere"? La oss si hvis en fulldemper to hjørner fra gulv til tak, og demper førsterefleksjonsområdene på front, sidevegg og tak??
hadde ikke noen dipper som irriterte meg men hadde en peak på 20 hz fra subbene men denne har jeg fått ned til det normale for og si det slik. Har ikke oppplevd noen rom node heldigvis for det slet jeg med borte i gamle boligen. Jeg har lagt et gulv teppe på parketten her oppe og jeg kommer ikke til og legge noe mer på gulvet , har brukt ørene , rew og speil metoden og jeg har ikke noe og klage på selve i det øvre registeret på frontene , men det var bassen på frontene jeg merket ble bedre når jeg satt meg lenger bak. Har mye forskjellige muligheter og gå på enda flyttet litt på frontene og det hjalp , ellers dette med akustikk ser jeg mange bruker og dekke hele front veggen der frontene står og hele bak veggen , noen tar bare hele front veggen , noe på side veggene , noe på skrå takene og noe oppi taket. Nå skal ikke jeg fikle så mye mer med dette for jeg får skikkelig stativ til umik-1 mikrofonen , da blir det lettere og måle og se eventuelt hva jeg må skifte om på platene for bassen på frontene merker når man holder på med akustikk blir man så nøye , man vil ha det perfekt så si heile veien for og få den lyden man vil ha. Nei her er det bare til og få tak i seg stativ enkelt og greit.Først må du vel finne ut hvor du har dipper eller peaks du vil gjøre noe med, beregne hvilke refleksjoner som lager disse, og deretter bruke plater som absorberer de aktuelle frekvensene for å dempe effekten av refleksjonene. Platene henger du i punktene der lyden reflekteres i vegg/tak(/gulv) mellom høyttaler og lytteposisjon. (Ref "speilmetoden")
I tillegg kan "room modes" og kvartbølgekanselleringer lage vanskeligheter. Prøver å finne ut av dette selv.
I alle fall er det slik jeg har forstått det... Har aldri gjort det selv.
Husk å inkludere halvbølgeforsterkninger her. Både kvartbølgekanselleringer og halvbølgeforsterkninger er relatert til SBIR (Speaker Boundary Interference Response).Først må du vel finne ut hvor du har dipper eller peaks du vil gjøre noe med, beregne hvilke refleksjoner som lager disse, og deretter bruke plater som absorberer de aktuelle frekvensene for å dempe effekten av refleksjonene. Platene henger du i punktene der lyden reflekteres i vegg/tak(/gulv) mellom høyttaler og lytteposisjon. (Ref "speilmetoden")
I tillegg kan "room modes" og kvartbølgekanselleringer lage vanskeligheter. Prøver å finne ut av dette selv.
I alle fall er det slik jeg har forstått det... Har aldri gjort det selv.
Ok, men er det en ulempe med større tetthet? Må spørre av uvitenhet. Dette var mest ment for å dempe uønskede resonanser/vibrasjoner.Bergfinn:
Merk at Fermacell gips, som er en blanding av gips og papirmasse, har nesten dobbelt så høy tetthet som vanlig gips.
Gips er ikke spesielt mykt, det har forholdvis høy trykkfasthet når det er festet på betong og høy densitet på ca 750kg m3 (Norsk eik=550kg m3), følger forøvrig ikke helt bruken av ordet "myk", en vanlig sengemadrass er mykere enn f.eks "rockfon industrial" , men har veldig ulike egenskaper pga ulik celle/fiber -struktur.Takk for svar Henrik!Mulig skruer har noe å si.Ser ikke at ressonansfrekvenser er tatt med her. Høyere tetthet materialet har jo lavere ressonansfrekvens, mens høyere stivhet gir høyere frekvens. Dette vil si at det kan være forskjell på ressonansfrekvensen på gipsplaten avhengig av hvor mange skruer den er festet med eller om den er limt.Link med absorbsjons-koeffisient for ulike materialer, betong i brukt i boligblokker tilsvarer normalt "dense concrete", betong kan ha ulik densitet/porøsitet/intern demping.
Sound Absorption Coefficients
Noe som gjør veldig stor forskjell er stender/bjelkeslag avstand, større avstand=lavere frekvens.
Når det gjelder betong så er det nok ofte stor forskjell på takflaten og sidevegger, etasjeskiller kan gjerne være hulldekke, og vegger massiv betong.
Du nevnte tidligere at green glue øker massen til veggen, for at man skal øke massen til en vegg med et nytt materiale slik at resonans frekvensen skal gå ned så må limet være "fast" f.eks epoxy (de to veggelementene kobles til en enhet), green glue er elastisk, selv om man bruker skruer i tillegg til green glue så fungerer det annerledes.
Nedenfor en link med fra Green glue, de beskriver at lyd som ellers vill gått ut gjennom veggen blir absorbert.
Entertainment | Green Glue
Sier ikke at dette ikke kan fungere, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon som støtter opp under en generell tommelfingerregel for bruk av gips utenpå betongvegger for å forbedre akustikken i rom (med eller uten green glue imellom).
Hvis dette mot formodning fungerer på generelt grunnlag, at gipsplata vibrerer og friksjonen som følge av den "grønne tyggegummien" mot betongvegg absorberer/jevner ut bassresponsen i rommet, da bøjer jeg meg i hatten, da har du funnet den "hellige gral".
p.s green glue brukes i mange andre settinger en studio/kino, jeg har selv lydisolert et kunstatelier som var nabo med en frisørsalong med greenglue/gips.
Ser at bergfinn skriver at veggen trolig ikke er betong, så deler av diskusjonen blir litt på siden.
Jobber døgnet rundt et par dager så jeg rekker ikke svare ordentlig før søndag kveld.
Korte kommentarer:
- at viskoelastisk lim øker massen har jeg kun fra produsenter som bruker det i høyttalerkabinetter og ellers kinorom. Kan godt være du har rett i at det ikke kobler enhetene sammen på den måten som jeg forklarer. Men hvis det virkelig fungerer mot dypbass ut av rommet vil jeg tro at det faktisk er det det gjør.
- hvis energien som ikke slipper ut av rommet med greenglue blir borte i varme vil det bære logisk at lyden blir mindre inne i rommet også hvis den står inntil en tung vegg som ellers vil reflektere lyden tilbake?
- absolutt enig at hulrom med stenderer gir mye større effekt. Det er i praksis samme prinsipp som mange membranbassfeller blir laget.
- nå var det ikke mitt forslag med greenglue og ville nok ikke tat bryderiet med det hvis jeg var Bergfinn, så jeg mener ikke dette er den hellige gral.
- at mykere vegger med lavere akustisk impedanse i mange sammenhenger er å foretrekke fremfor et helt rom med steinharde vegger er ganske velkjent og anbefalt for lydrom.
- jeg snakker ikke om liming av gips i stedet for akustikktiltak, men en bedring av utgangspunktet før akustikktiltak.
God helg!
Takk!Gips er ikke spesielt mykt, det har forholdvis høy trykkfasthet når det er festet på betong og høy densitet på ca 750kg m3 (Norsk eik=550kg m3), følger forøvrig ikke helt bruken av ordet "myk", en vanlig sengemadrass er mykere enn f.eks "rockfon industrial" , men har veldig ulike egenskaper pga ulik celle/fiber -struktur.Takk for svar Henrik!Mulig skruer har noe å si.
Noe som gjør veldig stor forskjell er stender/bjelkeslag avstand, større avstand=lavere frekvens.
Når det gjelder betong så er det nok ofte stor forskjell på takflaten og sidevegger, etasjeskiller kan gjerne være hulldekke, og vegger massiv betong.
Du nevnte tidligere at green glue øker massen til veggen, for at man skal øke massen til en vegg med et nytt materiale slik at resonans frekvensen skal gå ned så må limet være "fast" f.eks epoxy (de to veggelementene kobles til en enhet), green glue er elastisk, selv om man bruker skruer i tillegg til green glue så fungerer det annerledes.
Nedenfor en link med fra Green glue, de beskriver at lyd som ellers vill gått ut gjennom veggen blir absorbert.
Entertainment | Green Glue
Sier ikke at dette ikke kan fungere, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon som støtter opp under en generell tommelfingerregel for bruk av gips utenpå betongvegger for å forbedre akustikken i rom (med eller uten green glue imellom).
Hvis dette mot formodning fungerer på generelt grunnlag, at gipsplata vibrerer og friksjonen som følge av den "grønne tyggegummien" mot betongvegg absorberer/jevner ut bassresponsen i rommet, da bøjer jeg meg i hatten, da har du funnet den "hellige gral".
p.s green glue brukes i mange andre settinger en studio/kino, jeg har selv lydisolert et kunstatelier som var nabo med en frisørsalong med greenglue/gips.
Ser at bergfinn skriver at veggen trolig ikke er betong, så deler av diskusjonen blir litt på siden.
Jobber døgnet rundt et par dager så jeg rekker ikke svare ordentlig før søndag kveld.
Korte kommentarer:
- at viskoelastisk lim øker massen har jeg kun fra produsenter som bruker det i høyttalerkabinetter og ellers kinorom. Kan godt være du har rett i at det ikke kobler enhetene sammen på den måten som jeg forklarer. Men hvis det virkelig fungerer mot dypbass ut av rommet vil jeg tro at det faktisk er det det gjør.
- hvis energien som ikke slipper ut av rommet med greenglue blir borte i varme vil det bære logisk at lyden blir mindre inne i rommet også hvis den står inntil en tung vegg som ellers vil reflektere lyden tilbake?
- absolutt enig at hulrom med stenderer gir mye større effekt. Det er i praksis samme prinsipp som mange membranbassfeller blir laget.
- nå var det ikke mitt forslag med greenglue og ville nok ikke tat bryderiet med det hvis jeg var Bergfinn, så jeg mener ikke dette er den hellige gral.
- at mykere vegger med lavere akustisk impedanse i mange sammenhenger er å foretrekke fremfor et helt rom med steinharde vegger er ganske velkjent og anbefalt for lydrom.
- jeg snakker ikke om liming av gips i stedet for akustikktiltak, men en bedring av utgangspunktet før akustikktiltak.
God helg!
edit: Hvordan effekten blir er også avhengig av festemetode, man kan bruke gipsbruk, som ikke er et elastisk materiale, ulike typer monteringslim eller eventuelt bore hull og bruke plastplugger/skruer, sistnevnte metode brukes dersom man skal ha green glue imellom.
Å øke massen handler rett og slett om egenvekt, at et materiale er viskoelastisk tilsier ikke at det har høy egenvekt (green glue minner om tyggegummi), viskoelastistet er en egenskap som i dette tilfellet gjør at vibrasjoner i et materiale ikke blir overført til et annet pga friksjon.
Å forutse alle aspektene rundt dette uten å ta høyde for den store variasjonen i bygningsmassen blir litt som å skyte på blink i mørket etter min mening, derfor nevnte jeg bruk av akustiker, dette er nokså komplekst.
Ble en lang diskusjon, sånt skjer når akustikk-nerden i meg blir vekket
Ha en God helg Atle!
Godt sagt.Takk!
Tror rett og slett vi er veldig enige, bare snakker litt forbi hverandre. Med en gang man skal dykke litt ned i detaljene på akustikk begynner det å være lite egnet for foruminlegg skrevet i forbifarten.
Er helt enig at alt avhenger av veldig mye forskjellig noe jeg forsøker å presisere så ofte jeg kan.
Skal forsøke å besøke Bergfinn før jul.
Edit:Jeg har gips Her oppe i taket , front og bak veggen om det er goder og ulemper med det vet jeg ikke.
Imagine
Skumgummimadrasser har som regel lukkede celler, absorberende skum materiale har en åpen celle struktur.Jeg har tenk på det skum gummi madrasser tykke som vi ligger på , er det noen som har skåret opp slik noen gang tatt tett sittende stoff rundt og brukt som bass feller , er noen akustiske ting til jeg skal ha her inne og neste blir bass feller for svs pc-2000 begge selvsagt , jeg vil ha bassen litt tørrere her inne eller er det like godt og kjøpe ferdig , i såfall hva er bra uten og svi lommeboken helt av.
Imagine
Jeg tror det er vigtigt, at bruge to lag gips, der skrues sammen. Jeg tror det er vigtigt for at få det punch i bassen, så det ikke bare bliver noget slapt. Jeg har 2 lag i væggene, men desværre kun 1 lag i loftet. Men jeg har punch, men der er diffusere i loftet, der må dæmpe det ene lag gips svingninger.Jeg har gips Her oppe i taket , front og bak veggen om det er goder og ulemper med det vet jeg ikke.
Imagine